Sv: Arabavel 2011
Aha pardon pardon
Jag ger ur det gröna sortimentet till alla (för avel, dräktiga och digivande ston)
gällande mineraler.
Jag ger mineraler för att jag vill vara safe, jag vet att våra marker är mineralfattiga. Krafften som sådan innehåller det mesta dom ska behöva, men i och med att jag inte ger stora mängder krafft "safar" jag med mineraler.
Jag litar inte riktigt på att färdigfodret är "färdigt".
Konstigt men sant. Dom får 1 dl/dag.
Steeljoint ger jag för att stärka leder och ligament, det används flitigt av trav och galopphästar och jag fick tipset av en galopptränare.
Det är bra för alla åldrar, rätt så dyrt att ge så jag ger det till växande hästar.
Cilla är den enda som får det i vårt stall och har fått sedan hon var ett knytte.
Pengarna i sjön, who knows
Jag ger rekommenderad dos.
Selen ger jag det dräktiga stoet och till unghästen (Tokosel). Selen finns inte i vårt (svenska) grovfoder.
Det vet jag W fått från starten med, jag fick med hans foderlista då han kom.
Selenbrist är inget jag vill ha på ett växande foster, inte heller på den växande hästen. Eller som vuxen.
Selenbrist har jag sett på färdiga hästar och det har resulterat i muskelsvaghet, muskelfattighet och inte minst ömhet i muskler och päls.
När jag arbetade på ridskola fick jag i uppdrag att se över statusen på hästarna. Nästan alla grinade då de borstades, många svankade. Vi kollade över foderstaten och det visade sig att alla hade selenbrist. Då det tillsattes blev hästarna som nya - överlinjen kom och ömheten försvann.
Jag ger rekommenderad dos (giftigt i för höga doser ni som inte vet det).
I övrigt ger jag oljan till W och hans överlinje. Han faller ur snabbt och man ser på hans överlinje då oljan är slut. Fick tipset från en finst travtränare, han kunde inte vara utan den. Jag kollade upp det hela hos min foderförsäljare som ger analyser med och dom la in oljan med sin energikvot på W.
Så nu tas den hem i 20 liters dunkar - jag älskar den. Eller...W älskar den...
Han får SÅ fin överlinje när jag ryktar så ler jag
Jag ger den även i liten mängd till unghästarna, den enda som inte får den är nordisen, hon har en tendens att...hmmm...överväxa sig lite...
Underhållsdos 2 pumpslag per dagför W.
Pernilla - hoppas du fick svar på dina funderingar!