Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag vill tacka för beskrivningen av hur domarna utbildas. Sker det sedan någon vidareutbildning av domarna kontinuerligt? Eller anses man som färdigutbildad?

Jag tror att den största meningen med att inte ha exteriörbedömningen på utställning utan på avelsvärdering är att det är neutral mark för alla. Dvs ingen känner sig utanför och ingen har kunnat träna sin häst i flera år innan.

Det är stor skillnad mellan enbart häst och fullblodsaraben. På utställning bedöma man fullblodsaraben inte ”showhäst”. Fullblodsaraben har en naturlig fallenhet för att ”showa” men de är också individer och visa "showa" mer än andra. Förmågan att "showa" är en av många egenskaper som skiljer fullblodsaraben från andra raser och är anledningen till att det finns utställningar. Den showiga attityden kan man inte avla fram, den finns som unik egenskap fullblodaraben.

Är show en tävlings gren? räknas det inte till utställning - skönhet- och var är prestationen? som tex hund utställningar och tävling i spår, skydd?
har själv aldrig räknat in utställningarna i tävlingsresultat men de finns bland meriter.
Hur gör ni andra..?

Ser det på samma sätt som flera andra, dvs en tävlingsgren/"bedömningssport" som kan jämställas med annat tävlande, även om inte prestationen är rent fysisk på samma sätt som galopp, distans, hoppning och dressyr.

hälsningar

devere

Förmågan att "showa" är en av många egenskaper som skiljer fullblodsaraben från andra raser och är anledningen till att det finns utställningar. Den showiga attityden kan man inte avla fram, den finns som unik egenskap fullblodaraben.

Fast det här med att showighet är unikt för araber håller jag inte med om alls. Jag är t ex uppvuxen med welshar och welshutställningar. Har bla varit på The Royal Welsh show mfl. Nog showar welshar också (det är ju gott om arab i dem!).

Skillnaden är väl att man åtminstone tidigare på welshutställningar fick muntligt kritik som lästes upp högt i högtalarna så det går ju att kombinera show och bedömning. Med det blir ju svårt för domarna att fippla med benpoängen då.

Annars ser jag på utställningar precis som devere. Det är en sport och kul grej bland alla andra man kan göra med sin arab. En skönhetstävling och koll på hur hästen står sig gentemot vad dagens trend föreskriver.

Senast ändrad:

Hei

Det er i sverige kanskje mer enn ti tusen fullblodsarabere. Rent statistisk er det derfor ikke unaturlig at det finnes noen svarte helegyptere.
Du spør om hva en "Helegypter" er. Den fulle definisjonen skal jeg ikke ta ordrett her, men i korte trekk gå det ut på at hesten, med visse unntak, ikke kan defineres som Helegypter før dens blodslinjer i alle ledd kan føres uavbrutt tilbake til ørken oppdrett. Ønsker du å finne ut av om din hest er "Helegypter" kreves det en viss kunnskap om blodslinjer. Et godt trenet øye kan også kjenne igjen en "Helegypter" på utseende og beteende. Om du vil vite mer, kan du også kontakte den organisasjonen "Pyramid Society Europe". Det er en internasjonal organisasjon/nettverk som ivaretar disse edle blodslinjer. Se på www.pyramidsociatyeurope.de. Du kan evt. også kontakte meg om du vil vite mer.

Med vennlig hilsen

Olaf Heggli

Jag trodde att "straight egyptian" skulle gå tillbacka till den egyptiska stamboken. Det finns "desert bred" hästar som inte accepteras av den egyptiska stamboken - Turfa t. ex.
Även Robert Pritzlaffs hästar accepterades inte av Pyramid Society!

Nåja Bewelin… håller inte riktigt med dig om ”skönhetstävling”. Fullblodsaraben ÄR en vacker häst, av många ansed som den vackraste ras som finns, om man håller en utställning där de mest typiska hästar samlas då kan det inte blir annat en vackert! Men hästarna tävla inte i skönhet utan mot rasstandarden. När man började med utställningar kallades de för ”avelsutställningar” målet var att visa vad stona och hingstarna hade producerad.
Tyvarr har utställning blivit ett självändamål, det finns många hästar som gör inget annat en springa på utställning och samla pokaler. Det är syn och ett slöseri med arabhästens potential. För att hästen fyller rasstandarden (dvs är vacker) betyder inte att den inte kan prestera – de ena utesluter inte det andra!
Det finns trender i avelshingstar – Padrons och Magnum Psyche är på väg ut, El Shaklan är passé och Kubinec är antik! Nu är de Marwan al Shaqab som gäller något år, vem blir nästa popstjärna?!

Jag gillar personligen araber med lite mera massa än många av dagens stjärnor. Så jag hoppas på att trenden tar en sväng åt det hållet. :D

Men hästarna tävla inte i skönhet utan mot rasstandarden. När man började med utställningar kallades de för ”avelsutställningar” målet var att visa vad stona och hingstarna hade producerad.

Detta tycker jag är enormt viktigt att komma ihåg!!! Har det helt fallit i glömska idag? Det är i så fall otroligt sorgligt.

Den nuvarande attityden som så många verkar ha om utställningar idag är för mig obegriplig: att det är en "sport" som alla andra, eller att det bara handlar om show.

Vi behöver minnas det som elsbetha skriver här ovanför, och kanske jobba på att återgå till det, för som avelsredskap KAN utställningar faktiskt vara ovärderliga. Var annars får du se avelsdjur i alla åldrar, av olika blodslinjer, på en och samma gång? Och var annars får man sakkunniga ge sina (förhoppningsvis) insiktsfulla och erfarna omdömen, samtidigt som man kan forma sin egen uppfattning?

För mig personligen är detta FORTFARANDE huvudsyftet med utställningar. Något annat egenvärde kan jag inte se i det.

Visningsformen i sig, "showen", tycker jag ger tillfälle att iakkta det som är typiskt för arabhästens mentalitet.
ur rasbeskrivningen: "Den typiska arabhästen kännetecknas av skönhet, elegans och ädelhet parad med stolt resning, klassiska linjer och flygande gång. En häst som saknar dessa egenskaper kan visserligen vara en bra häst, men den är då ingen typisk arab. Arabhästen är mycket intelligent, lättlärd och tillgiven. Temperamentet är livligt men fromt."

Det är arabens sinnelag som gör det möjligt att utan problem visa exempelvis 10-15 vuxna hingstar i samma ring samtidigt, ledda vid handen i löst hängande, tunt grimskaft, med full uppmärksamhet och lydnad mot sin handler, samtidigt som de "visar upp sig" både inför varandra och inte minst publiken. Ena sekunden i full, flygande trav på "lång lina", nästa sekund absolut stillastående på minsta vink från handlern, och så fullständigt avslappnad under väntan i uppsamlingsringen. Jag vet inte om ni sett hingstvisningar med tex halvblod, men tro mig, där är ingentig dylikt ens att tänka på... :cool:

Nej, jag kan bara hålla med. Utställningar är inte, eller borde inte vara, simpla "skönhetstävlingar".

Detta tycker jag är enormt viktigt att komma ihåg!!! Har det helt fallit i glömska idag? Det är i så fall otroligt sorgligt.

Den nuvarande attityden som så många verkar ha om utställningar idag är för mig obegriplig: att det är en "sport" som alla andra, eller att det bara handlar om show.

Vi behöver minnas det som elsbetha skriver här ovanför, och kanske jobba på att återgå till det, för som avelsredskap KAN utställningar faktiskt vara ovärderliga. Var annars får du se avelsdjur i alla åldrar, av olika blodslinjer, på en och samma gång? Och var annars får man sakkunniga ge sina (förhoppningsvis) insiktsfulla och erfarna omdömen, samtidigt som man kan forma sin egen uppfattning?

För mig personligen är detta FORTFARANDE huvudsyftet med utställningar. Något annat egenvärde kan jag inte se i det.

Visningsformen i sig, "showen", tycker jag ger tillfälle att iakkta det som är typiskt för arabhästens mentalitet.
ur rasbeskrivningen: "Den typiska arabhästen kännetecknas av skönhet, elegans och ädelhet parad med stolt resning, klassiska linjer och flygande gång. En häst som saknar dessa egenskaper kan visserligen vara en bra häst, men den är då ingen typisk arab. Arabhästen är mycket intelligent, lättlärd och tillgiven. Temperamentet är livligt men fromt."

Det är arabens sinnelag som gör det möjligt att utan problem visa exempelvis 10-15 vuxna hingstar i samma ring samtidigt, ledda vid handen i löst hängande, tunt grimskaft, med full uppmärksamhet och lydnad mot sin handler, samtidigt som de "visar upp sig" både inför varandra och inte minst publiken. Ena sekunden i full, flygande trav på "lång lina", nästa sekund absolut stillastående på minsta vink från handlern, och så fullständigt avslappnad under väntan i uppsamlingsringen. Jag vet inte om ni sett hingstvisningar med tex halvblod, men tro mig, där är ingentig dylikt ens att tänka på... :cool:

Nej, jag kan bara hålla med. Utställningar är inte, eller borde inte vara, simpla "skönhetstävlingar".

Mkt bra skrivet! Jag tror inte att man tänker på vilket psyke en utställningshäst MÅSTE ha för att klara av att "showa" o visa upp sig. En nervig häst bränner allt innan den ska in i ringen!
Dessutom så föregås denna "show" av stenhård träning i många månader, ibland år.

någon som vet hur de har gått för sverige i Paris nu i helgen ?

Du kan gå in på Norska Arabhästföreningens hemsida och vidare till deras Forum så finns resultaten där. De hamnade inte så högt upp på resultatslistorna men konkurrensen är ju hård numera med alla shejkernas hästar som ställs ut i Europa.

Jag gillar personligen araber med lite mera massa än många av dagens stjärnor. Så jag hoppas på att trenden tar en sväng åt det hållet. :D

Fast vill man bevara arabens typ, ska man nog inte avla fram en bruksnordis till arabhäst. :angel: ;)

Det behöver man inte göra! Det har alltid funnits olika "typer inom typen" sas.

Dels utifrån de olika ländernas avelsmål. Araben kan ju ha en polsk, rysk, egyptisk, engelsk "look" osv. Plus att redan beduinerna hade olika indelningar av sk strains med olika utseenden maskulint/feminint osv. Vi har haft en tråd om detta tidigare som nog finns kvar i arkivet någonstans.

De maffiga araberna har alltid funnits, de är bara inte "dagens popstjärna" just nu...

Jaha, men hur kommer det sig att jag blev så dissad med min gamla arabvalack när jag skrev att jag tyckte han var snygg? Han är nämligen en grov arab.. mer bruksarab då om man säger och det blev ett jädrans kackel på många som sa att sådär ska inte en arab se ut och bla bla. :angel:

Många har sin "favoritmodell" av arab de stenhårt håller fast vid. En Crabbet, en gammalpolsk koheilan, en egyptisk siglavy.

Andra är mer "trendkänsliga". Vissa gillar flera olika modeller alternativ specifika kombinationer mellan dessa.

Men sedan är det givetvis så att även en rejäl arab kan och ska vara typad. Jag har själv träffat på ett arabsto som såg ut precis som en Lipizzaner. Inte var det en bra arab inte. Men rejäl var hon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka