Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Jaha.. det var det kanske. men arabtyp sitter inte i hurvida den är helpolsk, egypt, crabbet, spansk mm Inte heller i grovlek.
Jag har träffat smäckra araber med kort lågt ansatt rakhals på det ett långt rakt huvud, stora öron, små ögon, smal panna,rak nosrygg, små ganacher det tyckte inte jag var rastyp.
Jag har träffat maffiga hästar där det inte ens med vinterpäls fanns minst tvekan om att det var en arab.
Jag har träffat flera hästar som haft mer "arabtyp" än många araber fastän dom inte haft arab i sig på väldigt många led.
Det är ju där kunskapen kommer in, det som är så viktigt och som man aldrig kan få för mycket av. Araber med obefintlig arabtyp inbringar ett lågt pris, om dom nu inte är riktigt bra tävlingshästar men jag tycker att de som tävlar inte har dålig typ, framför allt brukar dom ha en bra exteriör, korrekta ben. Ett lågt pris gagnar inte rasen, då hästarna hamnar hos människor (dock ej alla)som inte riktigt har ekonomi att "ta fram" hästen, i bland brister det tyvärr i det basala som uppstallning,foder och hovvård. En arab kostar lika mycket att äga som vilken annan häst som helst, ryktet om att dom är lättfödda är missvisande, det beror på hur mycker dom sysselsätts. Och häst har man väl för att använda den...