Arabhingstar med god extriör...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Farle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 127
Sv: Arabhingstar med god extriör...

Ja, men visst är det lite sjukt! Avla bara på BRA hingstar, men stona kan se ut hur som helst och vara hur dåliga som helst.......:crazy: Är det klokt, eller?????

Har följt diskussionen på SAHF´s forum ang röntgen eller inte. Gå in och läs där om ni är intresserade. Genberg har några bra inlägg.

Det stora problemet är väl egentligen att ALLA vill så olika, men Mats har rätt: araben är en arab hur f**n den än ser ut.

madde++++

Nej det är verkligen inte klokt att stona får se ut hur som helst.
Inte ok alls.

Jo nog har han rätt, men det är synd att vissa tycker det är ok att dem inte ens ser ut som araber.

Det är nog lite farligt att sätta likhetstecken mellan en arabgaloppörs prestationer och hållbarhet. Ingen galoppör går skadefri genom sin karriär. Men eftersom det gäller att springa in så mycket pengar som möjligt, så lappas de ihop gång på gång. Och visst är det märkligt att de som eftertraktas mest inom galoppvärlden ofta är helt i avsaknande av arabtyp?

Tycker du är lite väl kategorisk där, Maria Magdalena. Måste dessutom vara deprimerande att ha en så negativ inställning till det mesta som du har?

Det finns faktiskt araber som klarar sig utan skador genom sin karriär och som dessutom har arabtyp.

Några exempel är Gomir (han gick 8 säsonger på galoppen har fått över 80 poäng på utställning och 40 poäng på sin avelsvärdering) och Elcatero (han har blivit Elit Arab i galopp efter ha varit Årets Arab 3 år i rad och har fått över 80 poäng på utställning). Samsheik har gått utmärkt på banorna (med banrekord) och fick klass I på sin avelsvärdering 2002 och om jag inte minns fel över 80 poäng även han på utställning. Om du tycker att dessa hingstar "helt avsaknar arabtyp" måste det nog stå för dig. Domarna tycker det uppenbarligen inte!
/Anne
som tycker att vi ska uppskatta de hingstar vi har med prestationer, "rätt psyke" och arabtyp - trots att de inte har dish!

Menar du i Sverige nu eller i övriga länder?

Titta på Polen! Nästan alla har gått löp och många väldigt framgångsrikt. Och där finns det många utställningshästar!
Ska leta i min lista för att komma med stora namn som kanske gör att du ångrar ditt inlägg :smirk:

Mvh Li

Menar du i Sverige nu eller i övriga länder?

Titta på Polen! Nästan alla har gått löp och många väldigt framgångsrikt. Och där finns det många utställningshästar!
Ska leta i min lista för att komma med stora namn som kanske gör att du ångrar ditt inlägg :smirk:

Mvh Li

Så klart jag menar Sverige!! Polen håller inte på med premieringar eller röntgen men plötsligt duger deras avelsprogram alldeles utmärk att dra upp som exempel! Märkligt! Du behöver inte göra så stora ansträngningar för min skull med att leta i dina listor. De exempel som nämndes av Gimick var väl heller inte vad de som är intresserade av utställningar skulle säga varit framgångsrika där.EN utställning säger inte så mycket.

Tycker du är lite väl kategorisk där, Maria Magdalena. Måste dessutom vara deprimerande att ha en så negativ inställning till det mesta som du har?

Det finns faktiskt araber som klarar sig utan skador genom sin karriär och som dessutom har arabtyp.

Några exempel är Gomir (han gick 8 säsonger på galoppen har fått över 80 poäng på utställning och 40 poäng på sin avelsvärdering) och Elcatero (han har blivit Elit Arab i galopp efter ha varit Årets Arab 3 år i rad och har fått över 80 poäng på utställning). Samsheik har gått utmärkt på banorna (med banrekord) och fick klass I på sin avelsvärdering 2002 och om jag inte minns fel över 80 poäng även han på utställning. Om du tycker att dessa hingstar "helt avsaknar arabtyp" måste det nog stå för dig. Domarna tycker det uppenbarligen inte!
/Anne
som tycker att vi ska uppskatta de hingstar vi har med prestationer, "rätt psyke" och arabtyp - trots att de inte har dish!
Det är Du som har problem med min inställning, inte jag! Jag tror inte på tomten och inte på att någon framgångsrik galoppör skulle ta sig igenom karriärer på flera säsonger utan skador och/eller hälta. Deras psyke elelr prestationer var det inte fråga om heller. Det var deras typ! Och domarna har varit ganska eniga med mig om detta. Fråga någon som känner till utställningsresultat.

Det jag vill säga är att det du skrev:
"Och visst är det märkligt att de som eftertraktas mest inom galoppvärlden ofta är helt i avsaknande av arabtyp?"

inte behöver vara en absolut sanning.
För att nämna Polen så finns det MÅNGA bra polska uställningshästar som även gått MYCKET bra löp!
Alltså: Avsaknad av arabtyp = jätteduktig galoppör. Nej det tycker jag inte!
Det är att vara svart eller vit och i min avel så är hästarna "gråa".

Mvh Li

Avsaknad av arabtyp = jätteduktig galoppör stämmer ungefär lika bra som utställningsvinnare = bra arabtyp i mina ögon. Det kan vara så men det är inte alls säkert.

Förresten så är Muniqin också en urgammal arabmodell. Sen att vi västerlänningar inte tycker den är snygg i utställningsringen är ju en annan femma. Ursprunglig är den i vilket fall som helst.

Det jag vill säga är att det du skrev:
"Och visst är det märkligt att de som eftertraktas mest inom galoppvärlden ofta är helt i avsaknande av arabtyp?"

inte behöver vara en absolut sanning.
För att nämna Polen så finns det MÅNGA bra polska uställningshästar som även gått MYCKET bra löp!
Alltså: Avsaknad av arabtyp = jätteduktig galoppör. Nej det tycker jag inte!
Det är att vara svart eller vit och i min avel så är hästarna "gråa".

Mvh Li

Jag borde skrivit tydligare att jag syftade på Sverige.Polen har, så riktigt så, många vackra och framgångsrika galoppörer men det var alltså VÅR prestationsavel jag menade.Och jag skrev också OFTA, missade ni det???Det innebär för mig att det finns undantag.

Jag kan ha snabbläst det du skrev, men jag ville bara att vi förtydligade att så behöver inte fallet vara. :)

Hoppas nu att Sivan får ett grymt vackert, typat stoföl som jag få rida in och tävla, gärna MSV hoppning och dressyr och då jäklar ska jag visa att det går alldelens utmärkt. :banana:
Men jag får skylla på att norrland inte har mågra distans tävlingar att tala om eller en endaste galoppbana.
Annars skulle vi tagit derbyt och toppat distanslistan när vi likaså håller på! Japp!

Först ska jag gå i terapi för mina tävlingsnerver.

Li

Först ska jag gå i terapi för mina tävlingsnerver.

Li[/QUOTE]

ja... det är ju ofta ägaren/ryttaren som är problemet... känner igen mig så väl!! min häst kan löshoppa jätte högt, men om jag sitter på så blir det max 120... pga mig... sorgligt!

Ha ha, HÖJDEN är inga problem, det är tillställningen jag ogillar!
Speciellt när man vet att ALLA "experter" sitter på läktaren :smirk:

Tänk om alla tävlingar vore utan publik då skulle jag tävla var och varannan helg :D

Li

Ha ha, HÖJDEN är inga problem, det är tillställningen jag ogillar!
Speciellt när man vet att ALLA "experter" sitter på läktaren :smirk:

Tänk om alla tävlingar vore utan publik då skulle jag tävla var och varannan helg :D

Li

Fegis!!!!:angel:;):love:

jag kan väl utmana dig på Sportcupen om 2-3 år sådär. jag på Liten och du på Sivan.:idea: vi ställer av gamlingarna och kör småhästarna.....:eek:

madde++++

Fegis!!!!:angel:;):love:

jag kan väl utmana dig på Sportcupen om 2-3 år sådär. jag på Liten och du på Sivan.:idea: vi ställer av gamlingarna och kör småhästarna.....:eek:

madde++++

Jag är på! men det får bli om 3 år... om 2 år ska ju älsklingen ha bebis vid sidan! så då går det inte!

Jag är på! men det får bli om 3 år... om 2 år ska ju älsklingen ha bebis vid sidan! så då går det inte!

Kimmis, Madde Waldorf m. fl.:
Varför använder ni inte möjligheten att att maila till varandra direkt? Av vilken orsak skall tråden hela tiden användas till att ge privata kommentarer och hurra-rop? Det är på gnägg-fjortis nivå. Om tråden kunde behandlas med respekt och handla om det den är avsedd för, skulle det kunna bli bra, men detta tröttar ut även den mest uthålliga.......

Jag känner varken Maria Magdalena eller Kimmis. Det är mer att hålla en bra ton under trådens gång, och det är svårare för vissa än det är för andra.

Jag tyckte det var ett utmärkt förslag av Madde: samla ihop ett gäng fegskitar och ut och MERITERA våra araber. Det kan ju inte vara så svårt eller hur Asteria?
Ja, för mig som skiter knäck på banan är det värre, men för en normal människa torde utmaningen vara en baggis!

Jag är med....kanske!

Mvh Li

Jag känner varken Maria Magdalena eller Kimmis. Det är mer att hålla en bra ton under trådens gång, och det är svårare för vissa än det är för andra.

Jag tyckte det var ett utmärkt förslag av Madde: samla ihop ett gäng fegskitar och ut och MERITERA våra araber. Det kan ju inte vara så svårt eller hur Asteria?
Ja, för mig som skiter knäck på banan är det värre, men för en normal människa torde utmaningen vara en baggis!

Jag är med....kanske!

Mvh Li

Varför då inte starta en ny tråd "Vi som planerar att meritera våra unghästar"?
Det vore bättre att starta nya trådar än att ideligen vara ute på flummiga stickspår som i grunden inte har något med ursprungstråden att göra.
Bryt ut ämnen som Cystor, Gud va du är bra, mitt sto...., Vi som hoppar högst, ja, you name it, så blir tråden mycket klarare och mer lättläst så man kan sovra och göra en bedömning utifrån det man läser.
Detta är ett förslag till förbättring.

Ja men det kan jag göra... kom dit alla ni som har hästar ni känner att ni vill meritera så kan vi diskutera allt vad det innebär.

Endast svenska arabhingstar börjar bli lite urvattnat.
Trots allt finns det inte allt för många som är avelsdugliga, jag tror nästan alla är nämda.

Mvh Li

Ja men det kan jag göra... kom dit alla ni som har hästar ni känner att ni vill meritera så kan vi diskutera allt vad det innebär.

Endast svenska arabhingstar börjar bli lite urvattnat.
Trots allt finns det inte allt för många som är avelsdugliga, jag tror nästan alla är nämda.

Mvh Li

En liten undran bara. Att du tycker att resonemanget om hingstarna här på denna tråden börjar bli urvattnat beror nog på att det bara är ett litet-och samma-fåtal människor som skriver här. Jag tror också att alltför tvärsäkra uttalanden skrämmer bort många som kanske skulle ha en annan åsikt. Om man tittar på de hingstar som har fått låga poäng på avelsvärdering t.ex.Vem är de efter? I de flesta fall efter någon känd och ibland t.o.m riktigt bra hingst.Det finns några undantag men annars tycks avkommor till mindre lyckade avelshingstar inte visas som förväntade avelshingstar.Genetik är ju något av ett lotteri, ingen kan i dagens läge se på en individ vad den kommer att lämna.Det är inte alls säkert att den bästa av helsyskon , blir bäst i avel. Enda sättet att bedömma detta, är att prova.Tur att det finns de som vågar chansa. Men det svåra beslutet är att kunna selektera vad man ska gå vidare med sedan. Det är där det största problemet ligger, tycker jag.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 554
Senast: Migo
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 291
Senast: valpköpare
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Mata inte Trollen
  • Hypotyreos

Hund, Katt, Andra Djur