Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Babolna slaktade ut i princip alla hästar som kom tillbaka från Polen efter kriget. De gjorde senare en nysatsning på egyptiska linjer.
Lönhult har importerat två ston därifån av egyptisk härkomst däribland 219 Ibn Galal I (HU) som är grunden för deras nuvarande avel.

Partner var mätt till 156 cm i Sverige.
Ingela

I de polska officiella mätningarna står han som 152. Deras mätningar görs förmodligen i rätt tidig ålder. Samma förhållande är rimliga för mätningar av andra också. Man kan kanske utan förbehåll plussa på även andra! ;)
Vad man kan dra för slutsatser är, att han har haft en viss påverkan på storlek.

Har inte utfodringen en viss del i det hela?
Jag vet att man kan fodra så de växer för snabbt,
men nu tänker jag på den totala höjden.

Kan det vara så om jag nu tar ett exempel att en uppfödare ger sin häst det den behöver fast med ett bra grovfoder
under tiden som den andra uppfödaren ger vad den behöver fast med mer kraftfoder?

Det jag vet är att det är förutbestämt redan när vi föds hur långa vi förväntas bli, men båda sjukdomar och kost spelar in på något sätt.
Det har jag själv sett då jag har en yttepytte liten moster som var sjuk med både kikhosta, lung inflammation och gud vet allt innan hon var 3 år. Så nu är hon yttepytteliten :love:

Jag är inte så övertygad om att man bara kan titta på stammar utan se på helhetsbilden när man pratar om större och mindre araber.

Det är en spontan tanke som kommer i mitt huvud. Tyvärr är jag för dålig för att komma med fakta annat än en liten och söt moster...

Mvh Li

I princip spelar inte utfodring så stor roll för hur stor hästen blir. I så fall pratar vi om kraftig underutfodring (alltså djurskyddsfall) och inte bara felutfodring. Däremot kan en felaktig utfodring ge upphov till skelettdefekter och andra utvecklingsrubbningar.

Storleken finns genetiskt programmerad i varje individ. Alltså ganska svår att ändra på genom yttre påverkan.

Host host... ahtjo..
Mina 2 är 153cm båda 2.
Salle känns som sina 153cm då han är så nätt, medans Sulan upplevs lika stor som vårt hbl sto på 157cm.
153cm känns rätt lagom på dem.
Anledning till att jag frågade är bla för att få veta vilka linjer som ger stort... för min åsikt är att vi behöver få in en bra arabhingst i hbl aveln. Deras krav är bla att hingsten är minst 155cm. Helst ska den ha det i stammen.
Alla inom hbl sidan verkar eniga om arabens fördelar framför eng fullblodets. Enda nackdelen med araben framför eng fullblodet är just storleken.
Alla är även eniga om att fullbloden behövs inom hbl aveln, men få är beredda att göra den första korsningen.
Alla vill ha fullblodet först i andra generation.
Jag vill göra mig en första korsning... helst Sulan/Don Romantic.
Men jag kan även någon gång i framtiden tänka mig en arabhingst men då vill jag ha chansen att få en individ som är runt 155-160cm.
Tror också att om man gör urvalet klokt så ska det inte behöva ske på bekostnad av typen.

Det man kan se idag på hbl är att om man betäcker ett sto på över 170 cm med en lika stor hingst så brukar det påverka typen negativt. Inte alltid dock.Tar man 2 individer i ytterkant(om ni förstår vad jag menar...maxade individer eller 2 miniindivider) så blir det ofta inte bra. Tar man istället en normal stor hingst eller en mindre till det stora stoet så brukar sakerna hamna på rätt plats.

Nu måste jag snyta mig igen...j-kla förkylning.:mad:

Men jag avlar på det gamla ungerska linjerna
med mitt Babolnasto, Gwiazda.

Senast ändrad:

Intressant!! Det behövs verkligen en arabhingst till i halvblodsavel.. Elcatero är ju mkt fin men han börjar ju bli till åren nu..
Vet du eller ngn annan hur de gör bedömningen? Lite svårt för en arabhnigst på fyra år att hoppa som de stora halvbloden så tidigt? Samt det är svårt för en arab att röra sig som en supegångare..
Missförstå mig inte nu, en arab kan ha enormt bra gång men det skiljer sig lite på hur en ädel arab på 1,58 rör sig och e hbl på 1,70..

Nu blev jag ju ruskigt nyfiken!!

Ni som har egen hingst, har ni funderat på att avelsvärdera för hbl?

Man börjar med att visa hingsten på rådgivande hingstbedömning o då får man veta vad domarna anser... rådgivande bedömningen har hållt på i hela landet mellan den 8-17nov. Där rekommenderas de antingen vidare eller nekas.
De kan visas från 1 år. 1 o 2 åringar visas för hand o får en exteriörbedömning.
3 åringarna löshoppas o visas under ryttare. Inga svåra krav. Alla gångarter under ryttare. De får vara valpiga.
4 åringar som visas är inte så vanligt på rådgivande men det förekommer. De flesta försöker ju göra bruksprovet som 4 åring.
Men där är det också exteriört o löshoppn o sedan ridning. Då kräver man lite mer. Hästen bör kunna gå i form o visa ett visst register i gången.
Vet inte om de kräver att en arab ska kunna hoppa lika högt som ett hbl, men ställer mig tveksam till det.
Men å andra sidan ska den nog kunna hoppa 120cm iaf.(Vet inte???)
På bruksprovet som sträcker sig över 10 dagar är det vetbesiktn, exteriörbedömning,ridn under egen ryttare, löshoppn i Fas I.
Därefter får de som gått vidare till fas II fortsaätta.
Antingen har man gått vidare som gångartshäst eller hopphäst.
I fas 2 så provrids hästen av 2 olika testryttare.
Hopphästarna hoppas en liten bana uppsuttet med egen ryttare o med testryttare.
Detta var i korta drag. Finns fakta på asvhs hemsida.
Faserna kostade förra året 12500:-/st
Sen tillkommer logi för hästen, resa, o kost o logi för en själv.
O det är ingen ide´att komma oförberedd. Ställs höga krav mentalt på dessa unga hästar. Oftast är nog 4 åringarna matchade av proffs ryttare i 6-8 månader innan.
Full kondis krävs o vana av många olika ridhus. För det är inte en lätt sak att vara så ung o komma in i Flyinges stora ridhus, med blommor osv, o en läktare med folk som applåderar o rör sig hela tiden.

Elcatero gjorde inte bruksprov på traditionellt sätt inom hbl aveln om jag inte har helt fel.
Han är exteriörbedömd o har klarat hälsokontrollen. Sen tror jag han gick in på meriter.

Det du skriver om hoppningen...
Det är nog inom hoppningen araben kan ha mest att tillföra.
Inte som gångarts häst. O självklart som förädlare.
Om man börjar löshoppa sin häst som 1 åring vid 5v*1ggr /v.
Sedan lika vår o höst. Så kan den hoppa. Har dem tekniken så är inte höjden problemet. Titta på lilla Jappeloup 157cm som vann nästan allt han ställde upp i o han var dessutom travare.
Problemet ligger i att inte börja träningen i tid...inte i arabens kapacitet.
Självklart kan den inte hävda sig mot en 170cm häst i Världscupen, förstå mig rätt. men den kan med bra teknik klara hoppkraven som krävs på bruksprovet.

Ps. Måste bara få tillägga att min granne Karin Gadde har löshoppat sin arab nu i höst o den gillar det verkligen. Minns inte riktigt ålder, men tror hon är 1.5-2 år. Hoppa kan hon iaf.
Men framförallt så är det ju transport-, ridhus- , miljö- o bom -träning.Ds

Måste göra ett tillägg till.;)
Du skriver att det skiljer sig i gången på en häst på 170 o en på 158cm. Ja helt rätt. men kvaliten på gången behöver inte göra det.
Finns småhästar som kan ha mycket bättre gång än de på 170cm.
Kvaliten sitter i hur hästen sätter under sig, balanserar sig, hur takt o rytm är, hur den kan korta o länga sitt steg,hur bärig den är...inte som många tror hur långa steg den tar.
En av våra unga hbl hingstar är Hermes som går från klarhet till klarhet. Placeringar på breeders varje år (nu förra månaden vann han 6 årscahmpionatet). Han har varit med varje år i unghäst VM o gjort mycket bra ifrån sig mot tyskar mm. Han är endast 161cm.

Senast ändrad:

mmm.. precis!
Om el Tanam fick ju 8-8 på hoppningen tydligen när han visades för angloavel...

Annika ingen fara du är inte ensammen.....;)

Jag hade ju Cindy, hon var inte stor kanske 143 cm, hennes dotter Cireina är inte ens 148 cm. Sen har jag ju precis köpt tillbaka Darlinas dotter Alouize, hon är inte stor 144 kanske. Darlina var en pyttehäst också. Det sitter som sagt inte i storleken ....;)

Alazan: Bullen stod hos mig länge i år, han har betäckt ett sto, Karmela, hon är dräktig. Sen åkte han hem till Royal Sweden efter sportcupen. Tror nog han kommer stå till avel där nästa år. Alex har gjort ett toppenjobb med honom (fått lite hjälp av Lolo) men han går super.

madde++++

Men om du anser att arabblodet behövs i halvblodsaveln - en avkomma arabsto gdk halvblodshingst ger gröna papper. Man behöver alltså inte peta en pojke genom "nålsögat".

Att ett bra sto får halvblodsavkomma kostar att en bra arab inte kommer att födas (Å andra sidan är hon kanske bra med halvblodsögon och inte med arabögon). Om man blandar in halvbloden i ekvationen får man inte glömma att deras mål är ett - sporthästen. Hoppning, fälttävlan, dressyr och kanske körning. De är också skepptiska till allroundhästar (en multitalang måste ha bevisade talanger. Genom egna meriter och i stamtavlan).

Araberna lyser inte som sporthästar. Oavsett hur fina alla era hästar är hemma och hur många tränare som lovordar dem, så faktum är att det finns ett fåtal araber som gått MSV. En halvblodsstamtavla innehåller normalt ett antal svårklasshästar och deras systrar eller mödrar. Så även om man får en arab genom nålsögat - hur ska man få den så meriterad att de som äger lämpliga halvblodston blir intresserade?

Jag tycker också det känns meningslöst att försöka få igenom en arabhingst.
Hur många halvblod har Elcatero betäckt? Knappast mer än 2-3 om året.
Bättre att de som vill avla fram lättare halvblod tar in några arabston i sitt stall.

Klart arabblodet behövs i halvblodsaveln!

har sett RUSKIGT fina avkommor med den korsningen.
Riktigt fina...

Li

Men om du anser att arabblodet behövs i halvblodsaveln - en avkomma arabsto gdk halvblodshingst ger gröna papper. Man behöver alltså inte peta en pojke genom "nålsögat".
Helt rätt. Men det var på frågan hur en arabhingst kan gå igenom nålsögat jag svarade.

Att ett bra sto får halvblodsavkomma kostar att en bra arab inte kommer att födas. Så kan man se det. Men jag ser det lite ekonomiskt också. Kostar lika mycket att föda upp en arab som en "korsning" o faktum är att är man realist så står inte arabaveln så högt just nu... Med det menar jag att det är inte så lätt att sälja ens en bra arab idag.O "offrar" man ett år på en avkomma e hbl hingst so what?(Å andra sidan är hon kanske bra med halvblodsögon och inte med arabögon).Beror på hur man ser det.. Hennes enda "merit" är inom utställning,vilket jag själv anser inte är att prestera utan att vara vacker.Men ändock en tävlingsform.Hon har fått 90p på utställning. Kommit 3 i Tulip Cup med 90p.Hennes mamma är lika högt bedömd hon. Pappa ännu högre o farfar har väl mest meriter i utställning av alla svenska hingstar.Men hon har inga ridmeriter nej. Om man blandar in halvbloden i ekvationen får man inte glömma att deras mål är ett - sporthästen. Hoppning, fälttävlan, dressyr och kanske körning.Absolut! De är också skepptiska till allroundhästar (en multitalang måste ha bevisade talanger. Genom egna meriter och i stamtavlan). Inte så skeptiska längre. Både Emmerton o Quite Easy är rent hoppstammade o hade båda avkommor inom både gång o hopp på årets breeders.
Inte att förgömma Briar som själv lämnar både hopp o gångartshästar o är rent hoppstammad själv.

Araberna lyser inte som sporthästar. Oavsett hur fina alla era hästar är hemma och hur många tränare som lovordar dem, så faktum är att det finns ett fåtal araber som gått MSV.Mycket är brist på ryttarkapacitet.iaf vad gäller dressyren. En halvblodsstamtavla innehåller normalt ett antal svårklasshästar och deras systrar eller mödrar. Så även om man får en arab genom nålsögat - hur ska man få den så meriterad att de som äger lämpliga halvblodston blir intresserade?
Där har du den svåra frågan. Elcatero har fått oförtjänt få ston.
Men det är många med mig som tvekar för de har små ston. Mina är bara 163cm o 157cm. Hade jag en på över 170cm så skulle jag inte tveka, då jag föredrar ston mellan 160-165cm i aveln.
Sulan/DR borde kunna landa därikring.
Har jag tur så blir det dessutom ett sto...så har jag min föstakorsning i avelsboxen.
Efter att först bevisat sig i 3 års o kvaliten som Klass I.

På Elcateros hemsida finns AVN motivering till beslutet. Som säger en del av vad dem vill ha från en arabhingst i hbl aveln.
Citat ordf. Hingstpremieringsnämnden på Flyinge i okt -95:

”Ibland vill man ha arab i halvblodsaveln. Ska vi ha en arab i halvblodsaveln måste det bli en sån här häst som är lite mer rejäl än de flesta araber och som också visat att han duger någonting till.

Det är en bra arabisk typ. Han har en väl ansatt hals och bra manke. Han har för att vara arab en ovanligt bra bog. Den här hästen har en liggande bog och har dessutom en bra manke och ett bra kors. Det är kanske därför som han har galopperat så bra, för han har de egenskaper som det engelska fullblodet har.

Han är vältränad och han rör sig mycket taktmässigt och bra och har ett fantastiskt bra trav. Han har fått 8-8-8-8-9 = 41 poäng och vi premierar nu med AB.” (Maxpoäng: 50)

Redan som 3-åring fick Elcatero bedömningen 9-9-8-8-7 = 41 poäng (Premieringsförättare: Hans Barkevall)

Senast ändrad:

Hej!

Några hästar/klasser saknas och de är på G. Sedan ska jag ta itu med de artiklar jag har fått i uppdrag att skriva till nästa nummer av SAM. När det är klart kanske man kan klara av att vara lite social också :rofl:

Har även bilder från Blommeröd, men inte kompletta klasser i och med att vädret var så uruselt. Jag kommer därför inte att lägga ut dem, men hör av er om ni vill titta på någon speciell häst.

Trevlig helg allihopa!
Anette

Bättre att de som vill avla fram lättare halvblod tar in några arabston i sitt stall.

En av anledningarna till att han kanske inte fått så många ston är dels att han står på naturlig samt det faktum att han inte marknadsförs så mkt
Sen var det ngn som sa till mig att om jag vill ha storlek på avkomman så ska jag ta arabhingst på hblsto av större typ.. Vet inte om det stämmer..

Jag tror att Om el Tanam hade haft en god chans om han visats för hbl..
Talade med H och han sa att kraven är lika stora på en arabhingst som visas men storleken lägger de inte så stor vikt vid.. Viktigt är bla en bra galopp och inte löpgalopp.. Men sen är klart att de ser ju även till hur önskansvärt det är med arabblod..

Håller helt med. Det är en stor kostnad som känns svår att motivera.

Carina på Silver Arabians

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka