Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Kicki: Dig orkar jag inte diskutera med mer! Du vänder på allt man skriver och vill inte förstå det som skrivs. Det är inte halvblod eller ridponny vi håller på med utan araber. De har en helt egen typ, lynne och är fantastiska hästar. Helt olika halvblod eller ridponny, man kan inte jämföra raserna och heller inte heller bedöma samma prestationer. Jag vill ha arab och inte någon halvdan halvblodshistoria eller korsning. Sen om de inte kan hoppa lika högt eller vara lika duktiga dressyrhästar skit samma. En arab är så mycket mer än det!!!

Britta: Jag har gått tillbaka till de linjerna igen, genom Alouize e. Nimbusz och Nieszpora e Chock. Fantastiska ridhästar och rätt hyffsade utställningshästar också!:d

madde++++

Araber går hårt dom med, utan skador.
Ditsnas, galopp, ja många av de grenar kräver otroligt mycket av hästen, något som halvlodet förmodligen inte skulle hålla för.

Men det jag vill ha fram: har man avlat för fort på halvbloden?
Det är ingen ur ras och har som någon skrev, avlats hit och dit för olika ändamål.

Enligt min veterinär så står halvblodet ganska högt på listan på behandlingar och skador, näst efter travare.
Och många tränas inte (som jag vet) för några vidare prestationer.

Men varje ras har sin egen charm. Jag gillar att rida halvlod.
Men araber mer.:d

Britta: Jag har gått tillbaka till de linjerna igen, genom Alouize e. Nimbusz och Nieszpora e Chock. Fantastiska ridhästar och rätt hyffsade utställningshästar också!:d

madde++++
Och jag har en ettåring e: Alegro-Probat, ue: Chock. Vi får väl se vad det blir av honom... :D

Carina på Silver Arabians

Kicki: Dig orkar jag inte diskutera med mer! Du vänder på allt man skriver och vill inte förstå det som skrivs.
Har inga som helst problem att förstå vad som skrivs o inte vänder jag på det heller.Undrar vem som slingrar sig o unviker direkta svar på en fråga. Jag vet inte hur många ggr jag hört mig klaga på hbl i tel eller vid andra tillfällen. Det är inte halvblod eller ridponny vi håller på med utan araber. De har en helt egen typ, lynne och är fantastiska hästar.Det är jag fullt införstådd med o har heller aldrig velat ändra på araben. Helt olika halvblod eller ridponny, man kan inte jämföra raserna och heller inte heller bedöma samma prestationer. Just det jag sagt hela tiden. Araben är bra på sitt o hbl till sitt.Jag vill ha arab och inte någon halvdan halvblodshistoria eller korsning.Varför har du då en korsning e Ege hemma...som visades på riks?Ingen som försökt tvinga på dig någon hbl/arab heller. Sen om de inte kan hoppa lika högt eller vara lika duktiga dressyrhästar skit samma. En arab är så mycket mer än det!!! Absolut!!!

madde++++
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Det skulle vara intressant om någon av er (Kicket eller Cairo) kunde utveckla det där? Vad har halvblodet som araben saknar? OBS, ingen kritik alls, jag är bara nyfiken. Jag har ju bara ägt araber själv. Ok då, ett russ och en shettis också, men de två bekräftar alla mina fördomar hos just de raserna... :rofl:

Jag skulle gärna vilja utveckla detta! Jag skulle nämligen gärna ha en arab som motsvarar den rasbeskrivning som finns. Tyvärr upplever jag att många inte gör det, ffa rörelsemässigt kanske. För tittar man på rasbeskrivningen finns det inte som säger att araben inte ska ha förutsättningar för om inte de högsta klasserna så åtminstone en bra bit upp.

Temperamentet hos en rätt hanterad arab anser jag vara oslagbart, och med temperament har man många gånger en stor del av ridbarheten på köpet.

Jag har själv ett halvblod, som visserligen håller mot alla odds, har en korrekt exteriör och fantastiska gångarter, MEN han har en ridbarhet som är lika med noll...jag kan liksom aldrig utnyttja alla den kapacitet som finns pga hans huvud.

Jag skulle gärna vilja utveckla detta! Jag skulle nämligen gärna ha en arab som motsvarar den rasbeskrivning som finns. Tyvärr upplever jag att många inte gör det, ffa rörelsemässigt kanske. För tittar man på rasbeskrivningen finns det inte som säger att araben inte ska ha förutsättningar för om inte de högsta klasserna så åtminstone en bra bit upp.

Temperamentet hos en rätt hanterad arab anser jag vara oslagbart, och med temperament har man många gånger en stor del av ridbarheten på köpet.

Jag har själv ett halvblod, som visserligen håller mot alla odds, har en korrekt exteriör och fantastiska gångarter, MEN han har en ridbarhet som är lika med noll...jag kan liksom aldrig utnyttja alla den kapacitet som finns pga hans huvud.
Tack för att du nappade på min fråga! Exakt vad är det med ditt halvblods temperament som gör att du anser att han inte är ridbar? Är det brist på samarbetsvilja? Menar du kanske att hos araben finns samarbetsviljan, men (för) ofta brister i de exteriöra förutsättningarna? Kan du ge mig en definition på ordet "ridbarhet"? Det pratas och skrivs mycket om ridbarhet, men jag har alltid en känsla av att man ofta inte menar samma sak...

Senast ändrad:

Detta var ett intressant ämne!

Jag upplever oftast att araber är mera "med" i skallen, de är vakna och märker det som händer, så man som ryttare behöver inte ge så stora hjälper. En arab med rätt ryttare gör ju allt för denna och det kallar jag ridbarhet! Däremot räcker inte deras rörelser till i de högre klasserna. Halvbloden har rörelserna men vissa är helt avtrubbade i skallen, de märker ju knappt om de står på ens fot! :eek:

Camilla (som äger ett gäng araber och delvis jobbar med ett gäng halvblod...)

Jag vet inte vilken hingst jag ska ta till mitt sto Fata Morgana e.Wän Sahib. Det står mellan Chagal och Vokalist.

Vilken hingst hade ni valt till mitt sto?

Har du tittat på Milagro? Han har meriter inom hoppning.
// Linda

Jag har för mig jag har läst på något forum (detta?) att Carina inte släpper mer Milagro till utomstående ston. Har jag rätt för mig?

*kl*

Idag har jag varit och röntgat bakknän på min arabtjej ua!!!!!!!!! :bump:
Var bara tvungen att berätta! :)
//Camilla

Intressant diskussion om såväl ridbarhet som SWB (halvblod) vs. arab.

Som någon skrev, ridbarheten beror mycket på huvudet på hästen. Vill den eller vill den inte arbeta tillsammans med människan? En häst, oavsett ras, som inte vill arbeta med människan är ju inte med på noterna, och går då kanske emot hela tiden och det gör ju det hela litet svårare. Här har väl araben en fördel gentemot de flesta hästraser, att den så gärna vill arbeta med människan.

Vill hästen arbeta med människan, oavsett ras, så kommer ju andra aspekter på ridbarhet in, som gångarter, hur lätt hästen har för att samla sig, bärighet, takt, förmåga att taxera etc etc. I det senare fallet kanske vissa raser har fördelar gentemot andra beroende på vilken disciplin ryttaren är intresserad av.

Sedan kan det ju vara så att man väljer häst efter hur man är som ryttare. Vissa tycker om att rida tyngre hästar som kräver en annan typ av ridning än vad det gör med en lättare hästtyp. Min erfarenhet är att SWB är väsentligt tyngre att rida än vad arabhästen är, och då menar jag rida, inte att sitta och åka häst. Kanske har det att göra med storlek, grovlek på häst?

Är mycket imponerad av arabhästens lätthet till bärighet/samling, tycker att den är outstanding i detta.

Men som någon skrev, alla raser har sin charm ..... och inom vår ras så är det väl som bland alla andra raser, vissa hästar har bättre gångarter än andra, vissa hästar bättre något annat.

Då vi pratar avel så kanske man skall fundera över om arabens egenskaper skall anpassas och förändras till människans behov eller om människan skall acceptera den ursprungliga ras arabhästen faktiskt är och själv anpassa sig till rasens egenskaper.

det kanske har smittat av sig, vem vet..... Jag behöver inte göra det för jag vet vad jag tycker!

Grattis Camilla!

madde++++

Listan över klass 1 hingstarna är intressant.
Även mer intressant är att undersöka klass 1 hingstarnas avkommor.
Hur många har producerad en son lika bra som sin far?
T.ex. har den optimala galoppören Samsheik producerat hästar lika bra som han själv? Har showhästen Premier (med egen fanklubb och annons kampanj) producerad vinnande showhästar?
I Sverige görs inga försök att bevara eller förlänga en hingst linje, Finns någon värdig efterföljare till Aladdin? Eller sonen Nimbusz? Eller sonsonen Chock? Till Probat? Till Pomar?

Jag har precis börjat kika på deras härstammningar men än så länge har Kaiser tre avkommor värderade med klass I på extriören, han själv fick över 40 poäng ( har jag för mig men hittar inte resultaten) Medalj är ju som sagt far till Kaiser och har även en son till visad nu 2007 med bla 10 på sin trav.. återkommer med mer sen:O)

Senast ändrad:

Min korsning är inte ridponny, hon är welsh partbreed. En underbar ponny. Fel uttryckt av mig i det inlägget, men kraven för ridponny (inte korsningar) är nästan de samma som för halvblod, och det passar inte att ha de kraven på en arab. De ska ha sina egna krav. Anpassade för araber.

och återigen så förstod du det du ville och inte mer!

madde++++

Min korsning är inte ridponny, hon är welsh partbreed. En underbar ponny. Fel uttryckt av mig i det inlägget, men kraven för ridponny (inte korsningar) är nästan de samma som för halvblod, och det passar inte att ha de kraven på en arab. De ska ha sina egna krav. Anpassade för araber.

och återigen så förstod du det du ville och inte mer!

madde++++

Hon är mycket vacker din lilla och jag tror att hon skulle gå mkt mkt bra på wpb visning.. även hos brp har ponnies med arabblod varit mkt uppskattade..

...och har även en son till visad nu 2007 med bla 10 på sin trav.. återkommer med mer sen:O)
Jag får inte ihop poängen med den skriftliga kritiken på Mayoor Bay. Kan någon förklara för mig?

Lågställd, något tung hingst, Grov övergång mellan huvud och hals, bred hals.
Typ, huvud och hals = 7 poäng (stämmer bra).

Liggande bog, djup bål, välmarkerad manke, välformat kors.
Överlinje/kropp = 7 poäng (varför bara en sjua här?)

Välbenad från sidan något tåvid fram.
Extremiteter/rörelsernas korrekthet = 8 poäng (kan väl vara rimligt, antar jag, eftersom poängen även speglar rörelsernas korrekthet)

Energisk skritt med bra mekanik.
Skritt = 7 poäng (återigen en oförklarlig sjua)

Taktmässig, vägvinnande luftig och välbalanserad trav med utmärkt mekanik.
Trav = 10 poäng (lättare att förstå)

Varför så lågt på överlinje och kropp om man tittar på den skriftliga kritiken? Varför så stor skillnad i poängsättning på skritt och trav? Jag kan inte heller här se att det speglas i kritiken.

Jag har inte sett denna häst IRL alls. Jag försöker bara förstå hur de har tänkt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka