Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Avelsgruppens förslag (som inte alla i avelsgruppen stod bakom), var att exteriörbedömningen ska ske i " ordinare klass på RIKS".
Jag hörde faktiskt inte att NÅN på mötet var positiv inställd till detta.
Flera nackdelar:
Man får ingen skriftligt kritik, något som är väldigt viktigt att ha för stoägare som ska hitta en lämplig hingst till sitt sto.
Man missgynnar de hingstar som har en korrekt och fin exteriör, men saknar det man vill ha i utställning.
De flesta på mötet menade ju faktiskt på att utställning är en diciplin bland många andra, och inget som alla araber ska behöva genomlida bara för att de ska avelsvärderas.
Jag uppfattade det som de flesta vill ha en vanligt exteriörbedömning, " en arab av ordinär typ, vackert huvud, något lågt ansatt hals. Sänkt rygg, något kort kors. Sabelbent, något hastrång bak. Rör sig korrekt och vägvinnande."
Sen då poängsättningen med delmaxpoängen 10.
Det finns hopp om mänskligheten.
Jag håller med dig i det du säger.
Tycker det var ett bra möte med mindre tjafs än väntat.
Hade iofs varit roligt att hört styrelsens åsikter om avelsgruppens förslag. Alla var ju där utom Ann Norde´n.
Kändes kanske mest som om de satt av tiden.
De skulle arbeta vidare med förslaget... men personligen så tyckte jag hela upplägget kändes fel.
Att en hingst börjar som klass III för att jobba sig upp till Klass I.
Tycker att man inte ska ha samma begrepp för 2 skilda saker.
Klass det tilldelas man efter en exteriörbedöming o den följer hästen. Visst man kan göra om det igen o få ny poäng...men den ska inte ändra sig pga av meriter.
Meriter o avkommeresultat får ge sitt uttryck i en annan indelning.
Man kan inte kalla det klass också.
Det är som en uttryckte det" som att blanda äpplen o äpplen, hur ska man veta vilket äpple man pratar om?".
Säger som jag sagt tidigare....tycker att man ska kunna hitta en röd tråd genom hästsverige.
Att någon utan arab ska förstå arabens system..
När det diskuterades om vi skulle gå ur avelsorganisationen o bli en egen organisation, så har det gått för långt.
Ska vi sätta araben ännu mer i en egen bubbla så tar vi ju araben ännu längre bort från andra hästmänniskor o isolerar oss ännu mer.
Gör araben begriplig för vanliga hästintresserade så kanske vi kan höja statusen på den igen.