Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Resultat räknas det väl inte till, men en bedrift kan det vara att exportera, det exporteras inte så många araber nu som förr.

Vari ligger bedriften?

Som Kicket skrev så är vi flera och jag är inte kunskapsbanken.
Helt rätt att jag lämnade in förslaget men bollplank är min roll.
Vilka fler lämnade in förslag? Det framkom inte tyvärr.

Vårt förslag framkom inte heller om vi inte hade dragit kopior
och lämnat ut till deltagarna.

En poäng till styrelsen att de lade sitt styrelsemöte i samband
med detta möte.

Ett poäng till, att mötet inte bara inbjöd medlemmar utan icke
medlemmar, vilka drog lite tyngd i mötet.

Tredje poäng till Madde som drar och sliter.
Tack Madde!

Appropå export så kan jag nämna att Lill Sham numera har 3 svenskfödda avkommor i mellanöstern.
Will Sham och Willgot ägs ju sedan några år av Sheik Sultan bin Zayed Al Nayhan i Abu Dhabi. I helgen flögs så också Wictor Hugo ner. I detta fall till Dr Omar Zawawi i Oman.
Hästen ska starta i His Majestys Cup på nyårsdagen.

Alla tre är uppfödda av Klintes Araber i Vetlanda.

Familjen Scherling har även haft El Wodkine o El Waldo i träning i UAE så totalt har fem av gårdens hästar beträtt sin historiska hemmaplan....

Jag har också träffat Imppressive på riktigt. Det var bara någon vecka sedan, faktiskt. Jag tror säkert att han är en jättefin häst att rida, men bara för att en häst är bra att rida på själv, betyder det inte att han lämnar bra avkommor. :angel:

Men. El Wodkine, som var pa tapeten nyss, sveriges i tidernas bäste prestationsarab, han har ju usla exteriörpoäng. Tavid fram, tät bak. Han haller ju uppenbarligen ända för extrem pafrestning.

En reflektion bara.

Så märkligt! I min stuterikatalog från juli 2007 ägs både Willgot och Will Sham av Klintes och de uppgifterna är hämtade direkt från ARABs databas.

Men. El Wodkine, som var pa tapeten nyss, sveriges i tidernas bäste prestationsarab, han har ju usla exteriörpoäng. Tavid fram, tät bak. Han haller ju uppenbarligen ända för extrem pafrestning.

En reflektion bara.

Men han är inte knätrång. Att en häst inte breddar bak har inte så stor betydelse. Möjligen på en travare, som då kanske inte får plats med frambenen i högre farter.

Angående Preference avkommor resultat.
Shiloh Two var inte res. champ. valack på Bollerup - fanns ingen valackchampionat på Bollerup. Gainesha's hel syster Gaidilah visades på Bollerup och fick 78.33 poäng. Gainesha fick 85 poäng på Blommeröd och kom 9'a i en klass med 9 deltagare.

Kl

Hur som haver, vad en häst presterar behöver ju inte
innebära att just den hästen är lämpad till avel.

*KL*

Någon som vet vem denna häst är? Det är en arabhingst iallafall :)

http://youtube.com/watch?v=7NrUqeCiykY

Det är hingsten Cal Dorado född 1979. Han är efter Cal-O-Bask (Bask-Susecion/Corsair) och undan Bint Se Deyra (Gwalison-Se Deyra/Serdeyr). Han har 15 avkommor i USA och han har blivit US PB/HA Dressage Prix St George National Champion och även vunnit klasser i Grand Prix och Intermediaire II i Scottsdale. Han ägs av Barbara Parkening.

Anette

Som Kicket skrev så är vi flera och jag är inte kunskapsbanken.
Helt rätt att jag lämnade in förslaget men bollplank är min roll.
Vilka fler lämnade in förslag? Det framkom inte tyvärr.

Vårt förslag framkom inte heller om vi inte hade dragit kopior
och lämnat ut till deltagarna.

En poäng till styrelsen att de lade sitt styrelsemöte i samband
med detta möte.

Ett poäng till, att mötet inte bara inbjöd medlemmar utan icke
medlemmar, vilka drog lite tyngd i mötet.

Tredje poäng till Madde som drar och sliter.
Tack Madde!

Det hade inkommit fler förslag, jag lämnade dem till Benny. Från AHIS och Lennart Arnrup. Hade tänkt att läsa upp dem men ett var i stort sett överensstämmande med avelsgruppens och det andra var delvis likadant. Dock skiljde det sig i fråga om röntgen. Men eftersom vi alla andra var ense så togs det inte upp. De kommer självklart att att granskas närmare i avelsgruppen. Tiden räcker ju inte alltid till allt man vill.

Tack Annika!

madde++++

En hingst som jag funderat på är RA Diibaaj (hamra aligance X Faratsha) men jag har inte kunnat hitta så mycket information om honom och ser inte att ni har diskuterat honom någonstans.

Skulle vara jättesnällt om någon här visste något. Tacksam för information om honom.[/QUOTE]

Jag tror att han finns på
Äg. Rörwalls Arabstuteri
Det är Gull-Britt Söderberg
på SAHF kansliet som äger honom

Så enligt er är detta en "dålig" hingst???

I kritiken står det att hästen är betydande knätrång och tåvid fram, vilken inte är possitivt. Men det var några år sedan och kanske har det rättat till sig.

Vad jag vet så ägs hästen utav ett stuteri med mycket bra rykte där båda har lång erfarenhet av arabaveln. Vad jag vet så har de tidigare tagit emot hästar i träning och att en av dem numera jobbar som dommare.
Tror ni verkligen att de använder en hingst med så dålig extriör??

Så enligt er är detta en "dålig" hingst???

I kritiken står det att hästen är betydande knätrång och tåvid fram, vilken inte är possitivt. Men det var några år sedan och kanske har det rättat till sig.

Vad jag vet så ägs hästen utav ett stuteri med mycket bra rykte där båda har lång erfarenhet av arabaveln. Vad jag vet så har de tidigare tagit emot hästar i träning och att en av dem numera jobbar som dommare.
Tror ni verkligen att de använder en hingst med så dålig extriör??

Ytterst ovanligt att en knätrång häst skulle rätta till sig efter att den blivit 1 år.

Förövrigt är det väl uppenbarligen många som använder sig av avelsmateriel med dålig exteriör. Har den fått fina poäng på utställning så.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka