Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag har sett en del helpolska bruna hästar med ål eller ibland "svärta" längs med hela överlinjen. Bl a några Probatdöttrar. Vilttecken på benen är nog ovanligare.

Jo, han är ju halvpolack, så det kanske kommer därifrån.
//Santoxen *som började undra om det kanske fanns lite islänning någonstans i pålle :)*

Visst, det finns en ryttare för alla hästen men arabhästen ska väl inte vara svår att tas med? Det är inte vad som står i rasböckerna i alla fall. Nej, de ska vara froma och arbetsvilliga. Vänliga, med andra ord. Inte svåra och ilskna! Ni säger att man inte får avla bort arabens typ genom att använda araber med sämre exteriör än andra, men är det då inte lika viktigt att behålla arabhästens kända och goda temperament? I mina ögon är det lika fel att avla på felaktig exteriör som att avla på ett felaktigt lynne.

....och samtidigt en enmanshäst. Vad händer om enmanshästen får andra människor som tar över? Den tycker inte att det är helt kul, eller hur? Har den ett eget tänkande så ifrågasätter den. En tävlingshäst med vilja blir aldrig en "knähäst" hur än gärna du vill. Det betyder inte att den är elak eller har lynnesfel. Det betyder att den har stort självförtroende och en medvetenhet om sin egen betydelse och styrka. Du kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka.

....och samtidigt en enmanshäst. Vad händer om enmanshästen får andra människor som tar över? Den tycker inte att det är helt kul, eller hur? Har den ett eget tänkande så ifrågasätter den. En tävlingshäst med vilja blir aldrig en "knähäst" hur än gärna du vill. Det betyder inte att den är elak eller har lynnesfel. Det betyder att den har stort självförtroende och en medvetenhet om sin egen betydelse och styrka. Du kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka.

Du förstod uppenbarligen inte vad jag menade? En arabhäst ska väl ha ett sådant lynne att den kan ridas och hanteras av i stort sett vem som helst? Du kan väl inte mena, att man ska avla på hingstar som lämnar ilskna och vresiga hästar? Vad ska man göra med en sådan avkomma? Det blir inte lätt att sälja den i alla fall. :angel:

Det finns inte många ilskna och vresiga araber. Jag har inte stött på någon. Bristande uppfostran möjligen och det kan inte räknas som förärvbart. De som har medfödda hjärnskador får man väl hoppas att slagits ut tidigare och inte hamnat bland avelshingstarna.

Avelsgruppens förslag (som inte alla i avelsgruppen stod bakom), var att exteriörbedömningen ska ske i " ordinare klass på RIKS".

Jag hörde faktiskt inte att NÅN på mötet var positiv inställd till detta.
Flera nackdelar:
Man får ingen skriftligt kritik, något som är väldigt viktigt att ha för stoägare som ska hitta en lämplig hingst till sitt sto.
Man missgynnar de hingstar som har en korrekt och fin exteriör, men saknar det man vill ha i utställning.

De flesta på mötet menade ju faktiskt på att utställning är en diciplin bland många andra, och inget som alla araber ska behöva genomlida bara för att de ska avelsvärderas.
Jag uppfattade det som de flesta vill ha en vanligt exteriörbedömning, " en arab av ordinär typ, vackert huvud, något lågt ansatt hals. Sänkt rygg, något kort kors. Sabelbent, något hastrång bak. Rör sig korrekt och vägvinnande."
Sen då poängsättningen med delmaxpoängen 10.

Det finns hopp om mänskligheten.

Jag håller med dig i det du säger.
Tycker det var ett bra möte med mindre tjafs än väntat.
Hade iofs varit roligt att hört styrelsens åsikter om avelsgruppens förslag. Alla var ju där utom Ann Norde´n.
Kändes kanske mest som om de satt av tiden.
De skulle arbeta vidare med förslaget... men personligen så tyckte jag hela upplägget kändes fel.
Att en hingst börjar som klass III för att jobba sig upp till Klass I.
Tycker att man inte ska ha samma begrepp för 2 skilda saker.
Klass det tilldelas man efter en exteriörbedöming o den följer hästen. Visst man kan göra om det igen o få ny poäng...men den ska inte ändra sig pga av meriter.
Meriter o avkommeresultat får ge sitt uttryck i en annan indelning.
Man kan inte kalla det klass också.
Det är som en uttryckte det" som att blanda äpplen o äpplen, hur ska man veta vilket äpple man pratar om?".
Säger som jag sagt tidigare....tycker att man ska kunna hitta en röd tråd genom hästsverige.
Att någon utan arab ska förstå arabens system..
När det diskuterades om vi skulle gå ur avelsorganisationen o bli en egen organisation, så har det gått för långt.
Ska vi sätta araben ännu mer i en egen bubbla så tar vi ju araben ännu längre bort från andra hästmänniskor o isolerar oss ännu mer.
Gör araben begriplig för vanliga hästintresserade så kanske vi kan höja statusen på den igen.

Nej, jag förlitar mig absolut inte på vad andra säger om en hingst, men man kan ju höra sig för i alla fall. Jag fick flera PM till mig avseende hingsten Imppressiv och det var flera som sa att han lämnade skarpa och svåra avkommor. Det måste ju ändå innebära att han faktiskt gör det, eftersom att så många sa det. Det var inte bara folk som sa det till mig här, utan även IRL. Jag skulle aldrig lita på vad någon sa till 110% men man kan höra sig för och sedan bilda sig en egen uppfattning.

:mad::mad:

I vilken nivå befinner du dig i !!!!!!!!!! :confused:
Ibland blir man bara så fö........nad över människors sätt att tänka och resonera.
Hur kan man och med vilken rätt kan man såga en avelshingst på detta viset. Vems tur är det nästa gång?
Vad är det som säger att det är hans temperament som har slagit igenom på fölen, det finns två starka bitar till och det är stoet, och uppväxten.

En fölunge tar mkt efter sin mor både vad det gäller temperament och lynne. Därefter så tar vi människor över och skolar 6 månadersfölen vidare. Och har man en temperamentsfull fölunge får man ju hantera den där efter, och vara konsekvent. Men temperamentsfullhet kan också komma igenom osäkerhet. Alltså är det mkt viktigt att föl får en uppväxt med rutiner och trygghet.
Alla dessa delar styr fölen åt hur dom blir som äldre.

Så att dra hingsten som en bov i dramat osv, är för mig otänkbart, och med stor säkerhet för många uppfödare också.

Så diskutera gärna avel, men håll det på en seriös nivå.
Smutskasta inte hingstar på detta sättet det är inte schysst mot varken hingsten eller hans avkommor.

Du förstod uppenbarligen inte vad jag menade? En arabhäst ska väl ha ett sådant lynne att den kan ridas och hanteras av i stort sett vem som helst? Du kan väl inte mena, att man ska avla på hingstar som lämnar ilskna och vresiga hästar? Vad ska man göra med en sådan avkomma? Det blir inte lätt att sälja den i alla fall. :angel:

Jag måste säga att jag tycker du känns väldigt väldigt osäker på vad du vill med din avel. Varför inte satsa på att köpa en fölunge eller unghäst istället?
Hålla på att fråga massor om olika hingstar och sedan dissa dem efter några PM är INTE seriös avel!
Själv kunde jag inte tolka tex Bolls inlägg att det var fråga om en ilsken eller vresig häst utan mera en individ med stark intigritet och det kan man finna bland många araber. Utan att jag säger varken bu eller bä om just denna hingsten.
Jag tycker INTE att en arab skall som du säger kunna ridas av vem som helst. Utan värnar mera om araben som en enmans häst som slänger sitt hjärta utför ett stup om den människa som står den närmast ber om det!
Man får inga bra tävlings individer av hästar utan egen vilja eller intigritet.
Jag tycker att du verkligen skall fundera på vad du vill ha ut av att betäcka och inser att hur noga du än skulle välja hingst så är det fölet som kommer ut dit ansvar eftersom det är du som har sett till att hon/han finns och om det nu kommer ut en föl unge med dish och en kropp som du inte anser vara ridbar så är det fortfarande ditt ansvar!!
Jag skulle starkt rekommendera dej att fundera på att köpa en häst som motsvarar dina förväntningar och krav istället för att ge dej in i avelsdjungeln där man inte kan förutspå resultatet i förväg!
Själv avlar jag inte utan är tävlingsryttare och jag tycker att vi har många duktiga arabuppfödare i Sverige som kan producera hästar som jag kan köpa. Och de blir bättre och bättre..
Du har dessutom fördel av att kunna se det du köper och att röntga samt se till att övriga krav stämmer med vad du söker.
Vilket är en vinst både för dej och hästen.

Varför är folk på Bukefalos världsbäst på att dra förhastade slutsatser och missförstå precis allt man skriver?

Jag har inte grundat min åsikt om denna hingsten efter ett par PM, utan efter att ha pratat med kanske 5-6 personer varav 2 av dessa personer har haft och har en eller två avkommor efter denna hingsten. Jag skulle aldrig döma en hingst efter bara ett par PM. Jag har pratat om denna hingsten inför många andra hingstägare och de har alla berättat sina åsikter och historier om bland annat denna hingsten. Jag förstår inte vad det är för fel att på att diskutera en hingsts temperament likaväl som man kan diskutera en hingsts exteriör och ridbarhet?

Jag tycker INTE att en arab skall som du säger kunna ridas av vem som helst.

Det har jag aldrig skrivit! Jag skrev att "..en arab bör kunna ridas av i stort sett vem som helst", för man ska inte behöva vara proffs för att kunna få hästen att gå framåt utan en massa tjaffs.

Info om mötet tack!

Jag kunde ju tyvärr inte komma då vi SJÄLVKLART skulle fira min pappa idag med julbord på båt.

Vi kommer till kapellskär och får där reda på att turen är inställd. Surt som attans!

Oh,det blir ett snabbsvar - SKA hinna rida innan det blir mörkt!;)

Mötet gick bra. Stor uppslutning OCH stor enighet, vilket känns mycket bra.

Nu har avelsutskottet fått mycket input att arbeta vidare med till ett slutligt förslag att ta till styrelsen för beslut. Positivt också att alla var väl förberedda på mötet och flera lämnade in skrifliga förslag och synpunkter. Genomgående vilja i gruppen var att röntgen återinförs och att exteriörbedömningen inte skulle vara i ordinarie utställningsklass. (Enligt förslaget som var underlag för mötet.) Det bollades flera idéer om vilka meriter som skulle krävas av avkommor respektive hingsten själv för att stiga i klasserna och någon (det var väl du Annika?) lämnade in ett detaljerat förslag för detta.

Fick under hemresan flera samtal av deltagarna som tyckte mötet var bra och givande och jag tror att alla som gick därifrån kände att det kommer att komma ut något bra ur detta.

Nu ska jag sanera en häst från lera och ge mig ut en sväng i duggregnet!

Förslaget Annika lämnade in var vi en grupp om 5 personer som jobbat fram.
Vi har tillfrågat olika "höjdare" inom varje diciplin för att få deras poängnivå i deras diciplin. Allt för att det ska bli så rättvist som möjligt mellan diciplinerna.

Förslaget är inte komplett än o vissa finslipningar ska göras.
Vi kommer dock att lämna in det o ett förslag på avelsvärdering som motion till årsmötet.
När det är komplett så kommer vi även lägga ut det på webben.

Hej! Jag heter Carolina och är ny här, eller ja jag har läst en del men detta blir mitt första inlägg.

Jag har förstått att många här är väldigt kunniga inom arabaveln och kan komma med bra information om hingstar i avel.

En hingst som jag funderat på är RA Diibaaj (hamra aligance X Faratsha) men jag har inte kunnat hitta så mycket information om honom och ser inte att ni har diskuterat honom någonstans.

Skulle vara jättesnällt om någon här visste något. Tacksam för information om honom.

Är det verkligen inte någon som kan ge mig mer information om denna hingsten???
Har svårt att tänka mig att ingen vet något om honom.....

Googlar du på hans namn så får du rätt många träffar. Du kan säkert hitta bilder där också.
Lycka till!

Jag har bara hans resultat från avelsvärderingen 2005.

Härstamning
Hingsten har uteslutande egyptiska blodslinjer och är född i Norge. Han är efter den i utställningssammanhang välmeriterade hingsten Hamra Aligance. På möderne sidan hittar vi bl a den legendariske hingsten Kaisoon.

Mått Mankhöjd: 157 cm

Exteriör
Vackert huvud, kortlinjerad och kompakt. Liggande bog, djup bål, något kort rygg, välformat kors. Välbenad från sidan, betydande knätrång och tåvid fram. Kort något spänd skritt. Kort låst trav.

Arabtyp, huvud, hals 7
Överlinje, kropp 8
Extremiteter, rörelsernas korrekthet 6
Skritt 7
Trav 6
Summa 34 poäng

Hälsotillstånd
Hingsten är utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Prestationer och övriga meriter
Diibaaj har goda utställningsresultat från såväl Norge som Sverige.

Beslut
Hingsten är vid påbörjad avelsvärdering godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

Tilldelad avelsvärdesklass Kl III tom 2005

Jag har googlat på honom men inte hittat så mycket. Hittade någon bild från när han var tre tror jag, men de va ju ett tag sen.

Tänkte om någon här träffat honom eller sett honom i verkligheten?? Ingen här som använt honom?? Eller sett någon avkomma efter honom??

Någon borde väl ha en personlig åsikt om honom??

Resultat räknas det väl inte till, men en bedrift kan det vara;) att exportera, det exporteras inte så många araber nu som förr.
Om dessa exporter har några resultat i sina nya länder kan säkert någon berätta...

Och stavfelen får ni ha överseende med:o

Är det någon som vet om Glaz är i livet och ev resultat/ avkomme info ?

Jag har bara hans resultat från avelsvärderingen 2005.

Härstamning
Hingsten har uteslutande egyptiska blodslinjer och är född i Norge. Han är efter den i utställningssammanhang välmeriterade hingsten Hamra Aligance. På möderne sidan hittar vi bl a den legendariske hingsten Kaisoon.

Mått Mankhöjd: 157 cm

Exteriör
Vackert huvud, kortlinjerad och kompakt. Liggande bog, djup bål, något kort rygg, välformat kors. Välbenad från sidan, betydande knätrång och tåvid fram. Kort något spänd skritt. Kort låst trav.

Arabtyp, huvud, hals 7
Överlinje, kropp 8
Extremiteter, rörelsernas korrekthet 6
Skritt 7
Trav 6
Summa 34 poäng

Hälsotillstånd
Hingsten är utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Prestationer och övriga meriter
Diibaaj har goda utställningsresultat från såväl Norge som Sverige.

Beslut
Hingsten är vid påbörjad avelsvärdering godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

Tilldelad avelsvärdesklass Kl III tom 2005

Här har vi ett bra exempel på att en vanlig exteriörbedömning är av största vikt vid en avelsvärdering/varudeklaration.
Denna häst skulle alltså kunna få ett antal ston att betäcka, för han hr ju "goda utställningsresultat från såväl Norge som Sverige."

Hästen är ju för tusan betydande knätrång och tåvid fram!!
Inte en människa vid sunda vätskor skulle ju kunna köpa en sån här häst och tro att den ska kunna hålla för en ridsportgren.

Det är ju tur att ändå så pass många hingstar har avelsvärderats på det gamla sättet, så man kan få veta sånt här.

Om du så gärna lyssnar på negativa saker om en hingst så kanske du kan lyssna på lite positivt oxå!! Träffar ofta Impressive och han är jättetrevlig. Rider ofta en arab med Immppuls i stammen(dock ej e.Impressive) och han är en underbar ridhäst och kompis. Han har en stor ridbarhet, vill mycket och har lätt för det mesta. Han har inte varit helt lätt för han har bråttom och "kan själv". Alltid otroligt snäll! En sån häst blir otroligt bra om man kan matcha den!
Mvh Lena

Hästen är ju för tusan betydande knätrång och tåvid fram!!
Inte en människa vid sunda vätskor skulle ju kunna köpa en sån här häst och tro att den ska kunna hålla för en ridsportgren.

Klart att den inte gör....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 467
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10