Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 000
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Madde! Blir det någon träningsutställning i Östergötland under 2008?
Eftersom den blev inställd i år vore det ju kul om man fick en ny chans att visa häst utan att behöva åka så långt.
Ingela

KL

Har suttit och spanat ett tag på distansarabernas
stamtavlor. Pepi, Etat verkar ha nedärvt en hel del
egenskaper till nuvarande distansare. Iaf utrikes.
Synpunkter av de som kan mer?

Inte för att jag kan mer:smirk:, men vill ändå svara.

Har sett samma sak som Du när det gäller Pepi. Tror dock att man kanske skall, förutom att titta på de ston som är mödrar till hästarna, även se ett led längre bak hos Pepi, dvs Celebes.

Celebes ligger bakom Karnawal via Etap, och om jag förstått saken rätt så har Karnawal lämnat många bra distanshästar i Sverige. Celebes är också pappa till Algomej, som ligger bakom bl a Kislon Amasai.Algomej är också pappa till Algorytm som börjar bli till åren.

Förutom allt detta är Celebes också pappa till Pepi och alltså farfar till Etat.

hälsningar

devere

Madde! Blir det någon träningsutställning i Östergötland under 2008?
Eftersom den blev inställd i år vore det ju kul om man fick en ny chans att visa häst utan att behöva åka så långt.
Ingela

Vi får se vad jag hinner med, hoppas kunna lägga en åt det hållet, men det krävs ju att fler än 7 st anmäler sig:angel:. Det blir en i Stockholmstrakten :) iaf och den sista med fölmönstring blir i närheten av där vi bor.

madde++++

Nu har jag bestämt mig för att ta Gapro till mitt sto, Fata Morgana till våren. Pratade med hans ägare nyss och inom ett par dagar ska jag betala in bokningsavgiften. :love:

Jag har sett Gapro på flera tävlingar och han har väldigt trevligt psyke tycker jag. Sen har han ju presterat en del, nu när distanslistan är borta är det svårt att se men jag vet att han har minst en eller två 120 km i bagaget, hoppas ryttaren tar ut honom på 160 km :)

Bra hingstval tycker jag även om jag inte kan säga så mycket om honom exteriört, har inte tittat så noga på honom men gillar hans uppsyn.

Pratade med hans ägare nyss och inom ett par dagar ska jag betala in bokningsavgiften. :love:

Jag har aldrig fattat varför man betalar en bokningsavgift så tidigt. Möjligen om hingsten i fråga blir fulltecknad, vilket knappast händer på arab-sidan.

Ja, jag tycker att jag kan känna mig nöjd med mitt val av hingst! Jag har för mig att hon sa att han startat en eller ett par 160 km? Det är inte dåligt att tävla så högt vid hans ålder. Ja, de jag har pratat med om Gapro, har sagt att både han och hans avkommor har väldigt trevligt psyke. :idea:

Han är utställd och har följande resultat..

Internat. ECAHO utställningar
1996 Linköping C - show 87, 5p. plac. 1
1996 Axvalla C - show 84, 33p. plac. 1
Riks 2001 Vetlanda 90, 92p. plac. 1
res. Champion samt förärades det förnäma priset
Bästa Svenskfödda Hingst

Jag har aldrig fattat varför man betalar en bokningsavgift så tidigt. Möjligen om hingsten i fråga blir fulltecknad, vilket knappast händer på arab-sidan.

Hon går ju i tankarna om att sälja honom och hon vill veta om folk som ringer till henne är så seriösa som de påstår sig vara vad gäller intresset av att använda honom till sitt sto, så därför vill hon ha den avgiften reda nu. :idea: Jag hade annars inte betalat den redan!

Jag har aldrig någonsin betalat bokningsavgift.
Faktura har kommit efter konstaterad dräktighet.

En liten sak jag funderat på..

Det är i mina ögon väldigt konstigt att en avkomma efter ett sto som betäcks med en halvblodshingst kan få gröna papper och räknas som halvblod, medans en avkomma efter ett halvblodssto och en arabhingst inte alls kan räknas som halvblod. Det är ju precis samma sak, eller? Det utgör ju 50% vardera. Då spelar det ju ingen roll vem som är vem, eller hur? Vad knäppt! Jag bli nästan lite arg på dessa korkade regler som finns! :devil: Vilka är det som bestämt detta och hur tänker de egentligen?

Det kan visst bli gröna papper med arabhingst och halvblodssto. Grejen är bara att arabhingsten ifråga måste vara godkänd av ASVH. Och det är det väl bara Elcatero som är idag tror jag.

Jo, det vet jag.. men det är konstigt att stoet är så himla oviktigt och hingsten är så grymt viktigt. Det utgör ju ändå 50% vardera, så varför lägga sådant jäkla fokus på just hingstarna. :confused:

En liten fundering till.. :angel:

Hur kommer det sig att det bara är en godkänd arabhingst för halvblodsaveln? Är det ingen som ens försöker få sina arabhingstar godkända för halvblod eller är det så jäkla svårt? :crazy:

Din första fråga har jag svarat på i den andra tråden.

Den andra; ja jag antar att det dels är svårt och dyrt och dels är de flesta arabmänniskor inte så himla intresserade av att ha sin hingst godkänd för SWB-avel. De vill avla fram bra araber.

Jo, det vet jag.. men det är konstigt att stoet är så himla oviktigt och hingsten är så grymt viktigt. Det utgör ju ändå 50% vardera, så varför lägga sådant jäkla fokus på just hingstarna. :confused:

Det är en stor skillnad. Ett sto kan fa ett litet antal avkommor medan en hingst kan fa hundratals pa en säsong.

Den andra; ja jag antar att det dels är svårt och dyrt och dels är de flesta arabmänniskor inte så himla intresserade av att ha sin hingst godkänd för SWB-avel. De vill avla fram bra araber.

Ja och en bra arab godkänns för halvblodsaveln! :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 574
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 462
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31