Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det är väl inte fel i att vara stolt över sin egna hingst? :confused: Varför ska ni arabmänniskor vara så snorkiga och avundsjuka på alla andra? Varför inte bara vara glada över andras framgångar och gratulera varandra? Det hade väl varit en mycket trevligare miljö än om alla ska gå runt och vara stroppiga? :mad: Ursäkta, men på den här biten avseende beteende mot andra uppfödare, så är halvblodsmänniskor MYCKET mer trevligare än arabmänniskor. DÄR har ni något att TA IGEN!
Jag blir lite förvirrad här... vem är det som är elak? Elsbetha som känner sig tvungen att påpeka att meritlistan inte var korrekt? Satyna som försvarade sin hingst (eftersom det var hennes inlägg du svarade på). Julmys som tyckte att det var pinsamt? Eller kanske alla tre?

Carina på Silver Arabians

:devil:

Ja du Hannah, att du är snabb med kritik det vet vi ju alla!!! Sen var din kritik grundar sig på får stå för dig. Det är inget som man tar på allvar.... direkt....
Jag tar det på större allvar en denna smutskastning som inte ens är underskriven med ett namn. Det känns för mig mer pinsamt än att försvara sin hingst.

Det är väl tur att det finns olika hingstar mm. Sen att sitta på ett öppet forum och jämföra att sin egan hingst lämnar bättren andras hingstar blir PINSAMT. Vidare så är väl varken Preference eller Ernal ( när han levde ) några egentliga hits i avelsboxen:angel:

Men vi hoppas på att du och din Priffen når era avelsmål.

Lycka Till.

God jul!!!

God jul!!!

Jag kommenterade inte Preference som individ utan felaktigheter i avkommornas resultatlista.
Det fanns inte valackchampionat på Bollerup så Shiloh Two kunde inte vara valackchamp reserve.
”Guldpoäng” finns inte heller, utan det är 85 poäng helt enkelt. När SAHF gick över från svenska 5 poäng systemet till 20 poäng systemet blev det inflation i poängen. Varenda häst vann ”guld” på Riks så SAHF tog bort medaljerna. Detta är många år sedan, men man envisas med att kalla det ”guldpoäng” ändå. Inflationen har fortsatt, t.ex hästen som vann Gaineshas klass på Blommeröd fick 91.33 poäng. En häst som idag får 85 poäng på en ECAHO utställning brukar hamna rätt långt ner på resultatlistan och är inte ”guldhäst” som för.

Hur kommer det sig att dessa underbara hästar drar till sig så många elaka människor? Det verkar snarare regel än undantag. Man gråter:cry:

Jag måste faktiskt säga att jag iallafall inte upplever det så.
Måste även säga att jag blir lite förvånad.
Visst finns det rötägg och eleka människor överallt, givetvis så även inom arabsporten, men personligen har jag ALLTID blivit trevligt bemött.
Jag drar mig inte för att fråga uppfödare vars hästar jag gillar om råd och jag har alltid fått ärliga (hoppas jag :crazy:) svar. Det har även alltid kännts som om de uppskattar att man frågar och gärna delar med sig av sina erfarenheter.
Jag har även själv fått mycket positiv uppmärksamhet iform av olika uppfödare och andra arabmänniskor som ringt eller kommit fram och gratulerat mig till, främst, min senaste uppfödning Bliq.
Så jag har själv inte upplevt att arabmänniskor skulle ha svårt att glädja sig åt andra.
Men, kanske är det så att jag bara dras till den trevliga delen av arabvärlden och de till mig! :D :banana:

// Anna

Hur kommer det sig att dessa underbara hästar drar till sig så många elaka människor? Det verkar snarare regel än undantag. Man gråter:cry:

Jag håller inte med dig, utan denna infekterade avelsförening beror på helt andra grunder.
Jag vill inte gå in på SAHF:s, ARAB:s och stiftelsens situation, utan jag vill bara ge :love::love::idea::idea: till de mkt seriösa och gamla uppfödare och fd personal samt fd sittande styrelse personal som fortfarande kämpar för rätt och riktighet.

Medge att det är fel plats för personliga vendettor på ett sånt här forum!!
Är det trevligt bemötande? Eller positiva omdömen om varandras uppfödningar?
Kanske har jag missförstått det hela:confused:
Jag trodde att saklighet och information för att föra rasen framåt, eller åtminstone i bibehållet skick var huvudsyftet med tråden. Sorry, men jag är väl för gammal för att förstå den moderna dialogen!

Ytterst ovanligt att en knätrång häst skulle rätta till sig efter att den blivit 1 år.

Förövrigt är det väl uppenbarligen många som använder sig av avelsmateriel med dålig exteriör. Har den fått fina poäng på utställning så.....

Nu har jag inte hittat så mycket utställningsresulat på denna hingsten.... men uppenbarligen används han ju en del då han faktiskt har flera avkommor efter sig. Några riktigt bra.

Jag har väldigt svårt att tro att så rutinerade och duktiga hästmänniskor använder sig av en dålig hingst, som inte håller för prestation.

Det har diskuterats mycket hingstar i denne tråden och både för och nackdelar har kommit fram, och jag förstår att några här inne har mycket kunskap och har träffat många av hingstarna irl.

Är det ingen som har några erfarenheter av RA Diibaaj?? Ingen som träffat och sett honom IRL??
Eller sett någon avkomma efter honom?
Han står ju hos välkända människor så någon borde ha träffat honom!!

Jag är väldigt intresserad av denna hingst och vill gärna mer information om honom.

Jag vill först säga att jag inte vet nånting om denna hingst eller dess ägare.
Men att vara knätrång är ett ganksa allvarligt fel om man vill ha en hållbar häst. Dessutom är det ganksa hög arvbarhet på ben.

De avkommor du pratar om som är "riktigt bra". Är det inom show, eller har de t ex tävlat distansritt?

Och framför allt, har han preseterat nåt själv i nån kör-eller ridgren?

Hej, med så låga poäng som han fått på typ och ben skulle jag råda dig att avstå att använda honom. Det är bara min egna personliga åsikt och det haringet att göra med uppfödare eller ägare av hingsten.
Om du mot förmodan fortfarande väljer att använda denna hingst, åk då och titta på benställingen på avkommor till honom först.
Lycka till och GOD JUL!

Dessutom är det ganksa hög arvbarhet på ben.

Vill bara kommentera detta. Arvbarheten på bedömningspunkten ben, alltså extremiteter och rörelsernas korrekthet är låg eller mycket låg (i vissa fall). Pratar man däremot om enskilda kommentarer av typ knätrång, tåvid, inåttåad etc är arvbarheten förmodligen högre, men inte vad man brukar kalla hög.

Jag vet att han iaf rids regelbundet...

Ska ringa och se om det finns möjlighet att komma och titta på honom IRL och se om jag kan hitta någon avkomma till honom att titta på. Tack för tipset :idea:

Men det är ingen annan som har sett honom?? Vill gärna veta ännu mer :) än hans "dåliga" ben..

Jag håller inte med dig, utan denna infekterade avelsförening beror på helt andra grunder.
Jag vill inte gå in på SAHF:s, ARAB:s och stiftelsens situation, utan jag vill bara ge :love::love::idea::idea: till de mkt seriösa och gamla uppfödare och fd personal samt fd sittande styrelse personal som fortfarande kämpar för rätt och riktighet.

Med så mycket kärlek och idéer borde du anmäla ditt intresse för att hjälpa oss i nuvarande styrelse att förbättra arbetet inom SAHF?! Engagemang i föreningar är lika sällsynt som välkommet!
Mvh
Anne

Jag blir lite förvirrad här... vem är det som är elak? Elsbetha som känner sig tvungen att påpeka att meritlistan inte var korrekt? Satyna som försvarade sin hingst (eftersom det var hennes inlägg du svarade på). Julmys som tyckte att det var pinsamt? Eller kanske alla tre?

Carina på Silver Arabians

Jag vet inte, men ser du inte vad larvigt det är? Det är hur barnsligt som helst att hålla på som Elsbetha gör genom att dissa vissa hingstar med flit, bara för att hon inte personligen tycker om hingstens ägare? Satyna gjorde helt rätt i att stå till försvar för sin hingst. Det tror jag att jag med hade gjort, faktiskt. Det är inget fel i att vara stolt över sina hästar och berätta om dom för omvärlden. Jag kan däremot hålla med er om att man inte bör skryta för mycket, men det är väl ingen som har gjort? :confused: Nej, vi ska vara glada för andras skull för rätt som det är så är det våran egen tur att stå en stund i rampljuset och då vill väl inte vi ha svarta blickar efter oss, utan glada miner och ett fortsatt lycka till? ;) Upp med humöret arab-tanter! :rofl: Vi lever bara en gång och vi har alla något gemensamt - en stor kärlek till arabhästen! Låt oss istället ta varandra i hand och dela kunskaper och glädje till varandra istället för hat och elaka kommentarer.

Med så mycket kärlek och idéer borde du anmäla ditt intresse för att hjälpa oss i nuvarande styrelse att förbättra arbetet inom SAHF?! Engagemang i föreningar är lika sällsynt som välkommet!
Mvh
Anne

Jag är en av ekOXarna tillsammans med Ann-Britt Persson, den lilla privata sammansättningen som gjorde otroligt mycket på sin tid för arabägare, uppfödare osv.

Bland annat följande:
1989 Föreläsning, genetiska sjukdomar ( Britta Sund Uppsala Univ.)
1990 Informationsmöte om SAHF (Reg, Avelsv, utställn)
1990 Kurs i Konditionering, klippning, visning
1990 Kurs i tillverkning av egna utställningsträns
1990 Informationsmöte om blodslinjer
1990 Utställning förr och nu, video från -70 kontra 80-talet
1992 Hur ser domaren på sitt arbete, att kunna döma
1992 DRIVE IN SHOW för första gången i Sverige
1992 Ekoxarnas Arab-ridshow
1992 Kroppkakeparty med videofilm ifrån ridshowen
1993 Informationsmöte om westernridning
1993 Informationsmöte om distansridning
1993 Visa-video-förmedling av arabhästar till salu och avel
1993 Drive in show
1993 4 st dressyr clinikar med teori
1993 Ekoxarnas Arab rid show
1993 Visa-video-förmedling av arabhästar
1993 Buss resa till SAHF årsmöte
1994 Buss resa till Blommeröds hingstvisning
1994 Buss resa till Aspenäs visning och försäljning
1994 Buss resa till Helsingborgs Djursjukhus, och helsingör
1994 Informationsmöte med alla våra försäkringsbolag.
1994 Inf utfodring, stogynekologi, hingsthållning och semin.
1994 Resa till Holger Ismer i Tyskland
1994 Buss resa till årsmöte
1994 Regional utställning i Karlshamn
1994 Blekinge Garden Marsters med fotograf Rick van Lent.

Osv, Osv ända fram till 1998.

Vi, två har varit mkt aktiva och gjort mycket för arabrasen. Så jag tillhör inte de människor som sitter och klagar över att det inte görs något, vi har allt gjort mycket.
Och vi båda har inga som helst problem med att hjälpa SAHF, om styrelsens sammansättning hade varit annorlunda.

Vad kul att du och många andra inte sitter och rullar tummarna! Det borde finnas fler sådana som dig!

"1994 Blekinge Garden Marsters med fotograf Rick van Lent."

Intressant - jag har undrat en del över vad det var för något. Min (numera) valack Bouquet (Metat - Bychawa/Cadyk) fick med sig en stor fin rosett därifrån när vi köpte honom. (tror det var en Top 5?)Du var alltså en av arrangörerna? Berätta gärna mer om den utställningen! Finns det bilder kvar? Resultat?

Jag var faktiskt med o visade Cz där.
Hingstar 2 år startade;
Bouquet
CC Nonchalant (e: Pax u: Nordica)
Impperial (e: Imppulse u: Shahika)
Pozeydon (e: Kiran u: Parona)

Vann gjorde Impperial och B kom tvåa. Det delades inte ut några poäng och det var en domare som dömde.
// Linda

Jag är jätte intresserad av vad du anser vara en riktigt bra avelshingst, nämn gärna några med namn och deras meriter och avkommors meriter och naturligtvis antal avkommor hingsten har lämnat.

Har pratat med flera tidigare vinnare av valack-klassen på Bollerup och de trodde alla att de blivit champion.
Jag ser nu att det inte står i resultatlistorna eller i proppen att det finns något championat eller Bästa valack. Varför har ni inte haft det?

Kanske det har att göra med atal deltagare och antal klasser?? Skulle se väldigt konstigt ut om två valacker anmäldes (ex vis 1 1-åring och en 3-åring) och de blev 1:a och 2:a i klassen och sedan gick in för championat. Den ena blir Champion och den andra Res Champion.:angel:
Skulle något sådant kännas tillfredsställande i utställningsvärlden? Kanske för dom som kan skryta med att hästen blev Champion (och att det var två anmälda kommer inte att nämnas!!).
En liten undran bara. Kanske SAHF skulle ha minimideltagande för att man över huvudtaget skulle kunna hålla championat inom kategori sto eller hingst? Minst 6 deltagare/klass och om det understigs måste även könsgränserna raderas!:idea:

Ber så mycket om ursäkt för mina felaktigheter o resultaten på Preference avkommorna.
men vill också tillägga att under de år jag har läst resultat listor och jämnfört de med vad som marknadsförts på hemsidor så får man ta mycket med en "nypa salt". Man tar nämligen i många fall bara med det som ser bra ut, det kan vara klassvinnare- det låter ju bra men när man kollar i resultaten vilka konkurrenterna var upptäcker man att dom var 2 st i klassen eller ännu bättre hästen var ensam i sin klass. Ja då var det kanske inte så svårt.
Sen kan man sortera bland de resultat man vill ha med, att hästen har fått under 70p brukar man hålla inne med helt, att den fått 85p det tar man fram men inte att alla i klassen fick >85p.
Det kan ju vara så att vissa utställningar har legat på låg nivå på bedömningspoängen rak i genom och vissa har legat på hög där bara ett fåtal har hamnat under 80p. Rättvist i marknadsföringen blir det om man skriver hela sanningen, plats, klass, placering nr av antal deltagare.
Svar på en bedrift att få exportera- jag blev då jätte glad när jag fick en förfrågan från utlandet, nu blev det ingen export då dom sökte en lite äldre häst, men ändå... man gläds väl kanske åt lite...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka