Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis Lavinia bra kämpat blir jätteglad för er skull :)

Säsongens andra visning är nu avklarad. Ingen avancerad sådan utan bara som en raspresentation av det arabiska fullblodet när vi hade öppet hus i stallet. Lillprinsessan skötte sig galant och var ett riktigt föredömme för rasen lugn, cool och nyfiken fastän det var massvis med folk på plats. Yes :D

Ingen ny bild dock ni får beundra arabprinsarna istället :)

1941467_10203435397188673_5322079218269376204_o.jpg

Jen84 och Lavinia, jag får ta tillbaka mitt snorkiga besserwisserinlägg om "ponny"! Självklart ska man kalla sina älsklingar för smeknamnen även här, mina två älsklingar Kanoria och Yazz (ingen av dem lever längre...) fick oftast heta Fetma och Svullo, eftersom de hade en viss förmåga att tillgodogöra sig näring ur - tja- damm?

Fantastiskt duktigt med inkörningen! Något jag har drömt om i många år men aldrig kommit till skott med. Hjälpte grannen med inkörningen av hennes anglo, och det var jätteintressant, spännande och lite läskigt!

Jen84 och Lavinia, jag får ta tillbaka mitt snorkiga besserwisserinlägg om "ponny"! Självklart ska man kalla sina älsklingar för smeknamnen även här, mina två älsklingar Kanoria och Yazz (ingen av dem lever längre...) fick oftast heta Fetma och Svullo, eftersom de hade en viss förmåga att tillgodogöra sig näring ur - tja- damm?

Fantastiskt duktigt med inkörningen! Något jag har drömt om i många år men aldrig kommit till skott med. Hjälpte grannen med inkörningen av hennes anglo, och det var jätteintressant, spännande och lite läskigt!

Hej!

Min prinsessa kallas ju till vardags för OmNom, hennes shettiskompis: NomNom, eftersom de bara äter och äter. Hon kallades Fetto (eller var det Fatso??) ett tag också, men nu är hon mer av en spink :-).

Inkörning är verkligen skitläskigt, fast roligt och nu när jag medvetet försöker hitta så mycket otäcka saker som möjligt är det så kul att se vad fina fröken hanterar, jag minns ju fortfarande precis när jag köpt henne och hon exploderade varje gång en pinne nuddade bakbenen.

Nu ska jag bara hitta en dressyrtränare också, sånt är svårt när man är kräsen, men jag behöver verkligen bli bättre och ha nån som skriker på mig oftare :-)

/Lavinia, med så mycket energi för hästar men ingen för jobb

Tänkte jag skulle tassa in här med en liten fundering som jag misstänker ni borde kunna besvara eller åtminstone kasta lite ljus över. Som gammal arabhästägare (tom fött upp en) så hoppas jag slippa halshuggning och stenkastning även om det bara står welsh i stallet just nu ;)

Men, jag har suttit och kollat annonser senaste tiden, inte bara på araber utan på "allt" i intervallet stor D-ponny - liten stor häst (dvs typ 145 - 155 cm i mkh). Och jag förvånad mer än en gång över prisbilden på arab. Absolut att uppfödare vill ha (och ska ha med) betalt etc etc - men marknaden är skit tyvärr för säljare nu, gäller ju överlag. Men ofta ligger araberna i "en prisklass högre" övriga raser/korsningar. Och jag är lite fundersam över varför?

Tänkte jag skulle tassa in här med en liten fundering som jag misstänker ni borde kunna besvara eller åtminstone kasta lite ljus över. Som gammal arabhästägare (tom fött upp en) så hoppas jag slippa halshuggning och stenkastning även om det bara står welsh i stallet just nu ;)

Men, jag har suttit och kollat annonser senaste tiden, inte bara på araber utan på "allt" i intervallet stor D-ponny - liten stor häst (dvs typ 145 - 155 cm i mkh). Och jag förvånad mer än en gång över prisbilden på arab. Absolut att uppfödare vill ha (och ska ha med) betalt etc etc - men marknaden är skit tyvärr för säljare nu, gäller ju överlag. Men ofta ligger araberna i "en prisklass högre" övriga raser/korsningar. Och jag är lite fundersam över varför?

Om det stämmer så blir jag lite fundersam, hur billiga är andra hästar egentligen? De flesta 1-3 åringarna verkar kosta mellan 10 000-30 0000, är inte det ett rätt normalt pris? Några enstaka är dyrare, men då är det oxå väldigt fina hästar som rör sig bra och har bra blodslinjer.

Sen finns det alltid några säljare som tar "överpris" för sina unghästar, men så är det väl inom alla raser? Att vissa inte förstår hur mkt (lite) deras hästar är värda i en köpares ögon?

Vuxna inridna hästar ligger på hastnet mellan 25 000-65 000 så vitt jag kan se. Det tycker jag inte heller är speciellt anmärkningsvärt? Eller är andra hästar billigare? Jag har ingen koll alls, så du får gärna upplysa mig isf :D
En vuxen arab som är inriden och i "perfekt" ålder (6-12?) säljs ju väldigt sällan, så det är möjligt att dessa inbringar ett litet högre pris då kanske?

Om det stämmer så blir jag lite fundersam, hur billiga är andra hästar egentligen? De flesta 1-3 åringarna verkar kosta mellan 10 000-30 0000, är inte det ett rätt normalt pris? Några enstaka är dyrare, men då är det oxå väldigt fina hästar som rör sig bra och har bra blodslinjer.

Sen finns det alltid några säljare som tar "överpris" för sina unghästar, men så är det väl inom alla raser? Att vissa inte förstår hur mkt (lite) deras hästar är värda i en köpares ögon?

Vuxna inridna hästar ligger på hastnet mellan 25 000-65 000 så vitt jag kan se. Det tycker jag inte heller är speciellt anmärkningsvärt? Eller är andra hästar billigare? Jag har ingen koll alls, så du får gärna upplysa mig isf :D
En vuxen arab som är inriden och i "perfekt" ålder (6-12?) säljs ju väldigt sällan, så det är möjligt att dessa inbringar ett litet högre pris då kanske?

De som är ridna, och i det åldersspannet du säger ligger mellan 35 - 65 000 och det får väl anses som okej, förutom att jag anser den för 65' (nedsatt från 70') är lite överprissatt.

Men kolla på alla de som är oinridna (trots att de med råge passerat inridningsålder), unghästar som är oinridna och de som är skogsridna. De ligger i 9 fall av 10 helt skevt i pris anser jag, om man kikar på vad man får för "samma pengar" i annan ras.

Det finns ju absolut säljare som sätter för högt pris och/eller övervärderar sin häst, men araberna tycks ligga just för de som "inte borde kosta" rejält högt i pris.

Även de ridna, så inte alltid men ofta så för "samma pengar" kan man få en häst som endera har mer tävlingsmeriter/högre utbildningsståndpunkt, eller som har större kapacitet gångarts- och/eller hoppmässigt.

Sen är det givetvis vanskligt att bedöma utefter annons och film, för att veta hur rätt eller fel ett pris är skulle man behöva titta på alla hästarna. Men om en säljare t ex lägger ut en film får man ju anta att säljaren anser den är god reklam för hästen, så..

@Alexandra_W
Vad ligger priserna på på halvblod med samma utbildning då?

Den för 65 är nog så dyr för att säljaren nog köpte den ganska dyrt. Han var mest troligt fortfarande hingst då och som champion och producent av några fina föl så åker ju priset upp lite. Kapandet av kulorna drar nog ner priset mer än vad personen hade tänkt? Kanske? Eller så rör han sig väldigt bra och är väldigt lovande. Jag har själv inte sett hästen så jag kan inte uttala mig.

Vad kostar en oinriden, lovande unghäst idag? Jag har ingen aning? Jag tycker inte att 30 känns som mkt, eller är det det för andra raser?

Ang filmerna så är det min erfarenhet att många med araber kanske inte alltid är så bra på att filma och ta kort, och vet kanske heller inte vad som är en bra eller dålig bild. Många tänker att jaaa, men en duktig hästmänniska ser ju hur bra hästen är ändå... Fast jag är inte så säker på att de verkligen gör det...

Priserna på hästar som har passerat inridningsålder ligger väl på typ 10 000 på araber? Om de inte är showstjärnor kanske förstås. Men det känns väl inte som så mkt?

Uppdatering med Angelique. Vi red ett pass för tränare i lördags. Vi blev inte sågade alls. Vi jobbade i skritt och trav, fokus var på att hitta rakriktningen, att få raka spår utan hjälp av staketet på ridbanan och sen även lite ställning på stora volter. Det gick kanonbra. Vi hittade även framåtbjudningen i traven, så jag är mer än nöjd med passet. Angelique blev lite svettig vid sadelgjorden och på öronen. Men öronen var framåt större delen av tiden och hon var verkligen samarbetsvillig.

Igår skrittade vi runt gården och upp i skogen en liten sväng. Sen avslutade vi med ca 10 min på ridbanan och kollade av det vi gjorde dagen innan.

Idag blir det antingen longering eller ridning beroende på dagsform, sen börjar det kännas som det är dags att ta första galoppen med ryttare på ryggen. Tror att hon är redo för det nu. Det är bara matten som inte riktigt känner sig redo, men som ändå känner att det är dags. Angeliques största bromskloss i utvecklingen, nojig matte.... :)

@kimmis87 den jag tänker på för 65 är ett sto, ligger inte som arab dock. Säger utb LA men det framgår inte i videon. Tävlad lätta klasser dressyr och distans säger annonsen. En PP 20 km och en 50 km CR i distans - helt okej. En LC i dressyr på 49.X% och samma dag utgått i en LB är inte lika okej. Ingen "speciell stam" så pengarna sitter ibte i avelsvärdet heller. Utan utefter annonsen sitter de "framtida antagen kapacitet". Som kanske finns men inte framgår av annons/film.

Så den känns överprissatt fast de gått ner från 70'. Ser it att vara supertrevlig i övrigt, rör sig okej osv.
Hade jag sökt häst hade jag absolut velat åka och provrida osv - men för 65' skulle jag inte ens ringt. Jag skulle troligen förolämpa säljaren med vad jag skulle vara beredd att ge :S

För samma 65' kan jag få ett halvblod/annat som tävlat LA/1.10 - 1.20 stabilt. Samma sak på D-ponnysarna, för 65' kan du få betydligt "mer än så".

Kollar man kring 40' så finns ett par ridna araber, men samtliga med lägre utbstp och mindre rutin än du kan få i annan ras just nu.

Jag talar nu alltså om trevliga hobbyhästar för LA-nivå. Dvs där de flesta araber faktiskt hamnar.

Det förvånade mig. Inte för jag i sak inte tycker en arab inte ät värd mer än si eller så - utan för de inte tycks anpassat sig till den ur säljarsynpunkt riktigt kassa marknad som är just nu och priserna därefter?

Vi har fallit ner till sida 2!!:eek:

Så, vad händer i stallen??
Själv ska jag nog ut och trimma lite dressyr ( i vanliga westernsadeln) ikväll och imorgon åka och kolla på westerntävlingar i uppsala för att få lite inspiration. Och kanske bota en del av min tävlingsskräck, har planerat in en LC den 15 juni. Utmanade mamma som inte ridit på två år, hon får arabtanten som handikapp och jag tar busponnynn( som bara nästan är styrbar .. ) Mamma har fortfarande inte ridit inför utmaningen..:p

Kul att du ska ut o tävla @djezima :)

Vår nästa är inplanerad till 6 juni, vi håller på o trimmar Lätt B:2, jag har inte ridit det programmet förut och det blir första gången på lång bana :eek:

Var in till ridklubben idag o tränade programmet o lite annat i ridhuset. Genomridningen av programmet gick okej, det handlar ju om att hitta dom ställen som blir svåra och slipa lite extra på dom.....sen tränade vi lite galopp, vi tränade på att komma runt o vända upp vid A i galopp, först tränade vi galoppera uppför medellinjen o halt vid X. M tycker det är skitkul att galoppera på medellinjen så halterna blir det lite si o så med. :meh: Sen tränade vi den sekvens som finns i Lätt A:1, vända upp vid A och sen halvt snett igenom och hålla förvänd längs med långsidan. Det funkade superbra.

Det är så ROLIGT att träna med Moona. :love: När man tränar något nytt o det blir första försöket - nej det var inte vad jag menade, vi travar runt o tar om, andra försöket - nja inte riktigt så, vi tar om, tredje försöket - klockrent, för att min kvicka lilla arab har fattat allting. :love::love:

Tack för tipset @Tussinussen då ska jag ut och rida igenom programmet ikväll, och se vad som är svårt. Har redan märkt att långsidor är alldeles för tråkiga för att gå rakt på.. =)

Men det är så det är med araber, varför harva på stora bruna i all evighet när det tar två minuter att berätta för en arab vad det är man vill!!? ;)

tävlingsskräcken är iaf botad, och det firas med att imorgon anmäla till LC:n!

Tack för tipset @Tussinussen då ska jag ut och rida igenom programmet ikväll, och se vad som är svårt. Har redan märkt att långsidor är alldeles för tråkiga för att gå rakt på.. =)

Men det är så det är med araber, varför harva på stora bruna i all evighet när det tar två minuter att berätta för en arab vad det är man vill!!? ;)

Hej!

Det är ju helt uppenbart, lika lätt som det är att lära en arab rätt, lika lätt är det att lära fel. Och hur många kan ärligt säga att de alltid lyckas göra rätt?? Inte jag iaf och därför har jag en arab för att jag gillar utmaningen i att hon lär mig och inte accepterar att jag rider kasst. :love:

/Lavinia, hemma och sjuk och får inte träffa världens finaste prinsessa, håller på att bli galen...

@Tussinussen åå vad roligt!
Den spelade jag in på VHS när den gick, vet inte huur många ggr man sett den. Blir roligt att se den igen, bra morot för att jobba ordentligt först.. =)

@Lavinia Ja visst är det så, men ändå fördel mot ponnyerna som har lättare för att lära fel än rätt och vägrar lära om! ;)

//Djezima som har en 23 årig ponny hemma som varje sommar tror han är vildhäst och spänger iväg vid hagsläpp och efter eget behag vägrar våga låta sig fångas...

- Krya på dig Lavinia!

@djezima Tack och du har ju såklart rätt.

Den största skillnaden jag märkt med min arab mot andra hästar är hennes extrema vilja att göra rätt- även när matte gör fel. Dvs hon gör exakt vad jag ber henne om, vilket inte alls är detsamma som det jag vill att hon ska göra. Jag rider helt enkelt inte tillräckligt bra för henne :-). Connemaran jag hade innan läste mina tankar och struntade i mina klumpiga hjälper, arabprinsessan lyssnar stenhårt på mina klumpiga hjälper. "Roligaste" kommentaren jag fått om Prinsessan är fortfarande hopptränaren som tyckte hon var för känslig och behövde bli mindre känslig, bara för att hon bytte galopp när jag flyttade blick och vikt när vi skulle rida förvänd galopp :-).

/Lavinia, klättrar på väggarna

Föredrar också hästar som har lätt att lära sig. Det gör i alla fall mig mer uppmärksam på vad jag lär in och vad jag faktiskt gör fel. Också fördelen med en relativt grön häst, jag har ingen att skylla på när hon har lärt sig något som inte var riktigt rätt. Då är det bara att göra om och försöka göra rätt. Har upptäckt att hon har väldigt lätt för att lära sig och förstå vad man menar, men hon har också lika lätt för att lära om, även om det kan bli lite förvirrat emellanåt.

Uppdatering i alla fall. Tömkörde Angelique igår, hon var kanonfin. Så nöjd med det passet.

Vi håller även på att tränar på att inte få panik över vattenspridaren. Vi har inte riktigt lyckats där än. ca 50 meter från den kan vara ok, att vara i stallet samtidigt som den är på är nästan ok. Tror det blev befäst att ljudet är farligt när hon fick panik första och andra gången och sprang genom staketet. Såren från det är ännu inte helt läkta, men hon är i alla fall inte halt. Men hon är öm på ena bakbenenet och vill inte alls att man är där och känner mer än absolut nödvändigt. Jag har till o med fått tagit bort benskydden på bakbenen för att hon visar att det inte är så bekvämt för tillfället. Det positiva är att hon inte är halt, inte ens oren, men som sagt, lite öm när man trycker på det. Misstänker att hade det varit mitt ben så hade det varit ett fint blåmärke...

En annan sak jag har upptäckt, Angelique är inte längre brun. Hon är brun med massa vita stickelhår... Är det vanligt bland araber? Förra sommaren var hon brun, inte ett vitt hårstrå (förutom tecken på huvudet), nu är det massor med vita hårstrån...

@Lavinia Vad roligt, för min arab gör som jag tänker och inte som de hjälper jag ger.. Vilket emellanåt byts mot fuxsto-attityd när jag tycker att hon ska göra något tråkigt.
väldigt praktiskt då jag hade ont, att ha en häst som stoppar försiktigt på tre språng ifrån galopp på "kommando" kramp i benet och ett ynkligt whooa...
Mindre praktiskt när andra (sådär en gg per år) ska rida henne, oxå svårt att coacha någon som rider: harkla dig nu såatt hon trampar under sig bättre.. ;)

Håller med @Jen84 att det är väldigt nyttigt. Vi lärde hästen att stå kvar i sin box fastän dörren var öppen, om man inte leder henne ut. Vi hade inte väntat oss att hon skulle lära sina boxgranna samma sak! Hon är ledarsto i tvhästarsstall, och alla som genom åren bott i boxen innanför hennes (tot 5 hästar genom åren) har hon väldigt tydligt sagt åt och hållit efter att de aldrig går ut, och dem har VI inte lärt detta!
Väldigt praktiskt och väldigt glad att jag lärde henne det då, för alla år sen! ;)

// Djezima, som borde jobba på sitt examensarbete men hänger på buke istället.

Hej!

Min prinsessa lärde sig kissa och bajsa i vägrenen av en annan arab :-)... Det är härligt vad hästar kan lära varandra. Stanna i boxen med öppen dörr- det tror jag aldrig hon kommer göra, det finns ju mat utanför (utebox).

/Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 156
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur