Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Haha ja inte lätt att se så mkt men där stod ju lite info...hade varit kul att se i helfigur.

Allt är ju relativt när det kommer till avgifter...det där var väl inte mkt pengar att tala om.Vad en hingst kostar är ju inte hela biten alla gånger...utan alla andra omkostnader och om där är några garantier.

Jag skulle tex inte tveka att använda en superhingst som kostar en bra slant...bättre att se på avkommevärde och vilka garantier hingsthållaren har för respektive pengar.

Tex ringde till Belgien och frågade om hbl hingsten Baloubet....då kostade han 30 000 svkr för 3 doser(fryst UTAN garantier).Att kasta ut 30 000 och det inte blir nåt...då är det ju bra surt...men visste man att dräktighetsgaranti fanns vore det annat-eller hur!?!(i allafall när det handlar om så pass mkt pengar...för nåt som bara kan rinna ut i sjön så att säga)

HJÄLP!!!!

Går det att hitta en viss individs alla resultat någonstans på nätet??? Och så söker jag info om vissa hästar, typ Europejczyk, Etruska, Ffatal Attraction mfl. Tips på sidor? Vet att Anette är super på det här, ska ha det till en hemsida så det måste vara medvetet delande av info isåfall ;)

Nån som har snabbt svar, sitter på webbkursen och ska försöka visa resultat :crazy:

Stressad Bullemamma

Lionel har inte gått MYCKET bra på utställning Madde.

Mycket bra tycker jag är kring 90 poäng (alltid där ikring)
och Lionel har varje gång balanserat på guld strecket.
Tror han hamnade under (med reservation) på hans sista utställning.
Inget ont om Lionel, har träffat honom många gånger.
Snäll häst och bra gång.
Men han hör defenitivt inte till CE skaran och övriga utställningsmässigt.

Ridmässigt så gjorde han ett bra ridprov.
Det sak ingen ta ifrån honom eller hans andra arabkompisar.
Dit hör även Smasc (och några till) som fick bättre på ridprovet, men lite sämre exteriört.
Smasc fick 42 p på ridprovet och 39 p exteriört 1:a gången, 38 p
2:a gången.

Lionel fick 41 p på både rid och exteriör.

Bra jobbat grabbar *tyvärr ingen av dem i livet :cry:*

Ska bli spännande att se El Macho när han blir stor.

Cairo - Vokalist var ändå en rätt billig hingst att betäcka med, det är flera arabhingstar som kostar över 10-15.000 att betäcka vilket jag personligen anser är lite surt då det knappt går att få mer än 15.000 för ett hingstföl ibland. Har man högre priser så är de ofta till salu så länge så de har kostat en massa tid, pengar och engagemang innan man får iväg dem.

Jag anser inte egentligen att det är betäckingspriserna det är större fel på, jag tycker det är försäljningspriset av araberna som ligger lågt. Men där har vi ju en annan historia, ska man få upp priserna på araberna måste sätta hårdare krav på aveln som de gör med halvbloden, det finns ju oftast ett överflöd av araber vars pappor jag aldrig hört talas om till salu. Samt att de som finns i avel många gånger knappt är ridtävlade, de har bara sprungit i snöre och det säger mig inte mycket som vill ha en som kan prestera lite uppsuttet också.

Fast detta har ju varit uppe på tapeten massor av gånger...

Cairo - Vokalist var ändå en rätt billig hingst att betäcka med, det är flera arabhingstar som kostar över 10-15.000 att betäcka vilket jag personligen anser är lite surt då det knappt går att få mer än 15.000 för ett hingstföl ibland. Har man högre priser så är de ofta till salu så länge så de har kostat en massa tid, pengar och engagemang innan man får iväg dem.

Jag anser inte egentligen att det är betäckingspriserna det är större fel på, jag tycker det är försäljningspriset av araberna som ligger lågt. Men där har vi ju en annan historia, ska man få upp priserna på araberna måste sätta hårdare krav på aveln som de gör med halvbloden, det finns ju oftast ett överflöd av araber vars pappor jag aldrig hört talas om till salu. Samt att de som finns i avel många gånger knappt är ridtävlade, de har bara sprungit i snöre och det säger mig inte mycket som vill ha en som kan prestera lite uppsuttet också.

Fast detta har ju varit uppe på tapeten massor av gånger...

Araben är ju framavlad för hållbarhet men självklart kan ju inte
en häst med lång svag rygg, kort kors och benslängar vara
en bra ridhäst, det kan man faktiskt se på en utställning.
En arab som är korrekt uppbyggd, rätt vinklar osv ska ju
ha hållbarhet, det är ju "urgrundens" avelsmål.
Nu har vi nyss haft El Macho på tapeten igen (jaja en favorit
hos mig:)) där jag inte kan se ngt som inte skulle göra
honom till en mkt bra presterande ridhäst.

Det är nog så att de hingstar som blivit bedömda på avelsvärdering och fått HÖGA poäng, har varit såna som har gått bra på utställning också. Sen har det väl varit några som fått höga utställningspoäng som INTE fått HÖGA poäng på avelsvärdering. Men titta på AJA Sanagor tex, superutställningshäst 43 p på avelsvärdering, andra över 40 p: Girlan Bey, Premier, El Amin, Piraten, CE Magnum, Lionel. Dessa hästar har alla gått MYCKET bra på utställning, de flesta även internationellt. Säger inte det något? Att de bästa hästarna på avelsvärderingen ÄR bra hästar på utställning också.

De som går förhållandevis bra på utställning(runt 85-87p) har fått 38-39 p. Självklart finns det plumpar, men det finns överallt.

madde++++

Helt klart har de nämna gått bra på båda bedömningarna. Hur stor procent av det totala hingstutbudet representerar dessa??
Det finns alltid undantag. Om jag har förstått trådens syfte rätt, talar vi om den mängd hingstar som används och då gäller det hela registret, eller?
Det är ju därför vi håller på att stöta och blöta detta evinnerliga ämne hingstvärdering. Att du plockar 7 st som är outstanding gör väl inte helhetsbilden bättre?
De som klarat av bedömningen är ju avelsvärderade.
Frågan är ju om man kan motivera hingstägare att avelsvärdera sina hingstar i fortsättningen och att stoägare måste lära sig att använda den informationen i sitt hingstval.
Detta är ett neutralt påpekande och det finns ingen orsak att här lyfta fram den ena eller andra hingsten (smygreklam).
Att försvara utställningar har heller inget syfte. Hästar visas på utställnin och det är ett folknöje som är helt i sin ordning.;)
I mitt första inlägg sa jag bara att den uppiffning genom klippning, avhårning, sminkning etc som hingsten visas upp med i utställningsringen kan hans avkommor aldrig ärva. Som stoägare måste man objektivt betrakta hingsten i sin naturliga form avspänd och helst i "betes"form för att se vad man kan förvänta sig av en avkomma.

Bra! asteria Och alla andra hingstar som också löst licens och används i avel som inte alls ens kommit nära en utställning som tex Blommeröd, RIKs, inte nära en tävlingsbana eller ens nära klass I eller ibland ens nära kl II. Där har även stoägaren=kunden valt att den ska få den äran att föra rasens i grunden förträffliga engenskaper vidare.
Kundens val är ju enligt kunden det rätta...kunden har ALLTID rätt!
Resultataet av valet blir svårsålda avkommor till ett bra pris ( det kostar att avla och föda upp även mediokra araber) kontentan av detta är att priserna går ner generellt för rasen som helhet. Och det drabbar ju ALLA...

knapplån.

denna vecka får vi hem ett arabsto som tidigare är tävlad LA dressyr, LB hoppning med placeringar.
Hon är:
e. Fason PL
u. Chadidja I
ue. Mimik

om ni har ngt o säga som kan va roligt o veta om den stammen så säg gärna..:-)

hon kommer ev betäckas nästa år, men troligen inte med arab.
Roligt att se en "gammal" stam, var rädd om henne en häst som tävlat LA dressyr har ju sina kvaliteér, då dom ska gå i rätt form,takt samtidigt eftergiven och lydig. Hade en arab dam f.79 med gamla polsk/eng linjer hon tävlade LA , tränade MSV dressyr, premierades med 39p som 13 åring, hon var frisk som en "nötkärna" hela livet och vi fick 22 år tillsammans.

Bra! asteria Och alla andra hingstar som också löst licens och används i avel som inte alls ens kommit nära en utställning som tex Blommeröd, RIKs, inte nära en tävlingsbana eller ens nära klass I eller ibland ens nära kl II. Där har även stoägaren=kunden valt att den ska få den äran att föra rasens i grunden förträffliga engenskaper vidare.
Kundens val är ju enligt kunden det rätta...kunden har ALLTID rätt!
Resultataet av valet blir svårsålda avkommor till ett bra pris ( det kostar att avla och föda upp även mediokra araber) kontentan av detta är att priserna går ner generellt för rasen som helhet. Och det drabbar ju ALLA...

Får man fråga hur detta svar kan relateras till mina inlägg?

Vad den totalt okunniga stoägaren gör kan man endast påverka genom kunskapsförmedlande. Det kan göras om alla fakta runt hingstarna finns tillgängliga och förhoppningsvis läses eller eftersöks. Finns det ingen information att tillgå på hingsten kan man ifrågasätta den. Att söka information här på forumet där många sitter och skriver upp egna eller vänners hingstar ger inte mycket.
En sak kan vi vara överens om: Ingen hingst (eller sto heller för den delen) är vackrare, intelligentare och mer begåvad än den som aldrig lämnat gårdsplan. Kärleken är blind.;)

Men ibland är det svårt att få fram vad man menar. Eller också missförstår folk med flit.:confused:

Vad jag gjorde var att försöka visa att det faktiskt går NÄSTAN en röd tråd mellan de bästa på avelsvärderingarna och riktigt bra utställningshingstar! De hingstar som jag räknade upp (utom Lionel, som slank med pga sina höga exteriör poäng, han visades inte så många gånger på utställning och fick väl aldrig riktigt chansen heller). Men ALLTID ska det tjafsas och kritiseras med utställning. Jag gillar utställning, det sticker jag inte under stol med, men jag tycker INTE att det är den bästa bedömningen för en hingst. Inte till en avelsvärdering. Men så fort man säger något om hingstar som "bara" är utställningshingstar så ska de sågas, av "ridfolket". Drömmen är väl en kombination, men hur många får chansen?

Konstaterat är i alla fall att: DE HÖGSTA POÄNGEN EXTERIÖRT PÅ AVELSVÄRDERINGAR INNEHAS AV "UTSTÄLLNINGSHINGSTAR". Så de kan ju inte vara så himla dåliga. Exteriörpoängen på de flesta av "kanonerna" bland galopp mm. (givetvis med undantag) är urkassa. Detta gäller även poäng på ben och rörelser. HUR kan dessa fantastiska halvblodsdomare ge dem så höga poäng då? Förklara det någon som kan.....

madde++++

Får man fråga hur detta svar kan relateras till mina inlägg?

Vad den totalt okunniga stoägaren gör kan man endast påverka genom kunskapsförmedlande. Det kan göras om alla fakta runt hingstarna finns tillgängliga och förhoppningsvis läses eller eftersöks. Finns det ingen information att tillgå på hingsten kan man ifrågasätta den. Att söka information här på forumet där många sitter och skriver upp egna eller vänners hingstar ger inte mycket.
En sak kan vi vara överens om: Ingen hingst (eller sto heller för den delen) är vackrare, intelligentare och mer begåvad än den som aldrig lämnat gårdsplan. Kärleken är blind.;)

URSÄKTA SÅ VÄLDIGT MKT:o ny på detta, och har väl inte riktigt koll på hur man gör. Menar ts-inlägg uppräkningen av hingstar. Sen tycker jag att asteria har kloka ord. Men man ska väl inte komma in och tycka när man bara haft arab i 27 år och inte heller är en hejjare på forum - citat, svar och hur man gör:(

Jag har ingenting emot utställningar heller!;)
De hingstar med höga poäng du refererat till har gjort sig förtjänta av dessa. Problemet är att det inte fungerar att alla avlar på samma hingstar. Hästmaterialet tar då slut! Det är bredden och mångfalden som måste bevaras och det är där problematiken med val av icke utställningschampions kommer in i bilden.
Det är då det måste fram ordentlig information för att stoägare med liten eller ingen kunskap ska kunna göra sina val. Att med mördande reklam för vissa hingstar fånga upp stoägare är heller ingen bra lösning. Det har under tid visat sig. Stora debut-kullar under några år och därefter inget synligt resultat. De liksom bara försvinner ut i periferin. Avel är som några tidigare påpekat en närmast "vetenskaplig" sysselsättning. Det krävs mycken kunskap och ett stort detektivarbete för att komma nära det mål man sätter upp för sig.
Som någon uttryckte det: Sök igenom stammarna och leta efter det bästa - medelmåttorna kommer ändå !;)

Amen :bow:

Sen så har vi sett att "högpoäng" hingstar inte heller lämnat vad som förväntades, men det är en annan historia.

URSÄKTA SÅ VÄLDIGT MKT:o ny på detta, och har väl inte riktigt koll på hur man gör. Menar ts-inlägg uppräkningen av hingstar. Sen tycker jag att asteria har kloka ord. Men man ska väl inte komma in och tycka när man bara haft arab i 27 år och inte heller är en hejjare på forum - citat, svar och hur man gör:(

Förstår. Undrade bara. :)

Jag vet inte vilken hingst jag ska ta till mitt sto Fata Morgana e.Wän Sahib. Det står mellan Chagal och Vokalist.

Chagal är ju en hingst som tilltalar mig mycket! Det är så som jag vill ha en arabhäst. Jag hade dock önskat lite mer storlek på honom, men annars är han supersnygg i mina ögon. Han är dessutom en superfin tävlingshäst och har väl verkligen bevisat att han kan hoppa med sina placeringar i 1,10 m. Han har dessutom mer än bra gångarter för ridning! Kanonfin ridhäst med andra ord.

Vokalist har vad jag vet inga direkt meriter inom ridsporten? Han är dessutom över 20 år nu, som måste göra att hans kvalité på spermierna försämras, eller? Han ser fin ut exteriört men det jag stör mig på lite är att han inte har egna meriter. För mig är det superviktigt att en hingst har egna presationer så att man kan se att de håller för ridning, för mina arabisar kommer att tävlas mycket och då måste de vara hållbara.

Vilken hingst hade ni valt till mitt sto?

De hingstar med höga poäng du refererat till har gjort sig förtjänta av dessa. Problemet är att det inte fungerar att alla avlar på samma hingstar.

Det är ett jätteproblem. Det börjar bli svårt att hitta hästar utan Padron-blod, eller El Shaklan-blod, för att nämna två giganter. I USA, med så många hästar som finns där, börjar situationen bli bisarr. En handfull fadershingstar, varav flera med samma linjer...

Men en del av problemet är också att det är en så mikroskoposk klick människor som ställer ut sina hästar, det är så mycket man aldrig får se.

KL

Här har jag sammanställt en lista över de arabhingstar som fått klass I på avelsvärderingen mellan 2002-2007. Ni som känner till deras utställningsmeriter, fyll gärna i dem! Det vore spännande att se hur de går/har gått på utställning. Hingstar visade före 2002 med klass I vore också trevligt att få på listan.:D

"2002
CLASSIC SENNA 38 (8-8-8-7-7)
EL YASHMIR DK 38 (9-8-7-6-8)
SAMSHEIK OX 38 (8-8-7-8-7)
SMASC 38 (9-8-8-7-6)

2003
ALADDON 38 (8-7-7-8-8)
CE MAGNUM 41 (9-9-9-6-8) EN NIA PÅ BEN!!! röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
KORMANT 39 (8-8-8-6-9)röntgen knäled båda bak avseende cystor ua
LIONEL 41 (8-8-8-9-8) röntgen knäled båda bak avseende cystor och osteochondros ua!
MARGANT 38 (8-8-8-6-8)
NAFUD RAYHAN 38 (8-7-7-9-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
PARNASSOS 38 (7-8-7-8-8) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
PHAROS 38 (8-8-7-8-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
SAKAI 40 (9-9-7-7-8) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
SHALOMON 39 (9-8-8-7-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.

2004
AJA SANAGOR (GB) 43 (10-9-8-6-10)
BARETT 38 (8-8-8-6-8)
CACZET 38 (8-8-7-8-7) Röntgen knäled båda bak avseende cystor ua.
EURYTHMICS 38 (8-8-8-7-7)
NAPRAPAT 39 (9-8-7-7-8)
PIRATEN 42 (10-9-8-7-8)

2005
ARPEGGIO 39 (9-8-7-8-7)
BEY GALI 41 (9-9-8-7-8)
EL AMIN 41 (9-9-8-8-7)
GIRLAN BEY 41 (9-9-7-7-9)
HS EXEMPLAR 38 (7-7-7-8-9)
MAMBA 39 (9-7-7-7-9)
PREMIER 41 (9-9-7-7-9)
WAHKUL 38 (8-8-8-6-8)

2006
4 hingstar visades endast och ingen högre än klass III

2007
DON BULL 38 (8-8-6-8-8) Röntgen ua men det står inte vilken typ av röntgen som gjorts.
MAYOOR BAY 39 (7-7-8-7-10)

Information om röntgen har fyllts i där uppgifter om sådan har funnits på shs sida.. All info är hämtad därifrån..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka