Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trodde också att så var praxis.
Borde ju vara det..varför togs den annars upp på årets årsmöte?
Känns som om det är en för stor fråga för en styrelse...borde ligga på årsmöte nivå.
Vad fanns det då för mening med att komma in med förslag???
Avelsgruppen har ju inte ändrat sitt förslag det minsta sen i februari...o den är tillsatt av styrelsen.
Styrelsen sa inte halv sju på mötet o verkade föga intresserade..
Så för mig känns det som om avelsgruppen kan lägga in vilket förslag som helst o det går igenom.
Förlåt om jag misströstar...
Vad jag förstår var det väl fler uppfödare på avelsmötet än vad det brukar vara på årsmötet?
För övrigt:
Vore det inte bra om diskussioner som rör "vem som tyckte vad om vem" (Och vad olika kommentarer egentligen betyder) hölls borta.
Tänk gärna på att varje gång ni uttrycker er på det sättet så bidrar ni till att fylla på folks fördomar om arabfolk.
Du har så rätt så! Avelsvärderingen är bara en papperstiger, den betyder ingenting eftersom vi ändå får göra som vi vill.
Men vad har "inoljade huvuden och rakade halsar där halva manen är borta" med bedömning för avelsvärdering att göra? Om jag åker till en avelsvärdering och har preparerat min arabhingst så, kan inte avelsvärderingsdomaren bedöma ben och kropp och rörelse då? Är det inte att idiotförklara dem?
Och ska vi verkligen visa och avla för att övertyga anti-arabmänniskor? Finns det inte tillräckligt många redan nu bland uppfödarna som inte borde syssla med arabhästavel?
Hej Limona
Det varierer en del vad folk anser. Men de flesta verkar vara av uppfattningen att marknaden ska bestämma.
Så är det i Frankrike, England, USA och hela mellanöstern.
Men eftersom det verkar som om SAHF måste kunna erbjuda en avelsvärdering (även om ingen kan tvingas in i den) så vill man ha en exteriör bedömning gjort av kunnig premieringsnämnd/domare.
Hästens ev status anser vi ska bedömas utifrån egna och avkommors meriter i OLIKA grenar.
Exempel:
Hingst A. 1 stjärna galopp. 4 stjärnor show. 0 stjärnor distans
Hingst B: 5 stjärnor galopp. 0 stjärnor show. 3 stjärnor distans
På så sätt kan man se vad man "köper" och köpa rätt "vara" utifrån vad man vill åstadkomma. Vare sig detta är renodlat eller allround.
Jag tror inte att någon egentligen vill ha exteriörbedömning på riks.
Prestationsfolket gillar inte show-konceptet och har inte förtroende för dessa domares synsätt
Och showfolk vill inte att en fin show tas ner i nivå med en massa "dussinhästar".
Jag tror att Benny m f l blev lite förvånade över det kompakta motståndet mot riks-idén.
Kanske har man missbedömt splittringens storlek och vidd?
Jag förklarade för Benny att jag TROR att en del av misstron mot "show-världen" kan bestå i att den var så dominerande till för kanske 5-10 år sedan. Och det ansågs som så självklart att detta var "the big thing".
Många kände sig rejält dissade av en del potentater då, och nu när det istället är ridningen som blivit stor så känner man att "jaså - nu vill ni ha oss".
Jag ska tillägga att jag upplever att det är lätt att ha dialog med många människor som satsar hårt på show. Dom ser det som en tävlingsgren och inte ett "mantra".
Jag hävdar att vi måste bejaka våra olikheter.
Vi måste vara glada för varandra, och inte tvinga någon att tycka som vi själva.
Men vad har "inoljade huvuden och rakade halsar där halva manen är borta" med bedömning för avelsvärdering att göra? Om jag åker till en avelsvärdering och har preparerat min arabhingst så, kan inte avelsvärderingsdomaren bedöma ben och kropp och rörelse då? Är det inte att idiotförklara dem?