Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

du vet om att promotion är helsyskon med perignon al amar va?

Jepp, det vet jag! Det är bl a det som gör den här kombinationen så himla intressant. Jag har linjeavlat även tidigare på andra linjer och det har blivit bra så jag är inte rädd för att prova denna kombination. Visst finns det risker med in-/linjeavel men det kan också bli riktigt bra. Jag är beredd att ta risken. /AFF

ok, bara man är medveten om riskerna så tycker jag det är ok, och då får man oxå vara beredd på att avliva fölet om det kommer ut med 2 huvuden och 3 ben(:eek:), inte för att den risken är speciellt stor, men ändå....:smirk: det är min värsta mardröm... tror iofs att det aldrig har händ inom hästvärlden....

själv har jag inte alls någon kunskap om liljeavel och försöker hålla mig därifrån... annars hade jag sneglat VÄLDIGT mkt på rohara bacara:love:, men min märr har ju samma farfar som är pappa till rohara... grrr... annars hade jag nog inte tvekat så mkt...

Jepp, det vet jag! Det är bl a det som gör den här kombinationen så himla intressant. Jag har linjeavlat även tidigare på andra linjer och det har blivit bra så jag är inte rädd för att prova denna kombination. Visst finns det risker med in-/linjeavel men det kan också bli riktigt bra. Jag är beredd att ta risken. /AFF

spännande!! sålde du förresten stofölet som du skrev om tidigare i tråden, du hade trevliga spekulanter?

Mvh Limona

spännande!! sålde du förresten stofölet som du skrev om tidigare i tråden, du hade trevliga spekulanter?

Mvh Limona

Loucia e: Kulak u: Louyoune ue: Ramses är det du tänker på och JA hon är såld! Hon åker i början av december till nya ägaren. Det är en jättetrevlig tjej som köpt henne och jag vet att Loucia får det kanonbra hos henne. /AFF

Knapplån!
Vad finns det för linjer som lämnar stort. Över 155cm.
Eller vilka hingstar...

En annan fråga som dök upp...
Vilken utbildning krävs för att bli arabdomare?
Har SAHF någon utbildning? Då menar jag för utställning.
Är det någon som vet vart jag hittar info om det?

Senast ändrad:

El Shaklanblodet tycker jag har lämnat stort? Min lilla danska bland annat är ett och halvt år gammal nu och är 151 fram, 152 bak. Jag tror hon blir 157 det är rätt stor skillnad mot mina andra damer som bara mäter 151 och 152 över backen.

Jag har en mätpinne med vattenpass så jag får exakta mått på mina pållar :D

*flikar in*
Inget svar från SH än... Men jag är vid gott mod att det dimper ner snart.
Ha det gott allihop!

El Shaklanblodet tycker jag har lämnat stort? Min lilla danska bland annat är ett och halvt år gammal nu och är 151 fram, 152 bak. Jag tror hon blir 157 det är rätt stor skillnad mot mina andra damer som bara mäter 151 och 152 över backen.

Jag har en mätpinne med vattenpass så jag får exakta mått på mina pållar :D

Min danska är ju 162 cm (dotterdotter till El Mokari och Gharib, bägge lär ge stort) och lillasyster har en valack e: El Yashmir (ue: Aloes) som är ca 157 cm nu men landar nog på ca 160 cm skulle jag tro.

Oj det lät stort för arab.
Kul..

Neywaz:
2 av mina hbl ston har mätt 154cm på 2 årsdagen o slutat på 157 resp 158cm. Nu är det ju olika mellan raser men det låter rimligt att din blir någonstans där.

Fyll gärna på listan.

El Mokari
Gharib
El Yashmir
Aloes (? Eller kom det från Yashmir?)
El Shaklan

Ja, så fick jag ju en avkomma efter Jazz som blev 157 cm. Ett sto efter Diesel blev närmare 160 cm. Det är ju små pojkar. Olika stolinjer dock.

Annars har mina M-flickor gett stort.

Minina: Marcelina 158, Maryna 156, Monit ?? men stor iaf, Mincitat 157, Millexia jättestor 1 åring

Mirkhana: Miranda 160, Migotcha 155, Mielka blir stor

Sen har det ju kommit en och annan liten plutt också, men de är betydligt färre.

madde++++

Är de släkt allihop? Kan man härleda storleken till deras far?
Vem är dem efter?
Gäller det fler än dina ston i M linjen?
Finns det någon hingst i avel från denna mödernelinje? Lämnar han stort?
Vill gärna ha en polsk hingst som lämnar lite större till Sulan.
Kanske inte i vår men i framtiden.

Men nämn gärna andra än polska också. Jag måste ju erkänna att jag är så dålig på stammar att jag inte vet vad som är vad ändå. Utan att kolla upp dem först.:)

Min arabvalack Zadek är efter Bakir och han är 157 cm hög. :angel: ;)

Ena hingsten hemma e.Ffatal Attraction är 156cm som 4 åring (ue.Kulak). Har även hört ryktas om fler avkommor efter Ffatal som har blivit stora.
Stoet e.Alt bör ligga på 155cm (ue.Eukaliptus)
Sen har jag en gissning också....har en hingst född -05 e.Kaiser (ue.Proceder) som jag tror kommer att bli ganska stor, men det återstår att se...;)

knapplån

El Mokari
Gharib
El Yashmir
Aloes (? Eller kom det från Yashmir?)
El Shaklan
Ffatal Attraction
Kulak
Ffatal
Jazz
Diesel

Vilka är i avel än? O skriv gärna storlek på dem om ni vet.
Är det enstaka avkommor som blivit stora eller har de fått flera stora avkommor. Är stoet litet eller stort?
El Shaklan verkar ju rätt många vara överens om att det blir stort från. Hur är det med de andra.

Detta var lite kul..
Detta sto har El Shaklan o El Mokari i stammen o är bara 149cm i vuxen ålder.
http://www.rm-arabians.dk/2052/heste/wibraka/hest_e.htm
O här är en 2 åring 158cm!!!
http://www.kastanielundarabians.dk/Succes.htm
Danskarna verkar stora.

Senast ändrad:

Ja, så fick jag ju en avkomma efter Jazz som blev 157 cm. Ett sto efter Diesel blev närmare 160 cm. Det är ju små pojkar. Olika stolinjer dock.

Annars har mina M-flickor gett stort.

Minina: Marcelina 158, Maryna 156, Monit ?? men stor iaf, Mincitat 157, Millexia jättestor 1 åring

Mirkhana: Miranda 160, Migotcha 155, Mielka blir stor

Sen har det ju kommit en och annan liten plutt också, men de är betydligt färre.

madde++++

Hej Madde!

Jag kan informera om att Monitpojken var 157-58 som 3-åring! Vet ej hur hög han var innan han dog men säkert några cm till.

Kram Pi

http://www.kastanielundarabians.dk/Succes.htm
Där finns 3 helsyskon.
Alla 3 e Wisdom El Masran u Sammarah 149cm ue El Mokari 153cm
-01 valack Wisdoms Touch 165cm
-05 hingst Wisdoms Al Ashab 158cm
-04 hingst Wisdoms Al-Fahl 158
De lär ju bli större innan de är färdiga de 2 sista.

En som jag föll för (bara på hans söta uppsyn var Wish Me Luck Emir 4 år o 162cm. e Wish me Luck ue El Mokari.

Sen hade de ett sto som var riktigt inavlat också... om jag förstod rätt. e El Mokari ue El Mokari.

Nu en fråga... är detta egypiska linjer som de använder sig av?
Är de större över lag eller är det just dessa hingstar?
Hur dömer domarna på utställning om en arab är över 160cm?
Döms det ner precis som på hbl om de är under 160cm? För att de avviker från avelsmålet...
Fast här finns ju inget avelsmål så hur dömer dem?

Senast ändrad:

Alt står väl på Ramonia fortfarande i avel? Enligt uppgifter lär han vara 151cm eller 152cm i manken. Vet dock ej om andra avkommor eller hur stor mamman var. Eukaliptus tror jag också var ganska liten, 152 har jag läst, om det stämmer...

Ffatal Attraction finns väl inte i Sverige? Hur är det med Don Bull, det vet kanske Madde? Han är ju e.Ffatal Attraction men han är väl mindre...152cm, kan det stämma? Och Kulak som är morfar till min har jag läst är 149,5, stoet som är mamma ligger nog på ungefär samma mått som sin far...

Hm, 152cm verkar vara en standard mått...alla jag tittar på verkar ha den storleken... ;)

Då kanske vi kan stryka dem herrarna på listan...Tycker också mycket verkar ligga runt 150-153cm. Men det är kanske där det mest anses att de ska ligga???

Bayard 157 cm, e. Red Baron som oxå var stor, båda fuxar
Bassora 156 cm, spansk,import Sverige -73, skm, omnämnd som stor ny typ för oss svenskar
Eldorado 156 cm, skm, lämnat framstående galoppörer, löpte bra själv

'kl'

Ska man fundera på vad hingstar lämnar för storlek får man tänka till lite.
Tidigt kastrerade valacker blir nämligen högre än vad de skulle blivit om de fortsatt fått vara hingstar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka