Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte vilken hingst jag ska ta till mitt sto Fata Morgana e.Wän Sahib. Det står mellan Chagal och Vokalist.
Chagal är ju en hingst som tilltalar mig mycket! Det är så som jag vill ha en arabhäst. Jag hade dock önskat lite mer storlek på honom, men annars är han supersnygg i mina ögon. Han är dessutom en superfin tävlingshäst och har väl verkligen bevisat att han kan hoppa med sina placeringar i 1,10 m. Han har dessutom mer än bra gångarter för ridning! Kanonfin ridhäst med andra ord.
Vokalist har vad jag vet inga direkt meriter inom ridsporten? Han är dessutom över 20 år nu, som måste göra att hans kvalité på spermierna försämras, eller? Han ser fin ut exteriört men det jag stör mig på lite är att han inte har egna meriter. För mig är det superviktigt att en hingst har egna presationer så att man kan se att de håller för ridning, för mina arabisar kommer att tävlas mycket och då måste de vara hållbara.
Vilken hingst hade ni valt till mitt sto?
Det enda som jag ville få fram var: De mest "korrekta" (läs det som ni vill) hingstarna, alltså de med högsta poängen exteriört, har även gått mycket bra på utställning!!!!! De borde ju kunna gå bra ridmässigt också om de fick chansen, men det har de inte fått.
Sen håller jag med till 100% att man måste utbilda stoägarna. Det finns många hingstägare som inte borde vara det heller, så fram för mer utbildning över huvudtaget. Det är aldrig någon som har dött av att få för mycket kunskap.
Konstaterat är i alla fall att: DE HÖGSTA POÄNGEN EXTERIÖRT PÅ AVELSVÄRDERINGAR INNEHAS AV "UTSTÄLLNINGSHINGSTAR". Så de kan ju inte vara så himla dåliga. Exteriörpoängen på de flesta av "kanonerna" bland galopp mm. (givetvis med undantag) är urkassa. Detta gäller även poäng på ben och rörelser. HUR kan dessa fantastiska halvblodsdomare ge dem så höga poäng då? Förklara det någon som kan.....Känns som om du pratar emot dig själv här...Du skriver att kanonerna inom galopp har urkassa exteriörpoäng, sen undrar du hur domarna kan ge dem höga poäng??:smirk:
Menar du möjligen att utställningsdomarna ger dem urkassa poäng...trodde att du förstått att utställningsdomarna inte ger exteriörpoäng.
Roligt att se en "gammal" stam, var rädd om henne en häst som tävlat LA dressyr har ju sina kvaliteér, då dom ska gå i rätt form,takt samtidigt eftergiven och lydig. Hade en arab dam f.79 med gamla polsk/eng linjer hon tävlade LA , tränade MSV dressyr, premierades med 39p som 13 åring, hon var frisk som en "nötkärna" hela livet och vi fick 22 år tillsammans.
*kl*
Jag hittar ingen snacktråd om araber.
Jag har sett en arabhingst som jag är totalt nerkärad i!
Kan nån gullig själ berätta lite om araber?
Temprament
Inriktning
osv osv
Hur är de att dressyra med exteriörmässigt?
Brukar de klättra i klasserna, eller är de begränsade?
(Inte för att det spelar mig nån roll... )
Med 35p exteriört är han klass II.
Dessutom med en mycket svag typ..
Anledningen till bristen på svar är väl att det inte är så enkelt. Det skulle nog gärna kunna bli en bok av det.frågar igen