Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja Maria Magdalena. Här har vi en bra början!
Röntgen innefattar såväl ston som hingstar.
Men det kostar... muchos!
Mvh Li
Som mål borde väl alla ha att föda upp en rastypisk häst med korrekt extriör och goda gångarter?![]()
Det har sagts förr, men tål att upprepas. Ofta. För de flesta (alla?) raser så ingår en korrekt exteriör och goda gångarter i ordet "rastyp". Sedan finns det i de flesta rasbeskrivningar även mindre betydelsefulla (annat än för utseendets skull) detaljer:Men vad gäller rastyp så vet jag inte. Bruksmodell klingar bättre i mina öron.
*kl*
Är nyfiken på hingsten Sakai som fått 40p på avelsvärderingen, någon som vet nåt? Betäcker han? Vilka är hans avkommor? Fått på utställning? Har inte hört så mkt talas om honom..?
Parnassos hade bara 38p.
Som mål borde väl alla ha att föda upp en rastypisk häst med korrekt extriör och goda gångarter?![]()
Du slår in öppna dörrar. Självklart är jag också av den åsikten att rastyp är viktigt för araben.Typ är oerhört viktigt för arabhästen. Det är genom typen bland annat som de flesta raser i världen använt arabhästen för att lätta upp sina egna raser.
Om Du har bort typen, och avlar på andra egenskaper enbart, kommer Du snart att ha en helt annan typ av häst. Om det är vad man vill ha så kanske man i stället skall gå in direkt på den andra rasen istället för att uppfinna hjulet på nytt.
Det engelska fullblodet är baserat främst på arabens löpegenskaper och sedan, mycket starkt för enklat har man avlat på de som sprungit snabbast och varit störst. Menar inget illa mot aveln av det engelska fullblodet- de är mycket skickliga på det de gör- utan detta sagt som ett exempel på vad som händer, medvetet eller omedvetet när man ägnar sig åt avel på vissa egenskaper. Därför är det så viktigt att man inte tappar typ i sitt avelsmål.
Självklart måste man ta med andra egenskaper än typ, uthållighet är en annan av arabens främsta egenskaper, friskhet etc. För mig innebär uthålligheten att hästen har en exteriör och fysik som klarar påfrestningar. Sedan vet vi väl alla att varje individ är unik, en del av oss, liksom hästar, passar till vissa saker, andra till andra saker och där ligger väl ett ansvar på både uppfödare och köpare att man är kunnig och försöker se vad hästen passar till. En del saker går ju att påverka genom avel, men mycket är också miljöbetingat, dvs saker som man kan påverka själv.
OK, jag förstår...Carina, det var inte menat till Dig, men jag ser att jag hade tryckt på Ditt inlägg för att lägga in mitt inlägg.
Det var tänkt som ett inlägg i debatten om avel, hingstar med god exteriör, men framför allt vad man avlar på, och vad som kan hända om man bortser från typ eller när man delar upp rasen i bruks resp utställningshästar.
Många, många av 'arabuppfödarna' är ju sådana som har ett - två egna ston som de tar föl på, kanske utan den kunskap som de större uppfödarna besitter.
Framförallt borde exteriörkurser anordnas.
Först och främst hur en häst skall se ut
för det andra hur en arab skall se ut