Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag funderar på att kontakta ATG och höra efter om de skulle kunna tänka sig att föra statistik över araber och cystor. Kanske någon veterinärstudent kan ta på sig det som examensjobb?

Lösa benbitar hos travhästar är nästan mer regel än undantag. De opereras som på löpande band och kan ofta tävla ändå.
Det är ingen bra anledning till att nonchalera det hos araber. Vill vi ha det så?

Tyvärr så avlas det friskt på araber med benbitar och även cystor, och de lägger focus på hingsten istället. Det blir orimliga krav på hingsten - ska den bära upp stoets svagheter och leverera tiptop?
Gör han INTE det så skrivs han ner som avelshingst.

Jag har flertalet gånger lagd som motion till vår rasförening att införa ett premieringssystem till dem som faktiskt väljer att satsa på sunda avelsdjur.
Alltså INTE skriva ner de som HAR fynd i leder utan lyfta fram de som har friska leder.

EX: har jag lagt ner tusentalet kronor på att röntga mitt sto kan jag ta en kopia på mitt intyg (lättast få det "rättvist"om alla använder sig av ATG som finns utbrett över Sverige) och skicka in det till ARAB som lagrar det samt skriver in det i en röntgendatabas på nätet som är offentlig.
Så det står där svart på vitt: jag har röntgat mitt sto X e: X u: X i dessa antal leder och med dessa vinklar med UA resultat.

Resultatet tror jag kommer bli att det är en lista man VILL hamna på som hingst och stoägare (och som man ogärna står utanför som uppfödare) - ett kvitto på att jag tar det här på allvar och faktiskt gör något för att bättra på statistiken.

Vidare förslag?
Ja kommer skriva ytterligare en motion (tror det blir 3:e ånen nu) inför 2012 års årsmöte.

Jag undrar om någon på Bukefalos vet hur det gick med Temadagen den 19 november? Jag har letat på SAHf s sida om en kommentar men där står ingenting.
Mvh
Ann Britt

ATG håller väl på och säljer ut sina kliniker, så det funkar nog inte.

Sen är ju problemet med cystor att den som tar och den som läser plåtarna verkligen måste veta vad de letar efter.
Jag har vid flera tillfällen hört folk som haft häst med "rena" plåtar". Sen har en annan veterinär synat bilderna, och sett cystor.

Och vill man då "fri-röntga" sitt avelsdjur, så väljer man helt enkelt en mer okunnig veterinär för att få sitt intyg.

En annan trevlig grej, istället för att bara röntga och då tro att hästen automatisk är hållbar, är att de flesta avelsdjur faktiskt används inom sport, och där bevisar sin hållbarhet.

CK: Så du menar att du inte litar på veterinärerna? Alla kan självklart ta fel, men då menar du att det är bäst att inget göra?

Kan inte du komma med lite konstruktiva förslag istället för att säga nej, nej nej.
Det var samma sak på Facebook, jag bad dig att istället för att säga "jag gillar inte sådana kors" säg vad det är du ser! Jag ställde en seriös fundering.
Vad säger korset dig, vad vill du ha för typ av kors och hur kan det där korset inverka på prestationer och hållbarhet?
Och nu:Hur skulle ditt åtgärdspaket se ut med röntgen och cystor?

Jag vill tro att du är kunnig, men visa det då, säg inte bara nej.
Kan du exteriör? Kan du se helheter? Möjligheter?

Givetvis litar jag på veterinärerna. Men de är olika kunniga på att läsa plåtar, helt klart.
Det bästa vore ju om bilderna läses av av en och samma person, som var utvald av SAHF.

Facebook-grupperna följer jag inte slaviskt, och jag avskyr att skriva där, eftersom det blir så svårt att formulera sig kort, och framförallt, låta bli att trycka enter innan man är färdig.

Det jag inte gillade på det korset var att höftknölarna satt så långt ner, i förhållande till översta punkten på korset.
Då är det svårt att få en bra vinkel på korset, och med det ett bra tryck i bakbenen vid rörelse.

Mitt åtgärdpaket? Obligatorisk röntgen för hingstar, uppmuntran till stoägare att även röntga stona.
Sen förhoppningen att någon på nåt vis kommer fram till arvbarheten på cystor, benbitar osv. Gärna med ett enkelt gen-test redan när hästen är föl.
Vilket jag tror inte tar SÅ lång tid.

Tills dess, få folk att skita i att köpa unghästar med föräldrar av tveksam kvalite.

Bra formulerat, tack!
Jag ska försöka hitta en bra bild på det kors jag menar.
Ett av mina gamla ston hade det och hon hade det mest kraftfulla påskjutet av alla mina hästar. Hon var powerpackage.

Givetvis litar jag på veterinärerna. Men de är olika kunniga på att läsa plåtar, helt klart.
Det bästa vore ju om bilderna läses av av en och samma person, som var utvald av SAHF.

Facebook-grupperna följer jag inte slaviskt, och jag avskyr att skriva där, eftersom det blir så svårt att formulera sig kort, och framförallt, låta bli att trycka enter innan man är färdig.

Det jag inte gillade på det korset var att höftknölarna satt så långt ner, i förhållande till översta punkten på korset.
Då är det svårt att få en bra vinkel på korset, och med det ett bra tryck i bakbenen vid rörelse.

Mitt åtgärdpaket? Obligatorisk röntgen för hingstar, uppmuntran till stoägare att även röntga stona.
Sen förhoppningen att någon på nåt vis kommer fram till arvbarheten på cystor, benbitar osv. Gärna med ett enkelt gen-test redan när hästen är föl.
Vilket jag tror inte tar SÅ lång tid.

Tills dess, få folk att skita i att köpa unghästar med föräldrar av tveksam kvalite.

Det där är något jag skulle värdesätta väldigt mkt! Då kan man utesluta hästar som har gener för det, men kanske inte har utvecklat det, och behöver kanske inte utesluta hästar som har benbitar men som kanske inte beror på gener. Alla har ju inte haft sina hästar hela deras liv, och det kan ju då vara svårt att veta om hästen varit med om någon olycka eller liknande tänker jag.

Jag har även hört eller läst någonstans (kan inte för mitt liv komma på vart!) att det är vanligare med lösa benbitar på hingstar, främst i hasen har jag för mig, vad beror sånt på? Är det då att risken ökar pga testosteron, eller att de leker vildare och därmed lättare och oftare får lösa benbitar som resultat av skador? Och varför just hasen?
Jag är inte så bekant med hur unghingstar leker, men ni som har mer erfarenhet kanske kan se någon anledning varför? Om det nu inte beror på testosteronet, eller något annat.

Man tycker att det faktiskt inte borde vara så svårt att få fram ett genprov för en sådanhär sak.

Dock tycker jag kanske att man ska fokusera mer på cystor, just för att det är svårare att operera och prognosen oftast är bra mkt sämre. Men det är ju svårare att få till kanske, just eftersom det inte finns så många andra raser som har cystor.
Vilket jag oxå kan tycka är konstigt, eftersom araben ändå finns i nästan alla raser idag... Så där har vi ju en fråga till, varför är det så pass vanligt på araber????

De benbitar som dyker upp pga trauma är nog tyvärr lätträknade, även om vissa skyller på det när den egna hästen har OCD.

Ja, där håller jag absolut med det! Och där de har uppkommit av trauma så borde ju hästen bli så pass halt att det inte går att missa, för det är ju faktiskt en fraktur vi pratar om i så fall. Men, om man inte har ägt sin häst hela livet så har man ju ingen aning, hästen kan ju då ha haft just en sådan fraktur utan att det syns utanpå. Jag tycker dock att det borde synas på röntgen att det är en gammal fraktur, och jag kommer inte ihåg vad artikeln sa om detta, om det syndes vilket som var vilket eller inte.

Om hästen växer fort och mycket kan det uppstå lösa fragment. Dock ärver hästen benägenheten att få OCD, alltså kvalitén på leder och vävnader. Med andra ord inte på något sätt förmildrande.

Ja det vet jag med. Snabbväxande djur har alltid större disponering för alla möjliga tillväxtfel, oavsett art skulle jag nog säga.

En fundering kom fram i mitt huvud! Kanske hänger genen för att växa fort och få ocd ihop? En del gener är ju så, som med vita katter och dövhet!

Osteochondros (OCD) är orsakad av en tillväxtrubbning hos brosk i samband med dess mognad och omvandling till benvävnad hos den växande hästen.
Lösa benbitar.

Kanske ihop med dåliga gener och felaktig utfodring.

Det verkar ju så, ja. Och det är intressant vad utfodringen av det växande fölet kan göra för att kanske sätta igång en förärvd process ... Men när du pratar om felaktig utfodring, menar du överutfodring eller underutfodring?

Jag minns fall i bekantskapskretsen där två föl efter samma sto men med olika hingstar drabbades av upprätade kotor, båda så illa att de fick avlivas eftersom de till slut inte kunde gå. Där trodde expertisen att det berodde på gener från stoet i kombination med alltför kraftig utfodring, som gjorde att tillväxten blev för snabb.

Nu är detta inte samma sak, men man kan fråga sig vad det betyder för ett föl att tillföras alltför mycket näring. Och motsatt, alltför lite. Det senare vet vi nog mer om, men jag skulle vilja veta mer om överutfodring.

Det har ju gjorts mängder med forskning på lösa benbitar på travare. De resultaten visar ju att det är skitsvårt att hitta nån gemensam nämnare.
De har kollat tidigt/sent födda, mycket/lite utevistelse, olika foderstater, olika ålder på mödrar osv. Det går inte att dra några slutsatser alls, bara att man inte kan veta alls, mer än att det finns en ärftlig faktor, som borde påverkas av miljö på ett eller annat sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 667
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka