Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag hoppas för din skull att han kommer att hålla för ridning. Varför köper man en dåligt uppfödd unghäst?

Det er ikke arabiske bokstaver, men i Syria fikk jeg forklart at de bruker et system hvor vinklene i en mangekant symboliserer ulike tall. Det er altså tall som står der, bare skrevet med, vel, vinkler. Vet ikke om det gjør det samme i Danmark, men det ligner jo litt?

26249_432708606744_649291744_5748174_5891770_n.jpg

Foran og etter står det noe annet, jeg husker ikke hva det var. :o

Där håller jag med Camilla. En ettåring ska inte vara smal. Då har den inte fått tillräckligt med mat, är dåligt avmaskad, eller är sjuk. Om den dessutom ränner iväg och växer kraftigt när den väl får ordentligt med mat så skulle jag ta det som ett ganska säkert tecken på att den inte fått tillräckligt innan...

Carina på Silver Arabians

Dom smala ettåringar som jag har sett har fått på tok för lite mat. Håller med överiga. En ettåring ska INTE vara smal. Oavsett ras.

Jo, kan nog också hålla med där, speciellt om den börjar växa mycket när den får bra mat, det är förstås ett varningstecken ...

Att en ettåring är smal behöver ju inte betyda att den är dåligt uppfödd ...

Jo. Då har den haft brist på viktiga byggstenar.

Men det klart, vissa ser inte skillnaden. Jag anser "dåligt uppfödd" är just för lite/felaktig mat, för lite utevistelse, eller utevistelse bara med mamma, eller alldeles för lite mark att springa på.

Vissa tror att "dåligt uppfödd" är om de inte lärt sig ha täcke som föl och annat viktigt. :grin:

Jag föredrar smala ettåringar, med rätt uppfödning :)

Överhullade unghästar går "fetbort". Precis som CK skriver så ska hela bilden stämma. Det värsta jag vet är unghästar som inte fått vara HÄST. Stått minst lika mycket på box, bara gått med mamma och gammeltanter, små hagar och övertäckade. Och runda om magen.
Som köpare vet man inte om de fått allt de behöver, jag "daltar" hellre med selen hela dräktigheten än täcka då det regnar :)

Det är det jag menar. Det är skillnad på smal, felnärd och undernärd ...

Viktigt med rätt mat men inte broileruppfödning.

Har hellre en slank ettåring med blank päls och energisk blick än en övergödd snabbväxare ... Därmed inte sagt att jag skulle se genom fingrarna med maskbukar, beniga ryggar och kors osv. Men slankhet är bra när det gäller växande djur, det har jag alltid fått lära mig.

Jag kommer aldrig att tro att det är nån nackdel med en väl musklad unghäst.

Däremot hör man ofta av folk som inte kan räkna foderstat eller ens tar grovfoderanalys att "det är bra att de är gängliga".

Den ska vara välmusklad, men inte musklad över sin ålder. Man ska se att det är en åring och inte få en vision av en två- treåring när man ser den. Och slankhet har väl inte med muskler att göra?

Jag skulle nog säga att det är ganska svårt att få till en mager ettåring som är välmusklad. Vad har man givit för mat då? Är den mager, så har den varken fått tillräckligt med energi eller protein, liksom.

Däremot är det fullt möjligt att få till en fet, men omusklad ettåring genom att ge den felkomponerad mat.

Och slank och mager är inte samma sak, tycker jag...

Håller helt med Dig!
Har stoet bra kvalitet på sin mjölk (får rätt mat då de diar) så blir fölisarna fina i kroppen och fortsätter man utfodra dem väl så kommer de förhoppningsvis fortsätta vara fina i hullet. Och det är väl en "smaksak" vad man anser är fina.
I mina ögon är det en slank, glänsande, musklad för sin ålder fölunge!
Min nordis ger alltid välkroppade, glansiga fölungar. Jag ger fri tillgång på hö, färdigfoder och tillskott under dräktighet, digivning och de första åren.

Här är bilder på en av mina ickearabuppfödningar. Mamman ger alltid välkroppade och hullade ungar, och det håller i sig även efter avskiljning.
Hon är på gränsen vad jag tycker är överhull på en 1 åring, men jag vet att det beror på att mamman mjölkar så väl, alltså ingen övergödning av kraftfoder vare sig förr eller senare.

40-4.jpg

52-1.jpg

Oj, läcker häst och fin i kroppen!

Måste fråga; får du problem med att hålla mamman i hull eftersom hon mjölkar så bra? Har haft det problemet här på något sto, en stor maffig fölunge med mycket hull och en mamma som man fick ösa mängder av mat i dygnet runt. Man tar ju hellre det än tvärtom, men det kan vara lite knepigt att få till det när man vill släppa på ett härligt sommarbete med de andra stona och fölen och mamman måste ha extramat varje dag. Du har kanske bra tips?

Det er ikke arabiske bokstaver, men i Syria fikk jeg forklart at de bruker et system hvor vinklene i en mangekant symboliserer ulike tall. Det er altså tall som står der, bare skrevet med, vel, vinkler. Vet ikke om det gjør det samme i Danmark, men det ligner jo litt?

26249_432708606744_649291744_5748174_5891770_n.jpg

Foran og etter står det noe annet, jeg husker ikke hva det var. :o

Jaha, vad intressant! Nej, jag kan ju ingenting om hur arabiska skrivs, så det var bara ett flyktigt antagande;) Men vad bra att du delade med dig av det du vet! Men jag är fortfarande nyfiken på varför vissa hästar har märkningen? Är det galoppörer, och i sådana fall, varför enbart vissa och inte andra?

Är det kanske så att det finns någon typ av danskt arab-forum/sida eller dyl som man hade kunnat ställa frågan i?

Annika_L, hur kommer jag i kontakt med Mattsson? Har ju som sagt klurat på detta ett bra tag, så det hade varit kul att faktiskt lägga manken till och se om där är någon som har lite svar på det här:)

Annika_L, hur kommer jag i kontakt med Mattsson? Har ju som sagt klurat på detta ett bra tag, så det hade varit kul att faktiskt lägga manken till och se om där är någon som har lite svar på det här

Skicka ett PM här på Bukefalos till "Salaterka".

Jag hoppas på lite samma sak på min ettåring. När jag köpte honom ca två månader sedan var han ca 135 cm hög och smal som bara den. Var lite rädd att han skulle bli för liten. Far: je amadeus 148 cm!! Nu två månader senare med två jämnåriga hingstkompisar och bra bete plus havre o annat kraftfoder så har han vuxit minst 7 cm . Det är typ 1 cm i veckan!! Men fortfarande lika tydliga revben.

Det var ju detta inlägg jag reagerade på.
"smal som bara den".
Nu när den väl fått mat har den exploderat och växt nåt enormt.

Jag tror verkligen inte hästens kropp mådde bra innan, då den uppenbarligen bromsade sin genetiskta tillväxt för den hade inte mat för att kunna växa.

CK: den tanken skriver jag under på.

Cornelia: Stoet är ganska (läs mycket) lättfödd och har alltid mjölkat bra.
Jag ger fri tillgång på stråfoder, bra beten (stora beten) och jag ger färdigfoder (Kra*ft) till alla mina hästar - har alltid gjort, samt kli. När fölis är 4-5 månader och suger lite mer ur mamma ger jag mer kraftfoder (ger ur gröna serien och ofta 125), men inga stora mängder ändå kan jag tycka. Har aldrig behövts :crazy:. Jag ger olja, mineraler, selen och steeljoint till den växande hästen.

CK: den tanken skriver jag under på.

Cornelia: Stoet är ganska (läs mycket) lättfödd och har alltid mjölkat bra.
Jag ger fri tillgång på stråfoder, bra beten (stora beten) och jag ger färdigfoder (Kra*ft) till alla mina hästar - har alltid gjort, samt kli. När fölis är 4-5 månader och suger lite mer ur mamma ger jag mer kraftfoder (ger ur gröna serien och ofta 125), men inga stora mängder ändå kan jag tycka. Har aldrig behövts :crazy:. Jag ger olja, mineraler, selen och steeljoint till den växande hästen.

Hej Linda! Nu blir jag jätte nyfiken hur du tänker när du sätter denna foderstat´, berätta gärna hur du tänker!

Ang, hur en växande häst ska eller inte ska se ut är det naturligtvis olika från individ till individ.... Men vad jag fått lära mig är att den "perfekta" växande unghästen ska som föl vara ganska "gödd" (inte fet) med mycke muskler över rygg, hals och rumpa. Som ett-åring ska hästen ha kvar musklaturen över rygg, hals och rumpa MEN lagret av fett ska minska över revbenen. Revbenen ska inte stå ut men vara lätta att känna, allra helst ska man kunna ana dem när man tittar på dem. Som två-åring ska dom se likadana och till hösten som två-åring ska dom börja lägga mer fett över revbenen. Som tre-åring ska unghästen då börja se ut som en färdig vuxen häst.

Detta får man om man fodrar hästen med mycke protein (lucin) och mindre med energi. Energi mängden kan man öka från 2,5 årsålder. För mycket energi på en ung häst så får man hästar som växer för fort....

MVH Pernilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 668
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka