Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Bönderna häromkring idiotförklarar mig som har hägnat in all åkermark och använder det som hagar, istället för att göra som de. De flesta låter hästarna (90% är travhästar) gå i små hagar året runt och tar eget hösilage på vallarna som de fodrar dem med. Också det året runt. Känns som en omväg för maten, tycker jag... :rofl:

Carina på Silver Arabians

Oh, mina bönder, de älskar mig för jag har hägnat in alla våra 40 hektar till våra hästar (de går på ca tio-femton året om) och så köper jag hö av dem! Billigare och bättre än att ta eget och så är mina grannar glada över affären ;) Dessutom är de kobönder, höt man får av dem är kanon för det mesta :)

Så himla underbart det skulle vara! :) Vad skönt att bara behöva åka ca 5 mil istället för de otroligt dryga 26!!!! :bow:
Citerar fel person ser jag... men men...
FRÅGOR OM NORRLANDS utställningen:)
Vem arrangerar?
Är det säkert att den blir INTERNATONELL?
A domare då eller ?
Men varför så långt Norrut? Hade det inte räckt med Umeå med den förstklassiga anläggningen.
Blir uppstallningen lika bra som Umeå?
Kommer det att bli några ridklasser?
Det blir ju lite närmare än att åka till Blommeröd - där brukar väl Sveriges enda internationella utställning hållas eller??
Och konkurrensen blir kanske mindre;) eller åker man till sportcupen. Om det blir Näsbyholm blir det jätte bra och hoppas att RIKS hålls samtidigt, det kanske någon vet något
om...

Kumlautställningen i år var internationell och har varit det vissa år tidigare. Jag vet inte hur det blir nästa år.

/Helena

Håller med dig Tellwell till 100%.

Avelsdjur skall vara det absolut bästa man har råd med!

När man köper ett sto - avelsto - skall det helst vara hög kvalite, det är där man skall lägga pengarna. Man få inte ett högtklassig föl från en medioker sto!
Jag tycker att det är bättre att betäcka stoet vartannat år med en bra hingst en varje år med en medioker.

Vi har 2 ha mark runt gården som hästarna går på under vinterhalvåret. Sommarbetet ligger sedan 1-2 km bort och det är stora, kuperade hagar. Kanonhagar, med andra ord. Under vintern får de dock gå i något mindre hagar, men de är inte små ändå. Det är ganska så bra hagar också, eftersom de med är aningens kuperade. Vindskydd på 30 kvm har vi också där de kan krypa in när stormen kommer. ;)

Vad bra att jag hade fel.
Hade fattat det som att man var TVUNGEN att ställa ut får att få hoppa runt lättaste klassen.

Men är det inte så då ska jag nog åka.

/Linnea

Absolut inget tvång, man kan starta vilka klasser man vill. Men just till cuperna så ska man vara med på utställningen.

Hoppas ju på lite lägre klasser nästa år också:angel:, till unghästar. Kul om man kan samla lite såna också. Sen finns det ju MÅNGA som kanske inte vågar hoppa 80 cm.

madde++++

Ah sportcupen, den ska väl hållas på Näsbyholm? ;) Jag kommer - definitivt med min lilla Noora! :D

Vet inte om jag är på väg ut i det blå eller om jag redan är där, är trög och fattar ingenting ;) :D

Heej!

Vad roligt att du kommer med Noora!!!! Det var jätte roligt att "dömma" er på minisportcupen!!!!! Inte bara roligt utan oxå enkelt för ni var jätte duktiga!!! :)

Alla ekipagen var super duktiga! Jag skulle ge kritik till ryttarna men det var svårt för nästan alla red "mvg" för den nivån!

mvh Pernilla

Vad roligt att du kommer med Noora!!!! Det var jätte roligt att "dömma" er på minisportcupen!!!!! Inte bara roligt utan oxå enkelt för ni var jätte duktiga!!! :)

:rofl: jätte duktiga var nog att ta i, Noora var duktig men jag kände mig mest som en säck potatis, fast roligt hade jag!!! :bump: Verkligen kanon bra av dig att komma och döma :) :bow:

Det du skriver om cystor och andra problem är skrämmande, jag har än så länge bara röntgat två hästar och haft en som var röntgad vid köp och ingen av dem har haft cystor, hoppas jag inte bara haft tur :crazy: Ska röntga min danska nu i vinter, och mina årsföl nästa år - gissa om jag redan är nervös :eek:

fast roligt hade jag!!! :bump: Verkligen kanon bra av dig att komma och döma :) :bow:
Håller med! :bow: Noora utklädd till julgran/tomtemor var klar favorit!
Hoppas alla får ihop lite hästar och mod till i sommar, så man kan komma och heja på lite! Min får dock stanna hemma och förhoppningsvis vara mamma.

Ska röntga min danska nu i vinter, och mina årsföl nästa år - gissa om jag redan är nervös :eek:
Din danska är det nog inget fel på, det är alltid hon som sätter takten i hagen ;)

Jag hoppas verkligen att du hittar någon kompis!! Du verkar vara en "toppen hästägare" (vi träffades i vallentuna).Vill du ha en inriden unghäst eller en läromästare?

Om Imre friröngas blir han säkert mera accepterad.Imre är, som alla en produkt av sina gener.Hans anfäder har fått mycket lovord här på Bukefalos.Sluta att vara så nedlåtande och ironiska mot Imres fanclub. Er attityd gör mycket större skada mot vår ras än Imre.Alla gör sina egna val , om de vill betäcka med honom eller köpa avkommor efter honom. Vem vet, hans avkommor kanske blir utmärkta ridhästar elelr har någon här sett några avkommor som taler emot honom?

Imre är en avelsgodkänd hingst. Röntgad ua.Står på hemsdian klart och tydligt så han är röntgad.

Med risk för att bli halshuggen.... :angel:

Med tanke på att Imre gick från en 7:a till till en 4:a på skritt så skulle jag absolut rekommendera en röntgen (inte av bakknäna dock för han är faktiskt friröntgad där) eller åtminstone en vet koll. Jag skulle faktiskt vara ganska bekymrad om jag hade en häst som dippat så pass dramatiskt i poäng.

Sen har jag iofs hittills inte träffat på en enda arab som inte har en massa "kändisar" i stamtavlan. En del har de förvisso längre fram än andra. Men ibland är det ju tyvärr inte rätt drag/gener man får med sig från dessa hästar.

Imre är en avelsgodkänd hingst. Röntgad ua. Jag lånade av texten från mimmis sida så förstå det nån gång att han är röntgad.

Hej hej tack :love: men jag gissar att det var till Audi eftersom det är hon som letar ny kompis :D ;) Jag har så många kompisar att en del av dem är till salu :cry:

Haha men ni var ju oslagbart söta i era rosa lindor med! :D

Du kommer inte undan, din häst kanske men jag har ju några att rida på till dig! :D Heja får nån annan göra :rofl:

Hej,
Silver Drift är far till Silver Silhouette, mor till Silver Starlet, flerfalldigt svenskt championsto,mor till SHAFEEK, två gånger
SPANSK NATIONAL CHAMPION hingst, (1987 och 1988) och
som i sin tur är far till RAMALAZO, SPANSK NATIONAL CHAMPION
uppfödd av Spanska Militär Stuteriet. Ramalazos son AGADIR blev
dessutom Junior Champion samma år som Ramalazo blev Senior Champ.

Kumlautställningen i år var internationell och har varit det vissa år tidigare. Jag vet inte hur det blir nästa år.

/Helena

Kumla blir internationell 2008, så lägg er i träning och kom till årets första utställning!!!

madde++++

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter