Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Bilder.

Här var hon något mellan 6 och 10år gammal:
26553199.jpg

Samma dag jag skrev papperna på henne (Nov. -08)
24738409.jpg

Efter 4veckor hos mig (Nyår -08)
25415060.jpg

3:e Jan. -09
25610452.jpg

Sommaren -09 (nydräktig)
29491720.jpg

Sommaren -09 (nydräktig)
29491724.jpg

Sen på grund av massa olyckliga händelser som gjorde att hon försvann från mig hösten -10 (polisärende), jag lyckades hitta henne och köpa hem hem henne i April -11, diverse privata problem och även flytt, så har jag inte hunnit sätta igång henne. Hon behövde först och främst varva ner, få någorlunda ordning på hovarna, komma upp i hull så hon inte såg ut som ett staket längre och sen har det tyvärr inte blivit så mycket mer just nu.

Så nu (2mån sen) så såg hon ut såhär.
32643535.jpg

Måste bara få visa denna. Tant och mannen kramas:
32643526.jpg

Jag antar att inte semin är ett alternativ, med tanke på hennes ålder?

Annars hade jag spontant sagt länk borttagen av moderator(Monogramm - Premiera/Piechur). Jag har fått tre hingstungar efter honom och han förbättrade de gammelpolska mammornas exteriör på alla tre (främst när det gällde överlinjen och benen). Det han möjligtvis saknar är höjden. Han är mer normal-150-hög.

Hans egna meriter är främst inom show (senast i helgen som klasstvåa på All Nations Cup i Aachen med 91,7 poäng), men som alla polska hingstar har han gjort en säsong på galoppbanan i Warsawa och morfar Piechur, samt farmor Monogramma är väldokumenterade när det gäller både egna och avkommors galoppmeriter. Han avelsvärderades på Grevagården 2005 med 41 poäng (9 på traven).

Här är min uppfödning Nael (Premier - Narzeczona/Chock), född 2006, med ägaren Madde i sadeln.

Madde_Nael_Simone_Fridolfsson.jpg

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Min första tanke med semin är njäää... Men varför inte igentligen? (förlåt min okunskap)

Fick föl -10. Tog sig på första försöket på naturlig. Är det jätte mycket svårare på semin då?

Vilka hingstar finns det på naturlig som inte står extrem långt borta? kan tänka mig att köra ca 30, max 40 mil med henne.

Du nämde gammelpolk. Vad defingerar detta? (nyfiken i en strut)

Och sen har jag hört allt detta om Crabbet blod. Vad i hela fridens namn ÄR det?? Ingen som gett mig ett rimligt svar...

Nackdelen med semin i det här fallet är att de flesta arabhingstar står på naturlig betäckning och ev. fruset semin. Färsk/kyld är mer ovanligt. Marknaden är för liten. Därför kan du räkna med att de hingstar du hittar på rimligt avstånd från dig står på naturlig betäckning.

Hingsten i mitt inlägg ovan ska vara Premier (den borttagna länken). Mer info finns på min hemsida (leta i sitemapen). Där finns även definitionen på helpolsk och gammelpolsk under Arabhästen - Den polska aveln. Ditt sto är gammelpolsk, enligt den gängse definitionen. Fast jag syftade mer på en äldre typ, egentligen. Lite grövre, lite lågställd.

Crabbet-blodet kommer från ett stuteri i England som hette Crabbet Park från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet. Wikipedia har en rätt bra sida om stuteriet.

Fördelen med semin, speciellt på ett äldre sto, är att man har betydligt mer koll, i och med att man ultraljudar varannan dag.
Detta gör att man inte infekterar stoet med onödiga betäckningar, man kan skölja och behandla om man ser att hon står med vätska i livmodern osv.
Jag får ju inte göra reklam för egen hingst, men det finns arabhingstar på färsk semin med otroligt bra dräktighet. ;)

Jag tycker du skall fundera på stoet, eftersom du skriver att så mycket behövs förbättras, ingen hingst kan fylla alla dina krav!
Erfarna uppfödare är överens att moderstoets inflyttande på fölet är 60% och hingstens 40% Har stoet egenskaperna som krävs för att producera en bra ras representant? Vad skall stoet bidraga med till fölet?

Burowka gick på bete vid mitt stall sommaren 1987, hon va trevlig och lugn men sakande arabtyp. Har även sett Sparto 1980 flera gånger när han visades på utställning, minns att han var liten och kompakt, hade grov halsansättning och kort hals men rastypisk endå.

Jag håller med om att stoet har mycket att önska som avelssto, men här måste man ändå ta med några saker i beaktande. Stoet är 20 år nästa år, så någon längre avelskarriär kan det inte bli frågan om och om jag tolkar ägaren rätt så vill hon ha en efterträdare till ett sto som hon är väldigt fäst vid och helst då en bättre kopia av henne själv.

Jag kan inte tycka att det är helt fel tänkt, trots allt. Inte så länge som stoet har egenskaper som verkligen kan ställa till det om det nedärvs och framförallt inte om man verkligen lägger manken till och letar rätt på en riktigt bra hingst och inte bara ta grannens billiga-och-bra eftersom stoet ändå inte är något toppsto.

_Skifting_: Jag vill minnas att vi har diskuterat en partner till Bozaida förr... ;) Mitt råd blir samma som då. Åk runt och titta på hingstar och leta efter en som har precis allt det du söker. Inte bara de egenskaper som Bozaida saknar i dina ögon. Titta även på diverse avkommor med olika typer av mödrar. Det som gjorde att jag föreslog Premier ovan är bland annat just därför att han har fått många avkommor i Sverige och de blev överlag bra och liknar varandra väldigt mycket.

Om storleken är viktig kommer det förmodligen att bli ett problem för dig. Araben är väldigt homogen storleksmässigt och de flesta ligger runt 148-152 cm. En linje som sägs "lämna stort" ligger runt 155, men det är ändå inga garantier, eftersom det troligen finns 150-hästar i andra eller tredje led som kan slå genom. Du kan lika gärna få en i samma storlek som stoet oavsett hingst. Jag skulle fokusera på att hitta en hingst som uppfyller alla dina krav och nöja mig med om den är över 150. Annars kommer det att bli svårt att hitta du blir nöjd med.

KL

Kullatorp har ju en jättefin hingst efter Premier, men han kanske inte står till allmän avel? Det är annars en hingst som jag kunde tänka mig själv. Har varit ute och visat sig en del också, även i ridsammanhang - dock väldigt ung ännu.

Jag tycker du skall fundera på stoet, eftersom du skriver att så mycket behövs förbättras, ingen hingst kan fylla alla dina krav!
Erfarna uppfödare är överens att moderstoets inflyttande på fölet är 60% och hingstens 40% Har stoet egenskaperna som krävs för att producera en bra ras representant? Vad skall stoet bidraga med till fölet?

Burowka gick på bete vid mitt stall sommaren 1987, hon va trevlig och lugn men sakande arabtyp. Har även sett Sparto 1980 flera gånger när han visades på utställning, minns att han var liten och kompakt, hade grov halsansättning och kort hals men rastypisk endå.

Jag har funderat på mitt sto, måååånga gånger. Visst, hon har saker att förbättra, men vilken häst är perfekt? Tyckte att det kändes lika bra att skriva ut det som jag ser som nackdelar, man behöver ju liksom inte välja en hingst som besitter samma negitiva egenskaper. ;) Tanken med avel är väl att förbättra och utveckla?

Det jag hoppas med att mitt sto bidrager med är BRA galopp (vilket jag tycker att många araber brister i), bra ben (som jag även här tycker att jag ser mindre och mindre av), men framför allt psyke, arbetsvilja, massa (rejäl bål med plats för lungor, hjärta osv) och temperament. Om man tittar på bilder från när hon var ung

26553198.jpg

26553204.jpg

26553201.jpg

så tycker inte jag att hon har så pass mycket brister som hon har idag. Hon har haft ett tufft liv, år av mycket slitsam felridning (kolla mina gamla trådar, där finns hennes historik) som faktiskt har förstört mycket av exteriören.

Och hennes modell faller mig mycket i smaken. Jag är (tyvärr) inte speciellt förtjust i "dagens" extremtypade araber med svanhals, kraftig dish, långt och platt kors, inget båldjup och sneda, vinga och krokiga tandpetar-ben.. :o

Men visst, jag kan hålla med om att Tant har en del att förbättra, men även mycket att bevara. Jag har väl mina planer på att förhoppningsvis kunna utveckla MIN avel lite med en avkomma (fler led). Men främsta tanken är till helt eget bruk.

Jag håller med om att stoet har mycket att önska som avelssto, men här måste man ändå ta med några saker i beaktande. Stoet är 20 år nästa år, så någon längre avelskarriär kan det inte bli frågan om och om jag tolkar ägaren rätt så vill hon ha en efterträdare till ett sto som hon är väldigt fäst vid och helst då en bättre kopia av henne själv.

Jag kan inte tycka att det är helt fel tänkt, trots allt. Inte så länge som stoet har egenskaper som verkligen kan ställa till det om det nedärvs och framförallt inte om man verkligen lägger manken till och letar rätt på en riktigt bra hingst och inte bara ta grannens billiga-och-bra eftersom stoet ändå inte är något toppsto.

_Skifting_: Jag vill minnas att vi har diskuterat en partner till Bozaida förr... ;) Mitt råd blir samma som då. Åk runt och titta på hingstar och leta efter en som har precis allt det du söker. Inte bara de egenskaper som Bozaida saknar i dina ögon. Titta även på diverse avkommor med olika typer av mödrar. Det som gjorde att jag föreslog Premier ovan är bland annat just därför att han har fått många avkommor i Sverige och de blev överlag bra och liknar varandra väldigt mycket.

Om storleken är viktig kommer det förmodligen att bli ett problem för dig. Araben är väldigt homogen storleksmässigt och de flesta ligger runt 148-152 cm. En linje som sägs "lämna stort" ligger runt 155, men det är ändå inga garantier, eftersom det troligen finns 150-hästar i andra eller tredje led som kan slå genom. Du kan lika gärna få en i samma storlek som stoet oavsett hingst. Jag skulle fokusera på att hitta en hingst som uppfyller alla dina krav och nöja mig med om den är över 150. Annars kommer det att bli svårt att hitta du blir nöjd med.

Jo, jag minns att vi har prtat om partner till "Fröken Tant" innan. Alltid bra kommentarer från dig! :laugh:

Storleken är väl igentligen inte viktig, ser den snarare som ett plus. Skulle valet stå mellan en hingst som är perfekt på det mesta för Toots men mankhöjden är låg eller en hingst som inte uppfyller lika mycket men med en hög mankhöjd så faller valet ABSOLUT på den mindre. Så det är inte sååå viktigt. Men som sagt ett plus. två hingstar med lika kvaliteer så väljs hingsten med mest höjd tex. :D

Det är jättetrist att se.
Handen på hjärtat så är det inte många handlers som får fram hästen på ett bra och juste sätt. Ryck och slit.
Its all about the money. Its all but the dum dum durudum.

Allt snack om att många utställningstränade hästar är fruktansvärt strykrädda stämmer, kan man nog säga...

Ja, det är tyvärr otroligt vanligt. Det är inte kul när man ser vuxna hingstar krypa... Tyvärr fungerar det och eftersom det fungerar så fortsätter mindre nogräknade (eller okunniga) ägare att skicka sina hästar i träning till dem. Det är så synd, eftersom det fungerar precis lika bra utan våld. Bojkott från ägare är nog det enda som fungerar.

Christine Reed på Toskhara i USA berättade för mig att när de ska skicka hästar på showträning så brukar hon säga till tränaren: "När hästen kommer hem så testar jag att ställa upp den och höja pisken. Om hästen dyker då, så får du aldrig en häst i träning från oss igen..."

Kikade på filmen och helt klart har ngn ökat hastigheten och sen gjort snabba effektulla inklipp. Det ökar givetvis effekten av våld. Det innebär inte att jag försvarar våldsamheter mot hästar utan jag är medveten om att hårt våld förekommer och det är alldeles helt bedrövligt.

Jag fattar inte heller. De ska sträcka fram nosen. Men på vissa sekvenser så ser man ju hur de sliter till åt sidan så att hästen nästan faller okull, särskilt på en unghäst. Hålla hästen vettskrämd kanske?

Jag vet att vissa människor har hårda träningsmetoder. Det som stör mig mest är att de får behandla hästarna så där på visning.
Att inte domarna stoppar eländet?!

Kikade på filmen och helt klart har ngn ökat hastigheten och sen gjort snabba effektulla inklipp. Det ökar givetvis effekten av våld. Det innebär inte att jag försvarar våldsamheter mot hästar utan jag är medveten om att hårt våld förekommer och det är alldeles helt bedrövligt.

Hur ser du det? Jag tittade en gång till och tittade på människorna runtomkring, och det är ingen av dom som rör sig onormalt på det sätt dom skulle om filmen hade snabbats på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 677
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka