Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Men de äldsta bilderna som föreställer arabhästen, visar små slimmade och nätta hästar. Bör man inte hålla fast vid det då? Dagens trendiga hästar är väldigt lika dom, så då bör man väl egentligen inte ha detta som en trend ut som ett faktum? Arabhästen ska se ut så? :confused:

Jag tycker om den spanska och engelska araben! Har lite svårt för de polska, men visste finns det en och annan snygging även där. :angel: ;)

Det här är nog en av världens fulaste bilder genom tiderna, men det är den enda bilden jag har på min arabtjej. Bilden är tagen med min skruttiga mobilkamera en mulen och trist dag! Kanske kan ni se lite hur hon ser ut ändå? Inte bästa vinkeln, men vaddå? :angel:

Nu vet jag inte vilka bilder du pratar om men om du kikar runt lite längre bak i arabstamtavlor på t ex allbreed så finns det gott om "bitigare" araber också.

Personligen tycker jag det är bäst om man kan behålla alla "typer" så man har något att gå tillbaka till om man behöver lätta upp alt. tillföra mer massa. Nu är araben en så pass internationell ras så jag tror inte att risken är så stor att den skulle bli helt likriktad. Olika länder har inte ens samma rasstandard.

Senast ändrad:

*kl*

Jag är inte sådär väldigt kunnig om de olika arabtyperna och särskilt spanska och egyptiska araber har jag noll koll på. Vad kännetecknar dem egentligen?

Min arabvalack, Zadek har mycket spanskt i sig tack vare Bassora. De är väldigt lika varandra till exteriören! Hade Zadek varit skimmel så hade de nog lätt kunnat förväxlas med varandra. :d

Jag har sett mycket spanska araber och de har alla charmat mig på ett eller annat sätt. Jag tycker att de uppfattas som mer grova än vad tex de polska är. De jag har sett har dessutom haft höjd också!

Det lader til at Cairo mener at de oprindelige arabere var små nette heste.Jeg har et brev fra Smidt til Kellogg hvor han beskriver de forskellige typer han mødte hos de forskellige stammer.

Jeg ville gerne bringe brevet her, men det er for langt til at kan være i tråden.

Han fortæller om de fem, om deres undergrubber, hvilke der passer sammen uden at ødelægge deres type o.s.v. meget interessant i og med den er skrevet i 1925.

For de der kunne være interesseret i at læse det vil jeg gerne sende det.

Venlig hilsen Gunni.

Jag tycker om den spanska och engelska araben! Har lite svårt för de polska, men visste finns det en och annan snygging även där. :angel: ;)
Har du sett mycket polska araber:confused:
Du skriver i en annan tråd att du har ett jätte fint sto...vilken stam är det och de meriter du kräver vad har hon i bruks, utställning, avelsresultat.
De helpolska brukar ha bra rörelser och bra typ, kan inte påminna mig om att jag sett så många lipizaner liknande (dom har väl lite av konvex noslinje??):mad:
man får gilla det man vill, men de ska vara rastypiska, sunda och ridbara... ut och rid... träna, träna,träna araber är oerhört lättlärda och blir vad man gör dom till. och det är det som gagnar rasen - att dom går att använda att dom kan prestera.

*host*

Det var faktiskt jag som hade träffat ett arabsto som såg ut som en lippizzaner (en ful lippizzaner med svankrygg, konvext huvud och allt). Jag har träffat araber som ser ut som anglos och welshponnyer också men de har varit snyggare.

Jaha.. det var det kanske. men arabtyp sitter inte i hurvida den är helpolsk, egypt, crabbet, spansk mm Inte heller i grovlek.
Jag har träffat smäckra araber med kort lågt ansatt rakhals på det ett långt rakt huvud, stora öron, små ögon, smal panna,rak nosrygg, små ganacher det tyckte inte jag var rastyp.
Jag har träffat maffiga hästar där det inte ens med vinterpäls fanns minst tvekan om att det var en arab.
Jag har träffat flera hästar som haft mer "arabtyp" än många araber fastän dom inte haft arab i sig på väldigt många led.
Det är ju där kunskapen kommer in, det som är så viktigt och som man aldrig kan få för mycket av. Araber med obefintlig arabtyp inbringar ett lågt pris, om dom nu inte är riktigt bra tävlingshästar men jag tycker att de som tävlar inte har dålig typ, framför allt brukar dom ha en bra exteriör, korrekta ben. Ett lågt pris gagnar inte rasen, då hästarna hamnar hos människor (dock ej alla)som inte riktigt har ekonomi att "ta fram" hästen, i bland brister det tyvärr i det basala som uppstallning,foder och hovvård. En arab kostar lika mycket att äga som vilken annan häst som helst, ryktet om att dom är lättfödda är missvisande, det beror på hur mycker dom sysselsätts. Och häst har man väl för att använda den...

Tack "think arab" - you said it all!

Skulle vara roligt om avelstänkande kunde komma tillbacka.
Jag håller med att på utställning idag ser man Barbie-dockor men som tur är se man mer rejäla typer också, och de vinner!
Jag tycker att man märker en liten sväng bort från barbie-dockor, till hästar med vackra men ej extrem-dishad huvud, bra kroppad och naturligtvis flygande gång.
Vem minns Algomej, Pomar etc när de kom igång?
Man få gåshud bara man tänker på det!

Och ålder (unghäst säger inte så mycket), tävlad vad med vad för resultat (hopp/dressyr), utbildad både hopp/dressyr?
Unghäst 6m-3år, äldre >6 år tävlad reg med placeringar bland stora hästar i startfält o 20 per klass i LA dressyr. eller reg upp till 110 i hoppning.

Jag skulle säga allt mellan 45 000:- till 150 000:- beroende på övriga faktorer. Men under 45 000:- tycker jag är för dåligt betalt.

Saker som motiverar ett högt pris för mig utan inbördes ordning:

• personkemi (klart nr 1, vissa hästar klickar man med direkt)
  • rätt kön (jag vill ha ston)
  • snygg och korrekt exteriör (lättare för ridning och större hållbarhet)
  • stora, mjuka rörelser
  • frisk och friröntgad
  • stam jag gillar
  • mankhöjd (jag vill personligen helst ha ngt över ponnymått)
  • rätt säljare (en uppfödare/säljare jag har respekt för och som fött/hanterat upp hästen på ett bra sätt)
  • bra psyke

Inte så viktiga saker (för mig då!):
  • färg
  • att den öht är inriden/utbildad (jag gör helst det själv)

Om jag ser till mig själv, hittar jag en arab, tävlad med plac. bland stora hästar i dressyr LA och på väg uppåt (dvs den står inte på sin maxkap.), drygt 150 cm, röntgad, korrekt exteriör osv. så skulle jag kunna betala vad motsvarande SWB kostar dvs kanske 50-70 tkr. Rent teoretiskt, för jag tror inte den skulle gå för så mycket.

Tyvärr är det så att de flesta ryttare är större än vad jag är och därmed vill ha en större häst. Det är svårt att få betalt även för små SWB med kapacitet. Samma med övervuxna ridponnier med kap. Och det är kanske de kategorierna araberna "tävlar" om köparna med, som ridhästar då.

Jag skulle säga allt mellan 45 000:- till 150 000:- beroende på övriga faktorer. Men under 45 000:- tycker jag är för dåligt betalt.

Saker som motiverar ett högt pris för mig utan inbördes ordning:

• personkemi (klart nr 1, vissa hästar klickar man med direkt)
  • rätt kön (jag vill ha ston)
  • snygg och korrekt exteriör (lättare för ridning och större hållbarhet)
  • stora, mjuka rörelser
  • frisk och friröntgad
  • stam jag gillar
  • mankhöjd (jag vill personligen helst ha ngt över ponnymått)
  • rätt säljare (en uppfödare/säljare jag har respekt för och som fött/hanterat upp hästen på ett bra sätt)
  • bra psyke

Inte så viktiga saker (för mig då!):
  • färg
  • att den öht är inriden/utbildad (jag gör helst det själv)

Jag håller helt med dig! Vi verkar ha samma smak! Jag föredrar också ston, men skulle inte dra mig för att köpa en hingst, om den verkade lovande för att eventuellt spara och få den avelsvärderad, men annars är ston helt klart med personligare och härligare. Det är dock knappt ingen som säljer sina araber bland annonserna på nätet för över 25 000 kr. Ibland ser man någon för 35 000 men dyrare än så har jag aldrig sett någon vara? Synd, för de är helt klart värda mer.

Var tittar du då? Jag letar häst nu och hittar då knappt någon under 40-45. Håller de ponnymått och är tävlade kostar de 75000 minst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka