Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Det beror ju på vilken ts Du pratar om.

Är det riktigt ensilage, alltså under ts 30, eller menar Du hösilage, dvs inplastat gräs med varierande ts?

Det finns studier, googla eller gå direkt till SLU, så kommer Du att hitta studier som visar att det inte är någon skillnad i hästens näringsupptag oavsett hö eller hösilage. Finns också studier på detta i Frankrike där man hela tiden mäter magsyra, ph etc.

Däremot är det så att i ett hösilage med ts under 60 så sker en ensileringsprocess, dvs bakterierna förbrukar socker som finns i gräset. Detta sker inte i hö eller hösilage med högre ts.

Det är nog snarare så att Du bör kolla vad Du har för typ av hösilage, ts, sockervärden etc än att bara avfärda hösilage som fodermedel eller som bov till välfärdssjukdomar. Det är snarare mängd, näring och kvalitet som påverkar.

Nu diskuterar ni inte avel längre. Foderdiskussioner har sin plats på foderforumet. Fortsätt den diskussionen där.

Görel - moderator

Undrar hur man vet om det är crabbet i stammen. Har köpt en arab med polskt blod. (Elementa) Sen undrar jag om det är någon som vet, hur mycket en arab växer? Hon är idags läget 142 cm och är snart 2 år (nov). Kommer hon bli över ponny-måttet är frågan. :laugh:

Du kan använda dig av allbreedpedigree och gå bakåt i leden. Kolla i informationen. Tex Safara är 100% Crabbet, Nimran 50% Crabbet, osv.
Höjden kan man ju gissa men det blir förmodligen inte rätt. Hon behöver inte växa en cm till eller också dra iväg 15cm.
// Linda

Fast diskussonerna handlar ju om hur man ska fodra sina unga hästar, personligen så tycker jag att det är en väldigt stor del av avelsresultatet, och därmed att det borde vara ok att diskutera i viss mån.

Men det är bara vad jag tycker.

Tack så mycket för svaret, tyvärr så är jag långsammare än en snigel. Hon har crabbet från både Safara och Nimran. Men då kommer ju nya frågor. Hur vet jag hur många % hon har då. Och är det fler som har crabbet i sej. Förlåt ovissheten. :confused:

Har hittat lite mer crabbet. Men det står ju inte hur mycket hon har som det står på vissa av hästarna. Dhaa blir ju helt snurrig. Men intressant.

Tack för länken.
Jag önskar att det gjordes studier på araber och cystor.
Även om man kan misstänka att nedärvningen är likartad så vill jag veta mer.
Jag har inte haft någon arab med lösa benbitar så jag känner inte att det är något problem men de förbannade cystorna däremot.
Ingela

Hej Ingela!

Hänger inte OCD och cystor ihop?
Har inte de hästar du mött med cystor haft någon form av OCD?

Håller med du.

Men en stor del av arabfolket kör väl på som vanligt, kräver att "alla andra" ska röntga, betala betäckningslicenser, meritera hästarna för att se hållbarhet och temperament osv, medan dom själva producerar hästar "för att de är SÅÅÅ söta".

Cystor är en form av ocd. Jag har haft två araber med cystor, båda hade dessutom lösa benbitar.

Fast all forskning har varit just på lösa benbitar. Cystor har ingen brytt sig om att följa.

Alltid lär man sig något nytt, jag vet att både cystor och lösa benbitar är OCD.
Men att samma häst skulle vara drabbad av båda problemen har jag inte varit med om.
Jag har röntgat de flesta av mina uppfödningar och haft några med cystor men ingen med lösa benbitar.
Det är heller ingen veterinär som rekommenderat mig att röntga för annat än cystor på araber, intressant.
Jag vet att det förekommer araber med lösa benbitar men inte sett det som ett påtagligt problem.
Utan öppenhet och röntgentvång kommer vi aldrig att få ner antalet hästar med OCD.
Ingela

Jag fick lära mig att OCD kan eller ger cystor.
Detta sades av en veterinär som jag lyfte cystfrågan med.
OCD hos araber har jag hört flertalet om.
Mer än 5, mindre än 10.
Intressant!

Lösa benbitar är mycket vanligare än cystor, det verkar vara nästan bara araber (quarter horse har jag hört iof) som har cystor och då i knälederna.

Så det är inte så konstigt att forskning och "prat" om ocd rör lösa benbitar.

Den ena hästen hade cystor i båda bak och en lös benbit i en kotled. Den kunde lika gärna uppkommit genom ett trauma, det var omöjligt att avgöra. Den andra hästen, som var mycket ung, hade en frisk knäled och en med stor cysta och stor lös benbit. Gigantisk :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 667
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka