Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Det förekommer hästmisshandel inom alla grenar där pengar spelar in. I ROLEX CUP i hoppning handlar det knappast om okunskap när hästar blir barrerade eller fällda för hypersensitivitet.. Western där hästar injeceras nervgift för att dom ens inte får vifta på svansen osv... Visst, jockeys får böter för att dom piskar sina hästar lite för mkt, men det tar dom gärna eftersom de har 10% av vinstsumman som mycket väl kan vara en miljon.
ALL misshandel är fruktansvärd - men som hingstägare kan man inte sålla bort alltför mycket för då kommer ju inga ston till slut.

Kan och kan... Kan, det kan man alltid. Att det sedan kan få konsekvenser för dig som hingstägare säger jag ingenting om. Man får väl helt enkelt rannsaka sig själv men hur mycket kan kan se genom fingrarna med vissa saker och handla därefter. Var och en är ju fri att göra som den vill. Men det jag säger är att jag varken skulle köpa häst av eller skicka mitt sto på betäckning hos någon som jag vet inte sköter sina hästar på ett sätt jag anser vara bra. Och visst inser jag att om man har stuteri som sitt levebröd och enda inkomst försätter sig i en svår situation genom att säga nej till presumtiva kunder. Å andra sidan kan man vinna kunder på att de vet att man är selektiv med vilka ston man låter betäcka och att man tar väl hand om sina hästar.

KL

Vi håller väl alla på med arabhästar av olika anledningar. En del för att de bara älskar hästrasen som sådan, eller till och med en enskild häst som råkar vara arab. Andra kompletterar detta intresse, eller har det inte alls, med show, galopp eller vad det månde vara. Ytterligare andra är mest intresserade av avel av rasen som sådan, den ultimata hästrasen:).

Med andra ord, vi har alla olika bevekelsegrunder för att hålla på med arabhästar och då är det lätt att konflikter uppstår för att vi tycker olika eller ser olika på saker och ting. För vissa är en sak helt oacceptabel och för andra finns det grader i helvetet:), där man är beredd att acceptera vissa saker.

Oavsett vad man anser är acceptabelt är det väl riktigt bra att sådana här saker verkligen kommer upp till ytan och att det är tillräckligt många som uppmärksammar det så att en förändring kan ske, om inte annat i showringen.

Jag tycker ECAHO skall införa dryga böter för icke-sportslig hantering i showringen. Böterna kan drabba såväl hästägare som tränare. Tycker man då att vinna är allt, så skall det kosta miljoner och avstängning av såväl tränare som varför inte hästägare. Hästen borde dessutom diskvalificeras direkt från aktuell show, så att det inte blir som någon skrev att man tar böterna för att prispengarna, i detta fall äran, är så mycket större.

Man borde ju också kunna se hypersensitivitet i beteendet som en felaktighet orsakad av felaktig träning hemma och därmed införa sanktioner även mot detta.

Senast ändrad:

För att visa häst skall man ju ha handlerlicens. Jag vet inte om det ingår några speciella krav i det. Jag vet att Linn Tauberman har det och kanske kan berätta vad det innebär.

Okej, men då kommer ju semin in i bilden.. Skall man dra det så långt till följande: Jag har köpt semin på en hingst 2009 utav en snäll ägare men valde att först ta hem seminen och inseminera hästen 2011 under tiden hade hingsten blivit såld till en elak människa, låt säga år 2010, hur gör jag då? Och hur skall jag som hingstägare veta vilka som tar hand om sina hästar på ett värdigt sätt, skall jag gå efter spridda rykten?

Men å andra sidan går det bra att köpa semin från en annan del av världen. Hur går det ihop? Det är väl en form av uppmuntran på en häst i "trend" utan att ha en aning om förhållanden och så är det väl för många. Man köper det som är aktuellt för dagen..eller??
Jag har köpt semin tre gånger och i alla tre fallen har jag faktiskt haft en ganska bra uppfattning om hemförhållandena...

Carina på Silver Arabians

Ja det får man göra, och man har rätt att tycka och tänka vad man vill- absolut.. men jag tycker ändå att det ger en orättvis bil jämfört med andra grenar/sporter. Jag kommer så väl ihåg när Blå stjärnarn ringde oss och sa att dom hade vårat sto där..? Det var ett sto vi hade sålt på avbetalning på ett år så köparen hade inte fått pappren innan hästen var fullt betald, därav stod vi fortfarande som ägare. Denna köpare hade mkt riktigt satt hästen i galopp träning på Jägersro men hade inte råd att betala för hästen så den blev tillslut stående i box - utan mat, sen slängdes den ut i en hage-utan mat. Vi hade kontakt med köparen under denna tid och hon berättade lögner om hur bra allt var! Vi beslöt oss såklart att ta hem hästen och hem kom en indisk ko, med hål i gomen där fortfarand järnpinnen satt kvar, blind på ena ögat och totalt sönder riden. Tur att vi hade råd till denna behandling som hästen har krävt, efter 10 år är hon frisk, men i hennes psyke sitter djupa ärr. En annan häst skickades iväg till en hoppryttare ett år - hem kom ytterligare en indisk ko full med blodmask. Den största misshandel som jag ser i världen är faktiskt folk som köper hästar och sedan inte har råd att ha dem, magra, magra stackare- och bortförklaringar efter bortförklaringar, istället för att ge hästen mat.

KL

Kan man/vi inte enas om att misshandel och djurplågeri är något som ingen ställer sig bakom, oavsett inom vilken disciplin man verkar?

Jag tycker att det är bra att det kommer upp till ytan vad som försigår i showringen och hoppas att ansvariga verkligen tar tag i detta och bevisar att misshandel, oavsett psykisk eller fysisk, är inte ok.

Tills dess man gör det kommer säkert kritiken att fortsätta.

Linn, detta med folk som köper hästar hit och dit är verkligen ett problem. Nu hade Ni ju "turen" att Ni fortfarande var ägare och kunde gå in och styra upp, ibland är det tyvärr inte ens så utan hästen är fullbetald och man får i efterhand höra hur eländigt hästen haft det, efter att den kommit till ytterligare en ny ägare. Trots att den första ägaren verkade så bra, och inte köpte en direkt billig häst. Eländigt.

Absolut! Alla våldsamheter mot hästar är lika illa oavsett vilken sport det handlar om. Att utställning är på tapeten just nu är ju för att det var det som YT-klippet handlade om och att detta är en tråd om araber.

i första hand att det skall vara billigt, tillgängligt, trendigt.
Nej. På samma sätt som man kan låta bli att köpa minkpälsar, för att inte stödja minkfarmar, man kan låta bli att köpa kläder och mattor som är tillverkade genom barnarbete, man kan låta bli att köpa vissa träslag för att inte bidra till skövlade regnskogar - så kan man:

Låta bli att köpa semin efter den vinnande hingsten om den inte behandlas väl; för att inte stödja våldet.
Låta bli att köpa hästar av uppfödaren som nyttjar en handler som misshandlar hästarna; för att inte stödja våldet.
Låta bli att sälja sina hästar till köpare som tillåter sina hästar att bli misshandlade; för att inte stödja våldet.

Det man kan göra är att ta ställning, hålla sig informerad och agera därefter - så att de affärer man gör är moraliskt försvarbara.

KL

Vi håller väl alla på med arabhästar av olika anledningar. En del för att de bara älskar hästrasen som sådan, eller till och med en enskild häst som råkar vara arab. Andra kompletterar detta intresse, eller har det inte alls, med många som uppmärksammar det så att en förändring kan ske, om inte annat i showringen.

Jag tycker ECAHO skall införa dryga böter för icke-sportslig hantering i showringen. Böterna kan drabba såväl hästägare som tränare. Tycker man då att vinna är allt, så skall det kosta miljoner och avstängning av såväl tränare som varför inte hästägare. Hästen borde dessutom diskvalificeras direkt från aktuell show, så att det inte blir som någon skrev att man tar böterna för att prispengarna, i detta fall äran, är så mycket större.

Man borde ju också kunna se hypersensitivitet i beteendet som en felaktighet orsakad av felaktig träning hemma och därmed införa sanktioner även mot detta.

ECAHO har mölighet att stänga av handlers, utfärda böter etc. men gör det inte!
Vad händer om den trendiga, felande handlern visa hästar för utställnings sponsorn?? Tyvarr är det så att de stora utställningar kontrolleras av handlers och sponsorerna, det har även gått så långt att domarnvalet skall fylla deras krav. Annars kommer/sponsor dem inte. Om det fanns gott om deltagare skulle det inte vara på detta viset men idag är varje deltagare värdefull. En annan lösning skulle vara att man gå tillbacka till enklare stil som inte kostar så mycket att genomföra, man skulle inte vara så beroende av sponsorer. Hade varit bra om det hade funnits fler handlers, man kommer bort från situationen att en poppis handler visa 20/30 hästar.

Detta låter ju verkligen som moment 22.

Varför är det så viktigt med sponsorer? Det är väl inga prispengar utan enbart äran som vinns? Är det för att få glamour runt ikring som sponsorerna behövs?

Blir ju verkligen konstigt om sponsorerna finansierar utställningarna, är lierade med handlers, ställer krav på domare (man kan ju bara misstänka vad detta innebär i förlängningen). Detta kanske leder till att andra faktiskt inte ställer ut, just för att hela upplägget låter ganska korrupt.

Om det inte går att komma åt handlers (eller rättare sagt att ECAHO inte vågar stå upp för sina principer) så är man ju riktigt illa ute. Antingen tar man tag i problemet nu eller kommer väl allt att dö ut så småningom, det tar bara längre tid.

Går det verkligen att ordna enklare internationella shower? Går det att ta tre steg tillbaka och försöka få det litet mer som förr?

Eller har utställning/show passerat sitt bäst-före-datum och fortsättningsvis enbart kommer att vara för en liten klick människor som har råd att köpa de i deras tycke finaste showhästarna?

Många frågor och inga svar:)

Vilka sitter i ECAHO, är sveriges representat samma som tidigare år? Är det lönt att ta kontakt med henne och fråga varför de inte agerar? Det måste väl finnas någon som vågar sätta ner foten och säga att detta är fel.

Senast ändrad:

Utan sponsorere blir det ju inga tävlingar som typ Aachen, Menton, Salon du Cheval osv.. Det kostar ju enorma pengar att få dessa shower att gå runt och det ger ju samtidigt chans för oss "små" att också komma utomlands för en "normal" penning. Drömmen för de flesta uppfödare är ju att få en häst såld till mellanöstern ( men ändå inte) i slutändan, hur mkt djurvän man är, moral, etik.. så är det nog väldigt smickrande och lockande att få ett bud från en sheijk. Vi har ju haft turen ( eller möjligheten kanske man stolt skall säga) att blivit nerbjudna två gånger till middle east för att delta i deras show, och allt är betalas då av sheijkerna, privat flyg för häst, första klass flyg för 4 pers, sju stjärnigt hotell m.m m.m.. och i ärlighetens namn, vem tackar nej till det? Det som måste göras är i första hand att dra gränsen för handlers i utställningsringen. Där är början- likaså totalt nya domare, fler domarkurser.. kanske en domar kommité som i smyg letar efter lämpliga kandidater?

För min egen del är det ingen merit eller mitt mål sälja till en shejk. Absolut inte. Skulle däremot gilla tanken av hotellet däremot :)

Lämnar detta med shejkerna därhän:) men kan förstå att vissa attraheras av pengarna och äran att sälja till en shejk.

Vad jag förstod så är handlers och sponsorer sammanlänkade så att det är svårt att komma åt handlers (just för att de har sponsorerna i ryggen).

Jag tycker att man skall ta avstånd från det beteendet som uppvisas i filmen och inte på något vis acceptera att sådant förekommer. Om detta är genom att vägra delta på internationella shower så att det till slut bara är sponsorerna och deras handlers kvar, eller försöka förändra systemet (det verkar ju vara ganska starka krafter om inte ens ECAHO vågar sätta ned foten) är inte min sak att bedöma, då jag inte är speciellt intresserad av show (numera).

Som medlem i SAHF är jag dock intresserad av att veta vad Sveriges representant i ECAHO gör åt detta.

Jätteroligt för Er att Ni blivit nedbjudna till arabvärlden, och som svar på Din fråga;); i ärlighetens namn så är jag inte intresserad av att bli bjuden vare sig till mellanöstern eller någon annanstans, detta sagt med handen på hjärtat:). Men är man intresserad av show och har en häst som shejkerna tycker är fin nog att få delta på deras show så kan jag gott förstå att man tycker detta är roligt och det är ju gentilt av shejkerna med första klass;).

Herrarna Mellanöstern bjuder eller har bjudit in åtminstonde tidigare, distansryttare med häst från olika länder att tävla med dem också så det gäller inte enbart show.

Det är givetvis jätteroligt att få åka om man har den dörren öppen, det vill jag stryka under.

Det var inte så många år sen Aachen blev hotade av en stor shejksponsor som ville ha det "his way" gällande domarna. Som tur var togs det beslut om att skita i hot och därmed riskera att bli köpta istället för sponsrade. Korrupta utställningar är verkligen botten.

Jag vill gärna veta hur ECAHO och SAHF resonerar i ämnet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 674
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka