Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Bra fråga som jag skall försöka besvara. För mig är showen/utställningen viktig ur både marknadsföring -och ur ett avelsperspektiv. Man bör faktiskt beträda shower själv och se hur handlerna agerar jämte sina hästar. Hästarna skall inte stå och darra av skräck inför sin handler. Jag tycker det är mycket, mycket otäckt. Att slita och dra i hästskallar borde faktiskt ge minuspoäng och domarna kan styra det och jag har sett i en del fall hur de ger en handler och hans häst dåliga poäng, gång efter gång så att inte fler anlitar just den handlern, så har jag uppfattat det i alla fall. En smygis. Vidare tycker jag att man skall kunna ha en bra dialog med sin handler. Nu har jag ju lyckan att känna min handler mycket väl sen många, många år tillbaka och vi kan ha en bra dialog och framförhållning för hästen/hästarna. Vi går igenom träningsprogram och fodring. Schemalagda avmaskningar.Blodprov tas lite då och då samt att eguiterapeut kan gå igenom hästen vid behov. Många showhästar blir väldigt väl omhändertagna så det är inte illa jämt.

Hästarna skall inte stå och darra av skräck inför sin handler.
Utöver detta, vad skulle få dig att välja bort en handler?

Gällande marknadsföring: En bra uppfödare inser att potentiella hästköpare har möjligheten att i sitt val inkludera uppfödarnas deltagande i shower, deras val av handler, deras uppträdande mot hästarna o människor omkring dem på showerna och deras beteende online.

En bra uppfödare inser att potentiella hästköpare har möjligheten att i sitt val inkludera uppfödarnas deltagande i shower, deras val av handler, deras uppträdande mot hästarna o människor omkring dem på showerna och deras beteende online.

Japp, så är det. Huvudet på spiken. Tänk om fler insåg det. :)

Carina på Silver Arabians

Kan bara prata för mig själv men om jag var i hästköpartagen så skulle jag definitivt bojkotta ett stuteri om jag såg att deras hästar behandlades så där oavsett om det är ägaren själv som håller i hästen eller inte. Handlern agerar ju på uppdrag av ägaren, med andra ord har ägarens godkännande att bete sig så där och det är inget jag vill stödja med mina pengar.

Det låter fint det du skriver men verkligheten är faktiskt lite annorlunda. Det är efterfrågan som styr. Inget annat. Den känslomässiga delen är mycket liten i jämförelse med trend t.ex.

KL

Dessa hästar som visas är väl knappast till salu, eller?

Shejker m fl slåss om äran, marknadsföring (hingstar för betäckning), etc, det är väl detta de stora showerna handlar om.

Det låter fint det du skriver men verkligheten är faktiskt lite annorlunda. Det är efterfrågan som styr. Inget annat. Den känslomässiga delen är mycket liten i jämförelse med trend t.ex.

Då rör du dig nog i en annan värld. För normalköparen så betyder säljarens uppträdande och vetskapen att hästen har haft det bra innan väldigt mycket. Förutom de som köper ett misshandelsfall för att det är synd om den, möjligtvis.

Jag köper inte häst från, eller skickar sto på betäckning eller häst i träning till människor som är otrevliga mot mig (av princip).
Jag köper inte häst från någon som inte har samma uppfattning som jag när det gäller utevistelse, foder, avmaskning mm
Jag skickar inte ett sto på betäckning till någon där jag inte vet att hon får det bra.
Jag skickar inte en häst på träning till någon som jag inte säkert vet har samma värderingar som jag själv när det gäller träning, uppfostran, foder, utevistelse mm.

Carina på Silver Arabians

Men å andra sidan går det bra att köpa semin från en annan del av världen. Hur går det ihop? Det är väl en form av uppmuntran på en häst i "trend" utan att ha en aning om förhållanden och så är det väl för många. Man köper det som är aktuellt för dagen..eller??

Internationella shower är väl en annan värld;),

det verkar dessutom vara en värld som inte är speciellt intresserad av kommunikation med omvärlden eller för den delen av behov av omvärldens bekräftelse. Kanske beroende på att det är en värld som befolkas av/styrs av många som har extremt mycket pengar och finner ett nöje i detta.

Man kan ju bara ta en av skillnaderna: titta på dem som står som ägare till hästarna, tror någon att dessa människor sköter sina hästar själva?

Nu lägger jag ingen värdering i ovanstående, utan försöker bara se saker som de är, var och en blir salig på sin tro.

Det skrämmer mig verkligen om det stämmer med Emiliusz detta som någon skrev, denne fine hingst. En uppriktig beklagan att det får gå till så.

För att balansera tråden något så vill jag hålla fram att det finns faktiskt handlers som visar på ett helt fantastiskt sätt, det ser så lätt ut, de bara följer hästen och det är harmoni. Es förre ägare bland andra, en fröjd att se vid de tillfällen jag sett henne.

"Värstingarna i byn" har mycket makt och pengar och det är dom som kan göra den stora skillnaderna. Tror dock ej att dom har så lust med om dom nu inte nödvändigtvis måste.
Och hur måste dom det? WAHO och ECAHO måste riva i. Sätter upp gränser, diskar och utvisar dåliga beteenden. Vara stenhård på den fronten.
Det går bra att förbjuda pandaögon och borttagning av hår i öronen, men tillåta att dom spöar ner små söta ettåringar. Det är skrämmande...
Det KAN resultera i att värstingarna i byn skiter i deras shower och gör egna, men då är det ju så. Vad kan vi göra åt det, och vems förlust? Inte min :rofl:

Som jag skrev tidigare, det som skrämmer mig mest (ihop med detta makt och pengabegär) är att folk ser på och tycker det är okej!

För mig rimmar detta mer illa än något annat. Jämför det med vilken sport ni vill, jag vet ingen annan sport som är global som tillåter denna behandling. Show, med olika raser är så meningslöst då det ser ut såhär. Var är the glory, värdigheten och kärleken för djuret?

[
"Det skrämmer mig verkligen om det stämmer med Emiliusz detta som någon skrev, denne fine hingst"

Det som är skrämmande är att Emiliusz ägare pratade om at hästen va hennes älskling, hennes favorit etc. etc men hon sålde honom likaväl till Brazil fullt medveten om hur showhästar behandlas där.

WAHO har inget med utställningar att göra, men ECAHO har bestämt reglerna för utställning och har mölighet att göra något men gör inget. Det är det som är problemet. ECAHO har inte kraft att genomföra sina regler.

Varför ingriper inte DC under show?

Varför stänger ECAHO inte av handlers som öppet beter sig på ett sådant här sätt?

Stöttar ägarna "sina" handlers så hårt så att ECAHO inte ens kommer åt handlers?

OT Det är mycket beklagligt när hästar blir handelsvaror och föremål för människors girighet och egennytta. Tacka vet jag förr när folk var beroende av sin häst och vårdade den väl för man inte hade råd att agera på annat sätt.

Man köper det som är aktuellt för dagen..eller??

De värderingar man har och den syn på hästar man har speglar sig i den verksamhet man bedriver. Med dagens teknik är det inte acceptabelt att "inte ha en aning".

Om man gör affärer med någon som tillåter att deras hästar behandlas illa, så stödjer och uppmuntrar man våldet. De affärerna talar i sin tur om för ens egna kunder var prioriteringarna ligger.

Som konsument av en vara har vi makten att göra val. Val som påverkar.

Självklart styrs man av sina värderingar av vad man håller högt, pengar, etik, mode, miljö osv.
Fortfarande helt riktigt som du skriver men den verklighet jag har sett under mitt arbetslånga liv (jag talar inte bara om hästar) så gäller i första hand att det skall vara billigt, tillgängligt, trendigt.

Vad tycker du att de som köper semin från "långtbortifrån" då har för ansvar?
Vad tycker du att de som har hingst till allmän avel har för ansvar över kommande föl? Kan tex stoägaren ta hand om sitt föl eller var släpps ansvaret?

och varför står "show"folk på årsmötet och säger (nickar medhållande) att vi ska inte ha in distansryttare i styrelsen eftersom distansryttare i andra länder plågar sina hästar (dessutom påstående på mycket lösa grunder) när de måste veta att den här typen av skit förekommer inom showen :mad:
/Shaggy som inte ska skriva eller läsa i den här tråden för hon blir bara förbannad

Jag kan tycka att vet man som hingstägare om att stoägaren inte behandlar sina hästar på ett bra sätt eller inte är speciellt seriös så kan man gott neka denna betäckning. Utöver det anser jag att man som hingstägare inte har något som helst ansvar för avkommorna. Däremot kan ju felaktig behandling av avkommorna kanske svärta ner även hingstens namn trots att den egentligen inte har något med det att göra. Återigen, jag utgår bara från mina egna tankar och funderingar kring det hela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 674
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka