Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Obs! Klass I på extriören! Alla hingstarna har inte fått klass I på sitt bruksprov. Tänkte att det var bäst att förtydliga detta:O)

Jag vet inte vilken hingst jag ska ta till mitt sto Fata Morgana e.Wän Sahib. Det står mellan Chagal och Vokalist.

Chagal är ju en hingst som tilltalar mig mycket! Det är så som jag vill ha en arabhäst. Jag hade dock önskat lite mer storlek på honom, men annars är han supersnygg i mina ögon. Han är dessutom en superfin tävlingshäst och har väl verkligen bevisat att han kan hoppa med sina placeringar i 1,10 m. Han har dessutom mer än bra gångarter för ridning! Kanonfin ridhäst med andra ord.

Vokalist har vad jag vet inga direkt meriter inom ridsporten? Han är dessutom över 20 år nu, som måste göra att hans kvalité på spermierna försämras, eller? Han ser fin ut exteriört men det jag stör mig på lite är att han inte har egna meriter. För mig är det superviktigt att en hingst har egna presationer så att man kan se att de håller för ridning, för mina arabisar kommer att tävlas mycket och då måste de vara hållbara.

Vilken hingst hade ni valt till mitt sto?

Tänkte du ville se detta om du nu inte redan har gjort det!:D

"Exteriör
Lågställd, något oädel hingst. Vackert huvud, välformad hals. Välliggande bog, djup bål. Välbenad från sidan, nöjaktigt korrekt. Taktmässig skritt med normal steglängd. Energisk oelastiskt trav med god takt.
Poäng:
6-7- 8-7-7=35

Hälsotillstånd
Hingst visad utan väsentliga veterinära anmärkningar. Röntgen knäled båda bak avseende cystor utan anmärkning.

Prestationer och övriga meriter
Hingsten har utfört bruksprov med poängen: 8-7-7-8-8=38.

*kl*

Jag hittar ingen snacktråd om araber.
Jag har sett en arabhingst som jag är totalt nerkärad i! :love:

Kan nån gullig själ berätta lite om araber?

Temprament
Inriktning
osv osv

Hur är de att dressyra med exteriörmässigt?
Brukar de klättra i klasserna, eller är de begränsade?
(Inte för att det spelar mig nån roll... )

Jag vet inte vart Chagal ska in, men han är klass I också i alla fall.

Här är lite utställningar han varit på också..

År Utställning Poäng Placering
2000 Blommeröd B-show 83,00
2000 Riks Göteborg 83,50
2003 Sportcupen Falkenberg 86,00 1:a
2004 Bollerup C-show 86,00 3:a
2004 Riks Blommeröd 83,67 6:a
2007 Bollerup C-show 85,33 3:a

Jag är själv emot att alla ska använda samma hingstar. De linjer som alla andra använder, använder inte jag. I slutänden kanske det är dumt och man kanske ångrar sig, men i dagsläget har jag ingen efter "populärhingstar".

Det enda som jag ville få fram var: De mest "korrekta" (läs det som ni vill) hingstarna, alltså de med högsta poängen exteriört, har även gått mycket bra på utställning!!!!! De borde ju kunna gå bra ridmässigt också om de fick chansen, men det har de inte fått.

Sen håller jag med till 100% att man måste utbilda stoägarna. Det finns många hingstägare som inte borde vara det heller, så fram för mer utbildning över huvudtaget. Det är aldrig någon som har dött av att få för mycket kunskap.

madde++++

Var går gränsen för "populärhingstar"?

De måste väl för tusan ha ngt att bidra med
annars hade de väl inte blivit populära.

Det enda som jag ville få fram var: De mest "korrekta" (läs det som ni vill) hingstarna, alltså de med högsta poängen exteriört, har även gått mycket bra på utställning!!!!! De borde ju kunna gå bra ridmässigt också om de fick chansen, men det har de inte fått.

Sen håller jag med till 100% att man måste utbilda stoägarna. Det finns många hingstägare som inte borde vara det heller, så fram för mer utbildning över huvudtaget. Det är aldrig någon som har dött av att få för mycket kunskap.

Så säkert som AMEN i kyrkan....;):bow::bow:

Konstaterat är i alla fall att: DE HÖGSTA POÄNGEN EXTERIÖRT PÅ AVELSVÄRDERINGAR INNEHAS AV "UTSTÄLLNINGSHINGSTAR". Så de kan ju inte vara så himla dåliga. Exteriörpoängen på de flesta av "kanonerna" bland galopp mm. (givetvis med undantag) är urkassa. Detta gäller även poäng på ben och rörelser. HUR kan dessa fantastiska halvblodsdomare ge dem så höga poäng då? Förklara det någon som kan.....Känns som om du pratar emot dig själv här...Du skriver att kanonerna inom galopp har urkassa exteriörpoäng, sen undrar du hur domarna kan ge dem höga poäng??:smirk:
Menar du möjligen att utställningsdomarna ger dem urkassa poäng...trodde att du förstått att utställningsdomarna inte ger exteriörpoäng.

Senast ändrad:

Roligt att se en "gammal" stam, var rädd om henne en häst som tävlat LA dressyr har ju sina kvaliteér, då dom ska gå i rätt form,takt samtidigt eftergiven och lydig. Hade en arab dam f.79 med gamla polsk/eng linjer hon tävlade LA , tränade MSV dressyr, premierades med 39p som 13 åring, hon var frisk som en "nötkärna" hela livet och vi fick 22 år tillsammans.

roligt :-) vårt arabsto kom igår :-)

Senast ändrad av en moderator:

Madde.
Jag hade skrivit ett långt svar som bara försvann.
Det var ett svar till ditt inlägg som jag svarade på tidigare.
Elcatero kanske hör till undantagen med sina 41p.

Lite less på dina ständiga hån mot hbl o de som håller på med dem. Många undrar varför det finns så mycket fördomar mot araben,men här förekommer samma fördomar mot hbl. Det precis som fördomarna mot araben grundat på okunskap.
Du hånar hbldomarna...finns inga domare i sverige som är mer utbildade på exteriörbiten än de. Du kanske skulle gå den utbilningen själv...det tar år av utbildning o kräver lång erfarenhet inom ridning först. Gick du den utbildningen så kanske du skulle förstå att det funkar även tvärtom...hingstar kan få bra poäng på utställning o ändå ha rätt kass exteriör. :angel:

Senast ändrad:

Hbl domarna i Sverige är välutbildade gällande exteriör.

Det som jag tycker motsäger sej verkar vara kompetensen när det gäller domare i vissa utställningsklasser gällande araber....som är på lite lägre/medel nivå.Mej veterligen så har de flesta hingstar som dömts i stora sammahang internationellt även fått god kritik av SH på avelsvärderingen tex...åtminstone vad jag kan minnas..men rätta mej gärna med lite uppgifter annars.

*kl*

Jag hittar ingen snacktråd om araber.
Jag har sett en arabhingst som jag är totalt nerkärad i! :love:

Kan nån gullig själ berätta lite om araber?

Temprament
Inriktning
osv osv

Hur är de att dressyra med exteriörmässigt?
Brukar de klättra i klasserna, eller är de begränsade?
(Inte för att det spelar mig nån roll... )

frågar igen

Varför inte köpa en rasbok eller googla fram information om arabhästen?

Anledningen till bristen på svar är väl att det inte är så enkelt. Det skulle nog gärna kunna bli en bok av det. :D

De flesta som äger en arabhäst har nog fallit för rasen, snarare än individen. Det är många med mig som aldrig skulle byta ras.

En av de stora anledningarna för mig är temperamentet. En arab för mig är mild i sinnet, tillitsfull, har en stor vilja att vara till lags och är mycket signalkänslig. Människovänlig, skulle man kunna kalla det.

Jag ser framför mig araberna som levde som famljemedlemmar hos beduinerna i öknen och som fick följa med in i deras tält under sandstormarna. Lite "beduin-romantiskt", kanske, men ändå... den mentalitet hos hästen som skulle ha krävts för detta beskriver det jag vill se hos araben väldigt bra.

Carina på Silver Arabians

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka