Småland = södra Sveriges Norrland?

Jag tänker att det kan hinnas likheter såsom glest befolkat och framförallt byar/ mindre städer samr mkt skog och sjöar. Vissa delar verkar också få mer snö än andra delar av södra Sverige

Bodde ca 2år i Oskarshamn och där var de glest med stall, urdåligt med veterinärer, tråkigt o blåsigt rent allmänt.. men bete och ridvägar fanns.
Jag bodde utanför Växjö där fanns betydligt bättre utbud där än mot Oskarshamn och Västervik som verkligen är världens ände 🙈 och Jönköping och däromkring är ju som vilken större stad som helst.
Haha det där med äckliga sjöar är precis min bild av Småland. Jag älskar små rena och vackra sjöar men alltså de finns ju inte i Småland.

Senast ändrad:
Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag såg nåt inlägg i nån hästgrupp på FB igår som väckte den här tanken till liv (jag vet att jag haft den förr). Det var en tråd som handlade om att ha häst på lösdrift. Någon skrev att hen flyttat från Västerbotten till Småland och tyckte det var toppen, lättare ha häst där, och nån annan skrev om precis motsatt flytt och tyckte det var toppen, lättare att ha häst där. De hade ungefär samma argument, och så kom nån annan och tyckte att båda ställena var hemska, typ.

Hur som helst, jag är en okunnig norrlänning/stockholmare, vilket man nu vill och jag är själv lite osäker. Men mitt intryck är att Småland är södra Sveriges Norrland. Är detta korrekt? Med det menar jag väl ungefär mycket barrskog, man kan bo på den riktiga landsbygden (inte samhällen stup i kvarten), städerna är lite mindre, gårdspriserna är hyfsat låga, det finns gott om sjöar, det kan vara långt att åka till veterinär/tränare etcetera, pendling kan vara meckig.

Jag tycker mycket om Norrland (ja! Hela Norrland! Gävle till Treriksröset! Inga frågor på det!), men som exempelvis odlare och resenär (helst utan flyg) ser jag många fördelar med att bo längre söderut också. Om man vill ha en Norrlandsvibb i södra Sverige, är det Småland man ska satsa på då?

Ge mig argument för och emot! Team Småland! Team Norrland! Eller säg bara att jag är dum och det inte går att jämföra eller att båda är dåliga, det går också bra.
Det är kanske småelakt, men om jag kör genom Småland så typ tankar jag innan jag kör in och efter att jag kommit ut för bensinmackar är väldigt glest emellan :laugh: (en gång har jag gjort misstaget att tänka att jag hittar säkert en mack förr eller senare, det gör jag inte om :rofl:). Men väldigt fint med älvdans på fält tidig morgon osv.

Jo men lite, för några år sedan när vi körde från Västervik till Katthult- konstaterade vi att vi kört 100 mil för att se att det ser ut precis som hemma. Med ”hemma” i detta läget menas hur det ser ut i Västerbottens inland.

Ska ner till Åsheda i början av Juni- har lite känslan av att det kommer att vara som att besöka Lycksele eller Sorsele- får se om jag har fel 😊

Jag har bott i Småland på lite olika ställen, även i lite andra landskap men aldrig norr om Stockholm (däremot har jag varit på semester i Bastuträsk men aldrig över det).
Småland är ju lite olika kan jag tycka beroende på var man är. Östkusten är verkligen långt bort från allt. Södra Småland är ju förhållandevis ”nära” till mer, ligger det där e4an kan man komma till flera ställen inom 1 timme som tex Halmstad, Helsingborg, Växjö och runt 2 timmar är du i Danmark om du kör via bron.
Sen finns höglandet där jag aldrig bott men verkar kul med annan klimatzon mitt i allt. Och så såklart mer västra sidan som går mot Halland och Västra Götaland som består av mycket mindre orter.
Jönköping ligger ju också lite närmare andra större orter i olika landskap.

Naturen är skiftande där jag bott, mycket barrskog men också blandskog. Beteshagar med ekar. Sjöar har jag ingen stor erfarenhet av mer än där jag växte upp, där finns flera men jag badar inte så det kvittar. Såklart havet med skärgård på ostkusten.
Jag gillar Småland generellt men vill inte bo på ostkusten fler gånger. Absolut inte om man ska ha hästar.

Jag bor i västra Småland och trivs fint här! Bor i en entreprenörsbygd där det finns mycket företagande och faktiskt ganska fina möjligheter för olika typer av tjänster och jobb.

Jag bor precis utanför ett litet samhälle med drygt 6000 invånare, som har minst fyra företag som omsätter över en miljard, några av dem flera. Många arbetstillfällen genererar ju i regel ett levande samhälle också, med flera matbutiker, matställen, frisörer och små butiker.

Jag tycker till skillnad från @sthu som inte bor så långt från mig, att vi har ganska nära till allt :D

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på de olika delarna av Småland, hade inte varit sugen på att flytta österut.

Efter att ha bott i ett par kranskommuner till Stockholm + en by i Västerbotten vill jag ur detta begränsade perspektiv säga att den där inställningen gäller nog lite överallt 😬 (Den absolut tråkigaste/mest inskränkta FB-grannskapsgruppen jag varit med om var i min förra bostadsort inom pendeltågsnätet.)
Då vet jag inte vad @skiesabove menade med kass stämning :confused:
Jag skulle gärna vilja höra vad som avsågs :)

Jag bor i västra Småland och trivs fint här! Bor i en entreprenörsbygd där det finns mycket företagande och faktiskt ganska fina möjligheter för olika typer av tjänster och jobb.

Jag bor precis utanför ett litet samhälle med drygt 6000 invånare, som har minst fyra företag som omsätter över en miljard, några av dem flera. Många arbetstillfällen genererar ju i regel ett levande samhälle också, med flera matbutiker, matställen, frisörer och små butiker.

Jag tycker till skillnad från @sthu som inte bor så långt från mig, att vi har ganska nära till allt :D

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på de olika delarna av Småland, hade inte varit sugen på att flytta österut.
Åjo, jag sa inte att det var långt till nånting. Bara att det är ca 10 mil till större städer ;)

Det är inte mer kass stämning i Småland än någon annanstans och facebookgrupper är ju en klass för sig det är en viss typ av människor som skriver otrevliga inlägg där oavsett var i landet (världen) man bor.
Men det var inte jag som sa att det var kass stämning i just Småland

Vill du ha mycket hus(gård) för pengarna men inte bo mitt i obygden så kolla utanför Växjö och utanför Kalmar men håll dig långt borta från ostkusten.

Jag bodde 3 mil utanför Växjö i ett litet samhälle som inte var dött alls och det gick även tåg till alla större städer runt om i Sverige :)

Ja förlåt jag tänkte på Kalmar samtidigt som jag skrev 🙈
Menade såklart Västervik och Oskarshamn med omnejd det finns verkligen ingenting där 🙈
Vill man ha skog och glesbygd är nog inte Kalmar rätt heller då faller min röst åt Växjöhållet

Jag har bott i Kalmar har faktiskt ingen lust att flytta dit igen

Jag kanske ska förtydliga att jag inte har några flyttplaner alls i nuläget (och skulle jag ha det skulle jag nog se till att besöka den tilltänkta landsänden lite noggrannare först).

Jag bodde utanför Växjö där fanns betydligt bättre utbud där än mot Oskarshamn och Västervik som verkligen är världens ände 🙈 och Jönköping och däromkring är ju som vilken större stad som helst.

Ja kom en neråt Kalmar var de ju lite bättre hästutbud iom travet.
Men Kalmar som stad gilla jag inte..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.
  • Bildtråd
Tillbaka