Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja men det är väl redan bevisat att massor av stoägare inte har en aning om hur deras hästar ser ut rent exterört.Därför ännu större anledning att när tillfälle ges även visa ston och få en riktig exteriörsbedömning.

Fritt är det ju ändå...för tvånget är borta.;)

Men det är ändå en bra "varubeskrivning" för stoägaren som kanske inte har så mkt kunnande i bagaget självt...att få läsa hur olika hingstar blivit bedömda och med hjälp av detta göra sitt val.Alltför många sitter utan expertis hjälp-detta är ett faktum!

Stoägare bör få sina ston bedömda...någonstans där SH är ute och bedömer.Likaså borde SH´s utbildade domare ge sitt utlåtande på arabhingstar också.Det är ju inte bara siffror det handlar om utan även den muntliga beskrivningen av hästen.

Sen är det ju upp till var och en hur man vill gå tillväga...varför göra onödiga misstag...om dessa kan undvikas?Även med de allra bästa förutsättningar föds hästar som kan kallas misstag ändå...då det blir en genetisk flopp...då kan man ändå med gott samvete tänka att man gjorde sitt bästa.

Jag skriver bara vad man BÖR göra...det finns ju inga "Måsten" längre...

Han tror fel! Avelsvärdering är historia -eller borde vara det. ALLA utställningar med domare som innehar licens duger som "avelsvärdering". Om ni inte tycker det, undrar jag om ni tror att Benny Freme tappar synen när han dömer på en show???? Var hans omdöme klarare på den inofficiella fölmönstringen?
Om inte uppfödaren själv kan se hur en hingst ser ut, hur ska han/hon då kunna bedöma sitt stoet som ska betäckas? Ingen hingst är ju felfri och inget sto heller.Inte ser alla klass1 hingstar lika ut exteriört. Det finns de som har långa halsar och de som har korta halsar,långaryggar, korta ryggar m.m men de har ändå blivit placerade i klass 1. Även med en korrekt avelsvärdering på hingstarna, måste stoägaren ändå göra rätt val för att hingsten ska passa stoet. Att alla nya uppfödare gör misstag, det får man ju leva med, men att man måste stå under förmyndare hela sitt uppfödarliv vore väl för bedrövligt! Likaså måste väl köpare ha lite självbevarelsedrift! Kan man inte se själv så ber man någon som kan om hjälp.

:bow::bow::bow::bow: Precis vad jag också tycker,tror o vet!

Lite konstigt att alla andra raser anser att avelsvärdering behövs? Jag har svårt att tänka mig att människorna inom de raserna har så mycket sämre kunskap än arabfolket.

Förmynderi? Vari ligger det? Det är ju fortfarande inget som förbjuder dig att använda en hingst som inte är avelsvärderad om du anser den bättre.

F ö tror jag inte alls att Benny dömer vare sig bättre eller sämre om det är utställning eller avelsvärdering han är på. Han verkar ta sitt arbete på största allvar på båda ställena. Men för mig finns det några skillnadader mellan show och avelsv., dels tiden som läggs på bedömning, dels de skriftliga omdömena som ges, dels att det på avelsv. finns domare med gedigen exteriörutbildning med.

Jag har inte fått någon uppfattning om hur arabshowernas domare utbildas och fortbildas?

Jag har inte fått någon uppfattning om hur arabshowernas domare utbildas och fortbildas?

Är det någon som vet hur utbildningsgången är för arabshowernas domare?
Ibland på vissa större shower verka det räcka att man är prinsessa från något öken land!
Jag har sett rena rama skräckexempel på bedömning på större shower, inkorrekta hästar som placeras högt eftersom dom är så *showiga...*, om det är välutbildade domare som dömer så, behövs nog en grundlig kurs i exteriörbedömning, och det räcker inte med att man är nån *känd* uppfödare.

Show är en tävlingsform och har satt upp domarkrav som är i linje med vad tävlingsarrangörer och deltagare vill ha.

En avelsvärdering/premiering är en varudeklaration som handlar om att ge en skriftlig beskrivning av en hästs exteriör, rörelser och i viss mån temperament och stam.

Det är två helt olika saker.
Dock kan givetvis en och samma person ha kompetens på båda områdena.

Tycker fortfarande det vore intressant att veta vad utställningsdomarna har för kompetens.

*knapplån*

aaenglah - din inbox är full!!! Jag som skrivit värsta långa pm till dig :(

knapplån

Nu har jag läst ikapp denna tråden (som jag besöker då och då, trots att den inte intresserar mig ett smack egentligen) och återigen fått radera en hel del. :mad:

Ni får gärna ha en egen tråd till rena arabrelaterade diskussioner.
MEN det förutsätter faktiskt att även NI håller er till forumreglerna.

1. - LÅT BLI att länka till stuterier och hingsthållare!!!
2. - LÅT BLI att göra reklam för hingstar
3. - Ge katten i att kasta skit på varandra!!

Jag förväntar mig att ni följer detta fortsättningsvis, om ni ska få ha kvar den här tråden!

Är det någon som vet hur utbildningsgången är för arabshowernas domare?
Ibland på vissa större shower verka det räcka att man är prinsessa från något öken land!
Jag har sett rena rama skräckexempel på bedömning på större shower, inkorrekta hästar som placeras högt eftersom dom är så *showiga...*, om det är välutbildade domare som dömer så, behövs nog en grundlig kurs i exteriörbedömning, och det räcker inte med att man är nån *känd* uppfödare.

Det är en utav mina fördomar! :idea: Jag har alltid träffat på folk som sagt något i stil med "..ah, det spelar ibland ingen roll hur ens arab ser ut i exteriören, utan det viktigaste är att den blir stirrig och nervös, så att domaren tycker den är råsnygg att se på lite hastigt" och det kan nog faktiskt stämma i många fall. Kommer sedan en häst ifrån en välkänd och kanske tidigare framgångsrik uppfödare, förväntar sig kanske domarna att se en bra häst, vilket de kanske inte alltid får göra alla gånger, även om uppfödaren är känd sedan tidigare. Det känns som att dessa kända uppfödare ändå får lättare med att få poäng än till exempel någon som är ny i arabvärlden. Jag har tyvärr inte varit med om det här själv, men eftersom att jag känner en hel del arabmänniskor, så har jag ju fått höra ifrån dom och det är därför jag fått fördomar om detta ämnet.

Det är en utav mina fördomar! :idea: Jag har alltid träffat på folk som sagt något i stil med "..ah, det spelar ibland ingen roll hur ens arab ser ut i exteriören, utan det viktigaste är att den blir stirrig och nervös, så att domaren tycker den är råsnygg att se på lite hastigt" och det kan nog faktiskt stämma i många fall. Kommer sedan en häst ifrån en välkänd och kanske tidigare framgångsrik uppfödare, förväntar sig kanske domarna att se en bra häst, vilket de kanske inte alltid får göra alla gånger, även om uppfödaren är känd sedan tidigare. Det känns som att dessa kända uppfödare ändå får lättare med att få poäng än till exempel någon som är ny i arabvärlden. Jag har tyvärr inte varit med om det här själv, men eftersom att jag känner en hel del arabmänniskor, så har jag ju fått höra ifrån dom och det är därför jag fått fördomar om detta ämnet.

Finns det någon mer tävlingsgren som är så nedrackad som denna.
En nervig och stirrig häst är absolut inget som man vill ha showringen. En sådan häst är hart när omöjligt att få att visa sig.
Hästarna tränas månadsvis-årsvis för att arbeta utefter kommandon.

Att kända uppfödare får lättare poäng är väl ganska självklart.
De vet ju vad som fordras för show.
Likaså en proffessionell handler vet självklart hur man bäst
för fram en häst gentemot en ovan och lyckas därför bättre.
De vet exakt hur domarna vill ha hästen presenterad.

Samt att de dessutom förmodligen har gallrat bort de sämsta
hästarna från sin träning. Tackat nej till erbjudanden för att de
ser att hästarna inte håller måttet inför show.

Jag vet inte, men du kanske missade poängen? Det kan som sagt komma in en häst med stora missar på exteriören som i stort sett vem som helst kan se med blotta ögat, men bara för att det är en känd uppfödare, så är domarna mildare på den biten mot denna uppfödaren än mot en annan som har en likvärdig häst men som är mindre känd.

Jag tvivlar inte alls på att en som har hundra års erfarenhet, kan visa hästar bättre än en som bara visat en häst ett fåtal gångar. Det vore konstigt om man inte utvecklas genom åren annars, så det är väl klart att de borde få bättre poäng om de kan visa bättre än nybörjarna eller de som har mindre erfarenhet, men vad gäller hästens exteriör så borde det vara lika för alla oavsett om man kommer ifrån tex Silver Arabians eller bara heter "Lotta Göransson" :rofl:

Jag haller med. själv är jag inte kunnig om show, men jag minns vad min tränare berättade om när Girlan Bey vann i Paris.

Pa arenan fanns ett Eiffeltorn uppbyggt och manga hästar som kom in blev rädda och nervösa, spände sig och visade självklart inga rörelser. Girlan Bey ägnade tornet ingen uppmärksamhet alls utan fokuserade pa publiken, visade upp sig, ju mer publiken appladerade och engagerade sig, desto mer showade han.

Rädda och nervösa hästar showar inte.

men bara för att det är en känd uppfödare, så är domarna mildare på den biten mot denna uppfödaren än mot en annan som har en likvärdig häst men som är mindre känd.

domarna får inte veta vilken häst de e som kommer in i ringen. hästen ska altså för stunden vara "helt anonym" men de e klart att vissa hästar å handlers blir igenkända.

Rädda och nervösa hästar showar inte.

Jag köpte en tidning om arabhästar för ett tag sedan. Den var på tyska och engelska. Kommer inte just nu ihåg vad den hette. Kanske något i stil med Arabian..? Aja, hur som helst.. Det var ett stort repotage där om show och hur många stirrade upp sina hästar med allt möjligt och de visade med bilder hur stressade hästarna blev och hur vissa även gick omkull. Hemskt! :eek: Det var inte i Sverige och jag hoppas INTE att det går till så här hemma? Hmm. Kanske skulle man leta upp tidningen? Kommer nämligen inte ihåg exakt var det utspelade sig, men det såg hemskt ut.

Domarna får gå på många kurser och får sedan ”gå bredvid” för att praktisera och testa sitt kunnande mot de redan etablerades kunskaper vid flera utställningar. Först därefter blir de godkända domare.
Först blir man nationell domare, sedan ”B” domare och sist ”A” domare. Att nå dit tar lång tid och kräver mycken utbildning.
Inom den internationella domarkåren finns några av världens främsta arabhästuppfödare. Alla domare har många års erfarenhet av arabhästar, många är veterinärer eller aktiva ryttare, en del har arabhästavel som sitt jobb. Denna nedvärdering av arabdomare förstår jag inte. De bästa och kunnigaste arabdomarna har mycket större kunskap om arabhästen än alla SH gubbar tillsammans och är definitivt mycket kunnigare en de som skriver på denna tråd!
Vissa domare har en sån stor vana, kunskap och erfarenhet att det kan, på bara ett par minuters granskning, värdera hästen som står fram för dem. Jag har sett det i med egna ögon flera gånger. Jag har gått kurs för Marek Trela (polsk veterinär, domare och stuterichef) och det var grymt imponerande!
Men jag måste erkänna att kvalitén på domarna varierar!

Jag köpte en tidning om arabhästar för ett tag sedan. Den var på tyska och engelska. Kommer inte just nu ihåg vad den hette. Kanske något i stil med Arabian..? Aja, hur som helst.. Det var ett stort repotage där om show och hur många stirrade upp sina hästar med allt möjligt och de visade med bilder hur stressade hästarna blev och hur vissa även gick omkull. Hemskt! :eek: Det var inte i Sverige och jag hoppas INTE att det går till så här hemma? Hmm. Kanske skulle man leta upp tidningen? Kommer nämligen inte ihåg exakt var det utspelade sig, men det såg hemskt ut.

Sjävklart är det inte godtagbart med djurplågeri i någon diciplin.
Tyvärr förekommer det och jag tänker inte försvara det vare sig det gäller hoppning, show osv..
Jag tycker också showdomarna dömer galet ibland liksom folk
anser att domare i andra dicipliner gör.
Det är inte unikt för just arabshow utan överlag, att folk är
missnöjda med domarresultat.
I trav och galopp tex kan det aldrig bli diskussion om vem som
kom först. Det avgör kameran.

Skönt att höra att de har så lång utbildning.
Den avgörande faktorn till att jag vill ha en SH utbildad exteriördomare är att de dömer hästen som häst...
Medans utställningsdomarna dömer utifrån UTSTÄLLNINGShäst dvs ett rakt kors som inte är lämpat för någon form av prestation...vilket man vill ha i alla de andra grenarna.
Det är ungefär som om vi skulle ta en westerndomare o stå o dömma hästen(med sina behov o önskemål av en westernhäst i huvudet).
Många är de gånger som jag sett en utställningsdomare använda benpoängen för att antingen sänka eller höja en hingsts poäng.
Säkert är de kunniga men ibland undrar man om de glömt glasögonen hemma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka