Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

vad menas med "låst"?
framtung?

nej den behöver inte vara framtung, den är helt enkelt låst i bogen, har svårt att röra bogen fullt ut....

om du läser igenom tråden så ser du ganska mkt.

jag upplever att de har lätt för samling och tycker inte att la borde vara något problem, la är ju trots allt inte så svårt...

jag har tävlat mot en quarter i e... ja sån gren som man gör en bana av tunnor och den som kommer först i mål vinner, vi tävlade mot varann typ 8 ggr. jag på min arab vann varje gång, så snabba i vändningarna är iaf han!!

den quartern var tävlad i det och jag och min häst hade aldrig gjort det förut...

Kanske är värt det, om jag nu ska titta på den där hästen jag vill ha.
Det har du rätt i.

*phu!*

Nej, inte framtung, de 'kniper' med frambenen mot kroppen (oj, vad dålig jag är på att förklara). Tar inte igenom steget.

På rak arm så finns ju Chocco och Luxor, glömde Mygel. De är ju tävlade bland "stora" hästar, men många placeringar i msv. Det finns ju fler, men det är nog mest ponnyer. I Norge har du ju familjen Hamre, de är ju 3 st som rider mycket bra och höga klasser. Har väl Albion, Maikopchek och minst ett par till i samma familj, kommer inte ihåg namnen i huvudet.

De använder mest ryska linjer, Där kan man ju fråga sig: varför? Har de något som vi har missat? Deras hingstar har ju även fått väldigt högt betyg på steget på utställning. Finns det ett samband?

madde++++

Det jag tycker ofta pratar mot araben och för Svenska halvlod är bakdelen.
Araben är ofta stelare bak och har svårare att få bakbenen under sig med ett "rundtramp" utan upplevs som halvt om halvt stelopererad någon stans i bakkärran. :rofl::o

Givetvis finns det bättre och sämre, men generellt stämmer det. (enligt mig).

Araben är extremt schysst och samarbetsvillig och anstränger sig hela tiden lite mer fär att förstå och göra rätt.
Halvblod kan vara mer gnällspikar som snabbt lär sig att gå emot och säga ifrån när det inte känns bra.

Kanske krävs det lite mer känsla av arabryttaren att läsa av och förstå varför saker och ting inte fungerar då araben tar mer stryk än den borde.

*kl*
När jag letar bland annonser ser jag ofta att de är westernutbildade. (ja, ni fattar)
Hur kommer det sig?

Jag vet inte Madde.

Tycker inte kan kan se en röd tråd någonstans.

Har du en häst som ser bra ut, fodras, tränas och rids VÄL finns alla chanser att de tar sig upp till deras nivå.
Ofta handlar det om att människan kring hästen inte klarar av att ta den till den nivån.

Och många som har arab är inte så intresserade att ta den till MSV utan ställer kanske ut och skogsrider. Eventuellt tar ut den på någon klubbtävling. Och då kan man inte vinna SM!
Det är inte hästen eller rasens fel, utan den som sitter på.

Ofta handlar det om att människan kring hästen inte klarar av att ta den till den nivån.

Och många som har arab är inte så intresserade att ta den till MSV utan ställer kanske ut och skogsrider. Eventuellt tar ut den på någon klubbtävling. Och då kan man inte vinna SM!
Det är inte hästen eller rasens fel, utan den som sitter på.

:bow: :bow:

Araben är känslig, snabb och väl lämpade till grenen.
Kanske?

Tror inte den står emot quarter osv när det gäller mer krävande klasser och grenar, men som ryttare har man nog mycket gratis att rida arab. (Med risk att få stryk av Pi ;))
Säger jag som aldrig ridit western, men ridit arab ;)

De har ju väldigt lätt för sig med det mesta och fungerar ypperligt i western. och det finns många grenar inte bara en...;)

Li: Du har så rätt så. Det är ju något som jag har sagt många gånger förr...:angel: Har ju egentligen inte med hästarna att göra utan som sagt ryttarna.

madde++++

*kl*

Jag är lite nyfiken på vad det är i arabens exteriör som gör den så uthållig och överlägsen i ex. distansritt? Stora lungor/hjärta? På vilket sätt skiljer det sig från det engelska fullblodet som inte är lika uthålligt?

*kl*

Jag är lite nyfiken på vad det är i arabens exteriör som gör den så uthållig och överlägsen i ex. distansritt? Stora lungor/hjärta? På vilket sätt skiljer det sig från det engelska fullblodet som inte är lika uthålligt?

En annan typ av muskelfibrer, samt att den har lätt att göra av med överskottsvärme.

...fyller på: Stora näsborrar, större lungkapacitet, ytliga blodkärl (överskottsvärmen ja)...

Jo, det kan jag nog hålla med om. Men det hänger förmodligen ihop med önskemålet om ett relativt platt kors på araben. Har man ett rundare kors kommer påskjutet mer naturligt.

Mmmmmm...men å andra sidan så har ingen arab i mitt stall platt kors men lika förbaskat vill jag ha rundare bakbensrörelser. :love:

Kan vi hitta en arab som trampar redigt under sig med rundade rörelser?
Var ska vi börja leta?

*kl*

Att den är inriktat avlat för en speciell gren sen 1600-talet. Man tappar mycket när man avlar för speciella grenar!;)

Ja var hittar man dem? jag letar gärna, jag har lagt ner att få mitt fina exemplar av rasen SWB att göra något vettigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka