Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
10247271_10154169721645193_5718239516314620642_n.jpg

Kommer bli skimmel ser det ut som! Väldigt söt tydligen, har bara fått denna att dela med mig av!

Åhh så söt!!!

Hos oss har Omman fått för sig att hon är sinnebilden av en nipprig arab, hon är plötsligt tittig, superpigg och allmänt fjantig. Vårkänslor eller nåt skulle jag tro, men det är sådär kul när hon gör 180°-svängar från ingenstans eller är mer i luften än på marken...

Jag väljer att tolka det som att hon mår bra och får veta om jag har rätt på tisdag när det är återbesök på kliniken.

/Lavinia

Tack så mkt! Vad gulliga ni är!

Vi väntar fortfarande på Ellas bebis, det händer inget med juvret och mjölken även om resten av henne ser jätte färdig ut för föl! Bäckenbanden har varit släppta i flera veckor nu. 6 dagar över tiden, förra gången kom bebis precis på dagen...

Bidrar med en bild på mina sötnosar som gärna delar box!

Lillemann älskar att ibland smita in i jessis box och rulla sig. När hon stod på gången sa hon sen till honom att maka på sig och gick in till honom. Hon står alltid lös och är i vanliga fall klockren på att stå kvar... Men sen stod de tillsammans där och var väldigt nöjda!
Sötnötar!

10371382_10152257120109597_1190243235235384913_n.jpg

Hello!

Idag var det klinik och hovslagarbesök. Finaste Omman knatar så snällt in i transporten, trots att hon är galet nervös innan.

Hon hade som vanligt en minimal markering höger fram på böjt spår första varvet *suck*, så veterinären tyckte att vi ska undvika snabba gångarter på hårt underlag och bara rida på :-).

Hovslagaren var väl rätt nöjd också, hoven hade knappt växt alls (va?? Det har typ inte hänt sen jag köpte henne, ska jag verkligen behöva åka till klinik och sko för att hovarna ska må bra?? Och varför dög inte förra klnikhovslagaren??). Hålväggen öppnades lite lite till och sen blev det nya flytsulor. Fröken häst stog snällt nästan hela tiden, men tröttnade lite när hovslagaren envisades med att skorna måste sitta helt perfekt...

Sen åkte vi hem och hon fick äntligen gå ut i hagen, medan vi människor fick leka bil och släptetris med stor flakbil, bil med hästtransport och bil med mindre släp.

Jag försökte som vanligt få några bilden på fröken men skrället envisas med att antingen se ut som en åsna eller inte synas alls...

/Lavinia

Uppdatering igen.

Angeliques hälta/orenhet är nu helt borta. Longerade henne iförrgår, ingenting alls. Hon fattade båda galopperna helt frivilligt och det är rent, tretaktigt (tidigare var det typ 2½ takt) och spetsade öron. Igår longerade jag lite lätt i skritt, trav och lite galopp (galoppen valde hon helt själv) så hon fick röra på sig. Helt ren även då.
Har varit i kontakt med veterinären och vi bestämde att avvakta med mer koller på henne då vi ser en så tydlig förbättring.

Har även testat att sitta på Angelique barbacka och sammanfattningen är att hon är väääldigt hal. Ett varv i skritt med inslag av trav på stället var vad matten klarade av. Igår fick jag även tillbaka sadeln som varit på omstoppning. Den ser ut att ligga bättre nu än vad den gjorde före omstoppningen. Det riktiga provet på den blir till helgen då jag tänkte rida, om Angelique håller sig fortsatt hel och fin. Tycker om sadelmakare som lämnar garanti på arbetet och justerar lite till om det inte blev helt 100.

Har även hittat en kompis till henne. Vi har testat att släppa ihop dem på ridbanan och det verkar funka klockrent. Den andra hästen är en sexårig halvblodsvalack och de verkar trivas bra ihop. Så i helgen blir det ihopsläpp på riktigt.

Idag är jag glad! Jag kan sitta ner i galoppen! :D:D:D:D

Fille har ju rätt stor galopp, min rygg har inte riktigt varit sams med den. Medryttaren beskriver det som att det känns som att han bockar, fast att han inte gör det, eller ens har minsta tendens till det. Han liksom nästan skjuter en ur sadeln i varje språng. Men nu! Idag! Så kunde jag sitta ner i den igen utan att känna mig som värsta nybörjaren!

Vi börjar få ordning på flyttningarna nu, åt ena hållet går det jätte bra, vi bara flyter över banan! Lite mer tvärning är önskvärt, men vi har ju nyss börjat. Åt andra hållet är det lite svårare, för oss båda. Förhoppningsvis så hjälps det lite av sadeln som ska komma i mitten av juli. Ja, jag gjorde det. Jag har köpt en sadel för 35 000. Jag kan inte ens själv fatta att det är sant. Vem köper egentligen en sadel för den summan? :crazy: Ja, ni vet ju svaret...

Förhoppningsvis så ska vi hinna med någon start i LB innan säsongen är slut, min tränare tycker vi ska starta LA med, meeeeeen kimmis har tävlingsnerverna på utsidan så det är lika bra att ta det lugnt. Om inte medryttaren vill tävla LA förstås, för det kan hon få göra isf :D

Annars hade jag tänkt att starta på sportcupen, men det ser ut som att det blir lite svårt att hinna med tyvärr. Jag vill ju hinna rida in mig lite på sadeln och få några starter innan med. Och det blir nog rejält tajt.

Denna helg har ju varit fantastisk. Angelique har fått kompis. De verkar trivas jättebra tillsammans. Så jag hoppas det håller i sig.
I lördags red jag ett lätt pass på banan i skritt och trav med Angelique. Hon var helt underbar! Spetsade öron och så samarbetsvillig. Vi övade på övergångar och halter.
Igår red vi ut själva. Vi var ute i ca 15 min i skritt, öronen spetsade och pigg och glad liten arab. Så pigg och framåt, men hon lyssnade.

Vi har dessutom fått tillbaka sadeln som varit på omstoppning, hittills är jag riktigt nöjd. Den ligger stilla, Angelique har slutat med att se sur ut när jag sitter upp, och när jag sadlar av ser jag rutorna från schabraket där sadeln har legat... Det känns riktigt lovande!

Nu är Pirayan installerad vid hyvinkää djursjukhus 50 mil hemifrå.. snart ligger han än en gång på operationsbordet och vi hoppas att operationen lyckas denna gång

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur