C
Cairo
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Herregud? Vart tittar DU?
Jag tittar mest på hastannonser.se. Kolla in araberna där! De är inte dyra direkt..
Herregud? Vart tittar DU?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då är det alltså inga bra araber som säljs via internet?![]()
Herregud? Vart tittar DU?Jag tittar mest på hastannonser.se. Kolla in araberna där! De är inte dyra direkt..
Nu har jag kollat där och förstår fortfarande inte var du tittar. Visst det finns ett par unghästar/föl under 30 000 men annars kostar de annonserade hästarna mellan 35 och 75 000 kr på den sidan.
Ps!
Bor du i Nybro? Det var där jag hämtade hem arabstoet för ett par veckor sedan? Kanske känner du till henne och hennes ägare Åsa?![]()
De bästa och kunnigaste arabdomarna har mycket större kunskap om arabhästen än alla SH gubbar tillsammans och är definitivt mycket kunnigare en de som skriver på denna tråd!
Men jag måste erkänna att kvalitén på domarna varierar!
Själv håller jag mig till det polska, och har faktiskt inte en tanke på att "modernisera upp" med nåt annat heller.
men om man säger ca 151 i mankhöjd det är väl där dom brukar ligga stammen är ju en het fråga att diskutera, det blir ju "ramaskri" om man ens nämner något namn- så vi säger en ordinär stam med klass 1 sto och hingst. båda Sverige födda.
Ge förslag på hur ni värdesätter en arab och vad ni är villiga att betala för.
tycker ni att avelsvärdet på en arab är konstant och utbildning/tävlingar saknar betydelse ?
Och vad är det som ger ett högre pris?
Tusen frågon i hopp om svar![]()
Jag skulle säga allt mellan 45 000:- till 150 000:- beroende på övriga faktorer. Men under 45 000:- tycker jag är för dåligt betalt.
Saker som motiverar ett högt pris för mig utan inbördes ordning:
- personkemi (klart nr 1, vissa hästar klickar man med direkt)
- rätt kön (jag vill ha ston)
- snygg och korrekt exteriör (lättare för ridning och större hållbarhet)
- stora, mjuka rörelser
- frisk och friröntgad
- stam jag gillar
- mankhöjd (jag vill personligen helst ha ngt över ponnymått)
- rätt säljare (en uppfödare/säljare jag har respekt för och som fött/hanterat upp hästen på ett bra sätt)
- bra psyke
Inte så viktiga saker (för mig då!):
- färg
- att den öht är inriden/utbildad (jag gör helst det själv)
Många har egen hingst = låga produktionskostnader = kan sälja fölen för 15 000 kr och ändå gå med vinst. För oss utan hingst blir det svårslaget.KL
Att producera ett mkt bra arabföl kostar knappast
några 25 000:- .
Då har man inte ens fått tillbaka
produktionskostnaden.
Monogramm är ju inte helpolsk? Men för att ta den andra frågan så anser jag att han är ganska outstanding - se bara vad han lämnatTre worldchampions bland många fler champions i showringen.
Sen i söndags är de fyra World Champions efter att Monogramm-dottern Kwesturablev World Champion i Paris! (De andra tre är Ekstern, Zagrobla och Emmona).
Anette