Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev visst dubbelt... ingen aning om varför... Hm... Och varför är bilderna så små???

Kimmis - Fina bilder! Fler bildbomber tack!

Nu är det bestämt, på lördag rider jag och Angelique för tränare. Är redan nervös. Har inte ridit för tränare på nästan ett år och då var det inte på min egen häst... Så det ska bli intressant att se vad vi får för dom.

Red Angelique idag. Det körde förbi en lastbil utanför ridbanan, hon brydde sig inte det minsta. Sen har vi skrittat runt gården och det gick bra. Lite spänd matte, vilket ledde till lite spänd häst. Men jag inser mer och mer vilken kanonponny jag har. Hon är underbar!

En annan kul sak i stallet idag är att en stallkompis går i tankarna på att skaffa en arab... De är ju så fina, går att ha med på utställningar, är körbara och dessutom ridbara. :) Så jag tror Angelique har haft bra inflytande i stallet...

Nu dags att sova!

Tack @Jen84 och @Tussinussen!

Jag skulle så gärna vilja få tag i en kamera och ta fler bilder, han är ganska showig numera så det blir lite lättare, men utan kamera så är det svårt :(

jag får upp stora bilder om jag klickar på dom :) han är fiiiin Fille mannen!! synd att jag inte har körkort då hade jag kommit på studs med min kamera i högsta hugg ;)

Bor du i närheten så kan jag alla gånger hämta upp dig :D Framförallt om du kan tänka dig att åka tåg, jag bor bara 2,5 km från tågstationen så det är jätte enkelt.

Men jag har för mig att du bor rätt långt ifrån mig? Jag hittar inte vart du bor nu med detta nya buke :meh:

Uppdatering. Igår blev det inte som planerat alls. Den lilla ponnyn hade varit på vift utanför hagen vid två tillfällen och lyckats få sår på alla ben (visserligen bara ytliga sår, men ändå) och två svullna bakben. Halt i trav i ena varvet och något oren i det andra varvet. Ponnyn vilar!
(De hade vattnat ridbanan som är bredvid hagen. Ponnyn hade fått panik av ljudet eller vattnet och sprungit genom staketet. De som var på plats fångade ponnyn, lagade hagen och släppte ut henne igen... Och sen vattnade de ridbanan en gång till, med resultatet att en stallkompis hittade ponnyn på andra sidan gården när hon kom tillbaka från en ridtur... Efter det blev hagen lagad igen och ponnyn utsläppt på nytt. Stressad ponny tyckte inte om att vara i hagen men det gick ok med lite mat. Det är i alla fall den versionen jag har hört, men ja.... Behöver jag säga att jag var lite lätt irriterad och ledsen igår? En gång är en gång, men gång 2?)

När jag kom till stallet var det en stressad liten ponny som vandrade runt i hagen. Det är första gången jag tagit in henne i bara grimma (utan att ens hämta grimskaftet först). Kollade igenom henne, gjorde rent alla sår och sen fick hon ha bandage på sig över natten. Så inget allvarligt egentligen, men jag blir mörkrädd för vad som kunde ha hänt.
Idag har samtliga i stallet fått sms om att de får lov att ta in henne innan de vattnar ridbanan och jag håller tummarna för att hon är pigg och ohalt så snart som möjligt.

Men så jobbigt med häst som är halt, inte kul alls.. Hoppas verkligen hon kryar på sig snabbt.

KL : Att vara på utställning tar på krafterna så nu vilar unghästen upp sig :D
Funderar lite på att anmäla henne till Suomen Hippos premiering i höst bara jag hittar något ställe som inte ligger allt för långt borta :)

10286835_10203419501471290_7897536689131518041_o.jpg

10005916_10203419501511291_185818236841499388_o.jpg

@Aliah Det tycker jag att du ska göra! Hon är ju så pass fin så det går nog superbra!

Jag skulle vilja visa Pontus med... Men jösses vad han växer konstigt! Nu är han väl 155 säkert, har inte mätt på några veckor... Men han har inte växt en cm på längden, så han ser lite småkul kul. Rör sig ganska dåligt nu då han är stel i hela bogen, men det beror nog på hur han har växt bara. Fille hade oxå en period där han var rätt stel i fronten.

Jen84, nu tänker jag vara sådär jobbigt påpekande och ordmärkande.... hoppas du ursäktar mig, för jag uppskattar verkligen att läsa om dina äventyr med din häst!
Men en arab är ingen ponny! Även om den har ponnymått, ja, bara är typ 1,35 hög, så är ju araben en av världens tre fullblodsraser (om man inte räknar akhal-theke, vilket jag tror att vissa gör).
Det låter lite nedsättande i mina öron att kalla arabhästen för en ponny (förlåt ni som har ponnyraser, själv äger jag en älskad welshponny) och kan kanske bli lite missvisande för dem som inte är så insatta.
Så, nu har jag gnällt lite och märkt ord. Är ju språklärare till professionen, kanske är det därför jag reagerar ....

Jen84, nu tänker jag vara sådär jobbigt påpekande och ordmärkande.... hoppas du ursäktar mig, för jag uppskattar verkligen att läsa om dina äventyr med din häst!
Men en arab är ingen ponny! Även om den har ponnymått, ja, bara är typ 1,35 hög, så är ju araben en av världens tre fullblodsraser (om man inte räknar akhal-theke, vilket jag tror att vissa gör).
Det låter lite nedsättande i mina öron att kalla arabhästen för en ponny (förlåt ni som har ponnyraser, själv äger jag en älskad welshponny) och kan kanske bli lite missvisande för dem som inte är så insatta.
Så, nu har jag gnällt lite och märkt ord. Är ju språklärare till professionen, kanske är det därför jag reagerar ....

För att vara jobbigt svarande... Hon är troligen inte ens ponny om man ser det till mankhöjden (gissar att hon är 149-150 cm). Men när hon är stallets minsta häst och hela tiden (väldigt kärleksfullt) blir kallad Ponnyn eller Busponnyn så följer det med hit in också. Att araben inte är en ponnyras har jag koll på. :)

Hon var förresten ohalt igår! :) Så jag är lite gladare. Däremot så var hon fortfarande lite svullen, men jag hoppas det lägger sig snart det också. Nu är hon dessutom skodd även bak, så jag håller tummarna för att hon inte trampar av sig skorna och att de får sitta kvar.

Idag var Moona och jag ute på senaste dressyrtävlingen, en Lätt B:1 igen. Jag var skitnervös för galopprogrammet för att det var det som gick åt skogen förra gången. Samt att jag brukar alltid tappa poäng på att hon inte bjuder framåt på tävling, vi får jämt kommentarer "står emot" "ej tillräcklig framåtbjudning" mm.

Men inte idag hörni!! :banana:Idag slog hon på sin ge järnet-knapp och gick som ett litet tåg, tuff tuff tuff genom hela travprogrammet, mjuk och fin, och i galoppen skötte hon sig utmärkt, enda som drog ner våra poäng var att matte som vanligt inte fixade att pricka in hur stor en 15m volt ska vara. Hon kändes så bra under hela ritten att jag sken som en sol efteråt, och rentav grinade när jag fick protokollet - ÄNTLIGEN har vi sprängt 60%-vallen, vi fick finfina 63.1% och blev 9:a av 17 startande, vilket jag är otroligt skitnöjd med.

Bästa finaste lilla skrutt :love::love:

Hej!

Min arabprinsessa kallas också för ponny och hon är inte ens i närheten av minst i stallet (minst är såklart hennes kompis Nomnom, idag mätt till 88 cm hög (och tyvärr ungefär lika bred..).). För mig är ponny en ren kärleksbeskrivning och en beskrivning av hennes humör, hon kan verkligen vara en riktigt ponny ibland, trots hennes 155 cm i manken. (Min taskige sambo tycker hon är en ponny och använder henne som ursäkt för att jag inte ska få en ponny... Jag har ju redan en...).

/Lavinia

Uppdaterar lite också.

Efter att varit ponnyotrogen har jag nu kommit igång med inkörningen igen. För några dagar sen fick stackars fina prinsessan släpa snören på marken, mellan bakbenen, under hovarna och såklart släpa pinne- inga problem. Idag var en kompis i stallet och hjälpte mig, så vi passade på att dra "pinnar" på båda sidor fröken. Hon tycker det är lite otäckt, men accepterar det. Vilket år som helst blir hon nog inkörd. Min förhoppning är att kunna hänga på när stallägarnas 4-åring ska köras in och få min ordentligt inkörd av erfaren kusk (mot betalning naturligtvis).

/Lavinia, som passade på att skritta ut 1.5 h idag också, det tar tid när sällskapet är b-ponny och lite osäker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 156
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur