Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack! Det var den listan jag har efterlyst hos många. Tål att tänka på!

madde++++

Jag undrar om de registrerade arabhästarna i Sverige har någon slags samlingssida? Halvbloden har ju det och där kan man söka på hästarnas namn, stam och reg.nr och därefter får man upp hästarnas stamtavlor, blup-tabeller och meriter. Finns det någon sådan inom arabsvängen?

nej, inte för vanliga dödliga, bara på ARAB.

madde++++

Tack Sonja för listan. Den har förekommit 2 gånger i medlemsbladet - en gång för många år sedan och då för 10 år sedan. Jag har försökt hittar den i gamla ex men inte lyckats men nu kom den! Den kommer ursprungligen från hunduppfödningsvärlden och jag vill minnas att det var Ann Britt Persson som hittade den för många år sedan.

Jag har liksom du i tittat på vad som skrivs om araber på Buke, och har inte haft en tanke på att skriva en rad. Ditt inlägg är jätte överensstämmande med - så som det är! Anser inte själv att jag sitter och luftar än det ena än det andra här, det gör andra så bra.
Tycker själv att jag tar ansvar över rasen och försöker hela tiden förkovra mig, är kanske inte så modern utan håller mig till de gamla polska linjerna. Och angående resultat på Sv rid sport förb så redovisas från regionalt och uppåt. Klubb och lokalt finns inte där, men för den intresserade kan man tex se om en häst har licens, men licens behövs inte för klubb/lokalt. Ryttare behöver licens från lokaltävling.

Oh yes, jag ligger på 9-10 betyder det att jag börjar lära mig något nu alltså? :idea: Äntligen! haha :D

*KL*
Jag undrar bara om det är någon som vet om det blir någon utställning här uppe i norr i sommar? :confused:

Det var ju lite tråkigt, för det hade ju varit något att ha. :( Kan ingen fixa en sådan? Araberna kan väl inte vara sämre än halvbloden? :angel:

Jo det kommer till 98% att bli en Internationell C Show här uppe i norr. Det är bara några små saker till som ska fixas :banana:

Utställningen kommer med största sanolikhet att bli i piteå :)

Vi hoppas förståss att många vill komma & att våra grannländer som Norge & Finland kan tänka sig att åka över gränsen :)

Kommer bli kanon !! :D

Mvh / Madde

*knapplån*

Nån som vet hur lång tid det brukar ta att få svar på en fråga från SAHF?

Vad trevligt att se att dom inte daskade hästen med en piska i skallen.

Jag har funderat på avelsmötet på lördag.
Det viktiga med avel är ju att avkommorna ska i snitt bli bättre än sina föräldrar.
Vore det då inte på sin plats att ARAB omedelbums ser till att stamboken blir tillgänglig on-line?
Det är ju helt omöjligt att kunna bedriva en avel, när man inte vet vilka som är släkt med vilka.
De framgångsrika och bra hästarna har man ju koll på, men man vet ju inte hur stor procent av hingstens avkommor som itne har några meriter alls.

KL

Det har skrivits mycket om att informera stoägarna i tråden. Men på SAHF:s hemsidan står det inget om avel. Det finns ingen egen avelssida, ingen hingstlista där man kan se vilka hingstar som är verksamma, vilka resultat, stam etc de har. Står det någonstans hur man gör för att avelsvärdera sin häst? Hur ska annars nybörjarna veta vilka regler som gäller för just arabhästen om informationen inte finns lätttillgänglig hemsidan? På många andra rasföreingarhemsidor ges sådan information, vilket underlättar när man letar hingst.

De hingstar som varit licensierade (stavas det så?) 2006 och 2007 finns väl fortfarande kvar på sidan. Under registraturen tror jag. Skriv detta på SAHFs forum så kanske det blir avelssidor där!
Hälsningar Lena

KL*
Någon som vet något om hingsten Chiiki?
Han är "gamal" galoppör..Står på Akka ridcenter..
Tror inte han är godkänd dock..

Jag är ju som sagt inte speciellt ny i arabvärlden, men det här med arabhingstar har jag ju inte så stor koll på ännu.

Jag har ju som sagt varit och kollat på ett flertal hingstar till mitt arabsto och alla hingstägarna har varit supertrevliga och uppriktiga. Jag har nu hört mig för lite om dessa hingstar bland bekanta och den hingsten som jag fastnade för mest var den som fick mest skit kastad över sig i mina kretsar. Jag talar om hingsten Imppressiv e.Imppuls. De sa att både han var elak och vrång och att hans avkommor var totalt omöjliga att hantera och rida in kunde man i stort sett glömma. Stämmer det? Lämnar han svåra avkommor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 467
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka