Arabhingstar med god extriör...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Farle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 127
Sv: Arabhingstar med god extriör...

Det är nog lite farligt att sätta likhetstecken mellan en arabgaloppörs prestationer och hållbarhet. Ingen galoppör går skadefri genom sin karriär. Men eftersom det gäller att springa in så mycket pengar som möjligt, så lappas de ihop gång på gång. Och visst är det märkligt att de som eftertraktas mest inom galoppvärlden ofta är helt i avsaknande av arabtyp?

Hur kan du påstå att INGEN galoppör går igenom sin galoppkarriär skadefri?
Den första jag hade, El Kanon, startade 63 gånger med 23 segrar, 13 andraplaceringar och 10 tredjeplaceringar.
Detta på nio säsonger! ALDRIG nånsin det minsta halt.
Han ströks från ett-par tre lopp pga feber eller liknande.
Han visades ej på utställning, men väl på vanlig premiering som två-åring, då med 37 poäng. Inte så pjåkigt.
Han hade ett fint huvud, men jag kastrerade ändå, då jag tyckte att hans hals var något lågt ansatt.

Jag skulle kunna räkna upp mängder med hästar som haft hållbarhet.:smirk:

De som startat, men gått sönder på dålig hållbarhet har inget i aveln att göra.

Det är nog lite farligt att sätta likhetstecken mellan en arabgaloppörs prestationer och hållbarhet. Ingen galoppör går skadefri genom sin karriär. Men eftersom det gäller att springa in så mycket pengar som möjligt, så lappas de ihop gång på gång. Och visst är det märkligt att de som eftertraktas mest inom galoppvärlden ofta är helt i avsaknande av arabtyp?

Det finns ett utmärkt instrument att kolla upp de tävlade hingstarna. Gå in på Galoppförbundets länk och välj sportinfo - häst. Sök den hingst du vill granska.
Hela resultatraden finns där, samtliga löp. Man kan då se strykningar och ofta orsak (förutsatt att den är sanningsenlig:angel:) Ser man något man undrar över, kan man ju förslagsvis kontakta hingstägaren. Det gäller att vara påläst i alla sammanhang. Man kan även se avkommor till de hingstar som är i ropet. Även full stam på avkomman så man kan ta i beaktande huruvida den hingsten eventuellt kommer att matcha det egna stoet.

Är man intresserad av att se hur många avkommor till en viss hingst som finns inanmäld i sportsystemet framkommer det där. Hur många har kommit till start? Hur många har presterat något? Hur stort antal (i procent) av avkommorna till dessa mycket använda hingstar har blivit tillfredsställande nyttiga avkommor (sett ur tävlingssynpunkt)
om man nu händelsevis skulle vara ute efter att avla för prestation. Den som söker den finner.......

Hur kan du påstå att INGEN galoppör går igenom sin galoppkarriär skadefri?
Den första jag hade, El Kanon, startade 63 gånger med 23 segrar, 13 andraplaceringar och 10 tredjeplaceringar.
Detta på nio säsonger! ALDRIG nånsin det minsta halt.
Han ströks från ett-par tre lopp pga feber eller liknande.
Han visades ej på utställning, men väl på vanlig premiering som två-åring, då med 37 poäng. Inte så pjåkigt.
Han hade ett fint huvud, men jag kastrerade ändå, då jag tyckte att hans hals var något lågt ansatt.

Jag skulle kunna räkna upp mängder med hästar som haft hållbarhet.:smirk:

De som startat, men gått sönder på dålig hållbarhet har inget i aveln att göra.

Då -kanske- är El Kanon-det undantag som bekräftar reglen som ordspråket säger! Eller så är det så här:Om du kan visa upp ett så stort antal arabgaloppörer som löp lika mycket som din och aldrig varit skadade , tycker jag det vore toppen! Då skulle du skjuta i sank hela diskussionen om hur dåliga arabhästarna blivit och hur mycket cystor och lösa benbitar de har!

Hur vet man att skadan har med hållbarhet att göra?
Alltså om det är ärftligt eller beror på yttre faktorer?

Mvh Li

Det var precis det jag menade.De flesta skador beror på helt andra saker än ärftliga faktorer. Trampa snett kan vi ju alla göra.

Hur vet man att skadan har med hållbarhet att göra?
Alltså om det är ärftligt eller beror på yttre faktorer?

Mvh Li

Tja, ledinflammationer beror ofta på dålig kvalite.
En senskada tycker jag också i visst fall också beror på dålig hållbarhet. I alla fall bland araber, där senskador är relativt ovanliga, om man jämför med fullblod.
Jag vet 4 på rak arm, där 3 har samma far!

Då -kanske- är El Kanon-det undantag som bekräftar reglen som ordspråket säger! Eller så är det så här:Om du kan visa upp ett så stort antal arabgaloppörer som löp lika mycket som din och aldrig varit skadade , tycker jag det vore toppen! Då skulle du skjuta i sank hela diskussionen om hur dåliga arabhästarna blivit och hur mycket cystor och lösa benbitar de har!

Det är här man får skilja på araber och araber.;)
Jag skulle kunna rabbla upp massor av araber som klarat många säsonger utan skador, och ett fåtal som blivit skadade.
Väljer dock att inte göra det, utan ni får lita på mitt ord.

Det är tråkigt att ett så litet antal av de utställningsmeriterade hingstarna inte tävlas i någon som helst sportgren.
Hur i hela friden ska man veta om hästen då har bra hållbarhet eller inte?
Det vanligaste är ju att hingsten "rids till husbehov" som det så fint heter. Vem vet, han kanske har så dåliga leder att han skulle vara halt efter 5 km trav?

Jag skulle gärna använda utställningshingstar, om de hade en exteriör jag tror på, och att de visat att de håller för nåt.
En gång har jag använt en showhingst utan prestation, den avkomman avlivades som ung pga mängder med lösa benbitar.

Tja, ledinflammationer beror ofta på dålig kvalite.
En senskada tycker jag också i visst fall också beror på dålig hållbarhet. I alla fall bland araber, där senskador är relativt ovanliga, om man jämför med fullblod.
Jag vet 4 på rak arm, där 3 har samma far!
Nu måste jag bara reagera...vad sjutton grundar du det på...
Min hbl val växte 7cm mellan 4-5år. Han tävlades o matchades inför 5 års championatet. (Han kom där 2a)
Tyvärr gick allt fort upp i höjderna på en gång som hoan växte mycket. Han fick en kotledsinflammation.
Enligt Lars Roepstorff ( landslagsveterinär som också forskat väldigt mycket på ben o rörelsemekanik)) som behandlade honom så var det pga överbelastning under tillväxt som var orsaken. O att jag inte behövde vara orolig för om vi kunde fortsätta hoppa när infl läkt ut.
Hästen tävlade svår hoppning vid 7 års ålder o tom 15 år utan att någonsin mer vara halt eller påverkad av det.

En senskada pga yttre våld har väl ingenting heller med hållbarhet att göra. Hästen kan vara av hur god kvalitet som helst o ändå få en senskada av tex en spark. Men ar du att om den får det så är den inte hållbar???
Finns det då någon hållbar häst i hela världen om den ska tåla allt yttre våld utan att någonsin få ont av det?

Senast ändrad:

Det är väl det här som är lite av ett problem.
Vad är ärftligt och inte?

Allt som man vet är ärftligt kan man kolla, på ett eller annat sätt.
Röntgen av alla ungdjur är en början.
Mina små erfarenheter om avel är:

Allt som inte finns där när hästen föds (arv) beror på miljön.
Där finns bland mycket: för mycket eller lite foder, mineraler och spårämnen, överbelastning, trauma mm som kan bero på ytterligare flera faktorer.

En eller flera kotledinflammationer som 7 åring kan bero på tusen olika saker och ofta behandlar man symtomen - har man tur tar behandlingen, annars kan en snedbeslatning, fel sadel, fel skoning, fel träning, fel underlag, vara boven och åtgärdar man inte själva rotproblemet - kommer infalmmationen tillbaka som ett brev på posten.
Knappast ärftligt.

Det kan lika gärna vara lösa benbitar som beror på miljön - som det kan bero på arvet. Hur ska man veta det om man inte röntgar som unghäst?
Och VEM kan säga att inflammationen, eller senskadan - vad det nu är, kommer från föräldrarna? Eller hingsten?
I sådant fall måste man röntga SAMTLIGA avkommor efter just den hingsten eller stoet och fram till dess föda upp dem på samma sätt och se till att ingen blir sparkad, trampar snett eller går omkull.

Det är omöjligt att säga om en senskada eller inflammation är ärftlig.
Men OCD och cytor - det vet man kan föras vidare men då måste SAMTLIGA unghästar röntgas innan de sätts i aveln och det vet vi ju kommer inte att hända.

CK!: Har aldrig hört att ledinflammationer ska vara ärtfliga.
För mig säger det mer om omständigheterna och ägaren än om hästen!

Mvh Li

Det jag svarade på var inte om det var ärftligt utan jag reagerade mot att man sa att det var taskig hållbarhet om hästen hade senskada eller ledinflammation.

Ja vi menar samma sak Kicket. Jag svarade på fel inlägg, det var CK:s jag skulle svara på..:o

Li

Men det fattar väl minsta barn att en senskada som beror på en spark inte kan bedömmas som dålig hållbarhet?

Inte heller om man klantat sig och forcerat en unghäst för fort.

Men när man börjar se ett samband mellan blodslinjer och ledskador anser jag att man ska dra öronen åt sig.

Jag hålls ju mest på med travavel, och där ser man ganska snart hur avkommor till vissa hingstar klarar träning.
Vissa får avkommor med känsliga framknän, andra får många avkommor med kotor, andra får avkommor med mer problem med gaffelband.
Och vissa lämnar avkommor som håller för träning, givetvis med en del undantag.

*delvis knapplån*

Det är ju knepigt att araben som ras är så liten i Sverige. Man får kika på internationella galopp- och distansresultat för att få ett hum om hållbarhet. Men där finns det ju en del blodslinjer som "går igen" världen över. Inte bara franska. ;)

Vad gäller kvalitén på svenska arabhingstar så är det tyvärr en del i aveln som inte har några meriter alls. Inga utställningsmeriter, inga prestationsmeriter och dessutom usla exteriörpoäng. Oavsett vilken inriktning eller gren man avlar för borde det väl vara av intresse med några meriter kan jag tycka. :confused:

Så som jag tolkar flera av tidigare inlägg tycker några av er att utseende är viktigare än hållbarhet och prestation.
Spelar det ingen roll hur nervös hästen är och om den inte änns håller att rida, bara den är vacker att titta på? Det bästa är naturligtvis om man kan få en med alla bra egenskaper, men jag skulle mycke hellre betäcka mitt sto med hästen CK pratade om än någon som fått 45 poäng på aveslvärdering och sen inte presterat något mer.

Alla har vi olika mål och olika avelsplaner.
En del mer rätt än andra.

Men det finns hästar mitt emellan, som fått 40 p OCH presterat.

Det är inte fy skam.

Varför så svart eller vit?

Li

Jag tror fortfarande inte att man nedärver själva benägenheten att få inflammationer, snarare att det sitter ihop med en inte så fördelaktig exteriör. I samband med träning som kanske dessutom inte är väl anpassad så blir det lättare inflammation för vissa hästar.

Men jag är ingen veterinär, utan det är mina reflektioner...

Mvh Li

Ang hållbarhet, beror ju mycket på hur hästen "förvaltas" också.
Distansen har väl haft mycket skadade hästar? -och då undrar jag om det beror på rasen, träningen eller att själva momentet inte passar denna ras i så fall?
Har även haft en sejour i travvärlden, sett glada amatörer träna sönder sina hästar (inflammationer, överträningssymptom mm), men då kan man knappast belasta blodlinjerna för det, så där faller statistiken fetbort.
Vi var ett gäng som nappade liiite på distans för "hundra" år sen. Vi red och tränade våra travare, araber och halvblod, utifrån L. Hermelins tips, och inga gick sönder. Min pussgurka (travare-arab), blev inriden som 13-åring, gammal fånghäst, och udda leverne (inte avmaskad eller vaccinerad förrän då, knappt verkad innan). Men han hade aldrig några skador (blev 25 år, och dog i tarmvred), inte heller de gamla avdankade travarna. Vad beror det på? Dessa hästar gick minst 6 dagar i veckan. (Ibland även någon nattur när vi blev sugna på månskensritt ;-)) Vana att gå miltals, även innan distansen kom in i bilden. Att den klingade av, berodde nog mest på bristande tävlingsintresse, och det var ju faktiskt så vi red jämt, vi hade inget ridhus, paddock eller liknande. det var skog och väg som gällde.
Tror faktiskt inte att det är seriöst att rota i linjer osv, -än!!!, för att försöka få fakta om hur hållbar araben är som ras, och nu menar jag inte en enskild individ, utan generellt. Rasen är inte en stor ras, med bred avelsbas, så det går att göra än.
Mycket handlar om intresse hos den enskilda ägaren, sen kommer kunskap om att kunna förvalta det, och sen möjlighet att prestera.
Jag tror faktiskt att alla som skriver här, vill ha både en vacker, presterande och väl fungerande arab, -eller? Det är väl det som är araben? Den mångsidiga, vackra och uthålliga hästen, som gör mer för sin människa än den kanske har kapacitet för...
Lite nattsurr från mig, -ha det gott!
ps. Har fått svar från ETT försäkringsbolag, ang min förfrågan, och det är Folksam, som hänvisar mig till skadeavdelningen. Ska ringa någon dag, när tid finns.
//Ann;)

Jag tycker nog inte själv att jag är svart eller vit, eftersom det finns hingstar som presterat bra och är klass 1 använder jag mig av dem och önskar att fler gjorde det.
Jag motsätter mig inte heller dem som bara avlar för prestation och hållbarhet, det jag tycker är konstigt är varför man väljer att avla på hingstar bara för att de är vackra att se på. Visst, araber är och ska vara vackra men inte på bekostnad av att de inte kan prestera något. Vissa menar att araber bara är nervösa och hispiga och inte går att använda till något, så är det verkligen inte det vet alla som håller på med araber. Men hur ska vi få övriga att förstå det, om det ända krav vi sätter på hingstarna vi använder är att de varit framgångsrika i utställningsringen?

Hej!

Jag tycker som du - att araberna ska vara vackra och dessutom kunna prestera.
Det är ju det som ÄR arab!

Men vi kan inte sätta dem i fack och säga: HÄR är en typisk galopparab med toppigt kors, oädelt huvud och inga gångarter och HÄR har vi en bra distansarab med uppdragen buk, ingen hals och toppigt kors och HÄR är en typisk utställningshäst med platt kors, krokiga ben och 3 mm mellan underkäke och nosrygg osv....

Om man ska jämföra araben med en gott och blandat påse så är ju ALLT i påsen smarrigt (okej - kanske inte sötlakritsen) men vad trist det skulle vara om man gjorde speciella påsar av alla smakerna?!
Här har ni just fått hordens sämsta liknelse, men jag kom inte på annat just nu när min son springer runt med en nyköpt påse...

Nej...en arab är en arab oavsett vad och det är ju tur att vi stoägare själva kan prioritera och eftersöka olika slags meriter och resultat hos de hingstar vi väljer.

Mvh Li

Jag tycker nog inte själv att jag är svart eller vit, eftersom det finns hingstar som presterat bra och är klass 1 använder jag mig av dem och önskar att fler gjorde det.
Jag motsätter mig inte heller dem som bara avlar för prestation och hållbarhet, det jag tycker är konstigt är varför man väljer att avla på hingstar bara för att de är vackra att se på. Visst, araber är och ska vara vackra men inte på bekostnad av att de inte kan prestera något. Vissa menar att araber bara är nervösa och hispiga och inte går att använda till något, så är det verkligen inte det vet alla som håller på med araber. Men hur ska vi få övriga att förstå det, om det ända krav vi sätter på hingstarna vi använder är att de varit framgångsrika i utställningsringen?

Ä r det inte så att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats? Varför drar vissa slutsatsen att våra vackra utställningschampions inte KAN prestera bara för att deras ägare inte tävlar dem?Är det verkligen någon genuin och kunnig arabhästuppfödare som på allvar tror att inte de allra flesta av dem går att prestera någonting med????Det är en inskränkt inställning. Begränsningen sitter nog oftare ovanför sadeln än under!!Som du så klokt skrev så finns det ju många hingstar som är tävlade och som avelsvärderingen klassat som 1 för dem som vill använda dem och så finns det hingstar som inte hunnit med något annat än utställningar och lyckats bra där, för dem som vill pröva dem. Och köparen väljer själv vad han/hon vill ha. Man kan inte vara alla till lags och alla de där " övriga" kommer vi inte att kunna omvända ändå. Är man intresserad, och själv har kapacitet för hoppning och dressyr på elitnivå,( nu menar jag ELIT=VM och OS m.m) kommer man troligen inte att köpa en arab iallafall.Tycker väl att det där med utställning och show spridit sig till andra raser än araberna också. Det kan man läsa här på Bukefalos.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 554
Senast: Migo
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 291
Senast: valpköpare
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mata inte Trollen
  • Hypotyreos
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur