Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där är ju araberna i ett nötskal; energi och humor!
Min första och största arabkärlek Yazz som gick som ensam häst i studentparaden med bilar, motorcyklar, traktorer, tjo och skrik utan att höja ett ögonbryn och som kunde göra hisnande sidoskutt om det låg en sten på fel ställe i vägkanten .... Man lärde sig hennes skutt och brydde sig till slut inte om dem, och det blev aldrig mer än ett skutt, men när man såg henne göra så kunde man inte tro att hon var coolast i världen i riktigt stökiga situationer!

Men om stamboken för nsv varit stängd i x antal år... Tittar vi 100-150 år tillbaks i tiden så hade araberna ytterst lite konvexitet mot rak profil av nosryggen. Det är först under senare halvan av 1900-talet som det konvexa huvudet tagit allt mer plats.

Däremot har de flesta raser lite inblandning av arab nånstans långt bak i leden, då man förr använde araben för att lätta upp (kanske innan man ånyo ville ha tyngre dragdjur?) och för att få upp snabbhet, uthållighet och smidighet.

Haflingern tas upp som exempel, men där har man aktivt även under 1900-talet (och fortfarande?) avlat in mycket arab för att lätta upp typen! Detta har gjort att det nu finns en lättare och en tyngre typ av haflinger.

Hur länge har nordsvenskens stambok funnits? Nån som har ett årtal?
Ren arab har ju avlats i europa sen ca 1800- talet organiserat. Innan det mest import för blandning med andra raser, exv eng fullblodet.

Arab finns garanterat i nordsvensken, antingen via Döle eller via enstaka importaraber för att lätta upp typ/fart/uthållighet, och högst troligt att detta tillkommit redan innan stamboken tillkom. Den största meningen med stamboken var ju att hålla reda på hur man korsar djuren inom en avgränsad grupp för att undvika för hård inavel med grava defekter som följd. Mixar man öppet mellan rasena är risken för sådana interaktioner minimal.

Jätteintressant frågeställning!

Å som gammal nordisnörd måste jag ju spinna vidare på denna diskussion lite ;) Innan Stamboken upprättades för att rädda den lilla rest som fanns kvar av den Svenska lanthästen så korsades det in både ädlare blod och tungt blod, det är sedan länge känt att Araber bla är de som använts som förädlare av lanthästen för att sedan korsas in bla ardenner. Den moderna Nordsvenskens stamfader är det Engelska fullblodet Odin som importerades till Norge 1836. Därigenom kom en hel del blod från Norge till Sverige då man började importera hingstar för att betäcka Svenska lanthäst ston med. En mindre mängd inkorsning har skett då stamboken inte är stängd utan en rastypisk häst kan tas in i stambok 1 om den har renrasig hingst 4 generationer ner i stammen. Med tanke på Nordsvenskens ursprung och det faktum att rasstandarden förespråkar ett huvud med rak eller ngt konkav profil, stora välutvecklade ganacher som ger huvudet ett kilformat utseende så i princip ett trekantigt huvud med rak till konkav profil, man vill gärna ha mjölmule och stora ögon i kombination med inte allt för långa öron...

Länkar en bild på mitt sto :) https://scontent-b-lga.xx.fbcdn.net...=ce959abbb0117c7dd0ae6179d09a23b9&oe=551E5003

Nää det finns en hel hög spekulanter på Noraber :love: men mjaa njaa det skär lite i mitt rasavels hjärta att korsa :p meeen vi får se kommer tillfälle så kanske jag trillar dit på en med ;) framtida WE hästar kanske hehe :angel: visserligen tycker damen här uppe att arabpojkarna är VÄLDIGT snygga :D å jag är ju mest känd som motvalskärring :devil::angel:

Cornelia ja visst är de roliga i sin läggning, sonen åker förbi hästhagen i 180 med sin cross alla hästar springer iväg å flåsar upp sig, alla utom Ffenix :p han står kvar vid sin höhög å äter som att han inte märkt ngt haha men en missfärgning på vägen, o nej den kan man inte trampa påO_o sötast:love: jag tycker också det är väldigt bra gjort att lyckas byta vägsida i galloppsprången på en raksträcka i skogen 5 gånger pga "troll" eller ngt men när det flög upp en stor tjädertupp på vägen reagerade han inte alls:confused: å då blev ändå jag rädd haha...

Ja, så märkligt det är- och skojigt! Yazz son Varenne (går 16 mil distans nu) var en sån. Var ute och red ensam på honom, kommer i trav och kanske en meter framför oss skuttar det ut ett rådjur och tar ett elegant hopp över vägen. Hann precis stanna, men hade Varenne bestämt själv hade han inte stannat utan bara lugnt travat vidare utan en ryckning i örat.
Vid ett annat tillfälle red jag honom i paddocken, skrittade av på lång tygel och utan stigbyglar- och låg plötsligt på marken eftersom det var något, vad vet jag inte, som han var tvungen att hoppa undan för ....

Måste fråga, på tal om korsning nordsvensk- arab; vilket är bäst, arabhingst på nordsvenskt sto eller tvärtom? Jag är inte alls främmande för att prova olika korsningar med araberna....

Måste fråga, på tal om korsning nordsvensk- arab; vilket är bäst, arabhingst på nordsvenskt sto eller tvärtom? Jag är inte alls främmande för att prova olika korsningar med araberna....
Jag sysslar ju inte med avel eller så men rent storleksmässigt känns det ju som att ett nordissto är att föredra då de är lättfödda och kanske inte har lika svårt att livnära ett lite större föl utan att förlora hullet. Men samtidigt lär sig ju fölen mycket av sina mammor så om man vill ha ett föl som är mer arablikt i temperamentet kanske ett arabsto är bäst? Jag vet inte, är som sagt inte insatt! ;)

@annaponny: Tro mig, min arab/nsv med nsv-mamma kunde vara "arabig"! :rofl: Jag har också ridit en swb/arab och hon hade mer arab i humöret än swb (älskade Nellie :love:). Klokheten gick igen i båda damerna, var det barn i närheten var de extremt försiktiga. Nellie kunde vara rätt het. Hennes ägare tog henne till ridklubben en gång för ett öppet hus för de behövde fler hästar för barnridningen. Hon gick som om hon gick på ägg med de små människorna ombord :love: Jag har en underbar bild på min kära kusin (som döper sin dotter på lördag! :o) som barn när hon matar min nsv/arab med gräs i hagen. Det var aldrig några problem med att låta henne vara med i hagen, Salome tog väl hand om mini-människorna :love:

@Cornelia: Personligen hade jag föredragit nsv sto/arabhingst. Mycket för att stona får färre avkommor och jag anser att man bara ska avla på de bästa och då tycker jag det är bättre att avla renrasigt på ett bra arabsto (jo, araberna står mig ju givetvis närmast!). Sedan är ju storleken en poäng också, oavsett ras tycker jag det är bättre att betäcka med en mindre hingst vs stoet om man korsningsavlar.

Jag har gjort den korsningen och då var mamman nordis.
Har även korsat med nordis/PRE och den blev också fin men inte lika vacker som den med arab.
Väldigt atletiska och starka ❤️

@Cornelia: Personligen hade jag föredragit nsv sto/arabhingst. Mycket för att stona får färre avkommor och jag anser att man bara ska avla på de bästa och då tycker jag det är bättre att avla renrasigt på ett bra arabsto (jo, araberna står mig ju givetvis närmast!). Sedan är ju storleken en poäng också, oavsett ras tycker jag det är bättre att betäcka med en mindre hingst vs stoet om man korsningsavlar.[/QUOTE]

Om jag skulle ta fram en korsning skulle jag se till att ta två bra individer från båda sidor, man är väl ute efter en bra bruksindivid även om man gör en medveten korsning mellan två raser. Mitt bruna NSV sto här uppe är ett diplomsto som fått 3 fina rena bruksföl men i mitt tycke lite för djup i bogarna å bålen, hon är ju en perfekt körhäst men har lite svårare för galloppen och hovarna skulle kunna vara bättre så en hingst med bra hovar och lättare i bogpartiet skulle komplettera henne bäst oavsett hingstens ras :). Jag skulle inte välja en häst av sämre kvalitét bara för att göra en korsning. Sen om man ska välja nsv mamma så bör man ju då kanske försöka få tag i en av mer vanlig stam då nsv anses utrotningshotad och varje föl är bidragsberättigat så det är ju lite synd att "offra" ett bevarandevärt sto på en korsningsavkomma :) Och OM jag skulle göra det ngn gång så skulle det vara för att behålla tror jag, känns inte så vettigt att avla fram korsningar för avsalu... iof Framtida ridskolehästar kanske :D

10432950_10205011652754077_4795335408544608543_n.jpg

10733793_10205011071819554_4987912459029503048_o.jpg

1973435_10205011072339567_4143818488925611408_o.jpg

10625019_10205011652634074_4902448947602861381_n.jpg

Bilder på pållarna :)

@Cornelia
Kan inte svara på din fråga men man ska komma ihåg att båda två är extrem-intelligenta raser (upplever alla gånger att nsvn är snäppet vassare intelligensmässigt än araben t.o.m) så man vet vad det är man ger sig in på, både för sin egen del och om man i framtiden behöver sälja avkomman. Det handlar inte bara om exteriör, gångarter mm. Nsv/quarter är också en korsning känd för att bli alldeles för intelligent för de flesta att klara ut, även om det givetvis finns individer som avviker också.

@LFreddy
Jag anser tvärtom, om man ska titta på vad som är viktigt att avla renrasigt på. Nordsvensken håller på att dö ut, att använda bra nsv ston till korsningsavel är inte försvarbart i ett sådant läge. Det skadar nordsvenska rasen att inte avla renrasigt mer än vad det skadar en så stor ras antalsmässigt som araben. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 156
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka