Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag har svårt att tänka mig att de helpolska
hingstarna ger högt i regel, alltså över 155.

Angående bedömningen i utställningsringen
så tror jag inte att det är alltför lyckat att komma
med en alltför storväxt ettåring.
En liten uppfattning jag fått men den kan vara helt
galen också.

Hej!

Jag tycker nog att de flesta polska ston och hingstar lämnar högre än sig själva men att dom flesta kanske inte avlar på just storlek?!

Om jag tar några exempel på mina egna så var Audis mamma 146cm, pappa 148cm och Audi själv 151,5cm, Beduins mamma 146, pappa 152 och Beduin själv är 155cm, Niezzes mamma 155cm pappa 153 och själv var Niezze 157cm som 3,5 åring sen slutade matte att mäta för hästen fick INTE bli högre :crazy:;) Niezze är tom först född och ändå blev han så stor....

Mvh en Pernilla som inte vill ha araberna över 151,5;)

Risken med att folk vill ha stora hästar gör att man riskerar att tappa typen istället. Man avlar på storlek och inte på typ och kvalitet. Titta på de franska galoppörerna:eek:

madde++++

Kubinec = minns inte hans mått nu, men han är stor och typad, typ... ;-)

Gomel = 160 cm och oj oj oj vilken arabtyp.

Men, jag förstår vad du menar Madde.

Mina uppfödningar har stannat som ponny
förutom Tosca som är 149-150 cm.

Som du vet betäckte jag Gefion (148 cm) och
Tosca med Rohara Bacara, 157 cm.

Fölen är idag dryga 6 månader men så olika i
storlek. Mammorna är ju iaf halvsystrar.

Toscas son, Bernhard, är stor och jag kan tänka
mig att han hamnar i sin pappas höjd.

Gefions lilla stoföl Zola stannar nog som ponny.

Inte bara storleksmässigt är dom olika utan
i typen också.

Kloka och sansade är dom båda två.

Bassora 156 cm, spansk,import Sverige -73, skm, omnämnd som stor ny typ för oss svenskar
Eldorado 156 cm, skm, lämnat framstående galoppörer, löpte bra själv

Farona e. Bassora 148cm
Fantiwa e. Eldorado ue. Bassora 152cm
inte så stora.. Faronas mamma var Flama e. Carycyn

En liten koll i några polska böcker ger följande:

Endel 154 (Palas-Elwira)
Pamir 155 (Probat-Parma)
Ararat 155 (Palas-Arra)Eldon 153 (Penitent-Erotyka)
Espadero 157 (Eldon-Esparceta)
Zygzak 158 (Ecaho/Pepton-Zula)
Egon 155 (Enrilo-Epopeja)
Ekur 159 (Egon-Epikura/Pepton i botten)
Etyk 159 (Eldon-Etnografia)Wawrzyn 159 (Emigrant-Wilnianka)

Pers 155 (Enos-Pentoda)
Partner 152 (Eleuziz-Parma/Aswan)

Polska ston:

Petarda 154 (Ernal-Pentoda)
Elektroliza 155 (Partner-Elektroda)
Wiecha 157 (Partner-Winnica)
Bajgora 158 (Pamir-Bajeczka)
Celta 159 (Pasat-Celna)
Elipora 156 (Pepton-Elekta
Pianella 159 (Pamir-Pilnia)

Av ovanstående kan man dra vissa slutsatser(, men inget är naturligtvis givet).
En viss tendens visar att Partner ligger bakom många stora. Man kan även spåra Parma via Pamir. Hur hon styrt via Parys finns för lite material att tillgå.

Det finns vissa gemensamma nämnare dock i många av de ovan uppräknade individerna. Naturligtvis finns fler stammar och grenar i Polen men det tar i dagsläget för lång tid att gå in i.

*Kl*

Mitt helpolska probatsto var 156 cm och jag såg flera stora och rejäla Probatbarn (och ett par små) på Blommeröd. Vet inte hur pass genomgående det är dock.

Stoet Overlook Gail och hennes ättlingar Gramma och Geisha har jag sett stora avkommor till också.

Sen är det ju vad man menar med "stort". En del har hög mankhöjd men är rätt så "nätta" för övrigt, medan t ex de stora helpolska jag sett har kunnat vara riktigt bastanta. Kanon om man är lång/karl och vill kunna rida arab.

Och vad man menar med "typat". Idag finns det ju massor med höga araber som vinner internationellt på utställning och därigenom räknas som typade i arabdomarnas ögon.

Vilka "jättehästar"!

Ja det kan tyckas så, men detta är ett litet urval och det finns många fler.
Men det finns många fler som håller sig betydligt under 150 strecket och de flesta håller sig dessbättre däremellan;)

Gramma är ca 160cm. Hennes avkommor har alla blivit en bra bit över 150cm. Gaajah 160cm, Ghinzal 154cm (tre år, e. Gimmick) och Grammer (2år, e. Gimmick) 153cm. Jag tror även att Gashin efter Moses El Din och Gramma tror jag är bortåt 160cm han med. Sedan har vi ju Grande mf.

Mvh Sarah

*Kl*

Mitt helpolska probatsto var 156 cm och jag såg flera stora och rejäla Probatbarn (och ett par små) på Blommeröd. Vet inte hur pass genomgående det är dock.

Stoet Overlook Gail och hennes ättlingar Gramma och Geisha har jag sett stora avkommor till också.

Sen är det ju vad man menar med "stort". En del har hög mankhöjd men är rätt så "nätta" för övrigt, medan t ex de stora helpolska jag sett har kunnat vara riktigt bastanta. Kanon om man är lång/karl och vill kunna rida arab.

Och vad man menar med "typat". Idag finns det ju massor med höga araber som vinner internationellt på utställning och därigenom räknas som typade i arabdomarnas ögon.

Jag måste leva i en pyttevärld!

Är jag helt omodern?:confused:

Å andra sidan har jag inte en enda av ovannämnda
hästar i min stam

Har inte utfodringen en viss del i det hela?
Jag vet att man kan fodra så de växer för snabbt,
men nu tänker jag på den totala höjden.

Kan det vara så om jag nu tar ett exempel att en uppfödare ger sin häst det den behöver fast med ett bra grovfoder
under tiden som den andra uppfödaren ger vad den behöver fast med mer kraftfoder?

Det jag vet är att det är förutbestämt redan när vi föds hur långa vi förväntas bli, men båda sjukdomar och kost spelar in på något sätt.
Det har jag själv sett då jag har en yttepytte liten moster som var sjuk med både kikhosta, lung inflammation och gud vet allt innan hon var 3 år. Så nu är hon yttepytteliten :love:

Jag är inte så övertygad om att man bara kan titta på stammar utan se på helhetsbilden när man pratar om större och mindre araber.

Det är en spontan tanke som kommer i mitt huvud. Tyvärr är jag för dålig för att komma med fakta annat än en liten och söt moster...

Mvh Li

Förtydligande angående de hästar jag nämnde - det var de största. Det finns hästar med mått 144 som är från samma årskullar och de har förmodligen haft samma foderstater så det är inte endast utfodring utan en viss genetisk bit också.

Nej. Utfodringen kan inte styra den slutliga mankhöjden.
Däremot måste man tänka på att en välmusklad häst höjer manken.
Samma häst kan ju ha en väsentlig skillnad i mankhöjd beroende på hull.

Mitt sto Exelencja är 146 cm hög :love::love::love:

Wielka Danora är 146 hon med :)

Mitt sto är 155, vilket är en alldeles lagom storlek tycker jag :love: Vill inte ha ngn jättehäst men är 170 och tycker inte det är sådär jättekul att rida ponny... Så runt 153-157 tycker jag är lagomt.

I Ellas fall kommer nog storleken från pappa Elcatero som är rätt stor och lämnar rätt stort, tror jag. Morfar Gokart kanske för med sig lite storlek från Partner, vad vet jag...:)

Fast kan inte araber som underutfodrats sedan fosterstadiet bli mindre än om de fodrats "normalt"?

Jag har sett något i den stilen där äldre välfodrade och välutvecklade helsyskon varit en decimeter högre än de små svältfödda syskona (med lösa benbitar och pålagringar redan som oinridna unghästar).

Några av de minsta araber jag sett (c-ponnyer) har varit ganska kraftigt inavlade men det är väl ett ganska välkänt genetiskt faktum såvitt jag vet.

Senast ändrad:

Det känns nästan som att jag har minst araber här :)

Jag får väl avla ridponnyer istället :angel:

Vi får bilda en egen liten
miniklubb med minitidning
med miniord och minibilder.:d

Asteria!
Kan vi inte få lite uppgifter på ungerska linjer
och utan Skowronek så vi inte är helt utanför.
Bablona tycker jag låter lite intressant:idea:

halloj,
Jag har fött upp 2 helsyskon som också är e. Diesel. Den ena är 156 och den andra var 154 när jag sist mätte honom, då han var 4, så han kan vara större idag. Mamman var 149, så hon var inte speciellt stor...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka