Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vad tycker ni om Gapro ox och hans avkommor?

Hej! Jag heter Carolina och är ny här, eller ja jag har läst en del men detta blir mitt första inlägg.

Jag har förstått att många här är väldigt kunniga inom arabaveln och kan komma med bra information om hingstar i avel.

En hingst som jag funderat på är RA Diibaaj (hamra aligance X Faratsha) men jag har inte kunnat hitta så mycket information om honom och ser inte att ni har diskuterat honom någonstans.

Skulle vara jättesnällt om någon här visste något. Tacksam för information om honom.

Nära Växjö?
El Wodkine bor i Vetlanda.
Sveriges framgångsrikaste prestationsarab någonsin.

Stor artikel om honom i Hästfocus.

Men vad vill du ha? En prestationsarab eller en billig hingst?

Vill du ha prestation så får du ju betala för det!!!!!

madde++++

Ang. mötet igår!

Personligen tycker jag att det blev ett bra möte. Alla var rörande eniga om att avelshästar ska vara friröntgade. Sen blev det diskussion om var exteriör-delen ska ske, med vilka domare osv. Vilka olika meriter som ska höja hingstar (och så småningaom även ston) kom upp lite också. Men detta är ju inget som man kan bestämma på en kvart, så avelsgruppen kommer att fortsätta sitt arbete och lägga fram ett förslag senare.

Tack alla som kom!

madde++++

Sen blev det diskussion om var exteriör-delen ska ske, med vilka domare osv.
madde++++

Avelsgruppens förslag (som inte alla i avelsgruppen stod bakom), var att exteriörbedömningen ska ske i " ordinare klass på RIKS".

Jag hörde faktiskt inte att NÅN på mötet var positiv inställd till detta.
Flera nackdelar:
Man får ingen skriftligt kritik, något som är väldigt viktigt att ha för stoägare som ska hitta en lämplig hingst till sitt sto.
Man missgynnar de hingstar som har en korrekt och fin exteriör, men saknar det man vill ha i utställning.

De flesta på mötet menade ju faktiskt på att utställning är en diciplin bland många andra, och inget som alla araber ska behöva genomlida bara för att de ska avelsvärderas.
Jag uppfattade det som de flesta vill ha en vanligt exteriörbedömning, " en arab av ordinär typ, vackert huvud, något lågt ansatt hals. Sänkt rygg, något kort kors. Sabelbent, något hastrång bak. Rör sig korrekt och vägvinnande."
Sen då poängsättningen med delmaxpoängen 10.

Det finns hopp om mänskligheten.

En annan nackdel med att ha det på riks är tidpunkten. Bättre att få hingstarna bedömda på våren innan de börjar betäcka.
// Linda

Men vad vill du ha? En prestationsarab eller en billig hingst?

Vill du ha prestation så får du ju betala för det!!!!!

madde++++

Det finns väl mindre dyra och bra hingstar också? Jag är inte beredd att lägga ut 30 000 kr bara för att använda mig utav en hingst som varit med i Hästfocus. :angel: Nej, då är hingstar som Gapro tex en hingst som faller mig mer i smaken. Han har det jag letar efter. Hög ridbarhet och HÅLLBARHET eftersom att han ännu vid 18 års ålder går 120 km distans. Det är en sådan hingst som jag letar efter! Vad du och andra letar efter är er ensak, men jag är inte beredd att lägga ut överdrivet mycket pengar på en världshäst som (..vad han nu hette ifrån Vetlanda) på ett sto som är 14 år och som aldrig haft föl innan. Det är något jag kan tänka mig att göra när jag har ett ungt sto i framtiden men inte nu, NEJ!

Du har El Wodkines helbror El Waldo i Skåne. Inte lika framgångsrik som brodern men bra nära.
Att du får tips på så bra hingstar som ex El Wodkine beror ju på att du vill ha en prestationshingst. Ta inte illa upp utan tvärt om.
// Linda

Du behöver väl inte ta i så.
Sist jag hörde nåt så kostade El Wodkine 4000:- vid levande föl.
Jag tippar väl på att han ökat något, men några 30.000 kr kan jag inte tänk mig.

Preference har 27 avkommor ( 2 har avlidit)
avkommorna har följande resultat:
CASTANIA, ung sto CH res, Bölommeröd-95,ung stoCh Karlshamn-97
NIEWIASTA, fler faldigt Guld belönad RIKS
EVANGELISTA, Guld belönad RIKS -01
NATAC Ung hingst CH SIBA-95, Best in Show SIBA-95, Bästa 2-års hingst RIKS-96
GLORIOZA, ung sto CH res Linköping-96
CISOWKA, exp england-95
SATIRICA exp danmark-97
CARIDA exp finland
SAWANERZKA f.03 exp norge-04
FUTURE , 81,33p tävlad dressyr LB m plac
GAINESHA, Guld Blommeröd
SHILO TWO, klass 2:a Res CH val Bollerup-07
Själv har Preference f.90 Sv RIKS CH unghingst-92 Guld poäng,
Bästa svenska uppfödda unghingst-92, klassvinnare Blommeröd ScandinavianChampionships-96 Guld poäng, Sv RIKS Ch hingst-02 guld poäng, Bästa Svenkuppfödda hingst-02

Det kan finnas fler avkommor också med utställnings och/eller tävlings resultat, men det här visar väl en del... av hur det går...

Förlåt, men det var inte meningen att verka upprörd. Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få, men nu har jag i stort sett bestämt mig för en hingst. Det blir till 99,9% Gapro ox. Jag skulle dock vilja veta lite mer om vad han har för rykte i arabsvängen och om det finns någon mer information om hans avkommor, än vad det finns på hans hemsida.

Jag skulle dock vilja veta lite mer om vad han har för rykte.

Det sämsta man kan förlita sig på är rykten! Rykten är oftast desinformation av negativ art.
Du ska själv kontakta hingstägaren och därigenom få kontakt med ägare till avkommor som du kan prata med. Att sitta på nätet och intressera sig för rykten låter illavarslande! Det är du själv i slutändan som har ansvaret för dina egna handlingar så att tro att man kommer undan sitt ansvar genom att lägga det på andra genom att dom och dom sa.... Dom och dom tyckte.....det är nog en utopi.

Nej, jag förlitar mig absolut inte på vad andra säger om en hingst, men man kan ju höra sig för i alla fall. Jag fick flera PM till mig avseende hingsten Imppressiv och det var flera som sa att han lämnade skarpa och svåra avkommor. Det måste ju ändå innebära att han faktiskt gör det, eftersom att så många sa det. Det var inte bara folk som sa det till mig här, utan även IRL. Jag skulle aldrig lita på vad någon sa till 110% men man kan höra sig för och sedan bilda sig en egen uppfattning.

Nej, jag förlitar mig absolut inte på vad andra säger om en hingst, men man kan ju höra sig för i alla fall. Jag fick flera PM till mig avseende hingsten Imppressiv och det var flera som sa att han lämnade skarpa och svåra avkommor. Det måste ju ändå innebära att han faktiskt gör det, eftersom att så många sa det. Det var inte bara folk som sa det till mig här, utan även IRL. Jag skulle aldrig lita på vad någon sa till 110% men man kan höra sig för och sedan bilda sig en egen uppfattning.

Om du nu blev så övertygad om informationerna runt Imppressiv, varför tog du inte till dej det och i tysthet avfärdade honom från din lista? Vilken nytta gör du för dig själv och för andra genom att sitta på nätet och meddela vad andra skrivit till dig i privata PM? Detta är nog det lägsta man kan syssla med.

Om du nu blev så övertygad om informationerna runt Imppressiv, varför tog du inte till dej det och i tysthet avfärdade honom från din lista? Vilken nytta gör du för dig själv och för andra genom att sitta på nätet och meddela vad andra skrivit till dig i privata PM? Detta är nog det lägsta man kan syssla med.

Nu är det ju inte bara jag som pratat öppet om denna hingsten, utan det är flera andra, så du behöver inte enbart gå på mig. Varför ska det vara så hemligt när det gäller arabhingstars temperament? Du borde ta en titt på trådarna om halvblodshingstar. De sågas och dissas öppet utan att folk lyfter på ögonbrynen. Varför skulle man inte kunna göra det med arabhingstarna då? Varför är det okej att diskutera dess exteriöra avvikelser men inte dess felaktiga temperament? Vad är skillnaden? Ingenting, i mina ögon!

Nu är det ju inte bara jag som pratat öppet om denna hingsten, utan det är flera andra, så du behöver inte enbart gå på mig. Varför ska det vara så hemligt när det gäller arabhingstars temperament? Du borde ta en titt på trådarna om halvblodshingstar. De sågas och dissas öppet utan att folk lyfter på ögonbrynen. Varför skulle man inte kunna göra det med arabhingstarna då? Varför är det okej att diskutera dess exteriöra avvikelser men inte dess felaktiga temperament? Vad är skillnaden? Ingenting, i mina ögon!

Så då har du konstaterat att det är en sanning att han har lynnesfel då? Tänk om det helt enkelt handlar om "personkemi"? Detta förekommer mellan djur och människa också!

Så då har du konstaterat att det är en sanning att han har lynnesfel då? Tänk om det helt enkelt handlar om "personkemi"? Detta förekommer mellan djur och människa också!

Visst, det finns en ryttare för alla hästen men arabhästen ska väl inte vara svår att tas med? Det är inte vad som står i rasböckerna i alla fall. Nej, de ska vara froma och arbetsvilliga. Vänliga, med andra ord. Inte svåra och ilskna! Ni säger att man inte får avla bort arabens typ genom att använda araber med sämre exteriör än andra, men är det då inte lika viktigt att behålla arabhästens kända och goda temperament? I mina ögon är det lika fel att avla på felaktig exteriör som att avla på ett felaktigt lynne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 467
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10