Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Imppressive har tävlats mycket .Hans lillmatte Sofie red honom när hon bara var en tvärhand hög, på Blommeröd tror jag det var.Han gillar att höra sin egen röst, det är sant men det är inte det samma som dåligt temperament.(kanske uppfostran?), Om du inte är ny i arabvärlden kan du ju ta en titt på hans stamtavla och se vad som skulle kunna lämna knepiga avkommor där.Om han själv skulle vara omöjlig och hans avkommor likaså( de har väl i såfall en mor också?) måste det ju nedärvas från någon? Jag har inte kunnat hitta någon iallafall.

Aha, okej! :idea: Nej, jag fick ett PM ifrån en som absolut avrådde mig ifrån att använda honom, för han lämnade kassa avkommor. Det stämmer alltså inte då? :angel:

Hoppas att du inte menar att det var jag som absolut avrådde dig att använda honom?? :eek:
För jag skickade ju ett pm till dig ang. honom... Mest för att jag inte vill kommentera en enskilld individ öppet här, men nu gör jag det iallafall för att räta ut eventuelle missförstånd om det nu skulle vara mitt pm du menade. :crazy:
Mina åsikt om honom i aveln är ingenting jag hymlar om.
Jag gillar Impressive, men han lämnar väldigt tuffa avkommor (undantag finns givetvis). Speciellt hingstarna. Har själv betäckt Belle med hans far för ett antal år sedan, vilket jag med facit på hand inte skulle göra idag, eftersom jag gillar arabens mjuka temperament vilket inte denna linje lämnar. De blir inte elaka, men tuffa och lite kärva i sitt lynne. Impressive själv är en tuff hingst, men han har utstrålning och rörelser och är inte elak.
Som jag även skrev i mitt pm till dig; Menar nu inte att smutskasta Lillemo eller Impressive. Jag gillar dem båda, men jag vill upplysa dig om detta så att du själv kan ta ställning.

Min avkomma som jag fick mellan Belle och Imppule blev en underbar lite häst, men fyrackarns vad vi krigade i "puberteten". Han var en riktig liten j*vel ibland rent ut sagt, fast med glimten i ögat på nåt vis. Smart som sjutton och tänkte ut en massa hyss, speciellt när stackars husse höll på med honom. Jag vet även ett flertal andra hästar efter denna linje som är milt sagt speciella med mycket egna åsikter och ganska så "oarabiga" i sitt sätt att vara.

Men, det kanske var någon anna pm:are som du menade... :D
Nu har jag iallafall sagt min åsikt. ;)

// Anna

VILKEN del av linjerna Imppulse-Esme är det du syftar på då????

Jag har en arabvalack efter imppressiv hemma. Världens lugnaste och snällaste och så otroligt vacker! Han ser ut som en riktig pegasus :D

spelar det någon roll? Jag har inte sagt att de är kassa eller odugliga. Bara tuffa, med mycket egna idéer. På ont och givetvis även gott. (De blir ju även ganska orädda). Impressive, Imppulse, Zaahr(stavning...:crazy:) Lämnar alla tuffa hästar. Men vissa personer passar detta temperament även om det inte är direkt arabtypiskt.
// Anna

Knapplån

Avelsmötet i Örebro imorgon är på det Scandic Hotel som ligger vid E18/E20 (nära MacDonalds) - det finns 2 Scandic Hotel i Örebro.

Hoppas vi träffas där!
/Anne

Knapplån

Avelsmötet i Örebro imorgon är på det Scandic Hotel som ligger vid E18/E20 (nära MacDonalds) - det finns 2 Scandic Hotel i Örebro.

Hoppas vi träffas där!
/Anne
Jag hoppas att det är där, för det är dit jag tänkte åka i alla fall... :D

Carina på Silver Arabians

en tuff individ behöver det inte vara nåt fel på, tvärtom skulle jag säga, får man över en sån individ på sin sida så har man en riktig vän för livet, och då är det enn häst som skulle gå igenom både eld och vatten för en, och när ma tex tävlar distans så tror iaf jag att det är en enorm fördel om hästen har en "fighter" i sig.

Givetvis kan det vara så, Många bra tävlingshästar har ju ganska tufft lynne. MEN det kan vara en väldigt svår väg att gå och mycket jobb innan man är på samma sida. Araber är ju vanligtvis (en del av rasens kännetecken) väldigt mjuka och fina i lynnet, sammarbetsvilliga, lyhörda etc. Innan dessa tuffa individer bestämmer sig för att de vill sammarbeta kan det vara både blod svett och tårar i överflöd. Jag menar inte att hästarna i sig behöver vara dåliga på något vis. Det jag vill upplysa om är att denna linje gärna lämnar detta tuffa blod och vill man ha det så visst, avla på bara. Men man ska vara medveten om att man kan få komma att kriga en hel del i början. Och vill man inte ha det så bör man kanske välja en annan hingst för att minska risken. Jag vill själv inte gärna ha sånt lynne på mina araber, jag vill ha det "arabtypiska" mjuka lätthanterliga lynnet. Är man inte så insatt i arabaveln (säger mig själv verkligen inte vara ett proffs) så kanske man inte tänker på det här och vet inte om att vissa linjer gärna lämnar ett visst lynne etc.

Och jag har inte avrått henne att betäcka, bara upplyst för att hon ska kunna fundera själv på vad hon anser vara vikigt.

// Anna

Senast ändrad:

Knapplån!
Har Scandic ett namn??
Tänkte om man drar en vägbeskrivning via eniro.
Var det kl 10?
En riktlinje att gå på tidsmässigt?? Hur länge tror ni det kommer hålla på?

Min stora ågren är hur jag ska ta mig dit då mitt resesällskap fick förhinder.
Har ju bil o kan säkert fixa att köra dit....men sen sitta på möte o klara att köra hem sen med min nacke...
Det kanske fixar sig....

Senast ändrad:

*kl*

Tänkte passa på och fråga, nu när det är en massa duktiga arabmänninskor som "sitter" samlade sas :).
Hur vanligt är det med ål på araber? Har en bruning med tydlig ål och vilttecken på benen(inte tydliga men det syns att det är något där) samt "grepp" på manken (också det otydligt), även svarta kanter på öronen. Har det blivit något fel i härstamningen eller är det vanligt på araber?

Senast ändrad:

Knapplån!
Har Scandic ett namn??
Tänkte om man drar en vägbeskrivning via eniro.
Var det kl 10?
En riktlinje att gå på tidsmässigt?? Hur länge tror ni det kommer hålla på?

Min stora ågren är hur jag ska ta mig dit då mitt resesällskap fick förhinder.
Har ju bil o kan säkert fixa att köra dit....men sen sitta på möte o klara att köra hem sen med min nacke...
Det kanske fixar sig....

Scandic Hotel Örebro Väst (enligt vad jag kan hitta iaf).
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink...4aLU2isg%3d%3d&vad=scandic+hotel&var=%f6rebro

Start kl.10.00 fortsätter troligen hela dagen. Svårt att gissa hur länge, men räkna med bortåt kl.17 så blir det ju "bonus" om vi är klara tidigare.
/Anne

Om jag får säga så här...

Av de tre arabhingstar du hitills nämnt så skulle jag valt Imppressiv utan tvekan. Vokalist och fuxen (har hjärnsläpp och minns inte hans namn) har väl inte fått så många avkommor att jämföra med heller? Dessutom tycker jag (personlig åsikt) att Imppressiv är den som är mest arabtypisk och de släktingar jag sett har varit trevliga hela bunten :)

Men om Imppressiv lämnar svåra och tröga avkommor, är väl det samma sak som att avla på en arabhingst med dålig exteriör? För araben ska väl vara arbetsglad, from och trevlig till sättet? Inte arg, vildsint och svår? :angel:

Fast det är ju det där med personliga preferenser och personkemi. Jag har träffat hela skalan från araber som varit så otrygga i sig själva att de varit riktiga "nervvrak" till de som sett sig som Guds gåva till människan till de riktigt stöddiga (tom aggressiva) sakerna. De knepigaste har ärligt talat ofta varit ston... :angel:

Jag förstår vad Boll menar (tror jag). Det ska vara "rätt" temperament till rätt person. Det finns folk som vill ha en mild nybörjararab och folk som vill ha en arabhäst med järnvilja och tävlingsskalle.

Det ena är inte nödvändigtvis mer rätt än det andra, det beror ju helt på hur du är som person och vad du vill ha hästen till.

Impressive lämnar inte arga och vildsinta avkommor :D
Vet inte vad du menar med trög, han är ju varken slö eller korkad och lämnar ju inte heller det vad jag vet. Snarare kanske man kan säga att han lämnar smarta avkommor, kanske för smarta... :D

Men han är ingen mjuk häst om du förstår hur jag menar.
I min smak så lämnar han inget arabtypiskt lynne. Med det menar jag inte att hästen har lynnesfel och är argsint. Snarare ponnylynne eller nått... :crazy:
Vet inte hur jag ska formulera mig för att inte trassla in mig i något som kan missuppfattas...:crazy:

Släktingar som jag har träffat har väl ofta varit fina att se på och snälla på många sätt, men väldigt egensinniga, påhittiga, och hårda i psyket. Det har varit mycket kamp med dem för att få dem på samma sida så att säga.
Det är så lätt att misstolka vad man skriver pga att folk menar så olika saker med samma ord...

Tycker bara att det är viktigt att upplysa folk om sina erfarenheter så att de sedan själva kan bedömma och ta ställning.
I min smak är lynnet/beteendet lika viktigt som exteriören på en riktigt bra arab. (eller häst äverhuvudtaget)

Av de tre hingstar du nämnt kanske Impressive är den bästa, men är det anledning nog att sluta leta? Det finns ju många fler som inte är så lågt från där du bor.
För bara för att han råkar vara bäst av dessa tre, så kanske han inte är bäst. Men kanske upptäcker du efter att ha tittat på lite fler hingstar att han trots allt är den som har ALLT det som du söker.
Det är för övrigt ingen dum idé att åka och titta på lite avkommor och släktingar. Gärna unghästar.

// Anna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 467
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka