Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ett litet men viktigt tillägg:
Åse Redebjörk och Ingela Ynghagen var också Ekoxar.

En eloge :bow: åt alla EkOXar! Ni gjorde mycket för det Arabiska Fullblodet! Jag fanns med som medlem även på den tiden och minns mycket av det ni gjorde.
wolken fee, trevligt att du var en av eldsjälarna (inte lätt att veta vad som döljer sig bakom ett alias).

Vore ändå trevligt om både gamla och nya entustiaster ville komma med idéer om (och hjälp att genomföra) vad som kan förbättra föreningen.
Mvh
Anne

Jag är en av ekOXarna tillsammans med Ann-Britt Persson, den lilla privata sammansättningen som gjorde otroligt mycket på sin tid för arabägare, uppfödare osv.

Bland annat följande:
1989 Föreläsning, genetiska sjukdomar ( Britta Sund Uppsala Univ.)
1990 Informationsmöte om SAHF (Reg, Avelsv, utställn)
1990 Kurs i Konditionering, klippning, visning
1990 Kurs i tillverkning av egna utställningsträns
1990 Informationsmöte om blodslinjer
1990 Utställning förr och nu, video från -70 kontra 80-talet
1992 Hur ser domaren på sitt arbete, att kunna döma
1992 DRIVE IN SHOW för första gången i Sverige
1992 Ekoxarnas Arab-ridshow
1992 Kroppkakeparty med videofilm ifrån ridshowen
1993 Informationsmöte om westernridning
1993 Informationsmöte om distansridning
1993 Visa-video-förmedling av arabhästar till salu och avel
1993 Drive in show
1993 4 st dressyr clinikar med teori
1993 Ekoxarnas Arab rid show
1993 Visa-video-förmedling av arabhästar
1993 Buss resa till SAHF årsmöte
1994 Buss resa till Blommeröds hingstvisning
1994 Buss resa till Aspenäs visning och försäljning
1994 Buss resa till Helsingborgs Djursjukhus, och helsingör
1994 Informationsmöte med alla våra försäkringsbolag.
1994 Inf utfodring, stogynekologi, hingsthållning och semin.
1994 Resa till Holger Ismer i Tyskland
1994 Buss resa till årsmöte
1994 Regional utställning i Karlshamn
1994 Blekinge Garden Marsters med fotograf Rick van Lent.

Osv, Osv ända fram till 1998.

Vi, två har varit mkt aktiva och gjort mycket för arabrasen. Så jag tillhör inte de människor som sitter och klagar över att det inte görs något, vi har allt gjort mycket.
Och vi båda har inga som helst problem med att hjälpa SAHF, om styrelsens sammansättning hade varit annorlunda.

:bow::bow::bow::bow:

Mycket av det där vore roligt om det återkom.
Kanske i framtiden om styrelsens sammansättning ändras.

Det stämmer, i min iver så försvann dessa namn. Men självklart skall dessa tjejer också vara med, utan dom hade vi inte kunna genomföra så pass stora saker som ett antal utställningar osv.

Och även ett stort tack till de arab ägare och uppfödare som ville komma och delta på våra arragemang. Likaså till de som hjälpte oss och som man inte direkt såg.

mitt sto Glorioza som jag ägde (kort tid, tyvärr)

Varför ägde du henne så kort tid om hon var så bra:confused::confused:

Hej!

Inte för att jag direkt känner för att dela med mig när du skriver på det där viset..... Men om du är så nyfiken så bröt hon benet i hagen:cry::cry::cry:, vänster fram ben hängde och dinglade bak å fram med grästuvor hängandes i ben brottet. Min sambo stod på Gloriozas högra sida och stöttade henne, jag stod böjd med min kropp emellan Gosans framben så hon kunde få hjälp och stöd, kraken. Hon var otrolig ända in i sista andetag, visade ingen panik utan bara tillit:love::love::love:.

Är din nyfikenhet/ifrågasättande tillfredställd????

Pernilla

Vad kul med en så aktiv grupp! Själv har jag visserligen haft arab sedan 1982, men då höll jag på med ponnygalopp och så småningom hoppning osv och var inte alls med på vad som hände i arabvärlden. (Jag hade liksom bara köpt en häst och att det var en arab jag skulle ha var jag säker på efter att då ha varit och tittat på en saluhäst hos Erik Erlandsson och fått hela stora visningsshowen på stuteriet - WOW!) Nåväl, för en annan som bara varit föreningsaktiv på 2000-talet - är ekoxarna fortfarande aktiva i arabsvängen?

Herregud! Varför ska ni jämt vara så SNORKIGA? Varför inte skriva "Vad kul att du hade en sådan fin tjej! Får man fråga vad som hände med henne eftersom att du bara hade henne en sådan kort tid?" Varför inte använda en trevligare ton? :mad:

Det är detta skit snack som gjort att jag valde bort att avla på mitt sto fler en en gång när jag hade araber.
Vet hut ni smutskastare och bry er om era hästar istället för att kasta skit på varandras och varandra.

Det är många som sagt till mig att det verkar vara så infekterat i arab världen och efter att ha läst vad jag trodde skulle vara en intressant sida om arab avel så förstår jag vad de menar.
Nej gå ut till stallet i stället och mocka bort alla sura miner.
Ta en tur ni som kan och njut av att ni har den äran att rida en arab.

Det är detta skit snack som gjort att jag valde bort att avla på mitt sto fler en en gång när jag hade araber.
Vet hut ni smutskastare och bry er om era hästar istället för att kasta skit på varandras och varandra.

Det är många som sagt till mig att det verkar vara så infekterat i arab världen och efter att ha läst vad jag trodde skulle vara en intressant sida om arab avel så förstår jag vad de menar.
Nej gå ut till stallet i stället och mocka bort alla sura miner.
Ta en tur ni som kan och njut av att ni har den äran att rida en arab.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Till julmys och kicket:

Vad är det som Preference saknar eftersom Ni anser att han inte platsar i avelsboxen?????? Vad mer krävs av en hingst?????? Det är väl inte antalet avkommor som räknas utan kvaliten????

?????
Vart har jag skrivit att jag inte anser att han ska vara i avelsboxen???
Har inte ens nämnt honom.
Jag har skrivit om Hanna på ett ställe i tråden o då skrev jag att det var kul att prata med henne för hon var en av de enda arabmänniskor som inte kastade skit på andras hingstar eller andra arabmänniskor.
Supergullig var mitt första intryck efter vårt första samtal.
Preference är en mycket snygg hingstsom jag själv skulle kunna tänka mig.

Däremot skrev jag o kritiserade julmys för anonym smutskastning.

Senast ändrad:

*knapplån*

Angående förslaget om avelsvärdering av hingstar som avelsgruppen arbetar med, när ska beslut tas om detta?

?????
Vart har jag skrivit att jag inte anser att han ska vara i avelsboxen???
Har inte ens nämnt honom.
Jag har skrivit om Hanna på ett ställe i tråden o då skrev jag att det var kul att prata med henne för hon var en av de enda arabmänniskor som inte kastade skit på andras hingstar eller andra arabmänniskor.
Supergullig var mitt första intryck efter vårt första samtal.
Preference är en mycket snygg hingstsom jag själv skulle kunna tänka mig.

Däremot skrev jag o kritiserade julmys för anonym smutskastning.

Hej!

Jag tolkade att du höll med julmys i det han/hon sa då du önskade denna god jul....

Är det feltolkat av mig så ber jag så hemskt mycket om ursäkt!!!!:o:confused:

Mvh Pernilla

Nu fortsätter vi vår avelstråd om araber med nya friska tag.

Vi pratade om hingstar som kunde röra sig. Algomej kunde röra sig och det går i arv. Finns det fler??? Hur är arvbarheten på rörelser egentligen?

Sen måste jag tacka Kalle Anka & Co för att ni sabbade tråden vi har haft så länge. Det finns en egen sida för era diskussioner lägg dem inte här.

madde++++

Tänkte kolla lite vad ni tycker om Gharam? Han har ju Algomej på mödernet o han kan väl röra på sig eller vad tycker ni?

Hej!

Inte för att jag direkt känner för att dela med mig när du skriver på det där viset..... Men om du är så nyfiken så bröt hon benet i hagen:cry::cry::cry:, vänster fram ben hängde och dinglade bak å fram med grästuvor hängandes i ben brottet. Min sambo stod på Gloriozas högra sida och stöttade henne, jag stod böjd med min kropp emellan Gosans framben så hon kunde få hjälp och stöd, kraken. Hon var otrolig ända in i sista andetag, visade ingen panik utan bara tillit:love::love::love:.

Är din nyfikenhet/ifrågasättande tillfredställd????

Pernilla

Varken nyfiken eller ifrågasättande. Bara en undran, för om man tycker mycket om någon brukar det inte avbrytas så där utan vidare! Nu förstår jag och tackar för svaret och förstår dig mycket väl!!

Mitt svar var det som var i fettext i citatet från julmys...
God jul var mer ett svar på God jul!

*knapplån*

Angående förslaget om avelsvärdering av hingstar som avelsgruppen arbetar med, när ska beslut tas om detta?

Vi ska först ha några möten och förhoppningsvis komma fram till något. Sedan är väl beslutsgången att styrelsen ska säga sitt. Förhoppningsvis så ska det väl vara klart till våren.:)

madde++++

Vi ska först ha några möten och förhoppningsvis komma fram till något. Sedan är väl beslutsgången att styrelsen ska säga sitt. Förhoppningsvis så ska det väl vara klart till våren.:)

madde++++

Kommer ni ändra något på det förslag ni har nu?

Som jag förstog det var det inte alls många som ville ha avelsvärderingen på riks?

//Lotta

Är inte avelsvärdering en sån fråga som även bör tas upp på årsmötet? Så att en ev. förändring har en bred förankring?

Trodde också att så var praxis.
Borde ju vara det..varför togs den annars upp på årets årsmöte?
Känns som om det är en för stor fråga för en styrelse...borde ligga på årsmöte nivå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka