Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lavinia OO vad praktiskt! Det vore najs om tanten kunde lära sig!!

MM mat är bra motivering, och utebox är överkurs! ;)

Nu håller jag på att lära henne kissa på väg ut i skogen, så hon ska slippa springa hem i panik för hon är så kissnödig och jag slipper att hon kissar inne :-). Det går faktiskt bättre och bättre. Och det är superpraktiskt, för jag vet att när hon drar mot vägrenen då är hon nödig och då får man hjälpa henne hitta ett lämpligt ställe. :-)

Mat är omnomnom tycker Prinsessan, det är lite därför hon kallas OmNomNe :-)

/Lavinia

23056

min älskling med min dotter på ryggen

Nu är vi på sida 2 igen...

Jag väntar på samtal från vet gällande Angelique. Hon är inte ren i galoppen och svullnaden och värmen på skenbenet på höger bak vill inte riktigt ge sig, det kommer och går efter hon gick genom staketet för ett tag sen. I förrgår var hon tydligt halt i galoppen, igår var hon något oren, inte så jag kan säga halt, men inte 100. Så nu är veterinären tillkallad så får vi se om han ser samma sak som jag gör eller om det är som vissa i stallet tycker att jag bara inbillar mig. Min känsla säger att det är nåt som inte stämmer. I övrigt så ska vi kika på sadel idag, ska se om den vi har går att stoppa om, hästen har visst fått lite nya muskler. Så det lilla arbetet får Angelique göra idag.

Nu är vi på sida 2 igen...

Jag väntar på samtal från vet gällande Angelique. Hon är inte ren i galoppen och svullnaden och värmen på skenbenet på höger bak vill inte riktigt ge sig, det kommer och går efter hon gick genom staketet för ett tag sen. I förrgår var hon tydligt halt i galoppen, igår var hon något oren, inte så jag kan säga halt, men inte 100. Så nu är veterinären tillkallad så får vi se om han ser samma sak som jag gör eller om det är som vissa i stallet tycker att jag bara inbillar mig. Min känsla säger att det är nåt som inte stämmer. I övrigt så ska vi kika på sadel idag, ska se om den vi har går att stoppa om, hästen har visst fått lite nya muskler. Så det lilla arbetet får Angelique göra idag.

Svarar mig själv.. (börjar kännas ensamt här...) Nu har jag pratat med vetten. Tid bokad på måndag. Vi kollar ute på plats, hittar vi något vi behöver kika mer på så bokar vi in kliniktid då. Lätt motion utan att överanstränga hästen fram till dess. (med andra ord, min ponny kommer råka ut för mycket miljöträning och kommer få lasttränas också så det går att ta henne till kliniken om det behövs.)

Svarar mig själv.. (börjar kännas ensamt här...) Nu har jag pratat med vetten. Tid bokad på måndag. Vi kollar ute på plats, hittar vi något vi behöver kika mer på så bokar vi in kliniktid då. Lätt motion utan att överanstränga hästen fram till dess. (med andra ord, min ponny kommer råka ut för mycket miljöträning och kommer få lasttränas också så det går att ta henne till kliniken om det behövs.)

Du är inte ensam!

Hoppas att allt går bra med Angelique...usch vad orolig man blir så fort det "är något". Lycka till :)

Du är inte ensam!

Hoppas att allt går bra med Angelique...usch vad orolig man blir så fort det "är något". Lycka till :)
Man blir ju nojig. Och inte blir det bättre av att jag pratade med vetten och konstaterade att hon varit ren mellan hagrymningen och nu, men varit lite kortare i steget (vilket jag tagit som att hon varit lite ömfotad eftersom hon varit barfota på bakfötterna till dess) och han frågar om jag är säker på att hon inte varit dubbelsidigt halt bak och att det nu har gått över i ett av bakbenen, och att hon egentligen är på bättringsvägen...

Från och med nu kommer ponnyn vara inlindad i bubbelplast.

@Jen84 Sitter det ett hänglås på vattenkranen till ridbanan än? ;)

Skämt åsido så håller jag tummarna för er och håller mig uppdaterad här även om jag inte alltid lämnar egna avtryck..

Har varit rätt inaktiv ett tag, men har vaknat till lite och bidrar med uppdateringar härifrån::)
Patrycja och Elleonora växer och väntar på halvsyskonet som Kornelia har i magen. Hon har nu satt stort spänt juver och har tendenser till vaxproppar, så vi nattvakar via kameran nu.
Bilder på småflickorna:
10171697_749121621786070_616284579492317637_n.jpg

10295794_748697311828501_4672502272334606136_n.jpg

Inte mycket i arabväg som jag kan uppdatera med just nu. gammeltanten har varit i slagsmål med ponnygrabbarna och är tyvärr halt. tanken var egentligen att hon skulle hoppa klubbhoppning igår men det fick vi ju stryka oss från på grund av hältan. Lillprinsessan har en liten välförtjänt semester efter två visningar med allt vad det innebär så tycker jag att lilltjejen skall få leka lite vildhäst ett litet tag till. Hon har uppfört sig helt suveränt båda gångerna och fått finfina lovord så jag är stolt som en höna. Speciellt nöjd är jag över hennes uppförande. Hon har betett sig så otroligt lugnt och sansat att man aldrig hade kunnat tro att hon bara är två. En av domarna kom fram till oss efter första visningen och berättade att hon var grymt imponerad och att hon tror att hon är ett väldigt lovande sto :)

Om bara 3 veckor så skall Mecilia och mammahäst äntligen flytta hem till mina svärföräldrars gård så då har jag dom i princip hemma. Vi håller just nu på att bygga hagar och stall för fullt. Det skall bli spännande att se lilltrollet har ju hitills i livet bara gått på lösdrift med massor av andra hästar..

Pirayan skall tyvärr opereras igen :/ Förra operationen misslyckades så nu skall de högre upp i buken på honom.

10176178_10203387868960497_2946490445350439143_n.jpg

@Jen84 Sitter det ett hänglås på vattenkranen till ridbanan än? ;)

Skämt åsido så håller jag tummarna för er och håller mig uppdaterad här även om jag inte alltid lämnar egna avtryck..
Hänglås är nära.... :) Speciellt när en av de på ridklubben beklagade sig över att behöva ta in hästen för att kunna vattna.... Kommentaren blev att jag har ju inte sagt till om det bara för att och frågade lite fint om hon i så fall var villig att laga staket och betala veterinärräkningar... Är fortfarande irriterad över incidenten, speciellt när Angelique inte är helt 100 efteråt.

Aliah - Stackars Pirayan. Hoppas det blir bra denna gång!

Cornelia - Vilka fina små! Jag vill också ha!

Allmän uppdatering - Nu är vi sadellösa ett litet tag. Hade sadelmakare ute igår, hon tror att det kan gå att få till sadeln så den passar igen. Så nu håller jag tummarna för att det ska bli bra.
Angelique börjar redan nu bli riktigt taggad av att få vila. Verkar inte som att vila är hennes grej, att få skrittas och travas lite lugnt räcker inte till alls för att få bort hennes överskottsenergi. Igår på vägen in från hagen så blev det ca 3 steg i skritt och resterande i väldigt samlad trav med drakblåsningar. Det positiva i det hela är att hon håller samma tempo som mig så jag blir i alla fall inte översprungen.

Vilka sötnosar!

Hos oss händer inte mycket. Om en vecka är det klinikbesök igen så får vi se om hovarna blivit bättre. Fröken har fällt massor och ser nu ut som halv russ halv arab. Jättesöt, men ganska så skabbig... Jag verkar iaf ha hittat lagom med mat till henne, för hon är varken toksmal eller jättetjock :-)

/Lavinia
10338253_670735139629009_1941777255984723713_n.jpg

Slänger in en liten bild på Pontus när han hälsar på Ella! Han har precis upptäckt att han är hingst, och spänner upp nacken och föltuggar om vartannat, det är lite kul att se.
10268459_10152388171286223_4998695696529027456_n.jpg

Det verkar dröja med Ellas föl, juvret är inte klart alls än, även om mjölken ser hyfsat klar ut. 2 dagar över tiden än så länge, vi får väl se hur många det blir!

@Jen84 Jag förstår dig! Något fräckt att beklaga sig över hur jobbigt det är att förhindra skada på din häst... och dessutom innan den blivit frisk igen! När man hör såna saker känns det mindre långtråkigt och mer skönt att stå i eget stall..
Däremot har man ju inte heller såna lyxigheter som vattnad ridbana- eller ridbana- eller rinnande vatten i stallet.... ;)

@kimmis87 Vilken liten snygging!

Har varit rätt inaktiv ett tag, men har vaknat till lite och bidrar med uppdateringar härifrån::)
Patrycja och Elleonora växer och väntar på halvsyskonet som Kornelia har i magen. Hon har nu satt stort spänt juver och har tendenser till vaxproppar, så vi nattvakar via kameran nu.
Bilder på småflickorna:
10171697_749121621786070_616284579492317637_n.jpg

10295794_748697311828501_4672502272334606136_n.jpg

Jag döööör vad underbara bäbisar!!!!:love:

Blev just fölsjuk deluxe tror jag, får man önska en bildbomb?

@Jen84 Jag förstår dig! Något fräckt att beklaga sig över hur jobbigt det är att förhindra skada på din häst... och dessutom innan den blivit frisk igen! När man hör såna saker känns det mindre långtråkigt och mer skönt att stå i eget stall..
Däremot har man ju inte heller såna lyxigheter som vattnad ridbana- eller ridbana- eller rinnande vatten i stallet.... ;)

@kimmis87 Vilken liten snygging!

Eget stall står på önskelistan. Då skulle jag dessutom kunna ha fler än en liten arab, en till arab verkar också stå på min önskelista.. Ett lite större sto, gärna fux och gärna med fyra vita ben och en stjärn i pannan.. (drömmer mig inte alls bort..) Och kanske skulle kunna välja själv om jag vill ha ridbana att vattna, eller om jag vill ha ridbanan i skogen och helt enkelt slippa vattna...

Igår var vi på en liten promenad i skritt/trav och Angelique är väldigt taggad. Hon förstår inte alls det där med att vila och ta det lite lugnt. Idag blir det också lite promenad eller något annat lugnt, imorgon tänkte jag longera henne lite och se om det är någon förbättring.

@Jen84 Ett nytt stall eller en lösdriftshall står på min önskelista.. Med jäättemånga moderna och genomtänkta detaljer och en höförvaring där man inte behöver kasta upp allt hö för hand... ;)

Tack så mkt @djezima

Jag vill oxå ha en lösdrift! Jag har en hage som skulle vara perfekt till detta, ca 4 hektar, skog, lite halväng, berg, mer skog, mer berg :D Massor att göra för hästarna.

Det finns dock några minus, det är svårt att hitta något ställe att de dem mat på så att det blir smidigt. Och hagen ligger typ 400 meter från mitt hus, så jag har inte lika mkt koll på dem där som här. Nu ser jag ju hur hästarna har det varenda gång jag går utanför dörren.

Uppdaterar för jag är sååå stolt över finaste Omman.

Idag har hon, med lite hjälp av mig, dragit den otäcka otäcka pinnen och trots att den åtskilliga gånger nuddade hennes mage och ben var hon hur cool som helst. Nu behöver jag bara vänja henne vid att jag tappar tömmar och pinnar och grejer också- det var betydligt läskigare :-)

/Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka