Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Men hur ska det funka? Röntgas alla unghästar?
Och kan man låtsas att man inte röntgat, om man inte vill dra ner statistiken?

Är hingstarna fria från OCD?

Det finns en massa nyttig information om OCD på KWPNs hemsida.

Programmet verkar vara såhär: Hingstar som är nygodkända sedan 2009 - deras första avkommekull måste samtliga röntgas som åringar enligt en standardiserad röntgen och resultatet redovisas. Syftet med avkommeinspektionen är då att se hur en hingst bidrar till förekomsten av OCD i en population.

Hingstarna ska vara fria från OCD på röntgen. Det betyder dock inte att de inte bär på anlagen därför anser man att den här avkommebedömningen är - i kombination med röntgen - det mest effektiva. Men genom att förbjuda hingstar med OCD-fynd har man redan sett att förekomsten minskar effektivt.

Angående miljöfaktorer menar KWPN att kolhydratrikt foder och för lite rörelse bidrar till förekomsten av OCD i kombination med den ärftliga faktorn.

*kl*

Funderar lite på att någon gång i framtiden betäcka mitt sto och skulle därför vilja ha lite tips och idéer på hingst. Jag har överhuvudtaget inget bestämt och är än så länge bara på funderarstadiet. Det lär nog dröja åtminstone ett par år innan det i såna fall är aktuellt och inget är hugget i sten.

Om man måste välja vill jag hellre ha prestation än skönhet. Och med prestation menar jag inte i utställningsringen utan mer galopp, distans. Och riktigt prestation, inte någon som bara gått två löp och som bäst blivit 3:a eller gått en godkänd CR i distans. Alternativt att om hingsten inte presterat så mycket själv ändå har lämnat flertalet avkommor som bevisligen har presterat.

Och jag vet att en bra häst har ingen färg men jag undviker helst skimlar om det går ;)

Just det, kanske ska skriva stammen på stoet :)

e: Pamir, u: Nadjah, ue: Mamluk

Tacksam för kloka råd, idéer och förslag. :)

Syster häst har fått en fin avkomma efter Neiron, & förmodligen tillverkas en till till våren. Kanske ngt att satsa på om han går att få tag på när det är dax.

Det finns faktiskt (tyvärr..) inte så många tillgängliga hingstar som har presterat riktigt bra. Men det finns tex Sokrates (galopp&distans), och Samsheik (galopp). Samsheik har även lämnat högpresterande hästar. Han är ju dock gammal så jag vet inte om han betäcker längre.

En annan hingst jag gillar som förenar skönhet och prestation, även vad det gäller tävlingsmeriter (dressyr, utställning, galopp) är Bimaal. Han är dock skimmel (helt vit).

Det var några namn som jag kom på i all hastighet. Spännande! Ditt sto kommer ju som du vet ur en mycket stark prestationsstam så det blir nog bra vad du än lägger på henne :)

Åh, ska du betäcka till våren? Spännande! :)

Cornelia: Jo, Elcatero finns ju och han finns i närheten också men han har ju några år på nacken så undrar om han finns kvar när det beger sig.

Till er andra: Tack för svaren! Nu har jag någonstans att börja titta i alla fall :)

Senast ändrad:

Elcatero finns numera på semin. Och han har betäckt flera ston i år, så än så länge är han going strong!

Neiron är jättefin. Har sett honom i " hemma" miljö, väldigt trevlig. Han kommer förmodligen stå i Halland kommande säsong....

Jag låser den här tråden så ingen tar fel på årtal och hänvisar till årets tråd.

/moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 667
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka