Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jen84
Vad kul att du ska prova rida för tränare! Jag själv är inne på min 3:e lektion för tränare och det går framåt i rasande takt, skitkul! Rekommenderar starkt!

KL?

På lördag händer det som jag har väntat på länge nu! Det kommer hit en ÅF av Wow-sadlar och ska prova ut en sadel till Fille och mig. Jag är jätte nervös, tänk om sadeln inte passar? Tänk om Fille är jätte nöjd och jag hatar den? Eller tänk om jag köper den och så om ett halvår så passar den inte längre överhuvudtaget? :eek:

Jag har försökt få med någon att filma, men utan att lyckas, så ni får vänta med bilder tills jag får hem sadeln om sisodär 7 veckor eller så, om jag köper den.

Hej!

Idag la jag sadel på prinsessan för första gången på evigheter, jag har helt glömt hur man rider med sadel. Hon var lika underbar som vanligt och sadeln låg helt ok trots avsaknad av muskler :-). Efter det var jag "otrogen" med hennes kompis och tog en liten körtur i skogen , så sjukt kul :-)!!! Så nu har operation "snälla sambo, jag vill ha en ponny" börjat.

1978873_662379180464605_2419036202974565963_n.jpg

Ingen aning men det ser lite annorlunda ut på buke nuförtiden...har inte vant mig alls.
Grattis till underbar liten fölis som jag gärna hade sett bildbomb på:love:

Sv: Arabiska Fullblod

Hon ser ut att vara positivt inställd!:)
KL

Nu har jag lagt upp röntgen på Matisse på min facebooksida, mer öppen än så kan jag inte vara.

Från att få höra att han är "opererad för bockhov" som sjuåring osv så kan jag nu ge ett prydligt svar på tal.
Matisse är ren på sina plåtar från cystor och skräp och han har ovanligt bra famben (för att vara arab) enligt opartiska domare. Domare med djup kunskap.

Jag fattar inte att folk gitter sprida strunt om hästar, när de inte ens kan se skillnad på äpplen och päron.

Men nu är det snart SHOW-dags!

@Tempen Det är tråkigt att det ska behövas egentligen. Men jag vet ju själv hingstägare som har annonser ute där det står "friröntgad" när hästen i själva verket inte alls är friröntgad utan är röntgad med fynd, så det är ju ganska tydligt att man inte kan lita på hingstägare :(

Men tråkigt när folk sprider falska rykten, men det är ju populärt verkar det som.

@Tempen Det är tråkigt att det ska behövas egentligen. Men jag vet ju själv hingstägare som har annonser ute där det står "friröntgad" när hästen i själva verket inte alls är friröntgad utan är röntgad med fynd, så det är ju ganska tydligt att man inte kan lita på hingstägare :(

Men tråkigt när folk sprider falska rykten, men det är ju populärt verkar det som.

Jag tänker att varför ska någon vilja köpa en arab alls? Det är pajkastning och trams, påhopp på de hästar man har och ryktesspridning - vilken vettig människa vill betala pengar för att delta i detta? Lägga tid, kärlek och kunskap på att bli hånad av folk som oftast inte kan särskilt mycket. Inte undra på att arabhästtanterna dricker mycket dyrt vin, det är ju bättre behållning på de slantarna. ;)

Arabtråden på avel blev ju stängd på grund av pajkastning fram och tillbaka, är det inte dags att låta det bero istället för att riskera att flytta över det till den här tråden också?

Nu har jag provat wow-sadeln.

Wow känslan uteblev måste jag nog säga. Det kändes helt ok, framförallt efter att hon hade korrigerat sadeln efter min snedhet. Med extra djupt säte så kom jag närmre hästen och kunde jobba mer med, istället för att fokusera på att hålla mig kvar. Och mina lår var inte ivägen.

Innan korrigeringen så fick jag ruskigt ont i min vänstra höftled, redan efter några meter :eek: Rätt rejält sned är jag tydligen för tillfället.

Det som är bra med sadeln är ju just att man kan ändra allt, mer eller mindre.

Vad Fille tyckte är svårt att säga. Unghästar säger ju inte så mkt om det känns ok. Hade det varit Pselma så hade jag direkt kunnat säga precis exakt vad hon tyckte om sadeln. Men nu får jag väl mest lita på återförsäljaren som säger att sadeln passar, och det känns ju lite sådär...

Vi får se hur jag gör, det blir troligtvis denna sadel, men de ville ha halva summan redan vid beställning, och jag har inte den just nu. Jag får tillbaks 12 000 på skatten och får dessutom semesterersättningen, men det är inte förens den 25:e maj, så det är ju en bit dit. Hela kalaset kommer gå på 35 000 om jag köper sadeln.

KL:

Tillbaka från helgens utställning. Båda prinsessorna skötte sig exemplariskt och var lugna och fina under hela äventyret. lastningen som jag var mest orolig över gick på ett huj så inget att klaga på där.
Mellizza kom på en fjärde plats och Meciliah totalöveraskade oss och knep en andra placering. Domaren kom sen på slutet fram och sa än en gång att detta är ett väldigt lovande ungsto. sånt vill man ju gärna höra mera av.

1619497_10203387282945847_241350834127980210_n.jpg

Vet inte om det blir rätt nu, försöker svara Aliah här, kan inte med det här nya ännu....
I alla fall: Grattis till framgångarna! Och jag har hela tiden tyckt att Missilen är en liten pärla, så jag blir inte alls överraskad att domaren också tyckte det!:):d

Nu har det varit påsk och jag har uppdaterat lite för lite... Red Angelique i lördags (för första gången på nästan en vecka). Hade det nya bettet, men tyckte det fungerade sådär i ridningen. Jag hade ingen styrning på det. I lördags var även samma sadelprovare ut till stallet som provade ut sadel till Angelique, så hon kollade hur sadeln låg när hon ändå var på plats. Dags för en omstoppning blev domen...

I söndags hade jag tänkt rida, men när jag kom ut till stallet möttes jag av en ponny med en trampskada. Inget allvarligt, men hon var inte ren i traven. Det blev med andra ord en vilodag. Gjorde rent såret istället, och så fick hon en liten gräsätarpromenad.

Igår skoddes hon om till sommarskor fram så förhoppningsvis slipper jag fler trampskador ett tag. Boots är också inhandlade som jag tänkte ha på henne när hon ska jobbas... Inte lätt när den lilla inte håller reda på fötterna. Igår var hon ren i traven så jag red henne ca 35 min i skritt och trav. Hade bytt tillbaka till bettet hon hade tidigare och styrningen fungerade mycket bättre.

Vi har dessutom kommit fram till att hon kommer få skor bak så snart som möjligt. Hennes hovar slits mer än vad som växer.. Så barfota bak fungerar inte ihop med det arbete hon utför. Lite synd, men funkar det inte så gör det inte...

En fråga till er. Vad har ni för benskydd till era araber? Tycker det är svårt att hitta något som riktigt passar. Ponny är lagomt på bredden, men för korta. Cob blir lagomt på längden men ponnyn har för smala ben... Tips på märken? Nu vill jag ha en hel Angelique, och kunde jag linda in henne i bomull och bubbelplast så skulle jag göra det... Men tills det finns ett bra bubbelplast-alternativ så får benskydd bli bra... (Testade att linda igår, insåg att jag suger på det...)

@Jen84
Jag tycker att det är bra att du tänker sätta på skor bak med. Jag har aldrig förstått varför man börjar sätta skor fram faktiskt, det är väl ändå bak vi vill att de ska bära tyngden? Och sen sätta skor bara fram så att de kan bära mer fram? Vart är logiken i det hela då?

Jag har därför alltid slängt på 4 skor direkt.

KL

Sadelutprovaren svarade iaf i telefon, men hon var med en kund och skulle ringa upp ikväll, hoppas hon gör det med så att jag får veta om den där beg sadeln passar Fille. Gör den det så blir jag fruktansvärt lycklig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 147
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka