Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Tack för ett bra svar! Vi verkar ha samma uppfattning! För mig är det nämligen också väldigt viktigt att en häst har lika bra lynne som exteriör. Mina hästar går inte bara och skrotar i en hage, utan de hanteras och rids dagligen och det vill jag kunna göra utan en massa onödigt tjaffs.

Jag ser att du bor i Småland? Känner du till fler med hingstar i trakterna kring Växjö?

Impressive lämnar inte arga och vildsinta avkommor :D
Vet inte vad du menar med trög, han är ju varken slö eller korkad och lämnar ju inte heller det vad jag vet. Snarare kanske man kan säga att han lämnar smarta avkommor, kanske för smarta... :D

Men han är ingen mjuk häst om du förstår hur jag menar.
I min smak så lämnar han inget arabtypiskt lynne. Med det menar jag inte att hästen har lynnesfel och är argsint. Snarare ponnylynne eller nått... :crazy:
Vet inte hur jag ska formulera mig för att inte trassla in mig i något som kan missuppfattas...:crazy:

Släktingar som jag har träffat har väl ofta varit fina att se på och snälla på många sätt, men väldigt egensinniga, påhittiga, och hårda i psyket. Det har varit mycket kamp med dem för att få dem på samma sida så att säga.
Det är så lätt att misstolka vad man skriver pga att folk menar så olika saker med samma ord...

Tycker bara att det är viktigt att upplysa folk om sina erfarenheter så att de sedan själva kan bedömma och ta ställning.
I min smak är lynnet/beteendet lika viktigt som exteriören på en riktigt bra arab. (eller häst äverhuvudtaget)

Av de tre hingstar du nämnt kanske Impressive är den bästa, men är det anledning nog att sluta leta? Det finns ju många fler som inte är så lågt från där du bor.
För bara för att han råkar vara bäst av dessa tre, så kanske han inte är bäst. Men kanske upptäcker du efter att ha tittat på lite fler hingstar att han trots allt är den som har ALLT det som du söker.
Det är för övrigt ingen dum idé att åka och titta på lite avkommor och släktingar. Gärna unghästar.

// Anna

Hej Anna!

Jag förstår precis vad du menar!!!!!;) Jag tycker oxå det är mycket bra skrivet! Starkt att du vågar skriva som du känner/tycker!:bow::bow::bow:

Kram Pernilla

Cairo och Pernilla
Skönt att ni förstår hur jag menar :)
Känndes ett tag som om jag blev lite missuppfattad :cool:

// Anna

*kl*

Tänkte passa på och fråga, nu när det är en massa duktiga arabmänninskor som "sitter" samlade sas :).
Hur vanligt är det med ål på araber? Har en bruning med tydlig ål och vilttecken på benen(inte tydliga men det syns att det är något där) samt "grepp" på manken (också det otydligt), även svarta kanter på öronen. Har det blivit något fel i härstamningen eller är det vanligt på araber?

Jag har sett en del helpolska bruna hästar med ål eller ibland "svärta" längs med hela överlinjen. Bl a några Probatdöttrar. Vilttecken på benen är nog ovanligare.

Det är lite synd att det är så "tabu" att diskutera hingstars/linjers temperament och nedärvningen av det öppet tycker jag (det "skvallras" ju en hel del IRL sas). Jag har ingen erfarenhet av de ovan nämnda linjerna så det var intressant att höra.

Bewelinn- som gillade tuffa hästar/ponnyer i yngre dar men har blivit alldeles för bekväm för det nu för tiden. :o

Tack för ett bra svar! Vi verkar ha samma uppfattning! För mig är det nämligen också väldigt viktigt att en häst har lika bra lynne som exteriör. Mina hästar går inte bara och skrotar i en hage, utan de hanteras och rids dagligen och det vill jag kunna göra utan en massa onödigt tjaffs.

Jag ser att du bor i Småland? Känner du till fler med hingstar i trakterna kring Växjö?

Jag har tänkt innan när jag läst dina inlägg att det viktigaste är att hingsten star i närheten av Växjö och inte stam, individ etc.
Yvonne Ekelund har nagon/nagra hingstar som är välmeriterade i distans (Växjö) men det intresserar dig kanske inte. Varför inte vidga horisonten lite, och leta efter den perfekta hingsten även om det tar nagon timme att köra stoet till betäckning?

Hls Limona

Det är lite synd att det är så "tabu" att diskutera hingstars/linjers temperament och nedärvningen av det öppet tycker jag (det "skvallras" ju en hel del IRL sas). Jag har ingen erfarenhet av de ovan nämnda linjerna så det var intressant att höra.

Bewelinn- som gillade tuffa hästar/ponnyer i yngre dar men har blivit alldeles för bekväm för det nu för tiden. :o

Haller med dig! Men .. pa internet är det svart att skilja pa skitsnack/smutskastning och en ärlig diskussion.
Men jag vill framhalla att jag tycker att Boll skrev mycket bra och sakligt om Impressive.

Absolut! Men man har också chansen att få sina fördomar om olika blodslinjer spräckta (inte bara vad gäller temperament), det är inte heller så dumt.

Förlåt, men du måste ha missuppfattat mig. Jag har inga krav på att hingsten måste stå en halvtimme ifrån mig, men nu råkade det vara så att det fanns en hel del hingstar bara ett stenkast bort, så det är därför som jag spanat in dom nu till att börja med.

Jag har ridit hos Yvonne Ekelund, men då hade hon ingen godkänd hingst. Vad är det för hingst/-ar hon har nu då? Kanske ska ta och ringa henne!

Haller med dig! Men .. pa internet är det svart att skilja pa skitsnack/smutskastning och en ärlig diskussion.
Men jag vill framhalla att jag tycker att Boll skrev mycket bra och sakligt om Impressive.

Tack! :)
Skönt att ni inte uppfattade det jag skrivit som smutskastning, för det var absolut inte så jag menade:bow:

// Anna

Förlåt, men du måste ha missuppfattat mig. Jag har inga krav på att hingsten måste stå en halvtimme ifrån mig, men nu råkade det vara så att det fanns en hel del hingstar bara ett stenkast bort, så det är därför som jag spanat in dom nu till att börja med.

Jag har ridit hos Yvonne Ekelund, men då hade hon ingen godkänd hingst. Vad är det för hingst/-ar hon har nu då? Kanske ska ta och ringa henne!

Jag är lite nyfiken pa hennes unge hingst Wierusz som har samma far som Girlan-Bey...
Prince El Hamy har hon ju haft i 10-15 ar, fanns han inte där när du red hos henne?

Har du kikat pa Gapro (Primo-Nimbusz), han har fina prestationsmeriter och star inte sa langt fran Växjö.

Wierusz hos Yvonne är en hingst som jag gärna skulle ta en närmare titt på också. Han verkar fin och jag gillar hans stam :p

Lite övrigt, den hästen efter Imppressive hemma hos mig är så snäll så han nästan är mjäkig, han går med på allt och säger aldrig emot plus att han kan en hel rad med cirkuskonster - väldigt lättlärd och arbetsglad. Tufft psyke känns ite igen hos den hästen, alla kan rida honom och jag sätter alltid upp småbarnen på honom när sådana finns här. Mamman är också egypt.

Jo, jag vill faktiskt minnas att jag red honom vid ett tillfälle. Han är brun va? :idea: Det var den enda hingsten hon hade då! Jag har även ridit Diila, Mandolino och Nadezhda. Diila var min favorit, helt klart. Mjuk, känslig och framåt. Glad tjej, verkligen. Hon påminner mycket om mitt sto nu som jag vill betäcka till både utseendet och ridningen.

Jag är lite nyfiken pa hennes unge hingst Wierusz som har samma far som Girlan-Bey...
Prince El Hamy har hon ju haft i 10-15 ar, fanns han inte där när du red hos henne?

Har du kikat pa Gapro (Primo-Nimbusz), han har fina prestationsmeriter och star inte sa langt fran Växjö.

De är 3/4-dels bröder de två hingstarna! Dvs Wierusz och Girlan-Bey

Jag har sett en del helpolska bruna hästar med ål eller ibland "svärta" längs med hela överlinjen. Bl a några Probatdöttrar. Vilttecken på benen är nog ovanligare.

Mitt sto & hennes föl har svart rand på ryggen.

Stoet e: Medalj ue: Pers
Fölet e: Armaani ue: Medalj

Har inte sett några vilttecken på benen & öronen kan jag inte minnas att det är kanter på, får kolla det när dom är torra (nu spöregnar det:smirk: )

Minsann! Jag letade efter Wierusz möderne men hittade inte. är han alltsa ocksa ue Monogramm?

Ja!
"Polskfödde Wierusz visar sig vara ¾-dels bror till den framgångsrike utställningshingsten GIRLAN-BEY ox genom fadern Pesal och morfadern Monogramm. "

Info om mötet tack!

Jag kunde ju tyvärr inte komma då vi SJÄLVKLART skulle fira min pappa idag med julbord på båt.

Vi kommer till kapellskär och får där reda på att turen är inställd. Surt som attans!

I Gapros fall står det att man när man bokar väljer antingen bokningsavgift+språng+90 dagar eller bokningsavgift+språng+levande föl. I det sista så blir det dyrare men du vet att du fått ett föl när du betalar!
Lena

Det känns som att jag ändå ska ta och betala efter fölet har fötts, för mitt sto är som sagt 14 år så man vet ju aldrig hur det går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 467
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka