Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag brukar inte kommentera inlägg här på Bukefalos men kan inte riktigt hålla mig när jag ser att ni diskuterar en filmsekvens som ligger uppe på Youtube från Aachen i år.
Jag måste bara kommentera att jag var på plats och kan meddela att fullt så hemskt som de gjort de till på filmen,var det inte.
Visst det är absolut vissa handlers som rycker alldeles för mycket i hästen i onödan och man märker att vissa av hästarna blivit uppiskade så mycket så de är livrädda för sin handler. Vissa!
Jag tänker inte gå in på namn men det var endast ett par stycken som var riktigt sviniga mot hästarna bl a var det ett sto som visades (känt sto e.Ajman Moniscione) som var så livrädd för sin handler så när han närmade sig henne med spöet så la hon öronen bakåt,slickade, och stegrade sig mot honom. Det var hemskt att se! Och är ju ett praktexemplar på en handler som enligt min mening borde bli av med sin licens! Han är f ö känd för att bete sig illa mot hästarna och jag vet att han fått varningar på Blommeröd flera gånger när han visat där.
Sen fanns det sekvenser i den här filmen på handlers som jag inte alls upplever som "ryckiga" eller som piskar hästarna,därför är det väldigt tråkigt om de blivit inklippta under just det ögonblicket då de ryckte till i hästen. Det finns ju faktiskt hästar (speciellt unghingstar) som är i trotsåldern och handlern kanske måste rycka till för att få uppmärksamhet från hästen i just det ögonblicket. Kan också vara så att hästen är lite stressad över hela miljön; inne i ridhus med MYCKET publik och konstiga flaggor/banderoller på väggar osv.
De finns även de handlers som inte piskar upp hästen för att få den att lyda,men som kan ge den en liten "klatsch" på bogen för att den inte ska stå och "sova" eller för att den tappat fokus och tittar på annat.Precis som många kan göra under ridningen för att få med sig bakdelen under ex ett dressyrpass eller vid banhoppning.
Sen tycker jag att man också ska ha i åtanke att det ofta är olika handlers som visat/tränat samma häst därav kanske den blivit uppiskad och skrämd av den första men att det fortfarande sitter i när den bytt och fått ny handler. Det tar alltid sin lilla tid att vinna en hästs förtroende och få den att lita på dig till 100 % och har de då nyss bytt,ja då är det väl inte så konstigt om den förknippar spön (och ryckande) med rädsla. Kanske även uppställningsmomentet satt sina spår så att så fort du ställer dig framför hästen och ger dig kommando att ställa upp sig,så blir den rädd...

Nu är det inte så att jag på något sätt försvarar att det förekommer en del misshandel i utställningsringen men det är så lätt att sitta och vara arg på något man inte vet så mycket om eller som man bara sett filmklipp av,hemma vid datorn,än om man faktiskt sett det live med egna ögon. Speciellt nu när det känns som alla är så anti utställningsgrejen här på bukefalos överhuvudtaget.

Sen vill jag även hylla Sven Svensson som f ö var grym i Aachen! Han berättade för oss att han fått höra mycket mycket skitsnack från flera håll efter att han styrt upp showen och läxat upp flera handlers. Bl a det som var med i filmklippet från Youtube. Han tar tag i armen på handlern (inga namn här heller) och skäller på honom för han nonchalerat Svens signaler att stanna flera gånger. Fortsätter strunta i honom OCH försöker ställa upp hästen medan Sven pratar med honom! Fy fasen vad pinsamt det var att se. Men jag ska säga att det syntes att han skämdes sen! Han tappade dessutom en unghingst (syns också i filmen) i defileringen och redan då blev Sven irriterad på honom. Så med andra ord: Sven,dig vill vi se i Aachen fler gånger! :bow::laugh:

Om man behöver klatscha till hästen med spöet för att få hästen att vakna så tycker jag att man seriöst behöver fundera en del över sin hästhantering.

Jag kan klatscha till Pselma på bogen om jag har bett henne backa 4 ggr, visat med kroppspråket att hon ska backa och hon bara vägrar. Jag tar då baksidan av handen och klatschar till mkt lätt. Nu låter det här lite grovt, men bara så ni förstår, jag skulle lätt kunna klatscha till en karl på pungen med den kraften utan att orsaka någon smärta.

Pselma får vid den behandlingen stooooora ögon och tittar på mig, djupt förnärmad.

Personligen förstår jag inte alls varför man överhuvudtaget skulle behöva rycka i hästarna, förutom möjligtvis om man springer med dem och de börjar springa mer med sig själva än med handlern. Men när man ställer? Nej jag ser verkligen inte logiken i det.

Men det grår ju inte heller att jämföra hur hästarna testar gränser hemma, som med Pselma, och hur hästar beter sig när det är stor och skränig miljö omkring dom.

Jag har aldrig i mitt liv blivit kallad oförskämd, och ni på ett offentligt forum? Tack så mycket.

Självklart skall debatten om klippet vara nyanserad, jag tror att vi är flera som fört fram detta, men....

det ursäktar inte det sätt som vissa handlers hanterar hästarna på och

det ursäktar inte att vare sig DC, domare eller ECAHO agerar.

Och det är detta debatten skall handla om, hur får vi bort eller stävjar avarter inom show. Det är bra att det kommer upp på bordet, för detta är knappast något nytt och inte heller en enstaka händelse.

Inom alla andra discipliner finns ett sanktionssystem som fungerar, mer eller mindre bra, men det finns i alla fall, oftast kopplat till böter/avstängning/diskvalificering. Ävenså bör användas inom show.

Används inte sanktioner drabbar det alla inblandade, ungefär som nu och säkert litet till i framtiden och show blir mindre och mindre accepterat, därav vikten att ta tag i detta en gång för alla. Man får heller inte glömma att show faktiskt är en stor del av allt runt arabhästen, i Polen liksom i övriga världen och har alltid varit så, det är synd om detta skall försvinna för att ett fåtal människor beter sig väldigt illa. Går det dessutom "bra" för dem och inga sanktioner utdöms leder detta till att det blir större och större acceptans för detta sätt mot våra underbara hästar. Självklart finns det andra problem, som att vissa hästar åker runt i ett allt snabbare tempo och visas upp utan att få möjligheten att vara häst, dvs ha ett naturligt hästliv.

Senast ändrad:

Det blir ju lite av ett försvar då man går in och vill korrigera känner jag. Men det ok.
Enligt mitt tyckande är Bukefalos ett fritt och mycket viktigt forum, självklart förekommer det även skit men här råder yttrandefrihet och det tycker jag är bra.
Det har blivit något sorts grej (och "glory") att säga att man inte är och skriver på buke, men man läser med intresse och gör anonyma användare, så SÅ ointressant är det inte.
Jag tycker det är oerhört viktigt hålla sig till fakta och jag tycker det är minst lika viktigt att man vågar lyfta fram åsikter och debatter som rör det intressområde man har. Får man inte göra det kan man heller inte uppmärksamma och förändra. Och då lever vi inte i ett fritt land.
Man får HELST inte diskutera andras hingstar. Man får HELST inte diskutera något obekvämt.
Jag anser att håller man sig inom ramarana av sanning (vad man själv tror är sanning) och kan visa/peka på fakta och riktiga händelser (som nu i Aachen) så är det bara bra. Vi måste våga lufta och lyfta för att utvecklas.
Nog om detta.

Jag var i Aachen för några år sedan och såg samma sak hända där. Riktigt dåliga visningar av många. Det enda jag tyckte visade bra var Johanna (vår svenska kanonhandler) och även polacken med magen (glömt namnet). Marwan visades fram fint han med, likaså Baccara av MT.
Sen måste jag nog säga att jag var besviken dels på kvaliten av rörelserna som inte kunde visas fram men även av allt ryckande och slitande. Handlers verkar inte kunna utläsa när en häst är på G att visa fram sig fint - då kommer ett ryck. Eller då man ser att den kommer vända och galoppera - då springer handlern allt vad den kan och så ett ryck. Igen.
Tycker synd om hästarna men tappar intresset att se mer. Vill gå och köpa fika.

Jag hoppas och tror att ECAHO kommer fram till något smart och bra nu.
Det måste gå att gå röda kort, ge böter osv. Helhetsintrycket måste vara bra, det ska vara behagligt att se och hästarna ska ha kul. Harmoni!

Gula och röda kort vore nåt! Precis som vid fotboll eller vid gång. Först får du en varning, gult kort, för olämpligt eller felaktigt uppförande/beteende och händer det en gång till får du rött kort och du åker ut. Därmed kan hästarna inte visas. Tror det skulle avskräcka ägare att skicka sina hästar till handlers med brutala metoder. Ingen vill ju riskera att deras häst inte visas pga handlern.

Jag hoppas och tror att ECAHO kommer fram till något smart och bra nu. Det måste gå att gå röda kort, ge böter osv.
Ett utdrag ur European Arab Horse Show Commission Blue Book 2011 Rules for Conduct of Shows:

Cruelty
33. Excessive whipping or shanking, excessive stimulation by noise or intimidation, excessive circling of the horse, use of electric shock devices or infliction of pain by any means is forbidden in all parts of the showground or stable areas, at all times.

34. The above offences are punishable by issue of a Yellow/Red card.

Enforcement
35. Verbal warnings: DC members, ringmasters, stewards or show officials may issue verbal warnings. These are not recorded in the DC report.

36. Yellow and red cards may be issued by DCs and Ringmaster in the collecting ring and the main ring. They are issued to a handler and are a visible and public warning of an offence having been committed. The date and offence will be recorded on the handlers licence and in the DC report
and must be made public by announcement at the show and/or on the ECAHO website and/or other usual means of communication of ECAHO.

37. A yellow Card may be issued if there is a further offence after a warning or it may be issued without such warning.

38. A red Card will be issued if the handler receives a second yellow card for having committed a further handling offense during the same show. The offender will then be banned from handling any horses for the rest of the show in which he receives the red card. The horse being shown by a handler when he receives a red card may be shown by another handler at the end of the class. In the event of a serious offence involving mistreatment or dangerous behaviour, DCs may issue a red card without prior warning.

39. Any handler disobeying the instructions of any DC member, judge or the ringmaster may be punished immediately by being shown a yellow or red card.
Problemet är inte att det inte finns regler; problemet är att de inte efterlevs. Den som har mest pengar bestämmer. Och alla som vill ha del av de pengarna blundar och spelar med.

Ja det är ett stort problem.
Men om jag säger såhär: hoppas det kommer bli skärpta krav och utökade straff :)

Ja regler finns men hur de sen tolkas och var gränsen går är dilemmat.

Senast ändrad:

Mina hästar kanske är speciella, men ju stökigare miljö det är ikring dem desto mer stöd söker de hos mig. De blir oftast med andra ord ännu mer lyhörda då.
Sen kan jag tänka mig att det inte kommer gälla Fille, men det återstår att se.

Men nu tänker jag även på att dessa hästar är proffstränade, de är den absoluta eliten av sin gren, borde inte dessa hästar vara väldigt väl tränade? Borde inte hästarna veta exakt vad som gäller, vad de får och inte får göra?
De är som sagt proffstränade, det är inte mina hästar, och om jag kan lyckas få en häst att bete sig så borde väl dessa människor kunna lyckas med det med?

Nej men jag har ju varit på många andra tillställningar med Pselma. Riksutställningen, hon har kört bröllopspar, hon var med på en gymnasieavslutning (de hade nån utmaning med olika saker de skulle fixa, där var bland annat häst och ryttare). Hundratals människor som sprang fram o tillbaks med div olika grejjer. Hon var med när de sedan hade "lådbilsrace" med hemmabyggda saker, stod 2-3 meter från banan när folk skrek allt de hade. Hon rörde som vanligt inte en fena.

Av det jag har sett på filmerna därifrån så tycker jag nog att framförallt detta på avslutningen var ganska mkt värre, rent "stökmässigt".

Jag kan ärligt säga att det finns nog inte en enda situation som jag skulle tveka att ta med mig Pselma på.

Men du måste väl även inte att hästar är olika till sättet? Bara för att din häst beter sig väluppfostrat och lugnt i alla situationer, så är det inte så med alla hästar.
Och det handlar inte bara om träning, utan även om gener.

Jag har haft några olika hästar, med helt olika stam, och upplevt samma sak med samtliga.

Dock är Pselma den lugnaste hittills.

Om jag har haft tur eller om det är min träning vet jag inte. Men det är så jag ser på saken i dagsläget iaf. Och dessutom så kommenterade jag främst varför man skulle behöva rycka när man ställer upp hästen, för det förstår jag verkligen inte. I andra situationer kan jag absolut förstå varför.

Det är jättebra att du har bra kontakt med Pselma.
Blir dock lite fel om man ska ha sin egen häst som referens i ett globalt problem. :)

Jag kan inte ställa upp mina hästar med samma engagemang som proffsen. Men de kan showa på kommando. Det tar lite extra tid och det är ganska personligt handler/häst.
Det är för många "bättre och lättare" att skrämma fram showen och låta hästarna gå på adrenalin. Däremot så är det inte vinnande tycker jag. Luften går ur dem då den lokaliserat sig och ser alla de andra hästarna, hästen tappar fokus och man ser trippande hästar med hackande huvud utan steg. Och handlern rycker...och rycker.
Ett framtränat kommando blir betydligt mer ärligt och hästen håller på så länge som man ber den (om dom har kondisen för det).

Många showhästar är tränade att showa fast på adrenalin dvs så fort de kommer in på arena eller hör nån som tjoar så går svans/huvud rätt upp och underläppen dras åt. Och hur kul är det när dom ska ridas med?
Av och påknapp föredrar jag iallafall.

KL

Nu avbryter jag här genom att hoppa in med en helt annan fråga som jag inte riktigt kan få rätsida på.

Jag har under ett par distansritter sett araber med brännmärkning (eller om det är frysmäkning?) på halsen. Detta ser ut som något som i mina otränade och totalt ovetande ögon skulle kunna vara arabiska bokstäver? De båda hästarna är danska. För den ena har jag stam, och den verkar vara född på ett stuteri i danmark. Även den andra har i varje fall en dansk hingst till far.
Vad jag därför undrar är om någon vet vad bränn/frysmärkningen innebär? Jag har aldrig sett det förr och för mig är det helt främmande.
Laddar upp en bild på de båda hästarna för att visa vad jag menar:
brnn.jpg

hoppas att frågan ändå kan vara relevant nog för att den ska få ligga i arab-avelstråden:)

Senast ändrad:

Mitt ena sto som är född på Egholms Stuteri i Danmark är också frysmärkt på halsen och jag kan inte heller tyda det. Mattsson kanske kan ge lite info.

Bra fråga! Ingen aning :)

Appropå andra saker, jag hittade lite äldre bilder på hästar vi ser inom aveln idag.
Jag tycker det är JÄTTEintressant se hur de utvecklas. En del är jättefina som ettåringar - sen försvinner dom och växer ifrån sig. Rätt så tidiga och tidigt utvecklade. Så har vi dom som inte såg märkvärdiga alls ut som 1 -2-3 åringar - men sen bara WOW så hände det något. Man kan ju se ett samband i linjer på "tidiga" och "sena" linjer. Mycket beror ju på mat givetvis, men jag talar mer om linjer som växer/mognar senare eller tidigare.

Jag ska se om jag hittar bra exempel på hästar. Där det antingen skett en totalförändring åt båda hållen. Ibland ser man och tänker WOW...såg han/hon ut sådär som 1 åring och nu såhär...mmmm..

Kan bara relatera till min egen W som jag faktiskt ångrade köpet av då han steg ur lastbilen som 6 månaders föl. Jag tänkte: vad fasen ÄR det här - vilket skrälle! Så han fick mogna lite aningens.
Han var väldigt svår att sätta hull på och det tog fram till 3 års ålder innan jag kände mig "nöjd". Det jag däremot noterade är att han aldrig någonsin växte högre bak (på bilden då han är föl är undantaget, men han var nyanländ där) så han följde sin kropp väldigt jämnt och fint, dock med revbenen synliga fram till 3 års ålder.
Anlitade alla de möjliga experter och han gick på noga uträknad foderstat hela tiden. Så POFF hände det - han satte på sig kropp.

wliten.jpg

3-1.jpg

Senast ändrad:

Han ser underbar ut nu ju :D

Jag hoppas på lite samma sak på min ettåring. När jag köpte honom ca två månader sedan var han ca 135 cm hög och smal som bara den. Var lite rädd att han skulle bli för liten. Far: je amadeus 148 cm!! Nu två månader senare med två jämnåriga hingstkompisar och bra bete plus havre o annat kraftfoder så har han vuxit minst 7 cm . Det är typ 1 cm i veckan!! Men fortfarande lika tydliga revben. Tror inte det kommer bli bra förens han slutar växa på högden. Svårt att växa på alla håll samtidigt. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 671
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka