Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

hela upplägget låter ganska korrupt.

Om det inte går att komma åt handlers (eller rättare sagt att ECAHO inte vågar stå upp för sina principer) så är man ju riktigt illa ute.

Eller har utställning/show passerat sitt bäst-före-datum
Korrupt är bara förnamnet. Mest pengar bestämmer.

Drömmen för de flesta uppfödare är ju att få en häst såld till mellanöstern ( men ändå inte) i slutändan, hur mkt djurvän man är, moral, etik.. så är det nog väldigt smickrande och lockande att få ett bud från en sheijk.
En shejk är bara en vanlig människa.

Antingen har man värderingar som sätter hästens bästa i första rummet, eller så har man det inte. Pengar är inte allt. Det är bara materiellt och har inget genuint värde. Den som blundar för vad hästen kommer att utsättas för, för att själv få en summa på banken borde ägna sig åt handel med bilar eller smycken istället för levande varelser.

:bow::bow::bow::bow:

sällar mig till ovanstående syn på hästar.

Vill man tjäna pengar så finns det som sagt andra saker att handla med, inte minst aktier som ger både spänning och snabb avkastning:).

Ställer frågan och räknar med att få försvara min åsikt:): är det rätt att utsätta en annan levande varelse för lidande (eller potentiellt sådant) bara för att man själv skall må bra, få sitt ego boostat eller tjäna pengar?

Frågan är inte ställd eller riktad till Linn, Annika eller någon annan utan en reflektion i allmänhet.

Trötter! Om du har djur att föda så är pengar av ett visst värde såvida man inte lever i ett merkantilt samhälle. Kanske att du gör det. Att sälja hästar bör inte innebära att det är av ondo. Vad är det som säger att hästen inte kommer i första hand vare sig man har pengar eller ej?
Har hört tusen ggr från de som inte vinner en show att det är pengar och politik som styr. Jovisst, tvivlar inte att så är fallet många ggr men lika många ggr räcker inte hästen till för den dagen eller kanske aldrig någonsin. Tycker du att det är fult på något sätt att förtjäna en så pass god lön att man kan försörja det man har åtagit sig. Jag tycker det är strålande när man har förmågan att ge djuren en god livskvalité och det är baske mig inte gratis!

Har aldrig påstått att det är fult att tjäna pengar i allmänhet. Det fula i kråksången kommer in då man fullt medvetet gör affärer som bidrar till våld mot levande varelser.

När ordet "champion" blir synonymt med "den som fått mest stryk" blir det till skamfläckar i stamtavlan. Inget minglande med shejker eller skålande i champagne kan tvätta bort den skammen.

Det fanns en tid då människor satt och tittade på djur på cirkus med fascinerande ögon; imponerade av allt glitter o glamour. Sedan kom insikten i hur djuren behandlades och misshandlades för att fås att uppträda som de gjorde. Då var det plötsligt inte lika imponerande längre...

"Showen" är en skam för hela arabvärlden och bör följa sin kusin "cirkus" in i det förgångna, där det hör hemma.

Även om jag inte är speciellt intresserad av show själv så tror jag det är farligt att säga att en disciplin är dålig.

Att dessutom låta alla inom disciplinen drabbas för att några beter sig illa, blir lika dåligt som att säga att trav- och galopp är skit eller för den delen distans.

Det finns säkert lika många seriösa inom show som det finns inom alla andra discipliner, säkert påverkas även de av det som visas på klippet. Människor som är oerhört måna om sina hästar och aldrig skulle bete sig som de som visas på klippet.

Vad jag vet så är det inga svenska hästar och ägare inblandade i klippet, mer än den storartade svenske ringmastern:). Sverige och svenskarna har i mycket en annan syn på hästar och hästhållning än många andra delar av världen.

Detta är absolut inget försvar för illa hantering av hästar och jag anser fortfarande att Sverige måste agera inom ECAHO! Men att låta alla som håller på med show drabbas blir fel och orättvist. Det finns hästar, om än kanske inte så många, som är en fröjd att se i showringen. Om alla hästar var så välhanterade, så showiga och lämpliga för disciplinen och visades på sådant sätt som dessa hästar har gjorts genom tiderna, så skulle även jag tycka att det var trevligt att se show.:D

Devere. Nu vet du ju en hel del om mig så egentligen behöver jag inte svara men kan inte riktigt låta bli.
Att ha hästar runt omkring sig är en livsstil lika egoistisk som att skaffa barn, hund m.m. Det är fantastiskt att se nära och kära växa upp, utvecklas osv. Likadan känsla är det med att ha hästar, vara tillsammans, vårda dem osv. Att låta dem ingå i familj. Lycka är att också låta sina ston få uppleva moderslycka, ha sin flock nära och få leva så natursunt som möjligt. Spännande är också att att försöka bedriva en utvecklande avel och om man nu tjänar så mycket pengar på det skall man ha bra mycket tur och kunnande. Jag ser bara kostnader och kan man få tillbaka någon krona på försäljning av avkommor för att lätta upp minuskontot så är det knappast fel. Man behöver givetvis inte sälja vare sig betäckningar eller avkommor okontrollerat.

Varje person som deltar i shower med eller utan häst, eller som köper eller säljer hästar/semin som används i shower bidrar till showens fortlevnad. När det inte görs något åt våldet i och bakom showringen så har man därmed bidragit till våldets fortlevnad.

Rekommenderar varmt läsning av "At What Price Fame"by Halyn Sulieman Ali Abdullah:

länk borttagen av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill behålla showen och ansvarar därmed både för mina hästar och val av handler. Korrupition och våld finns i varenda diciplin så då är det lika bra att skrota allt inte bara focusera på show vilket jag tycker är ganska taskigt. Vi är så många som värnar om våra showhästar och uppskattar våra handlers.

Tack för länken, skall läsas.

Jag håller helt med att man skall reagera mot våld, inom såväl show som distans, galopp m.m.

Med Din tankegång så innebär det att alla som håller på med någon av ovanstående discipliner är delaktiga i det våld som finns inom respektive sport.

Frågan är skall man ta ansvar för andra människors handlingar? Förändrar det något om man avstår från att deltaga jämfört med att deltaga med sätta krav och försöka förändra?

Är det tillräckligt många som inte låter sig köpas av pengar utan vill förändra så går det (tror jag som är idealist).

Vi har en ECAHO-representant, denna person agerar på SAHFs uppdrag. Vilka beslut är tagna för att stävja våldet? Vad jag kommer ihåg så var det en diskussion i vintras i samband med val av ordförande i ECAHO. Denna diskussionen gick bland annat ut på att dåvarande ordförande satte sig upp på penningen och det var flera (däribland domare) som ville ha bort honom, och så blev det också.

AL: Jag vet:), om var och en tog ansvar för sig själv och sina hästar på det sättet skulle det bli himla bra:D. När det gäller pengarna så är det bara att konstatera att det finns inga pengar i hästavel, inte i någon ras. Vill man ha avkastning på arbetande kapital är aktier eller annat både bättre och säkrare avkastning. Problemet är väl att folk inte håller på med avel för pengarna utan av en mängd andra faktorer, däribland prestige, vilket kan ställa till det.

Limona!

Jag brukar ej skriva här men fick info om ditt inlägg.
Innan du, som inte har haft kontakt med någon runt Emiliusz, skriver på ett forum om hur han dog, får du gärna kontakta mig, eller åtminstone ta reda på fakta.
Emiliusz var inte i showträning när han förolyckades, och det var en tragisk olycka, där bara Emiliusz själv var inblandad. jag blir mycket arg över att läsa hur du drar slutsatser utan att veta fakta.
Nog sagt om detta från min sida.
Jag ringer gärna dem som i övrigt misstror eller har behov av att skriva annat när det gäller Emiliusz eller mig utan belägg
Johanna

Även fast jag själv är helt ointresserad av show så tycker jag för den delen inte att den som sport ska skrotas. Däremot verkar det som om det skulle behövas en rejäl utrensning i leden. Och jag förstår mycket väl att alla inte behandlar sina hästar på det sättet som visades i klippet men det är fruktansvärt tragiskt att det får förekomma på det sättet utan att det görs något åt det.

Vad jag har förstått så förs debatten även internationellt, tack och lov.

Det finns åtminstone en handler som driver frågan om förändring och sanktioner. Heder åt honom.

Dessutom är det fel att ECAHO inte gör något.

I samband med utställning i januari i år testades ett av championstona positivt för bl a fenylbhutazone, så även på b-provet.

Hästen diskvalificerades och ägaren fick böta.

Så visst görs det saker, om än att det behövs ytterligare nappatag med vissa handlers.

Jag vill gärna veta hur ECAHO och SAHF resonerar i ämnet.
Detta är vad Alia Al Hussein (som tack o lov blivit ordförande i showkommisionen för ECAHO) har att säga angående den aktuella videon:

I am glad that there is a large outcry about horse abuse in showing. I must point out that this is NOT a rare thing - I was recently at the Egyptian Event in Kentucky, USA, and it was as bad if not worse there. This does not EXCUSE what happened in Aachen, and it was many of the same handlers, but we all need to realise that it is a widespread syndrome - so much so that it has almost become a norm. Judges comment on relaxed horses not being "tense enough",... handlers say they are pampered and well fed - as if constant stress and not knowing where or WHY the next blow will fall does not outweigh good feed and a nice stall, or at least offset it to the detriment of the creature's well being.
ECAHO can set rules, but they are only as strong as those who enforce them. Many are scared to, or not supported by the organisers. The bottom line is that judges reward these methods, so handlers will keep doing it, to win. Many owners are ignorant or don’t care, or think a smack or shank is not SOO bad... AWARENESS is what is needed. PRESSURE on handlers and owners and judges is needed. Please do address these entities. You could also address the ETHA (European Trainers and Handlers Association), a new group, largely of the handlers in the video, who want to represent handlers within ECAHO and who don’t see these actions as wrong, or deny they even happen.
With thanks for your concern, and please feel free to share your views, we all need to act and keep pressure on for change for the better, God Willing,

Sincerely,
Alia Al Hussein

Hej Johanna, jag hade ingen aning om att du hade något med Emiliusz att göra och jag återberättar bara vad jag har hört direkt av en person som ni alla show-aktiva ser upp till och verkar ha mycket stort förtroende för.

Hur skulle jag kunna veta att det var en hemlighet och att man inte fick skriva något om hans död på ett forum utan att först kontakta dig? Jag har inte dragit några egna slutsatser.

Vänligen Limona

Och dessa var domare i Aachen:

Judges: Aragno, G. (IT); Marei, N. (EGY); Tengstedt, M. (DK); Kammer, M. (BR); Schibler, R. (CH); Pittaluga, M. (IT)

Handlers i videon och de ägare de representerade:

Giacomo Capacci (showing e.g. 78 for Otto Berg, 15+37+97+110+187 for Al Shaqab Stud)

Paolo Capecci (#1 for Ronan Braver, 49+66+190 for Dubai Arabian Horse Stud, 102 for Az. Ag. de Tripodi)

Pawel Kozikowski (#176, 116, 51 all for Janow Podlaskie Stud)

Gerald Kurtz (#25 for Idris Hassan)

Tom Oben (#170 for Al Sawary Farm)

Glenn Shoukens (#130 for Al Khaled Farm)

Michael Byatt (#74 for Al Shahania Stud, 5+172 for Al Khalediah Stables)

Frank Spönle (#191 for Equid System Ltd, 99 for Equus Arabians)

Raphael Curti (#3 for Al-Jalawiyah Stud)

Ryan Jones (#34 for Al Muawd Stud)

Philip Looyens [#45 for Al Mohamadia Arabian Horse Stud)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 671
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
434
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka