Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."
Jag har sett på flera av de högt bedömda hingstarna att de har många av dem låga poäng på skritten och dessto högre på traven.. En av anledningarna (endast mina egna teorier) är att flera av dessa herrar är visade på utställning vissa av dem har under flera år visats på show...De flesta av dem är mkt taggade och vad jag sett så vilar de sällan på steget eller tar ut skritten ordentligt.. oftast taktinslag eller taktar hela tiden.. När de då visas på avelsvärderingen så blir skritten mkt svårbedömd då de troligtvis även är taggade på denna:O)
Traven är de vana vid att visa upp... Sen så är nog inte heller de som visar hästarna vana vid att lägga vikt vid att visa en mkt god skritt.. Tycker själv att det är svårt att visa en god skritt och då framförallt på en häst som kanske går och kikar på alla andra hästar samt väntar på att få visa upp sig.. Mina personliga reflektioner men de kan vara helt fel..
Angående den hingsten du frågar om så kan jag tänka mig att han har haft en ngt kort skritt med ngt sämre övertramp...
Jag får inte ihop poängen med den skriftliga kritiken på Mayoor Bay. Kan någon förklara för mig?
Lågställd, något tung hingst, Grov övergång mellan huvud och hals, bred hals.
Typ, huvud och hals = 7 poäng (stämmer bra).
Liggande bog, djup bål, välmarkerad manke, välformat kors.
Överlinje/kropp = 7 poäng (varför bara en sjua här?)
Välbenad från sidan något tåvid fram.
Extremiteter/rörelsernas korrekthet = 8 poäng (kan väl vara rimligt, antar jag, eftersom poängen även speglar rörelsernas korrekthet)
Energisk skritt med bra mekanik.
Skritt = 7 poäng (återigen en oförklarlig sjua)
Taktmässig, vägvinnande luftig och välbalanserad trav med utmärkt mekanik.
Trav = 10 poäng (lättare att förstå)
Varför så lågt på överlinje och kropp om man tittar på den skriftliga kritiken? Varför så stor skillnad i poängsättning på skritt och trav? Jag kan inte heller här se att det speglas i kritiken.
Jag har inte sett denna häst IRL alls. Jag försöker bara förstå hur de har tänkt.
Carina på Silver Arabians
Jag har sett på flera av de högt bedömda hingstarna att de har många av dem låga poäng på skritten och dessto högre på traven.. En av anledningarna (endast mina egna teorier) är att flera av dessa herrar är visade på utställning vissa av dem har under flera år visats på show...De flesta av dem är mkt taggade och vad jag sett så vilar de sällan på steget eller tar ut skritten ordentligt.. oftast taktinslag eller taktar hela tiden.. När de då visas på avelsvärderingen så blir skritten mkt svårbedömd då de troligtvis även är taggade på denna:O)
Traven är de vana vid att visa upp... Sen så är nog inte heller de som visar hästarna vana vid att lägga vikt vid att visa en mkt god skritt.. Tycker själv att det är svårt att visa en god skritt och då framförallt på en häst som kanske går och kikar på alla andra hästar samt väntar på att få visa upp sig.. Mina personliga reflektioner men de kan vara helt fel..
Angående den hingsten du frågar om så kan jag tänka mig att han har haft en ngt kort skritt med ngt sämre övertramp...
Senast ändrad: