Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Vari ligger oklarheterna i tex Babolna.
Jag kan följa mitt stos stamtavla århundranden
tillbaka. Är oklarheterna i att de är ökenfödda?

Shagya-blodet i Ayerza-hästarna.

Shagya-Araben är ju ingen ren (100%) arab utan en s.k. araber-rasse (häst med hög% arabblod, dock ej 100%).

Jo jag har hört det också, Skowronek.

Han finns väl nästan i varenda arab.

Det är det amerikanska registret AHRA som EJ godkänner Skowronek och liknande. Det var ju därför man bildade det andra registreringen (vars namn och förkortning föll bort just nu från mina hjärnerceller....)
MEN hade hans stam varit oklar på något sätt hade Lady Wentworth ALDRIG använt honom och hans blod hade ALDRIG fått den spridning det har...även i Amerika....var och var annan med Crabbet blod där har ju Skowronek i sig!!!

Samma med Bask och han finns ju "överallt":

The Polish exports, descended from these specific non-Arab lines of the Slawuta stud, which appear most frequently in AHRA pedigrees are:-

*Kasztelanka, grand-dam of Fadjur (855 get), in 20% of AHRA pedigrees, traces to Pruszyna

*Bask, in 25% of AHRA pedigrees (1126 get), traces to Bakszysz & Granica

*Czubuthan, in 25% of AHRA pedigrees (110 get, 585 grandget), traces to Mazepa I.

*Witez II, in 33% of AHRA pedigrees, (219 get, 3880 grandget), traces to Pruszyna

Skowronek, in 90% of AHRA pedigrees through *Raffles and *Raseyn, traces to all 8 great-grandparents of Pruszyna.

http://www.waho.org/Purityissue.html

Shagya-blodet i Ayerza-hästarna.

Shagya-Araben är ju ingen ren (100%) arab utan en s.k. araber-rasse (häst med hög% arabblod, dock ej 100%).

OK, det här är den högre skolan för mig och den rår jag inte
på.
Så det duger inte med en gammal stamtavla på ngr 100 år?
Vilka är då araber?

Mitt första svar försvann nog någonstans ut i cyberrymden...

Intressant frågeställning om trendkänsligheten i utställningsavel, om man nu kan kalla det så.

Min frågeställning var dock inte denna utan mera hur genomtänkt avel man bedriver, kunskap om stammar, avkommor m.m. eller om man ägnar sig åt ren fölproduktion och tar den hingst som grannen har, eller den som skriker högst på nätet, eller hur man nu väljer och sedan blir det som det blir.

Avel bygger ju på ärftlighetslära, besläktade individer är mer lika varandra än obesläktade (genetiskt).

Dock tror jag inte att någon som bedriver sin avel med syfte att ta fram hästar som presterar i utställningsringen ger avkall på typ i sin avel. Med tanke på hur hög vikt just typ har vid all utställningsbedömning så vore ju det att ge hästen ett sämre utgångsläge redan från början.

hälsningar

devere

Klart att trendkänsligheten styr ganska mycket.
Tyvärr!

Har under en tid studerat mina "hästarkiv".
Jag vet inte om jag är helt galet ute men
jag tycker det poppar upp alltmer hästar
med felaktiga rörelser. De rör sig.
Och en lnågot ovan kan tro att det är toppenrörelser
pga viftande ben, bakben som slänger runt
rumpan och aldrig trampar under sig.
Framben som bara studsar osv.
Är jag helt fel ute?

Vari ligger oklarheterna i tex Babolna.
Jag kan följa mitt stos stamtavla århundranden
tillbaka. Är oklarheterna i att de är ökenfödda?

Nej, inte de 'bevisat' ökenfödda.. utan aveln senare för vissa individer! En del står som födda på Babolna, Slawuta, Weil.. men utan vidare noteringar om föräldrar eller import.

Ger en länk att läsa: http://secure.arabianhorses.org/docs/SouthAmericanPedigreeFAQ.pdf

En stamtavla (Kolla in t.ex 30 Maria!): http://www.allbreedpedigree.com/obajan+i
Hon samt även Skowronek nämns även i artikeln ovan!

Bia

Nej jag tycker inte du är fel ute.
Det var det jag reagerade på första ggn jag var på en utställning.
O lika paff har jag blivit på de andra 2 jag varit på.
Tom vissa klassvinnare har rört sig som krattor.
Bara de sprätter med fram så jublar publiken. Om de sen visar halsen så vinner de utan vidare.
Vart finns trycket bakifrån?
När hästen sätter under sig i bak o förflyttar sin tyngdpunkt naturligt bakåt? Den häst som inte kan sätta under sig är en urkass ridhäst som snart går sönder i rygg eller framben.
Vart finns då den berömda hållbarheten?

Tillägg!
Observera! De flesta klassvinnare är bra. Men det finns sådana som fått en att tappa hakan när de vunnit.

Senast ändrad:

Nej jag tycker inte du är fel ute.
Det var det jag reagerade på första ggn jag var på en utställning.
O lika paff har jag blivit på de andra 2 jag varit på.
Tom vissa klassvinnare har rört sig som krattor.
Bara de sprätter med fram så jublar publiken. Om de sen visar halsen så vinner de utan vidare.
Vart finns trycket bakifrån?
När hästen sätter under sig i bak o förflyttar sin tyngdpunkt naturligt bakåt? Den häst som inte kan sätta under sig är en urkass ridhäst som snart går sönder i rygg eller framben.
Vart finns då den berömda hållbarheten?
Eftersom jag mest iaktager hästar i Sverige "in live"
så blir iaf jag ganska bedrövad över vad som sätts i avel.
Jag fattar bara inte hur de går igenom domarnas ögon!
Utställningsdomarna måste bara ge mera stöd åt rätt utveckling.
Låt gå att dom inte hinner med en bengenomgång men
rörelser måste dom hinna uppfatta.

Vi envisas med att kalla detta fenomen utställning med en seriös tro på detta uttryck. Utomlands kallas dessa "utställningar" Show. Det handlar om att visas upp på ett för åskådarna underhållande sätt. (Läs Show-biz, Gay Show, you name it!!)
Det har ingenting med den direkt exteriöra bedömningen att göra. Att välja hingst/avelsdjur efter Show-visning är att bedra sig själv. Inget djur förärver avrakade huvuden och inoljande hårlösa partier runt ögonen som används för att lura åskådaren att tro att dessa ögon är större.
Som kritisk åskådare (eller som kunnig domare) bör man snarare se det som en alarmklocka. Varför har man hårat av partiet runt ögat? Är det för att hästens öga egentligen ter sig för litet?
Varför har man skalat av halva manen? Är det för att hästen har alldeles för kort hals och man genom en medveten synvilla försöker ge sken av att halsen är längre?
Ett vant öga ser igenom dessa trix! Jämför huvudets längd i förhållande till hals och bog i "uttänjd" pose så kan det genast avslöjas. Det finns proportioner att betrakta som avslöjar det mesta trots alla försök att förvilla ögat!

Ett vant öga ser igenom dessa trix! Jämför huvudets längd i förhållande till hals och bog i "uttänjd" pose så kan det genast avslöjas. Det finns proportioner att betrakta som avslöjar det mesta trots alla försök att förvilla ögat!

Ja men gör utställnings/show domarna det?
Tror inte det.
Håller med dig i det du skriver.

Fick aldrig svar på min tidigare fråga(inte just till dig)...
Vad krävs för att få bli arabdomare?
Vilken utbildning har dem?

SAHF har tidigare haft kurser. Vet många som gått på dem. De har sedan gått som "bisittare" på flera utställningar innan de fått "egna" uppdrag. Kolla med SAHF om de har någon kurs på G.

Egypterna, dvs asil-araberna!

Det är i första hand de som hävdar att asil araber d.v.s. egyptiska är de enda "riktiga" araberna som står för rykterspridningen och nedsvärtandet av andra stammar. Förekommer med jämna mellanrum.

Vi envisas med att kalla detta fenomen utställning med en seriös tro på detta uttryck. Utomlands kallas dessa "utställningar" Show. Det handlar om att visas upp på ett för åskådarna underhållande sätt. (Läs Show-biz, Gay Show, you name it!!)
Det har ingenting med den direkt exteriöra bedömningen att göra. Att välja hingst/avelsdjur efter Show-visning är att bedra sig själv. Inget djur förärver avrakade huvuden och inoljande hårlösa partier runt ögonen som används för att lura åskådaren att tro att dessa ögon är större.
Som kritisk åskådare (eller som kunnig domare) bör man snarare se det som en alarmklocka. Varför har man hårat av partiet runt ögat? Är det för att hästens öga egentligen ter sig för litet?
Varför har man skalat av halva manen? Är det för att hästen har alldeles för kort hals och man genom en medveten synvilla försöker ge sken av att halsen är längre?

Tack, det du skriver kunde lika gärna vara mina ord!!
Folk MÅSTE få upp ögonen för att kunna förstå skillnaden mellan en show-vinnare och en exteriört korrekt häst.

När jag samlade information för min första bok ”The Arabian Horse Families of Poland 1790 – 1987” var en stor del av arbetet stamförskning och jag hade kontakt med s.k. forskare världen över.
Jag kom fram till 2 sanningar angående arabhästen.
Det första och viktigaste är att det finns kontroverser i ALLA blodslinjer. Det andra är att det är väldigt stor skillnad mellan ett påstående och bevisningen. Det finns många som påstå till exempel att det finns engelskt fullblod i Skowronek, i 30 Maria etc. etc, men ingen som kan bevisa det. Som alla vet,är den sanna forskaren helt neutral och kan bevisa sina påstående! Jag tycker många forskare är styrd av det hästmaterial det själva har i stallet och är inte objektiva.
Nu när information sprids över världen via internet har rykten förvandlats till sanningar, till ex genom Allbreed Pedigree som jag tycker utmärkt sig på grund av alla fel som sprids, speciellt långt bak i stammarna.
Martin Ehmann i Kristianstad har forskat länge i stammen på 30 Maria och har de nödvändiga kontakterna i Tyskland. Efter många år kom han fram till att 30 Maria visst var fullblodsarab, samma slutsats som WAHO.
Skowronek har varit kontroversiell i 80/90 år men de flesta är överens idag om att misstroendet sattess igång av människor som var avundsjuk på Lady Wentworth och hennes hingst. (Samma Lady Wentworth som skrev rasstandarden.) Det är konstigt hur ryktet försätter ändå. Jag tror att vissa hästägare VILL tror på det.
Det senaste årens kontroverser gäller främmande blod i de franska galoppörerna. Det har pågått nu i ca 20 år fram och tillbaka och dyker upp då och då och är en källa till heta diskussioner.
Nej, jag tror vi skall acceptera WAHO’s defination av fullblodsaraben och istället glädje oss över den variation som finns och ägna kraft att värna om rasen.

BRA skrivet:) det är ju bara så himla synd att en del "utställningsmänniskor" lever i sin lilla, lilla värld och är inte så väldigt intresserade att förkovra sig i varken bens korrekthet, GÅNGARTER eller annat som kan vara av värde.
Att tex gångarter inte har det minsta med att göra med show, jag har många gånger fått höra på utställningar -den visar inga gångarter för att den är trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka