Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag vet att vissa människor har hårda träningsmetoder. Det som stör mig mest är att de får behandla hästarna så där på visning.
Att inte domarna stoppar eländet?!

Det ser iaf ut vid 1.08 som om en domare försöker säga åt handlern.

Det ser iaf ut vid 1.08 som om en domare försöker säga åt handlern.

Det är ingen domare utan ringmastern, som är svenske Sven Svensson. Han är suverän på sitt jobb och ni som har varit på Blommeröd-utställningen känner igen honom därifrån. Sven har fått väldigt mycket beröm för sin insats under All Nations Cup vilket han är väl värd!

Anette

KL

Tyckte det var fantastiskt att se ringmastern gå in och skydda hästen, väldigt snyggt och hedervärt gjort.

Dålig hästhantering och våld mot hästar är bedrövligt och verkar finnas i de flesta discipliner. Det som förvånar mig i filmen är dels att detta är många av de mest kända proffsen /någon har väl dessutom varit här i Sverige och haft clinic/ som beter sig så här på internationell show (då vill man inte tänka på hur de beter sig när ingen ser), dels att det inte verkar vara några sanktioner för att bete sig på detta sätt.

Varför går inte överdomare/DC in och ger tillsägelser/straff/böter?

Om det inte finns sanktioner för ett sådant här beteende så innebär ju det att beteendet accepteras av organisatörer och Ecaho.

@devere: Håller fullständigt med dig, det pratas SÅÅ mycket innan säsongen att nu ska vi ta tag i missförhållandena i showringen... men sedan blir det lik f-b så här ändå. Har sett alldeles för mycket på shower som ansetts vara relativt "rena".

Sven Svensson: :bow: :bow: :bow:

/Karlsson som börjar bli less och tycker så synd om hästarna

Ja det är helt oförsvarbart.

Jag måste försöka tänka mig varför det är såhär.
Jag tänker att handlers står under en massiv press av betalande kunder (hästägare). Hela showen består av sponsorer och många av dessa sponsorer har orimliga krav på hästarna och på showen. Hot är vardagsmat. Hot om avsked, hot om indragna sponsorpengar. Hot om omval av domare. Handlers måste prestera top, no matter what - till nästan vilket pris som helst.
Ser man på det med kritiska ögon så förstår man att detta handlar inte endast om en korrekt och arabtypisk häst! Ett är säkert: Bästa häst vinner inte alltid.
Och om de vinner: till vilket pris?

Det går inte att försvara, jag vill gärna försöka förstå för att kunna påverka till att förändra.

En STOR Eloge till Sven. :bow: Den största man kan ge.
Skulle dock inte bli förvånad om han inte blir anlitad fler gånger efter detta uppbåd. Som sagt, nån betalar för kalaset och den någon eller några har ett stort intresse i att vinna. Jag hoppas verkligen att det inte går att tygla alla dessa människor som har inflytande och anser att det är fel detta.

Hade det varit jag hade jag satt in totalstopp på ryck i kedja = diskad.
Alla vi VET ju att det går att träna en häst att stå fint utan våld. Det är bara så att alla klarar inte av det. Så dom handlers kommer inte bli anlitade mer...för dom blir bara diskade eller så får dom inte hästen att stå.
Simpelt!

Jä*vla lengräddade människor som står och bara ser på och inget säger. Top Noch Nutcases! :devil:

Jag har faktiskt sett en apatisk ettåring på en av våra stora shower. Stirrade in i väggen och reagerade inte då rumsgrannarna gnäggade. Regaerade inte på att jag sträckte in en hand. Det var så hjärtskärande att se, halva mitt hjärta lämnade jag kvar hos det lilla stoet med sockerkoppsmulen och de stora, svarta tomma ögonen.

Tycker det är fruktansvärt att man får behandla hästar på detta viset inför ögonen på 100 talet åskådare, domare och hästmänniskor. Vilket svek!
Även i Sverige åker hästar på stryk, det är vanligare än man tror. Det är bara vi som kan förändra och påverka.
Blundar man håller man med.

DÄR KONSTEN SLUTAR TAR VÅLDET VID.

Det är ingen domare utan ringmastern, som är svenske Sven Svensson. Han är suverän på sitt jobb och ni som har varit på Blommeröd-utställningen känner igen honom därifrån. Sven har fått väldigt mycket beröm för sin insats under All Nations Cup vilket han är väl värd!

Anette

Men så bra!!

All heder till honom. Det är synd att inte fler verkar ha reagerat.

Hade det varit jag hade jag satt in totalstopp på ryck i kedja = diskad.
Alla vi VET ju att det går att träna en häst att stå fint utan våld. Det är bara så att alla klarar inte av det. Så dom handlers kommer inte bli anlitade mer...för dom blir bara diskade eller så får dom inte hästen att stå.
Simpelt!

Håller med i allt du skriver.

Men jag funderar över en sak. Är inte allt detta ryckande för att man försöker få hästarna att så i "arabposen" som jag personligen tycker är så fruktansvärt onaturligt. Måste den stå på det där artificiella sättet? Hästarna verkar liksom inte direkt ha en fallenhet för att stå så....

Klarar inte arabdomare att se om det är en bra häst eller inte om den bara står som vanligt?

Det gör ont att se dessa vackra djur behandlas på det sättet. :(:mad:

Det går alldeles utmärkt att få hästen i arabpose på andra sätt! Själv använder jag morötter och hästen vet att den måste spänna halsen och se snygg ut innan den får moroten. Tar lite längre tid att lära in, men i slutändan tror jag att det är mkt bättre, framförallt eftersom hästen då är avslappnad och kan visa sina rörelser bättre. Och med moroten så är öronen alltid framåt med!
Det enda jag aldrig får till bra är överlinjen, men det beror helt enkelt på att jag inte vet hur jag ska göra.

Dock kan jag tycka att det är ok att rycka till i kedjan när man tex springer med hästen och hästen kanske förlorar fokus och riskerar att slita sig. Men det ska ju inte behövas med hästar på den nivån kan jag tycka.

Varför sätter de inte stopp för det?
Pengar.

Hela showindustrin borde läggas ner. Så länge det finns pengar att tjäna går det inte att reglera bort våldet. Och det är inte bara utomlands det är problem. När en vuxen hingst tuggar mot handlern som en fölunge gråter mitt hjärta. Och detta i Sverige. Aldrig någonsin sätter jag min fot på en "show" igen. Bastards.

KL.
Inom alla dicipliner ser man alltid ngn form av plågsamhet för djur. Bara enkla saker såsom felaktig ridning som ger oerhörda slitningar på kraken, felfodring, dålig utevistelse m.m. Jag tycker det är minst lika upprörande.

KL.
Inom alla dicipliner ser man alltid ngn form av plågsamhet för djur. Bara enkla saker såsom felaktig ridning som ger oerhörda slitningar på kraken, felfodring, dålig utevistelse m.m. Jag tycker det är minst lika upprörande.

Jag håller med om att allt som får ett djur att må dåligt är upprörande MEN i utställningsringen sker det pga pengar. I de andra fallen du nämner är det oftast okunskap. Jag säger inte att det ursäktar något men det är trots allt olika mekanismer och för mig är cynismen bakom showhästarna helt ofattbar.

Jag förstår hur ni tänker men hur ställer ni er till trav och galopp? Klart att det handlar om pengar det gör det även när man skaffar häst och inte har råd att ge mat, vet.vård osv. Pengar styr där med. Jag visar mina hästar på show och jag känner inte att det är fel eller att mina hästar är felbehandlade av sin handler. Hur försvarar man trav o galoppsporten då?

Inom alla dicipliner ser man alltid ngn form av plågsamhet för djur
Så länge det finns människor utan empati, kunskap o förståelse för djurens bästa så finns det våld. Gör det till en sport där man kan tjäna pengar så ökar våldet exponentiellt. Det är så lätt att blunda när det är pengar inblandade.

Men att det finns andra discipliner där det förekommer våld gör inte våldet inom show mer acceptabelt.

Jag tycker inte heller att man behöver bojkotta en hel sport. Det är inte själva showsporten som sådan som är problemet. Däremot ska man vara VÄLDIGT noga när man väljer tränare.

Inom hoppning är det vanligt med barrering i vissa länder/hos vissa tränare. Det gör väl inte hela hoppsporten fel? Det finns säkert många fler exempel på rent djurplågeri inom andra sporter (som jag är lyckligt ovetande om) och inte bara att rida eller fodra fel pga okunskap.

Carina på Silver Arabians

Våld är inte acceptabelt hos varken människa eller djur men tyvärr förekommer det vare sig det är pengar med i spelet eller ej. Vi behöver inte skrota showen men däremot ta vårt ansvar när, som Carina skriver, vi väljer vår handler.

Håller med till 100%.
Att dra och rycka hästen är tecken på en dåligt tränad häst. Det ta tid att träna en häst ordentligt till utställning, kunderna vill inte betala för tiden det ta och handlern vill inte förlora en kund.
Handler-världen är ett djungel, handlers gå över lik för att skaffa/behålla kunder, integretet existerar inte. Jag tro inte det blir bättre heller, utställnings siffror gå ner, handlers få slås om hästarna som fortfarande visas.
Vad gör DC, utställnings arrangör, ECAHO? Absolut ingenting tyvarr, alla är red at skräma bort deltagare, sponsorer etc. Domarna säger inget heller - de är reda för att inte blir anlitad.
Personligen har jag mailat ECAHO´s ordförande och sagt vad jag tyckte efter Aachen. Kanske skulle hjålpa om fler gjörde likadant, det skadar inte iaf.

Visst förekommer det våld mot hästarna inom alla discipliner men det som jag reagerade över i det här klippet var att det användes så öppet inför både domare och publik. Att det med andra ord accepteras av etablissemanget inom sporten. Och visst förstår jag att inte alla behandlar sina hästar på det här viset men det är illa nog att eliten gör det. Det stärker ju inte direkt mitt förtroende för min redan lite aviga inställning till sporten.

Exakt!! Det sker ju med domare/personal/ publikens goda minne!!

Annika jämförde med andra sporter. En jockey blir dömd till straff och kan även fråntas segern om har spöar hästen på ett visst sätt eller för mycket. Samma sak på hopptävlingar. Inom distansen får man inte ens hålla i ett spö vare sig man rider eller hanterar hästen från marken.

Och vad som händer hemma i stallarna vet vi ju tyvärr inte. Men vi borde kunna stoppa det som händer på show.

Hingsten Emiliuz dog av en hjärtinfarkt sedan han blivit så skrämd av sin tränare..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 677
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka