Detta tycker jag är enormt viktigt att komma ihåg!!! Har det helt fallit i glömska idag? Det är i så fall otroligt sorgligt.
Den nuvarande attityden som så många verkar ha om utställningar idag är för mig obegriplig: att det är en "sport" som alla andra, eller att det
bara handlar om show.
Vi behöver minnas det som elsbetha skriver här ovanför, och kanske jobba på att återgå till det, för som avelsredskap KAN utställningar faktiskt vara ovärderliga. Var annars får du se avelsdjur i alla åldrar, av olika blodslinjer, på en och samma gång? Och var annars får man sakkunniga ge sina (förhoppningsvis) insiktsfulla och erfarna omdömen, samtidigt som man kan forma sin egen uppfattning?
För mig personligen är detta FORTFARANDE huvudsyftet med utställningar. Något annat egenvärde kan jag inte se i det.
Visningsformen i sig, "showen", tycker jag ger tillfälle att iakkta det som är typiskt för arabhästens mentalitet.
ur rasbeskrivningen: "Den typiska arabhästen kännetecknas av skönhet, elegans och ädelhet parad med stolt resning, klassiska linjer och flygande gång. En häst som saknar dessa egenskaper kan visserligen vara en bra häst, men den är då ingen typisk arab. Arabhästen är mycket intelligent, lättlärd och tillgiven. Temperamentet är livligt men fromt."
Det är arabens sinnelag som gör det möjligt att utan problem visa exempelvis 10-15 vuxna hingstar i samma ring samtidigt, ledda vid handen i löst hängande, tunt grimskaft, med full uppmärksamhet och lydnad mot sin handler, samtidigt som de "visar upp sig" både inför varandra och inte minst publiken. Ena sekunden i full, flygande trav på "lång lina", nästa sekund absolut stillastående på minsta vink från handlern, och så fullständigt avslappnad under väntan i uppsamlingsringen. Jag vet inte om ni sett hingstvisningar med tex halvblod, men tro mig, där är ingentig dylikt ens att tänka på...
Nej, jag kan bara hålla med. Utställningar är inte, eller borde inte vara, simpla "skönhetstävlingar".