Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

"ja, kanske inte bästa blodet för sport, men jag ser det som ett spännande projekt, och uppfödarna sa att mamman var uthållig, hon kunde springa i hagen i timmar innan hon gick att fånga".

:rofl:

Jag tycker inte det är spec svårt att hitta bra prestationsblod till salu för en skaplig penning. Däremot har jag nog en fördel i att jag kan tänka mig att rida in och utbilda min häst själv (föda upp den också :)).

Många ryttare (oavsett rasintresse) jag känner drar sig för att köpa en unghäst, de vill gärna hitta ngt som är grundinridet och ännu hellre lite utbildat. Och det är svårt att hitta upplever jag. Bra, ridna araber håller folk hårt i. Jag har själv blivit fegare med åren och är rätt nöjd med min "tanthäst".

Jo på ngt sätt spelar det roll att man har en erfarenhet att bygga på och är den rätt riktad så är det givetvis ett plus. Å andra sidan kommer det aldrig någonsin hända att alla är nöjda med alla. Ta och ge. Kritiken är inte massiv om du nu tror det. Och Bewellin, jag vet att delar av styrelsen inte tycker att allt är bra.
_________

KL

Ni som har erfarenhet, kunnande, vet hur allt skall bli bra, varför bildar ni inte arbetsgrupper och förankrar det i styrelsen istället för att spy galla runt alla forum. Det krävs iof att vara medlem, lägga ner tid också.

Jo Annika, kritiken är massiv. Öppna öron och ögon på allvar så ser du det. Det är klart att alla i klicken runt styrelsen tycker att allt är bra och strör rosor till varandra, men för att det ska bli en livaktig fungerande förening räcker inte det. Man måste ta till sig av kritiken och börja tänka i öppnare banor.

Det har gjorts många försök att bilda grupper som du skriver, men de dör i sin linda eftersom de motas i grind. Och jag är medlem, mycket tveksam medlem men vill ha möjlighet att kunna ställa ut mina araber.

Vilka arbetsgrupper motas i grind?
Så var vänlig att inte komma med kommentarer att klicken runt styrelsen tycker att allt är bra och strör rosor åt varandra. Jag ser det som ett direkt oförskämt påhopp på mig. Du har definivt inget underlag till vad du uttalar dig om.

Eller varför inte sätta punkt efter andrasorteringshäst, helt enkelt? Det finns inte speciellt många rena showuppfödare i Sverige heller. Hobbyavlarna "hellre än bra" är nog betydligt fler...

Carina på Silver Arabians

En sak är väl vad man tänker, men när ingen häst i flera generationer bevisat hållbarhet och tävlingsskalle i nån ridsportgren så har man ju ingen aning om vad man kan förvänta sig av hästen i sporten.

Som om folk skulle kunna sälja travare genom att säga "ingen i de 4 närmaste generationerna har ens kvalat, men sen, i 5e generationen, finns minsann en som vann lopp."

Bewelinn;14659093Många ryttare (oavsett rasintresse) jag känner drar sig för att köpa en unghäst skrev:
det[/B] är svårt att hitta upplever jag. Bra, ridna araber håller folk hårt i. Jag har själv blivit fegare med åren och är rätt nöjd med min "tanthäst".

Fast det finns riktigt bra tävlade distanshästar till salu. Men ingen vill betala. Och då kan lika gärna säljarna ha kvar sina hästar som gräsklippare.

Det är ju väldigt synd. :( Jag känner mest "vanliga" allroundryttare och det är klart att de kanske (delvis iaf) tittar efter andra egenskaper än vad som utgör en bra distanshäst?

Kan det vara lite så också att det ligger lite "prestige" i att ta fram sin distanshäst själv och inte köpa "färdigt"? Jag vet inte själv, bara en fråga.

Vilka arbetsgrupper motas i grind?
Så var vänlig att inte komma med kommentarer att klicken runt styrelsen tycker att allt är bra och strör rosor åt varandra. Jag ser det som ett direkt oförskämt påhopp på mig. Du har definivt inget underlag till vad du uttalar dig om.

Påhopp på dig? Jag har inte nämnt några namn överhuvudtaget i den här tråden, men jag vet vad jag har sett genom åren, och det imponerar inte direkt.
Jag vet också hur många som har försökt göra något, men det har slutat med ingenting.

Jag är rejält trött på den här föreningen och allt tjafsande, alla trådar på olika forum som handlar om detta och att det i slutänden blir- ingenting. All debatt som pågick på SAHF:s forum innan årsmötet, allt smilande och "nu ska vi ta nya tag" och ryggdunkande- och vad blev det? En hingstcertifiering som folk skrattar åt, sjunkande medlemsantal, styrelsen stänger om sig ännu mer genom att stänga det öppna forumet.

Jag bryr mig inte ett dugg om att jag får skit för det jag säger här. Jag har hört så många arga kommentarer om SAHF:s styrelse genom åren, så allt försvarssnack är för mig numera rent patetiskt.

Förmodligen kommer mitt inlägg att plockas bort, men det bryr jag mig inte heller om, för nu lämnar jag den här tråden. Bye bye!

Bara en lite reflektion.
I alla skolor talar rektorn om att "här finns minsann ingen mobbing, och skulle det finnas så har vi fina åtgärdsprogram, och vi tar tag i saken direkt".

Men ändå, i så gott som varje klass finns barn som upplever sig mer eller mindre mobbade, och som inte alls känner att de "är en stor familj", som rektorn säger gång på gång.

Lite samma inom SAHF, skulle jag vilja påstå. De i toppen märker inte att de andra faktiskt inte alls känner gemenskap.

Visst dör de i sin linda men pga vad. Jag startade åter igen upp ett forum för att se hur arbetsintresset såg ut bland medlemmar. Jodå det dök intressenter men när man sen började fråga hur vi skall gå vidare så var det dödens tyst. Ewa började med ett startförslag, alldeles förskräckligt dödstyst. Så vad jag har lärt mig faller grupper sönder pga att gruppernas medlemmar vill ha serverat framför den vanliga köksdörren.
Och jag tog det som ett påhopp när strax efter att Carinaso offentliggjorde att min dotter satt i styrelsen så kom det inte helt oväntat en syrlig kommentar. Det gick undan må jag säga men självklart hade den kunnat komma ändå. Så det kan bli.

Vidare har jag inga planer i hela världen att tjura till och lämna trådar. Jag är genuint intresserad av allas resonemang men det innebär inte att jag tycker lika.

Senast ändrad:

På riksen diskuterades det rent allmänt att sträva efter större gemenskapskänsla. Bl.a vår ordförande är koloossalt medveten om det och försöker riva broar men tyvärr kan han inte riva allt ensam.

Det är ju väldigt synd. :( Jag känner mest "vanliga" allroundryttare och det är klart att de kanske (delvis iaf) tittar efter andra egenskaper än vad som utgör en bra distanshäst?

Kan det vara lite så också att det ligger lite "prestige" i att ta fram sin distanshäst själv och inte köpa "färdigt"? Jag vet inte själv, bara en fråga.

Jag tror att många vill göra grundträningen själv på sin distanshäst, och kanske ha kontroll över hur mycket den tävlar i unga år. Rider du fel/ forcerar hästen så kommer ju tyvärr också problemen tidigt.

KL
En reflektion över sahf då, så tror jag inte att distans är fint nog för de flesta i sahf. Dressyr eller hoppning är bättre då eller kanske western, men vi distansryttare är mest suspekta människor som luffar runt i skogen. Det bygger på okunnighet förstås. Jag skulle få en spalt i SAM för att skriva om distansen, oj vad man var på direkt efter årsmötet. Men vad hände med det? Jo jag fick inte ens svar på mina mail med förslag på hur jag skulle lägga upp det. Så, so much för att man erbjuder sin tid och sitt kunnande!

KL

Kimmis: vad tråkigt, hoppas att det slutar vara åtminstone aktivt snarast. Och hoppas att inga senor eller ligament påverkas. Håller tummarna.

Limona: så trist, såg framför mig att Du skulle ha en spalt på hemsidan med kontinuerlig uppdatering. På hemsidesfronten finns ju mycket att göra, samtidigt tror jag det är svårt för en person att på ideell basis uppdatera och underhålla den på det sätt som åtminstone jag önskar. Kanske något att fundera över: hur får man en levande och kommunikativ hemsida som visar bredden på arabhästen?

CK: Intressant frågeställning detta med köpare som uteblir. Såg att Du hade flera till salu med bra stam till mycket moderata priser. Skumt, de borde säljas som smör i solsken.

Shaggy: Personligen ser jag ingen vits med att ta in personer, oavsett vilka, för deras särintressen. Ser hellre att de personer som sitter i en styrelse har tid, kraft, engagemang och kunnande och inte minst ser till hela arabhästen och aveln. Föreningen är i grund och botten en avelsförening vars syfte är att främja aveln och det arabiska fullblodet. Då kanske man skall börja i rätt ände och få till en fungerande avelsförening, för alla som vill avla arabiska fullblod, oavsett användningsområde.

-----

Som sagt, skall bli medlem igen, med den förhoppningen att man skall kunna påverka genom sitt medlemsskap och kunna driva olika frågeställningar.

Uppriktig fråga, hur många är egentligen villiga att engagera sig i föreningens göranden och låtanden?

Frågar då jag tycker att det borde finnas massor av erfarenhet och kunnande här, samtidigt som föreningen borde behöva engagerade personer för att få en fungerande organisation. Att tro att fem-tio personer skall kunna dra runt hela SAHF på sin fritid och samtidigt möta alla olika krav är nog en utopi. Det behövs många människor för att få en fungerande förening.

Det har du nog ganska rätt i. Då återstår att vända sig till de utställningsintresserade helt enkelt.

Fast jag menar arbeta för förändring, för att få en fungerande förening,

men svaret kanske ändå är nej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 679
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka