Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Herregud? Vart tittar DU? :angel: Jag tittar mest på hastannonser.se. Kolla in araberna där! De är inte dyra direkt..

KL

Många hästaffärer görs upp på utställningar, auktioner.
Kanske på galoppen också. Annonseras aldrig.

Då är det alltså inga bra araber som säljs via internet? :confused:

Herregud? Vart tittar DU? :angel: Jag tittar mest på hastannonser.se. Kolla in araberna där! De är inte dyra direkt..

Nu har jag kollat där och förstår fortfarande inte var du tittar. Visst det finns ett par unghästar/föl under 30 000 men annars kostar de annonserade hästarna mellan 35 och 75 000 kr på den sidan.

kl

för att återgå till hingstar då!

jag har kikat lite lite på Laheeb ibn Washa (FS Eternal Flame x Washa)
är det någon som vet nåt om honom eller hans stam?
jag tycker han ser fin ut, men som de flesta vet så är min kunskap begränsad!

Nu har jag kollat där och förstår fortfarande inte var du tittar. Visst det finns ett par unghästar/föl under 30 000 men annars kostar de annonserade hästarna mellan 35 och 75 000 kr på den sidan.

Visst, det finns i alla dess prisklasser men de flesta ligger under 45 000 kr i alla fall. :idea:

Kul sida, men de var billiga där ändå! :angel: Dock ingen skit i mina ögon ändå, men arabhästen är billig i det stora hela och det är synd. En halvblodsfölunge är nästan automatiskt värd minst 45 000 direkt efter den är född.

:bow::bow::bow::bow:

Ps!
Bor du i Nybro? Det var där jag hämtade hem arabstoet för ett par veckor sedan? Kanske känner du till henne och hennes ägare Åsa? :idea:

Nej tyvärr är det nog ingen jag känner till...ofta blir det ju som så att de som finns inpå känner man inte till, medans de som är i andra änden av landet känner man till.;)

Ja men du måste ju se till vad de kostat att tillverka också.
På ett hbl tillkommer ju oftast frakt, seminpackning, semin, vetrinärkostnader, stationsavgift, breedersanslutning osv osv...
Skulle de ta 5000:- i betäckning för ett hbl så skulle nog priserna dala också.
O det är tyvärr inga problem att hitta hbl också för 20000-30000:-
I senaste ridsport såldes en klass I unge med meriterade syskon o föräldrar för 25000:-. Borde legat på 60000:-.
Tycker att ett skäligt fölunge pris för en arab är mellan 15000-60000:- beroende på stam, meriter, exteriör osv.
Möjligen att något enstaka föl med prestations stam (galopp) kan kosta mer.
Tycker det är mer skrämmande hur lite en vuxen arab är värd...
Många säljs ju för samma priser som travarna...
Med det inte sagt att jag har något emot travare.

De bästa och kunnigaste arabdomarna har mycket större kunskap om arabhästen än alla SH gubbar tillsammans och är definitivt mycket kunnigare en de som skriver på denna tråd!

Det är väl ingen som ifrågsatt de bästa domarna?Frågan var väl hur det ser ut över lag dvs när man ser till helheten och även de små utställningarna...hur det står till med kunskaperna där.

Men jag måste erkänna att kvalitén på domarna varierar!

Ovanstående som du skriver får mej att undra om inte även du har reagerat på en del underliga bedömningar??Eftersom du skriver att kvalitén varierar-alltså måste du också noterat något som inte riktigt är vad det borde vara...eller?

Själv håller jag mig till det polska, och har faktiskt inte en tanke på att "modernisera upp" med nåt annat heller.
men om man säger ca 151 i mankhöjd det är väl där dom brukar ligga stammen är ju en het fråga att diskutera, det blir ju "ramaskri" om man ens nämner något namn- så vi säger en ordinär stam med klass 1 sto och hingst. båda Sverige födda.
Ge förslag på hur ni värdesätter en arab och vad ni är villiga att betala för.
tycker ni att avelsvärdet på en arab är konstant och utbildning/tävlingar saknar betydelse ?
Och vad är det som ger ett högre pris?
Tusen frågon i hopp om svar:)
:bump:undrar förtfarande ingen som har nån åsikt??
NY fråga: TIPS på helpolska hingstar som lämnar bra rörelser, rastyp 1år=bedårande,2år=utsökt, 3år=fantastisk, 4år--livet ut= en skönhet, funderade ett tag på Monogramm. Vad gillar ni honom??

Monogramm är ju inte helpolsk? Men för att ta den andra frågan så anser jag att han är ganska outstanding - se bara vad han lämnat :) Tre worldchampions bland många fler champions i showringen.

Jag skulle säga allt mellan 45 000:- till 150 000:- beroende på övriga faktorer. Men under 45 000:- tycker jag är för dåligt betalt.

Saker som motiverar ett högt pris för mig utan inbördes ordning:

• personkemi (klart nr 1, vissa hästar klickar man med direkt)
  • rätt kön (jag vill ha ston)
  • snygg och korrekt exteriör (lättare för ridning och större hållbarhet)
  • stora, mjuka rörelser
  • frisk och friröntgad
  • stam jag gillar
  • mankhöjd (jag vill personligen helst ha ngt över ponnymått)
  • rätt säljare (en uppfödare/säljare jag har respekt för och som fött/hanterat upp hästen på ett bra sätt)
  • bra psyke

Inte så viktiga saker (för mig då!):
  • färg
  • att den öht är inriden/utbildad (jag gör helst det själv)

Håller HELT med! Både i synpunkter och på pris :)

KL

Att producera ett mkt bra arabföl kostar knappast
några 25 000:- .
Då har man inte ens fått tillbaka
produktionskostnaden.

KL

Att producera ett mkt bra arabföl kostar knappast
några 25 000:- .
Då har man inte ens fått tillbaka
produktionskostnaden.
Många har egen hingst = låga produktionskostnader = kan sälja fölen för 15 000 kr och ändå gå med vinst. För oss utan hingst blir det svårslaget.

Har man dessutom import-av-svindyrt-semin-uppfödar-ambitioner krävs det köpare som kan skilja agnarna från vetet och förstår att det kostar.

Carina på Silver Arabians

Hade varit kul och ställa upp i någon tävling med "Moggis" nu innan betäckningen till våren, men det kanske inte är några arabtävlingar innan april? :confused:

Monogramm är ju inte helpolsk? Men för att ta den andra frågan så anser jag att han är ganska outstanding - se bara vad han lämnat :) Tre worldchampions bland många fler champions i showringen.

Sen i söndags är de fyra World Champions efter att Monogramm-dottern Kwestura :love: blev World Champion i Paris! (De andra tre är Ekstern, Zagrobla och Emmona).

Anette

Sen i söndags är de fyra World Champions efter att Monogramm-dottern Kwestura :love: blev World Champion i Paris! (De andra tre är Ekstern, Zagrobla och Emmona).

Anette

Helt klart en stor prestation! Men dessa fyra har mödrar av den yppersta klassen också!!! Det är en mycket viktig detalj att ha i åtanke!!
;)Han har inte stått för bedriften ensam, om man så säger!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka