Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Det togs bort för man får inte lägga ut sin mailadress här. Det räknas som en efterlysning och de har sin plats på annonsforumet.

Görel, moderator

KL Nu har vi kommit så långt att vi planerar för en dag med föreläsningar i November, en heldag med tre föreläsare i olika ämnen.
Därefter blir det en föreläsning i början på nästa år, då en heldag med exteriör och tillgång till hästar att titta på.
De föreläsningar vi anordnar blir någonstans runt Mälardalen och kommer att vara öppen för alla som är intresserade av araber.
Tack för förslag på föreläsare.
Om ni som bor i andra delar av landet också fixar föreläsningar så får vi många tillfällen att träffas och lära oss mer.
Vilka är intresserade av att på något sätt utvärdera den avel vi har idag?
Om vi hjälps år borde det inte vara omöjligt!?
Ingela

KL Nu har vi kommit så långt att vi planerar för en dag med föreläsningar i November, en heldag med tre föreläsare i olika ämnen.
Därefter blir det en föreläsning i början på nästa år, då en heldag med exteriör och tillgång till hästar att titta på.
De föreläsningar vi anordnar blir någonstans runt Mälardalen och kommer att vara öppen för alla som är intresserade av araber.
Tack för förslag på föreläsare.
Om ni som bor i andra delar av landet också fixar föreläsningar så får vi många tillfällen att träffas och lära oss mer.
Vilka är intresserade av att på något sätt utvärdera den avel vi har idag?
Om vi hjälps år borde det inte vara omöjligt!?
Ingela

Nog måste väl många vara intresserade av att utvärdera vår avel?

Ja det måste det ju vara. Men hur, med vilka verktyg? Det finns ju ingen avkommebedömning, inget register för tävlingsresultat.

Nej det finns det ju inte så förhoppningsvis kanske någon tänder till och börjar engagera sig i det.

Om Du kommer ihåg så började jag på stoägareföreningen med en hingstlinje och denna linjes avkommor i Sverige.

Intresset för att hjälpa till att kolla upp några avkommor var noll!!!!

För att utröna vad olika linjer gett, oavsett sto- eller hingst så krävs det att man engagerar sig och tröskar sig igenom vad de faktiskt givit, svårare än så är det inte, men det kräver engagemang. Det är inget enmansjobb, i alla fall inte om man skall försöka få någon överblick och bli färdig i detta livet.

Nej det är verkligen inget enmansjobb.. Jag har själv lagt en hel del tid på att hitta tävlingsresultat för avkommor till min hästs stofamilj samt hennes fars avkommors tävlingsresultat. Det är i stort sett omöjligt att få det komplett. Tyvärr..

Låter jättekul! Jag går gärna på föreläsning. :)

Lite OT: Ev. kanske man kan dra ihop ngn typ av "samåkning" här från Östergötland om fler är intresserade?

Absolut! Jag har plats i min bil, men den drar ju lite bensin, och har för tillfället en trasig ruta ifall jag inte hinner fixa den. Men den tar sig framåt iaf ;)

Hade inbrott i den för ett tag sen tyvärr...

Detta är väl det stora problemet eller vad man nu skall kalla det för:).

De flesta gör bara åt sig själva och det som intresserar dem, men det kanske också är lösningen på problemet, vad vet jag.

Alla gör sin egen häst stofamilj-/hingstlinje, lägger upp detta någonstans och sedan sammanställer några själar detta så att man får en mer komplett bild. Personligen tycker jag det är intressant att se vilka kombinationer av linjer, alltså inte bara just stofamiljen resp hingstlinje, utan med vilka linjer dessa korsats.

Om man skall söka sig bakåt är ju galoppresultaten det lättaste att börja med då de finns tillgänglia sedan många år på de polska hästarna.

Detta är väl det stora problemet eller vad man nu skall kalla det för:).

De flesta gör bara åt sig själva och det som intresserar dem, men det kanske också är lösningen på problemet, vad vet jag.

Alla gör sin egen häst stofamilj-/hingstlinje, lägger upp detta någonstans och sedan sammanställer några själar detta så att man får en mer komplett bild. Personligen tycker jag det är intressant att se vilka kombinationer av linjer, alltså inte bara just stofamiljen resp hingstlinje, utan med vilka linjer dessa korsats.

Om man skall söka sig bakåt är ju galoppresultaten det lättaste att börja med då de finns tillgänglia sedan många år på de polska hästarna.

Devere, kommer du ihåg att vi pratade för ett tag sedan om att ev ha någon diskussionsgrupp där vi skulle gå igenom stofamiljer och hingstlinjer och ha uppgifter från gång till gång att gå igenom. Jag sa då till dig att jag gärna skulle vara med och hålla i det och bidra med material och det jag har i mitt huvud, så om det är några som är intresserade av det så står mitt erbjudande fortfarande kvar (eller också blir det bara du och jag :D ).
Jag som är enormt intresserad av stammar, historia och allt som rör arabavel skulle tycka att det vore jättekul att samla likasinnade kanske en kväll i månaden, kanske via Skype i en gruppkonversation och att material mailas till er innan varje träff...??

Anette

Tack för att Du påminde:bump:.

Vi tar tag i detta NU så att det händer något.

Två frågor:

hur fixar man skype?

vilka vill vara med? Maila mig här eller på stoägareföreningen så försöker jag organisera ihop allt:D.

Anette, ringer Dig så organiserar vi upp allt ihop. Lägger också ut en "blänkare" på stoägareföreningen. Är det bara Du och jag så behövs ju ingen skype:D.

Startdatum? Förslag första måndagen i oktober och sedan fortlöpande första måndagen varje månad, vad tror Du?

*kl*

Jag ger mig varken in i diskution om SAHF, ARAB eller liknande. Har inte kunskaper nog till detta.. :angel:

Det jag vill fråga är om just hingstar inför nästa år.

Jag har ju "Fröken Tant", -92 e.Sparto u.Borowka -El Borr (ni kan söka på hennes namn, Bozaida, för fullständig stam).

Har bestämt att betäckning kommer ske nästa år för en renrasig avkomma.

Min tant är rejäl, bra benställning och ca 146-147cm i mkh. Mycket bra galopp och skritten är även den bra när hon slapnar av och tar ut steget. Traven är tyvärr inget att hurra för. Taktfast och rytmisk när hon slapnar av, men enligt en nära vän till mig som tävlar högt i dressyr (hbl) och även håller på med avel (dressyr) så hade hon nog fått en 6-7 på skritt, 4-5 på trav och 8-9 i galopp.
Hon är tyvärr något överbygd och jag hade gärna haft något längre och lite högre ansatt hals. Överlag så är hon av trevlig, äldre, grövre och robustare modell.

Det jag söker i en Hingst är:

+ Bra överlinje
+ Gärna lång hals
+ Byggd i "uppförsbacke"
+ Höjd
+ Massa
+ Bra trav och galopp
+ Prestationer (Ej Showprestationer, vill att den ska ha visat sig hållbar på tex. Galoppbanan, distans eller rid/körgrenar)

- lång rygg
- under ponnymått
- överbyggd
- extremt mycket temp.
- Vill inte heller att det ska vara en "tandpetar-modell"

Är inte förtjust i Egyptiskt, tyvärr, så polsk hingst är tacksamt.

De flesta jag pratat med tycker jag ska betäcka med Emeryk på Blommer*d.
Då behåller jag förvisso massan, men resten då?
Jag har inte ögon till att bedömma gångarter i showringen (alla hästar ser ju ut att ha betydligt bättre gångarter när dom flaschar än dom har under ryttare).

Avkomman får gärna lov att vandra upp åt 155 sträcket, ha massa och rejäla ben.
Den kommer förhoppningsvis stanna här hos oss och ridas av mig och min man. Dressyr/hopp till ca LA/LA, precis börjat experimentera med western och tycker det är kul, så lite sånt med. Kommer köras in och förhoppningsvis starta lite i det med. Och så har jag länge velat testa distans.

Så avkomman ska förhoppningsvis bli en trevlig allroundhäst som ska kunna kravla sig igenom alla mina påhitt som jag bara "måste" testa. :angel::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 677
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka