Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
1466082_10203596086045794_4182810578867885952_n.jpg

Uppdatering från mina två arabiska djur:
Cilla är som sagt på intensivkurs och har avlagt grundtestet för Bent.
Hennes akilleshäl var galoppen från uppsuttet där fattningen inte satt som smäcken första fattningen men andra blev det korrekt.
Så nu knegar dom på tills test nr 2 och det vet jag ärligt inte exakt vad det innehåller - AR är ny mark för mig.
10286789_10152141994583691_9003615923567656119_o_zps99ab6ec2.jpg

Med W går det också bra - jag har grävt ner mig i arbete nu ett tag och semesterplaneringen är i full gång så min stalltjej har fått ta över ridningen ett tag. Hon spontananmälde honom på kurs för Marc Andre Very, jag har också ridit för honom innan.
Han gissade att W var halvarab för han har aldrig sett sådan ridbarhet hos en arab innan.
Det är mer än lovligt kalla honom halvarab då!
18-5.jpg

14.jpg

Ja, jag gjorde det. Jag har köpt en sadel för 35 000. Jag kan inte ens själv fatta att det är sant. Vem köper egentligen en sadel för den summan? :crazy: Ja, ni vet ju svaret...

Annars hade jag tänkt att starta på sportcupen, men det ser ut som att det blir lite svårt att hinna med tyvärr. .

Det tar sig! Hoppas det bli rbra med sadeln! Men klart du ska komma på sportcupen ändå! Finns ju rookie klasser, som jag för övrigt tänkte starta i.

På sadelfronten ligger jag dock inte mkt i lä. Var på sadelutprovning med en riktig hästkarl som jobbat med Buck Brannaman och vi provade oss fram till en Crates på ynka 29999:- i nypris, fått lyckliga hände rpå en begagnad för ynka 16k som jag ska få låna nu i vekcan o rida igenom lite mer i för att se om det duger oss o jag ska vara så galen att lägga ut hela bufferten och vara buffert lös igen ett tag :crazy:

Annars så har min åring Hija hittat nytt hem i Karlskoga hos en kvinna som tävlar distans på sin Willy Wonka och ville ha en påläggskalv :) Känns riktigt bra.

Heze har fått lite syfte med livet och ska få träffa en man iår (inte hos mig utan hos hennes uppfödare) så nu har jag bara två hästar hemma o det känns skumt då jag för 11 måander sen hade fem.
Underbara älskade lilla Hava är dock oxå till salu.

Syria och jag har startat årets första tävling o var då såhär snygga på uppvärmningen, i för korta jeans då chapsen var i fel storlek när de kom o hjälm då hatten var knögglig när den kom o en fulfin vindjacka:o
10172802_10152301397601461_691513516029890461_n.jpg

10308216_10152301397596461_2313532253000676226_n.jpg

Taggar nu inför tävling i Haninge i helgen o sen start på Turbo Star Int. Nån mer som ska dit?
Tävlar uppsuttet på torsdagen o sen tänkte jag sitta som publik fre-sön

@Aliah Hoppas det är klart för hans del nu och han får hitta ro och få komma ut med de andra hästarna snabbt =)

@busigdemon Ja vi får väl se. Jag ska väl göra ett försök iaf, så får vi se om häst och framförallt ryttaren blir redo. Jag är lite för långsam med skänklar och bäcken än så länge, svårt med flyttningarna då! Dock så gör vi rätt så sjyssta öppnor faktiskt. Provade för första gången idag och tränaren var riktigt nöjd! Dock är det ju unghästöppnor, inte sådär snyggt som de gör på TV ;)

Tränaren tror att flyttningarna kommer bli bättre när jag får en sadel som är bättre, jag hamnar alldeles för långt fram med skänkeln som det är nu och det går liksom inte att flytta tillbaks den heller.

Det är oxå BETYDLIGT lättare att sitta ner i galoppen i den sadeln. Visst kan jag sitta ner nu, men jag har inte 100% koll på vad jag gör med resten av kroppen då, utan allt fokus går åt till att sitta ner. Men men, det går ju framåt iaf, även om jag har svårt att se det just precis nu.

Jag är lite bitter på att han tappar fokus när han ser nya hästar. Enligt min tränare så är det en unghästgrejj och hon tror inte att det skulle hjälpa att kastera. Det kan jag nog köpa faktiskt, för det spelar ingen roll om jag är 1 meter från den "nya" hästen eller om jag är 75 meter ifrån, han är lika ofokuserad ändå. Han gör absolut inget dumt, men han är inte riktigt "med" mig på det sättet som behövs när man finslipar detaljer i dressyren :D

En liten till uppdatering från mig och Angelique. Igår blev en kort ridtur. Vi hade tänkt rida ut. Märker att Angelique är lite på tårna, men tänker inte längre än så. Ber en stallkompis hålla henne när jag sitter upp. Efter att jag kommit upp på henne så blir det galopp med bocksprång. Jag satt kvar ca 30 meter. Ramlade av precis bredvid en betongplatta, hör ett knak från hjälmen och inser att "Fan vad hände". Angelique travar obekymrat iväg till en grästuva och äter mat.
Efteråt sitter jag upp och sitter på henne ca 15 sekunder innan jag inser att jag är för yr för något mer. Det blev longering istället, så fick hon i alla fall röra på sig. Jättekul tyckte hon. :)

Så på fredag blir det inhandling av ny hjälm, till dess blir det aktivering av ponny med tömkörning. Håller även på och funderar över vad som var skillnaden från i söndags då det var nada problem och igår då det inte fungerade alls. Det som är, hon verkade inte rädd. Inte att "hon ville få av mig". Utan hon bara fick ett fnatt med spetsade öron och bocksprång.

Jag kommer få bra balans på köpet hoppas jag. Har i alla fall insett vikten av att använda hjälm och gärna säkerhetsväst också. :)

@Jen84: Men fy sjutton, tur att det gick bra iaf!

Jag misstänker att anledningen var en överentusiastisk arabdam med vårfnatt! :D Kan ju vara så att hon hade så roligt förra gången att hon var superglad för att komma ut med matte. Tyvärr visar ju hästarna inte alltid glädje på ett sätt som vi uppskattar.

@Jen84: Men fy sjutton, tur att det gick bra iaf!

Jag misstänker att anledningen var en överentusiastisk arabdam med vårfnatt! :D Kan ju vara så att hon hade så roligt förra gången att hon var superglad för att komma ut med matte. Tyvärr visar ju hästarna inte alltid glädje på ett sätt som vi uppskattar.

Hon var ju glad, och hade jättemycket energi. Jag vet bara inte var jag ska göra av all denna energi. Nästa gång blir det longering innan uppsittning, även om jag trodde att vi hade kommit ifrån den delen... Men men, better safe than sorry...

Och jag hade ju på önskelistan att byta ut min hjälm då den inte var så bekväm, men det kändes ju dumt att byta ut en fullt fungerande hjälm. Men nu är den delen snart löst också. Försöker se det positiva i det hela och hoppas att Angelique inte har lärt sig att det är en bra idé att bocka av sin matte... Då kommer det bli jobbigt en tid framöver.

Det positiva är dessutom att sadeln sitter som ett smäck, även efter galopp med bocksprång och avramling, inte ett ruggat hårstrå.

Hjälm och väst låter som en bra tanke, Jen84! Sen är det väl så att nästan alla hästar har nån sån där liten period under inridningen, de testar lite gränser och känner sig plötsligt lite övermodiga (tjoho, jag kan det här nu, det är kul!!). Brukar gå över rätt fort.
Aliah, hoppas hoppas ni får ordning på er fina Piraya nu! Hoppas också att allt läker som det ska.

Kul att läsa om era sadlar, Kimmis och Busigdemon! En bra sadel är ju faktiskt en investering för många år framåt. Fast lite hisnande förstås, att lägga ut så mycket pengar ....

Jag väntar fortfarande på föl nr 3. Kornelia har sett fölfärdig ut i en månad nu, så jag ger snart upp och börjar tro att hon har mulat i sig VÄLDIGT mycket hö under vintern och att det inte alls finns nån liten därinne .... Fast jag vet inte hur hon skulle förklara det stenhårt uppsvällda juvret med svullna spenar som står rakt ut ... Ånä, dräktig är hon allt, men puuuuhh vilken tid hon tar på sig! Tur att vi har kamera i stallet, annars hade vi varit vrak nu. Som det är nu kan vi turas om att titta en gång i timmen nätterna igenom. Suck.
10345762_755434507821448_9087018863662229980_n.jpg

Fille med nya medryttaren! Kommentarer om sitsen undanbedes då sadeln gör att man sitter i stolsits vare sig man vill eller inte. Behöver jag säga att alla längtar tills den nya sadeln kommer?

20140521_175725_016.jpg

HG7Xci8EAOsfKDHxzUS60BGOD4rk7ioCTE_QApto4g=w983-h553-no

20140521_175031_009.jpg

20140521_175920_001.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka