Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag tycker att detta är ett intressant ämne!

Nu görs det tydligen en undersökning på Wången av unghästar som föds upp på enbart hö, och hittills har den visat att de presterar lika bra som de som föds upp traditionellt med kraftfoderstater. Finns att läsa i ATL ... Skulle vilja veta mer om undersökningen och mer om hur de har gått till väga. Sant är att hästarnas välfärdssjukdomar ökar, och ibland tänker jag att det beror på allt vi stoppar i dem ...

Själv utfodrar jag mina unghästar traditionellt, med fri tillgång till hö, pelleterat kraftfoder, hel havre och luzern vid behov. Undrar hur de hade sett ut om jag inte gjort det? Även med en noggrann foderstat kan ju t ex nyavvanda föl ha en period när de äter sämre, och de har också växtperioder när man måste öka på fodret för att hålla dem i hull. Smala är de ibland, men jag skulle inte vilja ha en unghäst som är benig över ryggen och saknar muskler.

Naturligtvis är det i sammanhanget viktigt att de går på stora ytor tillsammans med ett gäng i samma ålder och därigenom rör sig mycket. Och att de då bygger tillräckligt med muskler även om de bara har fri tillgång till hö att leva på vintertid.

Ett faktum för mig är att de mest välmusklade, välhullade och blankpälsade unghästar jag har haft är ett gäng unghingstar som gick på lösdrift här hemma, hade fri tillgång till hösilage och också fick hel havre och groov 90 varje dag, dock inga stora mängder. De var riktigt, riktigt fina när våren kom, blanka muskelpaket med bara en antydan till revben under huden. De hade haft en stor hage hela vintern och lekte runt där dagarna i ända.

Blev långt detta, men som sagt, intressant ämne!

Det har ju ingen större betydelse om näringen kommer från grovfoder eller kraftfoder.
Man räknar ju ut foderstater efter grovfoderanalys. Och ger grovfodret den näring som behövs är det ju bra. Saknas det nåt kompletterar man med kraftfoder.

Inte alls konstigt.
´
Tar man ingen grovfoderanalys har man ingen aning om hur man ligger med de olika kvoterna.
Tex gjordes det ett försök med travhästar. Av de som föddes upp med felaktig balans mellan Ca och P kom ingen till start...

Jag förstår inte heller problemet. Varför lägger man ens energi på en sådan undersökning i Wången? Vad är det att förstå? Om en viss häst behöver 500 gram protein och 85 MJ energi för att fungera optimalt utifrån det arbete den utför, så spelar det ur näringsmässig synvinkel ingen som helst roll varifrån näringen kommer, så länge som hästens mage kan smälta den. Det skulle lika gärna kunna vara ett piller.

MEN, det som spelar roll är hur magen mår av de olika foderslagen. Hästen är en grovfoderomvandlare och har alltså ett matsmältningssystem som är anpassat för det. Dessutom har den en liten magsäck för att aldrig bli så full i magen att den inte kan fly när det behövs, så den behöver ständigt fylla på. Alltså mår inte heller hästen bra psykiskt om den inte får tillfälle till detta "småätande".

Alltså ger man grovfoder så långt det går. Kraftfoder ger man bara om inte hästens behov går att tillgodose med hjälp av grovfoder. Och det är omöjligt att veta om man inte gör en grovfoderanalys.

Carina på Silver Arabians

Naturligtvis är det i sammanhanget viktigt att de går på stora ytor tillsammans med ett gäng i samma ålder och därigenom rör sig mycket. Och att de då bygger tillräckligt med muskler även om de bara har fri tillgång till hö att leva på vintertid.

Det där förstod jag inte... Det är väl inget motsatsförhållande?

Med ett hö som ger tillräckligt med protein fungerar det självklart. Då behövs inget kraftfoder. Men lika självklart är det att om höet inte ger tillräckligt med protein så kan inte hästarna bygga muskler, hur mycket de än rör på sig.

Carina på Silver Arabians

Men jag menade det inte heller som ett motsatsförhållande!
Jag menade att det kanske inte är helt vanligt att man föder upp sina unghästar under sådana förhållanden, om man inte är ett stort stuteri med tillgång till flockar av unghästar i samma ålder och med stora ytor att röra sig på. Och då bygger de inte muskler på samma sätt, även om de har ett fullgott foder, om det nu är bara hö eller hö och kraftfoder.

Jag förstår mycket väl varför en sådan undersökning görs. Jag tycker det råder en övertro på kraftfoder i hästvärlden, och eftersom det går att tjäna pengar på människors osäkerhet och önskan att ge sina hästar det bästa är det väl sunt och bra att man försöker visa att det finns andra alternativ. Att ett fullgott hö/hösilage är lika bra som en foderstat beräknad på stråfoder och kraftfoder. Jag tror att många inte vågar lita på det.

Sen tror jag också att hösilage är en av bovarna i dramat när det gäller ökningen av hästar välfärdssjukdomar, men det är en annan fråga. Som säkert kommer att reta upp någon ...

Där har du nog en poäng Cornelia.
Jag tror att hösilage/ensilage ger många ett falskt "ögonvärde" - folk tror det är bättre kvalitet än vad det är. Till min fasa ser jag att dom rullade in sista här uppe för 2 veckor sedan - gräs som var ljusgrönt/gult INNAN de slog det. Och säljer det till hästägare (till och med ridklubben). Och vi pratar om övre norrland - säsongen är WAY over...

Jag håller med om att för att VETA och inte tro ska man analysera allt sitt hö.
Men väljer man som jag att inte göra det alla år, så måste man kanske gå på känsla och tro.
Genom åren har jag provat olika märken och varianter, detta jag ger nu och gjort länge passar mig (mina hästar) allra bäst. Jag har anpassat min foderstat efter anlyserna vi tagit tidigare år på samma lägdor som jag fortfarande har, och det är ganska lika jag ger nu förutom kliet (som mina hästar ÄLSKAR)

Hittills har jag inte haft en enda fånghäst. Ingen kolikhäst (knack, knack ta i trä).
Bra kroppar, bra hull, även på mina gamlingar jag haft och har -nu är äldsta 22 år.
Pigga hästar att rida trots att de går ute. Rullar, busar och pruttar varje dag :)
Inga lösa benbitar, inga hältor. Alla går barfota på grus - hovarna hårda som flinta. Alla sätter och fäller päls som de ska, (tjock, tät päls).
Alla ston brunstar då dom ska - blir dräktiga då dom ska. Och det är ett bra kvitto - för mig :)
Vid besiktningar och genomgång av ET - bra bra bra.
Jag är så glad över mina 4 beningar <3

Kände jag ville utveckla mina svar lite mer :)

Wången försöket är med i Foderbladet Häst också. Tror ärligt talat att det behövs bevis för att övertyga många om att hästar kan växa och arbeta trots bara grovfoder.
De har ett annat försök parallellt. Att träna lite mindre än traditionella travträningar. Det tycker jag också är en bra sak att kunna få bevis för. Hästar är födda atleter.
// Linda

Ja, jag tror också att man utvecklar ett öga och en känsla för utfodringen med tiden.
Kvittot blir ens friska fräscha hästar som håller år efter år, absolut!

Har inte heller haft någon fånghäst, däremot ett par med kolik (samma modersstam, en viss känslighet i psyket där, undrar om det kan ha med saken att göra?) men som vuxna har de inte haft kolikproblem.

Har fött upp en som visade sig ha lösa benbitar, han hade ett kraftigt maskangrepp som unghäst, kanske hade med det att göra? Alla de andra har visat sig hålla bra i benen, han är den ende. Hans uppfödning var tyvärr inte idealisk, av olika orsaker som jag inte går in på här. Det kan vara så att det har spelat roll i hans fall.

Tycker att jag med åren har hittat en fungerande modell för utfodring, har slutat med hösilage och är mycket restriktiv med kraftfoder förutom till fölston och växande unghästar.

Ja, absolut. Bra uttryck, hästar är födda atleter. Tror vi glömmer det, och att de är födda grovfoderomvandlare.

Sen tror jag också att hösilage är en av bovarna i dramat när det gäller ökningen av hästar välfärdssjukdomar, men det är en annan fråga. Som säkert kommer att reta upp någon ...

Ååå, nu blev jag nyfiken! ;)
Jag skulle gärna vilja veta vad du har för tankar och teorier om att fodra med hösilage?

/Camilla

Jag läste för något år sedan en studie som gjorts om ensilage och hösilage, och man menade då att de nödvändiga matsmältningsbakterierna inte får ordentligt fäste på det ensilerade fodret. Kor klarar detta bättre eftersom de idisslar och tuggar om fodret, men för hästens tarmsystem är det svårare. Det stör hela metabolismen hos hästen.

Jag vet för lite om detta, skulle vilja veta mycket mer, men jag har funderat mycket över varför fång, insulinresistens och liknande har ökat med sådan raketfart. Så jag har bestämt mig för att återgå till hö och halm.

Jag var på kurs i fjol om det där. Och den kompetente föreläsaren kunde inte i någon studie dra såna slutsatser.
Frågan om "välfärdsjukdommar" är svårare än att säga att det är hösilagets fel.
Däremot ser man ju en hel del feta hästar, och dessutom, jag tror det var de som var foster när stona var för feta som var särskilt utsatta.
Och då talar vi om Feta, med fettdepåer i hals och runt svans.

Oki, jag kanske ska skriva min fråag lite bäätre:crazy:...

När jag skrev och undrade hur du tänker så var det angående "mineraler, selen och steeljoint". Hur tänker du där och i vilka mängder ger du? Ger du några extra vitaminer?

MVH Pernilla

Lånar ditt med och går vidare med något helt annat...
Behöver er hjälp här på buke..
Har hört att någon funderar på /alternativt avlar på följande
Varmblod/arab

Om detta stämmer och någon av vet mer tipsa mig gärna
Har den som sysslar med detta hemsida vill då gärna ha adressen dit
Tack på förhand och ha en trevlig helg
Appe

Aha pardon pardon :)

Jag ger ur det gröna sortimentet till alla (för avel, dräktiga och digivande ston)
gällande mineraler.
Jag ger mineraler för att jag vill vara safe, jag vet att våra marker är mineralfattiga. Krafften som sådan innehåller det mesta dom ska behöva, men i och med att jag inte ger stora mängder krafft "safar" jag med mineraler.
Jag litar inte riktigt på att färdigfodret är "färdigt".
Konstigt men sant. Dom får 1 dl/dag.

Steeljoint ger jag för att stärka leder och ligament, det används flitigt av trav och galopphästar och jag fick tipset av en galopptränare.
Det är bra för alla åldrar, rätt så dyrt att ge så jag ger det till växande hästar.
Cilla är den enda som får det i vårt stall och har fått sedan hon var ett knytte.
Pengarna i sjön, who knows :) Jag ger rekommenderad dos.

Selen ger jag det dräktiga stoet och till unghästen (Tokosel). Selen finns inte i vårt (svenska) grovfoder.
Det vet jag W fått från starten med, jag fick med hans foderlista då han kom.
Selenbrist är inget jag vill ha på ett växande foster, inte heller på den växande hästen. Eller som vuxen.
Selenbrist har jag sett på färdiga hästar och det har resulterat i muskelsvaghet, muskelfattighet och inte minst ömhet i muskler och päls.
När jag arbetade på ridskola fick jag i uppdrag att se över statusen på hästarna. Nästan alla grinade då de borstades, många svankade. Vi kollade över foderstaten och det visade sig att alla hade selenbrist. Då det tillsattes blev hästarna som nya - överlinjen kom och ömheten försvann.
Jag ger rekommenderad dos (giftigt i för höga doser ni som inte vet det).

I övrigt ger jag oljan till W och hans överlinje. Han faller ur snabbt och man ser på hans överlinje då oljan är slut. Fick tipset från en finst travtränare, han kunde inte vara utan den. Jag kollade upp det hela hos min foderförsäljare som ger analyser med och dom la in oljan med sin energikvot på W.
Så nu tas den hem i 20 liters dunkar - jag älskar den. Eller...W älskar den... ;)
Han får SÅ fin överlinje när jag ryktar så ler jag :)

Jag ger den även i liten mängd till unghästarna, den enda som inte får den är nordisen, hon har en tendens att...hmmm...överväxa sig lite...
Underhållsdos 2 pumpslag per dagför W.

Pernilla - hoppas du fick svar på dina funderingar!

Hej Linda!

Tack för ditt utförliga svar! Och ja nu förstår jag bättre men jag blir ändå lite fundersam med så mycket selen... För vad jag fått fram i "ärendet";) så innehåller alla "kända" svenska mineralfoder tillräcklig dagligdos med selen. Och tar man ex. kraftminer blå så räcker det med 1/2 dl/dag/häst. Ger man 3ggr dagligdos av mineraler så startar en selen förgiftningen i hästen.

Sen tycker jag det är intressant att du får bort rygg ömhet med selen, där ger jag vitamin B1 :)

Jag tycker det alltid är intressant med olika erfarenheter, tack för du delar med dig!

kram Pernilla

Jag var på kurs i fjol om det där. Och den kompetente föreläsaren kunde inte i någon studie dra såna slutsatser.
Frågan om "välfärdsjukdommar" är svårare än att säga att det är hösilagets fel.
Däremot ser man ju en hel del feta hästar, och dessutom, jag tror det var de som var foster när stona var för feta som var särskilt utsatta.
Och då talar vi om Feta, med fettdepåer i hals och runt svans.

Jag tror inte heller att det är så enkelt som att säga att det är hösilagets fel. Jag tror att det är en del i ett större sammanhang, som jag som sagt skulle vilja veta mer om. Men- jag börjar i en ände, alltså med att ta bort hösilaget. Det kanske visar sig vara fel, men i så fall får jag väl gå till en annan ände ...

Feta hästar är inte bra, det förstår vi alla. Frågan är kanske varför de blir så feta numera? Och nu menar jag inte bara betesfeta över sommaren, utan feta året om ...

Man får ofta höra att markerna är utarmade på näringsämnen, och det stämmer säkert. Men vilka näringsämnen är de utarmade på? Och vad är det vi tillför hästarna för att vi blir oroliga för att de får för lite näring? Hur många har kunskap tillräckligt för att säkert kunna tillföra det som fattas i just deras marker?
Jag tror att den största risken här är att hästar blir felnärda, inte undernärda.

KL
Jag tycker det är svårt det här med mineraler och kalk. Vårt vatten är väldigt rikt på mineraler och kalk i synnerhet samt att mina hästar går i skogs-och berghagar där det mumsar mossa och rötter m.m. Jag tillför aldrig mineraler och kalk just pga naturtillgången.

Skriver från hospitalet:
Visst är det så att man kan utbyta tankar. :)

Jag brukar ge vitamin B då de ska fälla på våren. Den oljan jag ger gör att de har en fin pälssättning men det äldre stoet kan behöva lite hjälp. Samma sak inför brunster om jag vill betäcka tidigt - vi har ju en liten fördröjning här uppåt.

Muskelömhet och ömhet i pälsen (hårsäckarna) kan visa sig vid underskott på selen, likaså muskelfattighet hos unghästar och föl. Jag ger rekommenderad dos som står på burken och de mängder selen de får i sig via färdigfodret och det tillskott jag ger ingen förgiftning, men lite rädd är jag alltid. Hjärnsläpp, eller barnbus - burken står långt upp på hyllan!
En normaldos för häst är 0,2 mg per dag och 100 kg häst, förgiftning ligger på 200 mg per dag och 100 kg häst.

Är det någon som provat hippolyts produkter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 668
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden