Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Nu efter mötet ska avelsgruppen ta fram ett uppdaterat förslag och presentera det för styrelsen. Sedan fattas beslut. Tidsåtgång till detta kan jag inte säga, men det är naturligtvis ett angeläget ärende.

Trodde också att så var praxis.
Borde ju vara det..varför togs den annars upp på årets årsmöte?
Känns som om det är en för stor fråga för en styrelse...borde ligga på årsmöte nivå.

Frågan togs inte upp på själva årsmötet utan i samband med mötet, dvs avelsgruppen passade på att presentera sitt förslag när man ändå hade ett antal medlemmar på plats.

Vad jag förstår var det väl fler uppfödare på avelsmötet än vad det brukar vara på årsmötet?

För övrigt:
Vore det inte bra om diskussioner som rör "vem som tyckte vad om vem" (Och vad olika kommentarer egentligen betyder) hölls borta.

Tänk gärna på att varje gång ni uttrycker er på det sättet så bidrar ni till att fylla på folks fördomar om arabfolk.

Vad fanns det då för mening med att komma in med förslag???
Avelsgruppen har ju inte ändrat sitt förslag det minsta sen i februari...o den är tillsatt av styrelsen.
Styrelsen sa inte halv sju på mötet o verkade föga intresserade..
Så för mig känns det som om avelsgruppen kan lägga in vilket förslag som helst o det går igenom.
Förlåt om jag misströstar...

Avelsmötet var väldigt välbesökt. Fler än 15 stuterier var representerade.:) och dessutom sveriges största galoppuppfödare samt distansuppfödare. Annars brukar det nästan vara bara "utställningsfolk".

Årsmötet brukar sällan besökas av så många :(.

madde++++

Vad fanns det då för mening med att komma in med förslag???
Avelsgruppen har ju inte ändrat sitt förslag det minsta sen i februari...o den är tillsatt av styrelsen.
Styrelsen sa inte halv sju på mötet o verkade föga intresserade..
Så för mig känns det som om avelsgruppen kan lägga in vilket förslag som helst o det går igenom.
Förlåt om jag misströstar...

Nu får du ju ändå ge dig. Du var där. Du lyssnade på Bennys presentation. Du vet vad mötet gick ut på och hur arbetsordningen är. Alla i styrelsen var där utom Ann. Du hade alla möjligheter att ställa frågor till styrelsen om något var oklart. Styrelsen var på mötet för att lyssna till mötesdeltagarnas ståndpunkter. Hur kan du rimligen nu lyckas vänta detta möte till misströstan och ointresse?

Nej nej mötet var inte misströstan... Det var jättebra att det blev av o att det blev så stor uppslutning.
Det är jag som misströstar.
Men hade verkligen styrelsen varit där om ni inte lagt ett styrelsemöte på en gång???
O nej tydligen visste jag inte hur arbetsordningen är, då jag såg det som en självklarhet att en så stor fråga skulle avgöras på ett årsmöte o inte av styrelsen.
Åtminstonde 2 i avelsgruppen var tydligen inte för bedömning på utställning o ändå lade Benny fram det förslaget... o inte verkade han ta till sig mycket av det folk sa....
Att han sen sitter i den styrelsen som ska besluta om förslaget går igenom..... Kör han på lika där...

Jag var inte intresserad av att ställa frågor till styrelsen utan jag tyckte inte de verkade så intresserade av förslaget...då hade de ju kunnat fråga något eller iaf nickat instämmande eller någon respons. Som alla andra.
Kanske hade de redan läst förslaget eller ställt de frågor de velat innan???

Ja, styrelsen har läst förslaget innan som alla andra. Benny lägger fram det förslag avelsgruppen beslutat att lägga fram - det är självklart inget han beslutar om ensam. (... och ja, styrelsen fattar självfallet sina beslut demokratiskt.)

Angående styrelsens deltagande i mötet så var det istället så att eftersom alla ände skulle till det mötet ställde vi in ett planerat telefonmöte helgen innan för att ses live istället.

Tro´t eller ej, men det är inte jättefestligt att oavsett vad man gör så tolkas det negativt. Allting har baktankar. Allt man gör gör man av illvilja. Allt man inte gör beror på slöhet och ointresse.

Förstår dig.
Ingen har sagt att något du eller styrelsen gjort har varit av illvilja.
O inte tror jag du är slö eller ointresserad. Men alla verkar inte vara av din kaliber.

Vad jag förstår var det väl fler uppfödare på avelsmötet än vad det brukar vara på årsmötet?

För övrigt:
Vore det inte bra om diskussioner som rör "vem som tyckte vad om vem" (Och vad olika kommentarer egentligen betyder) hölls borta.

Tänk gärna på att varje gång ni uttrycker er på det sättet så bidrar ni till att fylla på folks fördomar om arabfolk.

Det skulle vara intressesant att höra vad "galoppfolket" har för önskemal pa avelsvärderingen?

Hls Limona

Knapplån...

Jag tycker att det var ett riktigt bra möte. Som egentligen utomstående är jag faktiskt positivt överraskad över både hur mötet fortlöpte och de synpunkter som framkom.

Jag hoppas att både avelsgruppen och styrelsen tog till sig de synpunkter som framkom, både muntligt och skriftligt. Och om nu inte avelsvärderingen ska beslutas på årsmötet tycker jag det vore en bra idé att lägga ut det revidrade förslaget på t ex hemsidan, så att så många som möjligt har en möjlighet att se det inan det klubbas igenom.

F ö, om nu avelsmötet var så mycket mer välbesökt än årsmötet; var det en bättre plats rent geografiskt? Var det ett ämne som engagerar mer och i så fall varför? Kanske lite att fundera på?

Så, nu har jag fått lunch i mig och är inte så grinig längre. ;)
Tack för de orden. Ibland blir det bara fööör mycket neg.

Jag kapar tråden lite då jag inte haft tid att läsa alla inlägg,
Kommer avelsvärderingen att vara på riks med utställningsdomare? Eftersom avelsvärderingen är frivillig, fyller den någon funktion när man helt enkelt kan strunta i den och ändå registrera sina avkommor på samma premisser som efter avelvärderade hingstar?
Om nu avelsvärderingen ska vara på riks och domarna ska bedöma, lär väl arabens rykte försämras ännu mer och talet om *araber som springer runt i snöre* verkligen spä på alla fördomar?
Jag har varit på några större utställningar och om inoljade huvuden och rakade halsar där halva manen är borta är förstklassiga araber så lär nog ett sånt förslag helt ta död på intresset för araber för vanlig ridning.

Du har så rätt så! Avelsvärderingen är bara en papperstiger, den betyder ingenting eftersom vi ändå får göra som vi vill.
Men vad har "inoljade huvuden och rakade halsar där halva manen är borta" med bedömning för avelsvärdering att göra? Om jag åker till en avelsvärdering och har preparerat min arabhingst så, kan inte avelsvärderingsdomaren bedöma ben och kropp och rörelse då? Är det inte att idiotförklara dem?
Och ska vi verkligen visa och avla för att övertyga anti-arabmänniskor? Finns det inte tillräckligt många redan nu bland uppfödarna som inte borde syssla med arabhästavel?

Hej Limona

Det varierer en del vad folk anser. Men de flesta verkar vara av uppfattningen att marknaden ska bestämma.
Så är det i Frankrike, England, USA och hela mellanöstern.

Men eftersom det verkar som om SAHF måste kunna erbjuda en avelsvärdering (även om ingen kan tvingas in i den) så vill man ha en exteriör bedömning gjort av kunnig premieringsnämnd/domare.
Hästens ev status anser vi ska bedömas utifrån egna och avkommors meriter i OLIKA grenar.
Exempel:
Hingst A. 1 stjärna galopp. 4 stjärnor show. 0 stjärnor distans
Hingst B: 5 stjärnor galopp. 0 stjärnor show. 3 stjärnor distans

På så sätt kan man se vad man "köper" och köpa rätt "vara" utifrån vad man vill åstadkomma. Vare sig detta är renodlat eller allround.

Jag tror inte att någon egentligen vill ha exteriörbedömning på riks.
Prestationsfolket gillar inte show-konceptet och har inte förtroende för dessa domares synsätt
Och showfolk vill inte att en fin show tas ner i nivå med en massa "dussinhästar".

Jag tror att Benny m f l blev lite förvånade över det kompakta motståndet mot riks-idén.

Kanske har man missbedömt splittringens storlek och vidd?

Jag förklarade för Benny att jag TROR att en del av misstron mot "show-världen" kan bestå i att den var så dominerande till för kanske 5-10 år sedan. Och det ansågs som så självklart att detta var "the big thing".
Många kände sig rejält dissade av en del potentater då, och nu när det istället är ridningen som blivit stor så känner man att "jaså - nu vill ni ha oss".

Jag ska tillägga att jag upplever att det är lätt att ha dialog med många människor som satsar hårt på show. Dom ser det som en tävlingsgren och inte ett "mantra".

Jag hävdar att vi måste bejaka våra olikheter.
Vi måste vara glada för varandra, och inte tvinga någon att tycka som vi själva.

Du har så rätt så! Avelsvärderingen är bara en papperstiger, den betyder ingenting eftersom vi ändå får göra som vi vill.
Men vad har "inoljade huvuden och rakade halsar där halva manen är borta" med bedömning för avelsvärdering att göra? Om jag åker till en avelsvärdering och har preparerat min arabhingst så, kan inte avelsvärderingsdomaren bedöma ben och kropp och rörelse då? Är det inte att idiotförklara dem?
Och ska vi verkligen visa och avla för att övertyga anti-arabmänniskor? Finns det inte tillräckligt många redan nu bland uppfödarna som inte borde syssla med arabhästavel?

Först ett par :bow::bow: sen en fråga - undrar om inte många från andra raser också skulle önska att dom kunde bemästra sina hingstar m bara ett "snöre"?!

Hej Limona

Det varierer en del vad folk anser. Men de flesta verkar vara av uppfattningen att marknaden ska bestämma.
Så är det i Frankrike, England, USA och hela mellanöstern.

Men eftersom det verkar som om SAHF måste kunna erbjuda en avelsvärdering (även om ingen kan tvingas in i den) så vill man ha en exteriör bedömning gjort av kunnig premieringsnämnd/domare.
Hästens ev status anser vi ska bedömas utifrån egna och avkommors meriter i OLIKA grenar.
Exempel:
Hingst A. 1 stjärna galopp. 4 stjärnor show. 0 stjärnor distans
Hingst B: 5 stjärnor galopp. 0 stjärnor show. 3 stjärnor distans

På så sätt kan man se vad man "köper" och köpa rätt "vara" utifrån vad man vill åstadkomma. Vare sig detta är renodlat eller allround.

Jag tror inte att någon egentligen vill ha exteriörbedömning på riks.
Prestationsfolket gillar inte show-konceptet och har inte förtroende för dessa domares synsätt
Och showfolk vill inte att en fin show tas ner i nivå med en massa "dussinhästar".

Jag tror att Benny m f l blev lite förvånade över det kompakta motståndet mot riks-idén.

Kanske har man missbedömt splittringens storlek och vidd?

Jag förklarade för Benny att jag TROR att en del av misstron mot "show-världen" kan bestå i att den var så dominerande till för kanske 5-10 år sedan. Och det ansågs som så självklart att detta var "the big thing".
Många kände sig rejält dissade av en del potentater då, och nu när det istället är ridningen som blivit stor så känner man att "jaså - nu vill ni ha oss".

Jag ska tillägga att jag upplever att det är lätt att ha dialog med många människor som satsar hårt på show. Dom ser det som en tävlingsgren och inte ett "mantra".

Jag hävdar att vi måste bejaka våra olikheter.
Vi måste vara glada för varandra, och inte tvinga någon att tycka som vi själva.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Jag tror hon menade att detta skulle bli en konsekvens av att göra riks till själva avelsvärderingen.
Det många önskade var just en avelsvärderingsdomare till att göra en avelsvärdering. Man tolkade det lagda förslaget som att det var en showdomare som skulle göra det.

Jag tror att ni är mer överens än ni tror....:cool:

Hm jag måste missuppfattat nåt?

Var det inte meningen att folk skulle få möjlighet att få sin häst avelsvärderad i samband med riks?Dvs tävlingarna går av stapeln som vanligt, men att där även i samband med dessa även kan visa för avelsvärdering?Alltså som en extra plus grej...för den som vill?

När någon säger att de inte vill visa sina hästar för en kvalificerad domare utbildad för att bedöma en hästs korrekthet...undrar jag vad som står på?...rädda för att få svart på vitt att hästen inte är så pass korrekt och bra som de egentligen tror...?

Att separera show från att en häst skall vara korrekt exteriört och där med även röra sej korrekt borde väl hänga ihop (inte anses som två skiljda saker-det bör följas åt)...de exteriöra siffrorna på de hingstar som visats internationellt i topp i toppklasser talar för detta...se bara på avelsvärderingssiffrorna de senaste åren.

Men kanske är det så i lilla arabsverige...att man inte vågar ta steget ut och kanske inse att vissa hästar faktiskt inte räcker till och egentligen aldrig borde anses som lämpliga avelsdjur.

Ibland känns det som om det är så väldigt underliga resonemang...men men jag kanske har missuppfattat nåt?

Senast ändrad av en moderator:

Han tror fel! Avelsvärdering är historia -eller borde vara det. ALLA utställningar med domare som innehar licens duger som "avelsvärdering". Om ni inte tycker det, undrar jag om ni tror att Benny Freme tappar synen när han dömer på en show???? Var hans omdöme klarare på den inofficiella fölmönstringen?
Om inte uppfödaren själv kan se hur en hingst ser ut, hur ska han/hon då kunna bedöma sitt stoet som ska betäckas? Ingen hingst är ju felfri och inget sto heller.Inte ser alla klass1 hingstar lika ut exteriört. Det finns de som har långa halsar och de som har korta halsar,långaryggar, korta ryggar m.m men de har ändå blivit placerade i klass 1. Även med en korrekt avelsvärdering på hingstarna, måste stoägaren ändå göra rätt val för att hingsten ska passa stoet. Att alla nya uppfödare gör misstag, det får man ju leva med, men att man måste stå under förmyndare hela sitt uppfödarliv vore väl för bedrövligt! Likaså måste väl köpare ha lite självbevarelsedrift! Kan man inte se själv så ber man någon som kan om hjälp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bockande häst. Hur gör man?