Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 001
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag har svårt att tänka mig att de helpolska
hingstarna ger högt i regel, alltså över 155.

Angående bedömningen i utställningsringen
så tror jag inte att det är alltför lyckat att komma
med en alltför storväxt ettåring.
En liten uppfattning jag fått men den kan vara helt
galen också.

Mina M-flickor är undan Minerva allihop...:love: BRA ridhästar med mycket meriter, vet att jag har tagit upp det tidigare men det kan inte nog poängteras eftersom det faktiskt är statistik som håller. Minerva var e. Algier u. Mimikra. Där bakom kommer som i många andra stamtavlor Comet o Wielki Szlem.

Don Bull är 152, men jag tror att han kommer att bli ett par cm till. Högrest kille:). Diesel och Jazz är två små killar, inte över 150 någon av dem. Men eftersom Diesel har lämnat flera stora med just mina M-ston så vet jag det är sto-linjen som har storlek. Har många små avkommor med honom undan andra ston. Dock mycket bra ridhästar!

Inte för att tjata:angel:, men den onämnbara! (det börjar på E) lämnar stora barn. Också bevisat! Så honom kan man också lägga till i listan.

madde++++

knapplån

Detta var lite kul..
Detta sto har El Shaklan o El Mokari i stammen o är bara 149cm i vuxen ålder.
http://www.rm-arabians.dk/2052/heste/wibraka/hest_e.htm
O här är en 2 åring 158cm!!!
http://www.kastanielundarabians.dk/Succes.htm
Danskarna verkar stora.

Det står förväntad storlek 158 cm. Inte riktigt samma sak som att han är 158 som 2-åring. Men visst har de en del stora på Kastanielund (de använder ju en del egyptiska linjer och de är ofta ganska höga), på avkommesidan hittar jag allt från 147 och upp till 165 cm! Det är Wisdoms Touch (val. f-01) som är så stor, han har dessutom kvalat in till unghäst-VM i Frankrike -08 (i distans). Duktigt! Hm, såg nu att du skrivit om Wisdoms Touch i ett senare inlägg.

Men detta med "vilka hingstar är stora" är så tröttsamt. Titta vad de har bakåt och vad de har gett, med vilka ston, istället. Jag har t.ex. inte fått en enda avkomma under 150 cm e min grabb (146,5) oavsett sto. Flera av mina egna uppfödningar är 156-157 cm (med en mamma på 153 cm) redan vid 4 år och man ser att de inte kommer att vara färdiga förrän bortåt 7 år. Hingsten har själv helsyskon på 156 cm och flera halvsyskon på ända upp till 162 cm, så man kan aldrig titta enbart på hingstarna storlek för att avgöra vad avkommorna får för storlek. Men det har vi ju diskuterat här förut - hur viktigt det är att titta bakåt i stammen. Även för andra egenskaper hos det blivande fölet.
/Anne

Glömde säga att för ridningen är det inte storleken som är avgörande, det finns mindre hästar som har betydligt bättre steg än de som är större. Lägg sedan till mentaliteten så börjar det likna något ...
... men för show är det säkert annat som är viktigt.
/Anne

*kl*
En väninnas valack växte nästan 5 cm efter kasteration när han var 5. Såldes just för att han var för liten.

Min valack är närmare 157 cm och helpolsk. Jag vill ha större hästar just för att jag själv är modell större. Don efter person *s*
Jag anser att halsen spelar stor roll för god en ridhäst.
Långa halsar vill jag ha. Och dom ska sitta bra.

Li

Bayard 157 cm, e. Red Baron som oxå var stor, båda fuxar
Bassora 156 cm, spansk,import Sverige -73, skm, omnämnd som stor ny typ för oss svenskar
Eldorado 156 cm, skm, lämnat framstående galoppörer, löpte bra själv

Bassora är Bakirs pappa! Det är min hästs pappa och farfar. ;)

Angående bedömningen i utställningsringen
så tror jag inte att det är alltför lyckat att komma
med en alltför storväxt ettåring.
En liten uppfattning jag fått men den kan vara helt
galen också.

Jag tror också som du, men jag vet ett undantag - Chaquira. Hon var gigantisk redan som åring och har hållt sig störst i klassen genom uppväxten, men vann gjorde hon alltid. (Med rätta - vilken häst!)

Jazz kan jag inte uttala mig om, men Diesel är inte 152 cm på min mätsticka iaf. Men spelar det någon roll? Han är väl då ännu bättre som kan konkurrera mot de stora hästarna trots sin storlek.

För storleken har ju faktiskt ingen betydelse ;), om det nu hade varit så viktigt med storlek så hade nog polackerna tex sett till att araberna hade blivit större. För att inte tala om beduinerna som haft araber i århundraden innan de kom till Europa. Risken med att folk vill ha stora hästar gör att man riskerar att tappa typen istället. Man avlar på storlek och inte på typ och kvalitet. Titta på de franska galoppörerna:eek:

madde++++

Jag har svårt att tänka mig att de helpolska
hingstarna ger högt i regel, alltså över 155.

Det finns många ston på de forna statsstuterierna som ligger på mellan 157 - 159 cm. Dock använder polackerna förhållandevis små hingstar på dessa ston.

För ungefär 20 år sedan träffade jag en till Stockholm inflyttad Australiensiska och vi kom att tala om araber och arabavel. Hon nämnde då att man i Australien inte var road av hästar över 152 så de fick avdrag på utställninspoäng eftersom de frångick standarden. Detta dock vid den tidpunkten!
Den allmänna uppfattningen lär väl ha ändrat sig även där, kan man förmoda.
Med för snabb- och storvuxna hästar kommer hållbarhetsproblem som ett brev på posten. Det är en farlig väg att gå om man eftersträvar att bibehålla den ursprungliga styrkan och hållbarheten.

Jazz kan jag inte uttala mig om, men Diesel är inte 152 cm på min mätsticka iaf. Men spelar det någon roll? Han är väl då ännu bättre som kan konkurrera mot de stora hästarna trots sin storlek.

Jag lade inga värderingar iom att jag uppgav mankhöjden.

men är inte diesel ponny? eller är det nåt som bara jag har fått för mig?

opps såg på hemidan att han var 152 u...

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag har mätt flera hästar som av ägarna påstods vara 155 cm och så har de varit knappt 150-151 cm. Mina ston reagerar många på att de är "stora", folk tror ofta att "hon måste vara 155" men de är faktiskt bara 151 resp 152 cm...

Har för övrigt haft att göra med flera Kulakbarn, ingen av dessa har varit över 151 cm, medelhöjden på dem som jag känt till var mellan 148-150 :)

Kicket - ja jag mätte min lilla danska som ettåring och då utgick jag från att det var 90% av hennes slutliga höjd som jag då räknade ut skulle bli 156,5 för att vara exakt ;) Jag hoppas ju hon blir det och får hålla sig fri från tråkigheter i benen, ska röntga henne nu i vinter.

'kl'

Ska man fundera på vad hingstar lämnar för storlek får man tänka till lite.
Tidigt kastrerade valacker blir nämligen högre än vad de skulle blivit om de fortsatt fått vara hingstar.

Absolut.

Jag vill bara poängtera att jag inte skulle låta storleken enbart avgöra mitt val av hingst.
Men det kanske ni förstått med mitt tjat om avelsvärdering osv.;)
Självklart ska den uppfylla mina andra krav.
I första hand har jag ju tänkt ha mitt sto i rp avel.(om hon nu tar sig nästa år, krångelfian)
Men drömmen finns om en avkomma till avelsboxen e Don Romantic.
Sto- in i avelsboxen e 3 årstest o kvalitets som klass I.
Hingst - visad på rådgivande o går det bra- bruksprov. Annars kastration o försäljning. Men men...mycket man drömmer om.:)
Spåna kan man ju alltid...

Det står förväntad storlek 158 cm.
Ops...läste inte så noga.:oInte riktigt samma sak som att han är 158 som 2-åring. Men visst har de en del stora på Kastanielund (de använder ju en del egyptiska linjer och de är ofta ganska höga), på avkommesidan hittar jag allt från 147 och upp till 165 cm! Det är Wisdoms Touch (val. f-01) som är så stor, han har dessutom kvalat in till unghäst-VM i Frankrike -08 (i distans). Duktigt! Hm, såg nu att du skrivit om Wisdoms Touch i ett senare inlägg.

Men detta med "vilka hingstar är stora" är så tröttsamt. Titta vad de har bakåt och vad de har gett, med vilka ston, istället. Jag har t.ex. inte fått en enda avkomma under 150 cm e min grabb (146,5) oavsett sto. Flera av mina egna uppfödningar är 156-157 cm (med en mamma på 153 cm) redan vid 4 år och man ser att de inte kommer att vara färdiga förrän bortåt 7 år. Hingsten har själv helsyskon på 156 cm och flera halvsyskon på ända upp till 162 cm, så man kan aldrig titta enbart på hingstarna storlek för att avgöra vad avkommorna får för storlek. Men det har vi ju diskuterat här förut - hur viktigt det är att titta bakåt i stammen. Även för andra egenskaper hos det blivande fölet.
/Anne

Tro mig, jag vet att man måste se bakåt i stammen.
Vet inte hur många trådar jag tjatat på om att mycket slår igenom först i andra generation mm mm
Det jag var nyfiken på var egentligen om det finns någon hingstlinje som man vet slår igenom på storlek. På hbl så har du ju bla Donnerhall. Alla vet att vill man vara säker(så säker man kan bli) på storlek så ska man ta hans blod.
Finns det någon sådan hingst...mer regel än undantag stort menar jag.

Neywaz:
Ja så brukar jag också räkna ut ca slutstorlek.

Senast ändrad:

Det kniviga är, tycker jag att se om det kommer från hingsten bakåt, eller stoet.
Det torde vara svårare. Ett föl har väl 2 föräldrar? :rofl:

Mvh Li

Risken med att folk vill ha stora hästar gör att man riskerar att tappa typen istället. Man avlar på storlek och inte på typ och kvalitet. Titta på de franska galoppörerna:eek:

madde++++

Jag försvarar absolut inte den franska "typen", men vad menar du med att man struntar i kvalite?
Det är väl det de bryr sig om, att ha en viss kvalite, och inte bara ett utseende.

Det kniviga är, tycker jag att se om det kommer från hingsten bakåt, eller stoet.
Det torde vara svårare. Ett föl har väl 2 föräldrar? :rofl:

Mvh Li
Absolut. Självklart måste man se till båda föräldrarna men det finns vissa individer som nedärver vissa egenskaper väldigt hårt.
Om man tittar på Donnerhall o hans "blod" så spelar det ingen roll vilken storlek det är på stona.. Avkommorna blir stora. Som sagt ingen regel utan undantag. Dessa hingstar som nedärver sig hårt brukar kallas stämpelhingstar.

Vad är det som är svårt att veta?? Om ett sto håller ponnymått 5 generationer bakåt o så använder man en hingst som är 157 o avkomman får det måttet...vem kommer det ifrån?
Eller menar du att man inte vet vilken gen man får på fölet?
I sådant fall se mitt svar ovan...:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 575
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 474
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka