Arabhingstar med god extriör...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Farle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 10 127
Sv: Arabhingstar med god extriör...

Låter bra som en bra ide`.
Min hingst är röntgad men inte mitt sto. Haft henne i 3 månader så det borde ju ha hunnits med. Hon blev dessvärre inte dräktig i år, men jag ska fixa röntgen till nästa år.

Ja Maria Magdalena. Här har vi en bra början! :bow:

Röntgen innefattar såväl ston som hingstar.
Men det kostar... muchos!

Mvh Li

Ja Maria Magdalena. Här har vi en bra början! :bow:

Röntgen innefattar såväl ston som hingstar.
Men det kostar... muchos!

Mvh Li

Inte lika mkt som operationer av lösa benbitar, veterinärvård osv av hästar med problem dock.

Vi opererade bort en på ett arabsto och om jag inte minns fel så gick det på ca 35000:- i veträkningar, mediciner, återbesök osv. Även om hästen är försäkrad så täcks ju inte allt.

Idag röntgar ju många vid köp även om det "bara" är en ridhäst.

Som uppfödare har man ytterligare ett extra plus om unghästen säljs röntgad u.a. Det gör det ju väldigt svårt för en köpare som kanske rider sönder hästen eller ngt liknande att komma och reklamera den sedan.

Senast ändrad:

Långt ifrån alla har råd att röntga alla sina avrlsdjur. Tyvärr.
En bra början är att röntga alla ungdjur.

LI

*kl*

Är nyfiken på hingsten Sakai som fått 40p på avelsvärderingen, någon som vet nåt? Betäcker han? Vilka är hans avkommor? Fått på utställning? Har inte hört så mkt talas om honom..?

Det finns ju flera riktigt bra hingstar som nästan aldrig nämns, tänker främst på Wadim som har både höga exteriörpoäng, extremt bra utställningsmeriter, gått på galoppen m.m.

Sedan finns det ju ett antal äldre hingstar som är avelsgodkända enligt det gamla systemet, dvs endast veterinärbedömning och som gått bra på utställning och lämnat avkommor som gjort samma sak.

En annan hingst som fått klass 1 på avelsvärdering och som har mycket goda galoppresultat, tror att han fortfarande har fem banrekord är Parnassos.

Sakai är en riktig "fining", men jag tror att han är kastrerad.

Mycket beror väl på vilka blodslinjer man vill avla på och vad man har för sto, men framför allt vad man har för mål med sin avel.

Parnassos hade bara 38p.

Som mål borde väl alla ha att föda upp en rastypisk häst med korrekt extriör och goda gångarter? :idea:

Som mål borde väl alla ha att föda upp en rastypisk häst med korrekt extriör och goda gångarter? :idea:

Låter bra. Men jag skulle vilja lägga till: "Garanterat" fria från medfödda fel och kapacitet att prestera på hög nivå i en ridgren. Men vad gäller rastyp så vet jag inte. Bruksmodell klingar bättre i mina öron.
Men vad har en sån som jag för rätt att ställa krav? Jag är ju bara en av dem som ska köpa en av alla dessa hästar sen.

/Linnea

Det borde ju vara samma typ rakt igenom, oavsett vad rasen används till... Meningen är väl att man ska visa upp en häst som är avlad för att se ut som en arab ( i detta fall ) och inte skilja ut dem för vad de används för.
Min åsikt iaf.

Men vad gäller rastyp så vet jag inte. Bruksmodell klingar bättre i mina öron.
Det har sagts förr, men tål att upprepas. Ofta. För de flesta (alla?) raser så ingår en korrekt exteriör och goda gångarter i ordet "rastyp". Sedan finns det i de flesta rasbeskrivningar även mindre betydelsefulla (annat än för utseendets skull) detaljer:

"Huvudet skall vara litet, proportionerligt och välburet. Öronen skall vara små, rättuppstående och brett ansatta men pekande väl framåt. Pannan skall vara bred med vakna, mörka och intelligenta ögon. Mulen skall vara bred med vida öppna näsborrar."
(Shetlandsponny)

"Ansiktsprofilen är hos den typiska nordsvensken något inåtsvängd eller rak. En inåtsvängd profil förstärker intrycket av ädelhet men också av inneboende energi."
(Nordsvensk)

"Öronen skall vara korta och välformade, ganska väl åtskilda och vaket burna. Ston får ha aningen längre öron än hingstar och valacker."
(Morganhäst)

"Ögonen är stora, mörka och lågt placerade på huvudet."
(Arab)

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

*kl*

Är nyfiken på hingsten Sakai som fått 40p på avelsvärderingen, någon som vet nåt? Betäcker han? Vilka är hans avkommor? Fått på utställning? Har inte hört så mkt talas om honom..?

Han är valack numera och finns inget semin heller om nån nu skulle undra det, eftersom det tydligen finns valacker på semin....

Ok, två av de "bästa" är tjoppade. Sakai och Piraten. Får lite kalla kårar..............:eek:

madde++++

Typ är oerhört viktigt för arabhästen. Det är genom typen bland annat som de flesta raser i världen använt arabhästen för att lätta upp sina egna raser.

Om Du har bort typen, och avlar på andra egenskaper enbart, kommer Du snart att ha en helt annan typ av häst. Om det är vad man vill ha så kanske man i stället skall gå in direkt på den andra rasen istället för att uppfinna hjulet på nytt.

Det engelska fullblodet är baserat främst på arabens löpegenskaper och sedan, mycket starkt för enklat har man avlat på de som sprungit snabbast och varit störst. Menar inget illa mot aveln av det engelska fullblodet- de är mycket skickliga på det de gör- utan detta sagt som ett exempel på vad som händer, medvetet eller omedvetet när man ägnar sig åt avel på vissa egenskaper. Därför är det så viktigt att man inte tappar typ i sitt avelsmål.

Självklart måste man ta med andra egenskaper än typ, uthållighet är en annan av arabens främsta egenskaper, friskhet etc. För mig innebär uthålligheten att hästen har en exteriör och fysik som klarar påfrestningar. Sedan vet vi väl alla att varje individ är unik, en del av oss, liksom hästar, passar till vissa saker, andra till andra saker och där ligger väl ett ansvar på både uppfödare och köpare att man är kunnig och försöker se vad hästen passar till. En del saker går ju att påverka genom avel, men mycket är också miljöbetingat, dvs saker som man kan påverka själv.

Parnassos hade bara 38p.

Men hallå...hon skrev bara att Parnassos var klass I häst. 38p är klassI.
Målet är väl ändå att föda upp en häst som är rastypisk, med bra ben, bra hhb(huvud,hals o bål), bra gång o bra överlinje. Helt enkelt en korrekt häst.
Ju mer korrekt exteriör hästen har desto större chans att den klarar sin uppgift o håller för det.
Glöm dessutom inte det viktigaste av allt.... ridbarhet o temperamentet.
Det hjälper inte hur vacker o korrekt hästen är om den är helt koko i huvudet.

Typ är oerhört viktigt för arabhästen. Det är genom typen bland annat som de flesta raser i världen använt arabhästen för att lätta upp sina egna raser.

Om Du har bort typen, och avlar på andra egenskaper enbart, kommer Du snart att ha en helt annan typ av häst. Om det är vad man vill ha så kanske man i stället skall gå in direkt på den andra rasen istället för att uppfinna hjulet på nytt.

Det engelska fullblodet är baserat främst på arabens löpegenskaper och sedan, mycket starkt för enklat har man avlat på de som sprungit snabbast och varit störst. Menar inget illa mot aveln av det engelska fullblodet- de är mycket skickliga på det de gör- utan detta sagt som ett exempel på vad som händer, medvetet eller omedvetet när man ägnar sig åt avel på vissa egenskaper. Därför är det så viktigt att man inte tappar typ i sitt avelsmål.

Självklart måste man ta med andra egenskaper än typ, uthållighet är en annan av arabens främsta egenskaper, friskhet etc. För mig innebär uthålligheten att hästen har en exteriör och fysik som klarar påfrestningar. Sedan vet vi väl alla att varje individ är unik, en del av oss, liksom hästar, passar till vissa saker, andra till andra saker och där ligger väl ett ansvar på både uppfödare och köpare att man är kunnig och försöker se vad hästen passar till. En del saker går ju att påverka genom avel, men mycket är också miljöbetingat, dvs saker som man kan påverka själv.
Du slår in öppna dörrar. Självklart är jag också av den åsikten att rastyp är viktigt för araben.

Vad jag ville belysa var att rastyp är viktigt för de flesta raser, men mig veterligen, finns det inte inom någon annan ras så mycket diskussioner om "bruks" kontra "typ". Som om det vore ett motsattsförhållande. I andra raser behandlas rastypen som en helhet, medan det finns många som tror att arabens typ sitter i ett dishat huvud. Det var därför jag plockade fram exempel på liknande ur andra rasers rasbeskrivningar. Jag vet inte om jag fortfarande är otydlig?

Carina, det var inte menat till Dig, men jag ser att jag hade tryckt på Ditt inlägg för att lägga in mitt inlägg.

Det var tänkt som ett inlägg i debatten om avel, hingstar med god exteriör, men framför allt vad man avlar på, och vad som kan hända om man bortser från typ eller när man delar upp rasen i bruks resp utställningshästar.

Carina, det var inte menat till Dig, men jag ser att jag hade tryckt på Ditt inlägg för att lägga in mitt inlägg.

Det var tänkt som ett inlägg i debatten om avel, hingstar med god exteriör, men framför allt vad man avlar på, och vad som kan hända om man bortser från typ eller när man delar upp rasen i bruks resp utställningshästar.
OK, jag förstår... :D. Ett tips, när du gör ett allmänt inlägg som inte är riktat till någon; skriv *KNAPPLÅN* i början av inlägget.

*KL*

Ang 'var är föreningen på väg' så ställde jag mig ju själv den frågan 2006 när jag skulle betäcka. Men är det inte så att SAHF inte får 'porta' hingstar med för låga poäng från avel? Dvs även om de ville sätta en godkännandegräns på säg 38 poäng, så fick de inte för moderföreningen?

Dvs om SAHF skulle vilja rensa upp i träsket och göra som halvbloden och tycka att bara hingstar som möter vissa fastställda krav ger fullt registreringsberättigad avkomma, och de andra hamnar i slaskregistret, så skulle de inte få det?

Det var iaf den förklaring jag fick när jag frågade, att WAHO sätter stopp för en åtstramning av reglerna även om viljan skulle finnas?

Däremot anser jag fortfarande att (om det är som ovan) att SAHF borde få uttala sig rent rekommendationsmässigt. Och då t ex tycka 'rekommenderas EJ för avel'?

Avelsvärdering för arabstona i större utsträckning, och kanske även avelsrådgivning vore också bra steg. Många, många av 'arabuppfödarna' är ju sådana som har ett - två egna ston som de tar föl på, kanske utan den kunskap som de större uppfödarna besitter.

Får jag drömma vidare vill jag se BRUKSprov värt namnet med (och inte motsvarande ridporvet i treårstestet..).

Många, många av 'arabuppfödarna' är ju sådana som har ett - två egna ston som de tar föl på, kanske utan den kunskap som de större uppfödarna besitter.

Stopp och belägg:cool::)

Nu ska vi nog inte automatiskt tro att det är just de "stora" uppfödarna som verkligen kan detta med exteriör osv.
Lika lite som man får tro att de mindre uppfödarna är okunniga.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 554
Senast: Migo
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 294
Senast: valpköpare
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III