Sv: Arabavel 2011
Ja det är helt oförsvarbart.
Jag måste försöka tänka mig varför det är såhär.
Jag tänker att handlers står under en massiv press av betalande kunder (hästägare). Hela showen består av sponsorer och många av dessa sponsorer har orimliga krav på hästarna och på showen. Hot är vardagsmat. Hot om avsked, hot om indragna sponsorpengar. Hot om omval av domare. Handlers måste prestera top, no matter what - till nästan vilket pris som helst.
Ser man på det med kritiska ögon så förstår man att detta handlar inte endast om en korrekt och arabtypisk häst! Ett är säkert: Bästa häst vinner inte alltid.
Och om de vinner: till vilket pris?
Det går inte att försvara, jag vill gärna försöka förstå för att kunna påverka till att förändra.
En STOR Eloge till Sven.
Den största man kan ge.
Skulle dock inte bli förvånad om han inte blir anlitad fler gånger efter detta uppbåd. Som sagt, nån betalar för kalaset och den någon eller några har ett stort intresse i att vinna. Jag hoppas verkligen att det inte går att tygla alla dessa människor som har inflytande och anser att det är fel detta.
Hade det varit jag hade jag satt in totalstopp på ryck i kedja = diskad.
Alla vi VET ju att det går att träna en häst att stå fint utan våld. Det är bara så att alla klarar inte av det. Så dom handlers kommer inte bli anlitade mer...för dom blir bara diskade eller så får dom inte hästen att stå.
Simpelt!
Jä*vla lengräddade människor som står och bara ser på och inget säger. Top Noch Nutcases!
Jag har faktiskt sett en apatisk ettåring på en av våra stora shower. Stirrade in i väggen och reagerade inte då rumsgrannarna gnäggade. Regaerade inte på att jag sträckte in en hand. Det var så hjärtskärande att se, halva mitt hjärta lämnade jag kvar hos det lilla stoet med sockerkoppsmulen och de stora, svarta tomma ögonen.
Tycker det är fruktansvärt att man får behandla hästar på detta viset inför ögonen på 100 talet åskådare, domare och hästmänniskor. Vilket svek!
Även i Sverige åker hästar på stryk, det är vanligare än man tror. Det är bara vi som kan förändra och påverka.
Blundar man håller man med.
DÄR KONSTEN SLUTAR TAR VÅLDET VID.