Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag får inte ihop poängen med den skriftliga kritiken på Mayoor Bay. Kan någon förklara för mig?

Lågställd, något tung hingst, Grov övergång mellan huvud och hals, bred hals.
Typ, huvud och hals = 7 poäng (stämmer bra).

Liggande bog, djup bål, välmarkerad manke, välformat kors.
Överlinje/kropp = 7 poäng (varför bara en sjua här?)

Välbenad från sidan något tåvid fram.
Extremiteter/rörelsernas korrekthet = 8 poäng (kan väl vara rimligt, antar jag, eftersom poängen även speglar rörelsernas korrekthet)

Energisk skritt med bra mekanik.
Skritt = 7 poäng (återigen en oförklarlig sjua)

Taktmässig, vägvinnande luftig och välbalanserad trav med utmärkt mekanik.
Trav = 10 poäng (lättare att förstå)

Varför så lågt på överlinje och kropp om man tittar på den skriftliga kritiken? Varför så stor skillnad i poängsättning på skritt och trav? Jag kan inte heller här se att det speglas i kritiken.

Jag har inte sett denna häst IRL alls. Jag försöker bara förstå hur de har tänkt.

Carina på Silver Arabians

Jag har sett på flera av de högt bedömda hingstarna att de har många av dem låga poäng på skritten och dessto högre på traven.. En av anledningarna (endast mina egna teorier) är att flera av dessa herrar är visade på utställning vissa av dem har under flera år visats på show...De flesta av dem är mkt taggade och vad jag sett så vilar de sällan på steget eller tar ut skritten ordentligt.. oftast taktinslag eller taktar hela tiden.. När de då visas på avelsvärderingen så blir skritten mkt svårbedömd då de troligtvis även är taggade på denna:O)
Traven är de vana vid att visa upp... Sen så är nog inte heller de som visar hästarna vana vid att lägga vikt vid att visa en mkt god skritt.. Tycker själv att det är svårt att visa en god skritt och då framförallt på en häst som kanske går och kikar på alla andra hästar samt väntar på att få visa upp sig.. Mina personliga reflektioner men de kan vara helt fel..

Angående den hingsten du frågar om så kan jag tänka mig att han har haft en ngt kort skritt med ngt sämre övertramp...

Senast ändrad:

Lustigt Carina,
jag har inte heller sett Mayoor Bay på riktigt men tittat på hans avelsvärderingsresultat utan att förstå. Får inte heller den skriftliga kritiken att gå ihop med dessa 7-poängare? Vad är det som drar ned överlinje/kropp och skritt till 7 poäng? Och varför finns inte dessa motiveringar med i den skriftliga kritiken? Skulle ju vara befogat, tycker jag. Säger inte att han borde ha högre poäng (eftersom jag inte sett honom IRL) men av den skriftliga kritiken att döma borde han väl ha fått högre poäng?

Hoppas någon kan förklara?
/Anne

Senast ändrad:

Lustigt Carina,
jag har inte heller sett Mayoor Bay på riktigt men tittat på hans avelsvärderingsresultat utan att förstå. Får inte heller den skriftliga kritiken att gå ihop med dessa 7-poängare? Vad är det som drar ned överlinje/kropp och skritt till 7 poäng? Och varför finns inte dessa motiveringar med i den skriftliga kritiken? Skulle ju vara befogat, tycker jag. Säger inte att han borde ha högre poäng (eftersom jag inte sett honom IRL) men av den skriftliga kritiken att döma borde han väl ha fått högre poäng?

Hoppas någon kan förklara?
/Anne
Ja, det är lite min uppfattning också. Om han nu hade en kort skritt varför motiveras inte detta i kritiken då? Jag tittade lite på andra hingstar som bedömdes samma dag. Bl a fanns ett flertal connemaror med "kort skritt" som fick liknande poäng, men då skrevs det ut också.

KL
På Aja Sanagor som är den enda av de andra som också fått en 10 på traven belönades skritten med en 6:a.. Beskrivs som kort och markbunden..

Jag håller med er om att det borde skrivas ut.. men det jag märkt när jag suttit med näsan i alla bedömn är att det varierar mycket hur de "motiverar" satta poäng..
Aja Sanagor igen:
Elegant harmonisk hingst av utmärkt rastyp, vackert huvud, välformad hals(10). Djup bål, välmarkerad manke, välformat kors (9).Välbenad (8). Kort markbunden skritt(6). Välbalanserad, vägvinnande luftig trav med utmärkt mekanik bak. (10)

Han fick samma skriftliga omdöm ( överlinje)som Mayoor Bay men belönades med en 9!!!

Jag håller med er om att det borde skrivas ut.. men det jag märkt när jag suttit med näsan i alla bedömn är att det varierar mycket hur de "motiverar" satta poäng..
Aja Sanagor igen:
Elegant harmonisk hingst av utmärkt rastyp, vackert huvud, välformad hals(10). Djup bål, välmarkerad manke, välformat kors (9).Välbenad (8). Kort markbunden skritt(6). Välbalanserad, vägvinnande luftig trav med utmärkt mekanik bak. (10)

Han fick samma skriftliga omdöm ( överlinje)som Mayoor Bay men belönades med en 9!!!
Helmärkligt. Det får mig att associera lite till utställningspoängsättning där man ibland har känslan av att domarna sänker/höjer ett delpoäng nästan slumpmässigt enbart för att påverka slutsumman. Ska man inte kunna lita på en exteriörbedömning? Tur att man har egna experter som rådgivare... :rofl:

( Ni får ursäkta mig för att jag sitter och skriver ut resultat mm här. Tycker bara att det är så intressant:o)

( Ni får ursäkta mig för att jag sitter och skriver ut resultat mm här. Tycker bara att det är så intressant:o)
Varför inte? De är ju offentliga och jag tycker att det är en intressant principdiskussion som egentligen inte har med de enskilda hingstarna att göra.

Det skulle vara intressant och se vilka domare det är som dömt de olika.. De går ju tyvärr aldrig att bortse ifrån den mänskliga faktorn.
Det har man kunnat se bla på treårstest (hbl) där vissa regioner nästan alltid har högre resultat och vice cersa... Vissa extriördomare är kända för att ge snålt med poäng och tvärtom.. Det går nog tyvärr aldrig att komma ifrån....

Tack för att du nappade på min fråga! Exakt vad är det med ditt halvblods temperament som gör att du anser att han inte är ridbar? Är det brist på samarbetsvilja? Menar du kanske att hos araben finns samarbetsviljan, men (för) ofta brister i de exteriöra förutsättningarna? Kan du ge mig en definition på ordet "ridbarhet"? Det pratas och skrivs mycket om ridbarhet, men jag har alltid en känsla av att man ofta inte menar samma sak...

Ja just hos min häst är det svårt att förklara faktiskt, om du såg honom live skulle du förstå...

På många hästar (SWB) tror jag att det brister just i samarbetsviljan, viljan att vara ryttaren till lags och ha ett teamwork.

Min häst...ja han är faktiskt samarbetsvillig, han är inte heller tungriden som många SWB (han är dock bara 154 cm hög), han är lyhörd, han har de exteriöra (lite inåttåad är han) och gångartsmässiga förutsättningarna. MEN han klarar inte av att det händer något runt omkring, han tappar koncentrationsförmågan mycket lätt, han klarar inte av nya ställen eller ridvägar, han är bakskygg, han blir lätt överambitiös, dvs försöker göra allt samtidigt och blir överladdad m.m. Sammanfattningsvis så försöker han, men hittar liksom inte rätt knappar i sitt huvud. Svårförklarat, precis som begreppet ridbarhet.

Eftersom jag är liten själv, skulle ju en arab passa mig perfekt i storleken (för det tror jag är en av fördelarna annars som SWB har för de flesta). Men när jag tittar vad som finns till salu blir jag ofta besviken på gångarterna. Jag vill kunna rida/träna/tävla dressyr på kanske medelsvår nivå, så håller inte gången är det liksom kört.

Klippt från rasbeskrivningen för arab:
"Skritten ska vara fri och vägvinnande. Traven ska vara exceptionellt lätt och flytande och likaledes vägvinnande. Fri, rörlig bog och överarm. Bakbenen ska arbeta med en kraftigt påskjutande rörelse med väl krökta hasar. Hasens arbete är mycket viktig. Frambenen ska föras med schwungfullhet. Galoppen ska vara mycket jämn, elastiskt och välbalanserad."

Ge mig araben med dessa gångarter (gärna under ryttare också)! (Självklart med en korrekt exteriör och röntgad ua också ;))

"Skritten ska vara fri och vägvinnande. Traven ska vara exceptionellt lätt och flytande och likaledes vägvinnande. Fri, rörlig bog och överarm. Bakbenen ska arbeta med en kraftigt påskjutande rörelse med väl krökta hasar. Hasens arbete är mycket viktig. Frambenen ska föras med schwungfullhet. Galoppen ska vara mycket jämn, elastiskt och välbalanserad."

Ge mig araben med dessa gångarter (gärna under ryttare också)! (Självklart med en korrekt exteriör och röntgad ua också ;))
Jag håller med om att det finns många araber som inte lever upp till det där, speciellt bakbensaktiviteten. Jag upplever ofta att det hänger ihop med dålig överlinje/kors.

Det skulle vara intressant och se vilka domare det är som dömt de olika.. De går ju tyvärr aldrig att bortse ifrån den mänskliga faktorn.
Det har man kunnat se bla på treårstest (hbl) där vissa regioner nästan alltid har högre resultat och vice cersa... Vissa extriördomare är kända för att ge snålt med poäng och tvärtom.. Det går nog tyvärr aldrig att komma ifrån....

Visst är det så. Domarna är ju trots allt människor och då blir det ju en subjektiv bedömning, det kommer man aldrig ifrån.

Däremot har ju SWB den fördelen att t ex treårstest- och kvalitetsbedömningsresultat senare ingår i en BLUP (avelsvärde) för hästen. Och i BLUPen korrigerar man ju för domare (indirekt, man korrigerar för år och plats) och diverse andra faktorer som påverkar resultatet. Så det avelsvärde som varje häst har är inte färgat av subjektiva bedömningar, väder eller liknande. Drömmen vore väl att komma dit med araberna också.

Jag håller med om att det finns många araber som inte lever upp till det där, speciellt bakbensaktiviteten. Jag upplever ofta att det hänger ihop med dålig överlinje/kors.

Det är säkert så. För bakbensaktiviteten startar ju i ryggen, och är hästen inte korrekt där kan den naturligtvis inte skjuta på som den ska heller. Jag upplever dessutom att många araber har ganska låsta bogar.

Ja, och i många fall kan man då se en kort, stupande bog, men inte i alla lägen. Finns det fler förklaringar?

Finns det säkert (borde jag kunna men inte såhär på rak arm), men oftast hänger det ju ihop med just bogen. Men halsansättning och ev. överbyggdhet borde kunna spela in. Att de får svårt att komma upp sig.

Carina och ni andra:

Finns det araber som går över LA dressyr?
Hur lätt har de för samling?
Är de naturligt snabba i galoppen? (Vill inte ha en häst som galopperar 4-takt precis)

Det är säkert så. För bakbensaktiviteten startar ju i ryggen, och är hästen inte korrekt där kan den naturligtvis inte skjuta på som den ska heller. Jag upplever dessutom att många araber har ganska låsta bogar.

vad menas med "låst"?
framtung?

Ja just hos min häst är det svårt att förklara faktiskt, om du såg honom live skulle du förstå...

På många hästar (SWB) tror jag att det brister just i samarbetsviljan, viljan att vara ryttaren till lags och ha ett teamwork.

Min häst...ja han är faktiskt samarbetsvillig, han är inte heller tungriden som många SWB (han är dock bara 154 cm hög), han är lyhörd, han har de exteriöra (lite inåttåad är han) och gångartsmässiga förutsättningarna. MEN han klarar inte av att det händer något runt omkring, han tappar koncentrationsförmågan mycket lätt, han klarar inte av nya ställen eller ridvägar, han är bakskygg, han blir lätt överambitiös, dvs försöker göra allt samtidigt och blir överladdad m.m. Sammanfattningsvis så försöker han, men hittar liksom inte rätt knappar i sitt huvud. Svårförklarat, precis som begreppet ridbarhet.

Eftersom jag är liten själv, skulle ju en arab passa mig perfekt i storleken (för det tror jag är en av fördelarna annars som SWB har för de flesta). Men när jag tittar vad som finns till salu blir jag ofta besviken på gångarterna. Jag vill kunna rida/träna/tävla dressyr på kanske medelsvår nivå, så håller inte gången är det liksom kört.

Bra och intressant skrivet! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka