Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Så i korthet allså , för att vara aktiv i SAHF's styrelse ska du vara rik, ha flexibla arbetstider och kunna lägga en massa oavlönad tid på föreningen?
SÅ är det idag i alla fall förutom arbetet med SAM. Rik och rik vet jag inte men rik på tid krävs säkert.
Den tiden är nog förbi, jag är övertygad att majoriteten av medlemmarna är vanliga hårt arbetande människor som älskar sina araber. Säkert men finns tiden och extraslanten som nog kan behövas

För att lösa det hela behövs självklart ett högre medlemsantal så alla skall kunna gå fria utan att bidraga med egna pengar förutom sin egen medlemsavgift. Jag tror inte på att man som medlem i en förening spyr ut skit om sin valda styrelse och därmed ökar medlemsantalet är ett vidare lyckat koncept.

Fortsätter......
Jag har skummat igenom tråden efter en veckas ledighet och har noterat en del önskemål inom föreningen. Kan inte alla som "tycker" berätta hur tillvägagångssättet skall gå till för att uppnå resultat. Vem/vilka är också beredda att arbeta ideellt samt att dessutom betala resor och hotellrum till möten, tävlingar osv. Ta pengar ur egen ficka och ta tjänstledigt vid behov. Vara stryktålig dessutom. Vem vill arbeta med den nödvändiga sponsorsverksamheten tex, vilket bl.a kan innebära att ta sin egen bil för kundbesök. Vem vill göra SAM gratis, vem vill vara webba gratis osv....

Ytterst få förmodligen. Är man utställningsintresserad är man väl kanske tvungen antar jag? Det är väl ingen annan än SAHF som ordnar utställningar annars.

Inte nödvändigtvis, du kan ju visa på premiering t ex om du inte är sugen på utställning men ändå vill få ngn häst bedömd. Nuvarande rikutställning är bara en show bland alla andra. Blommeröd har ju högre status då t ex.

Senast ändrad:

Nej inte nödvändigtvis(avelsintresse). Nu finns det dock en avelsförening för arabiska fullblod. Lyssnar man runt lite här så efterfrågas det om marknadsföring och att statusen på arabhästen skall höjas osv. Jag vet ingen marknadsföring/plan som vippar upp av sig självt och inte medför några kostnader och inte tar någon tid i anspråk för den som engageras och har kreativa ideér. Gör du? Har du/ni en lösning på detta efter den ekonomi som råder idag i föreningen?

Varför ska jag hålla käften för att locka folk till en förening som endast jobbar för endel av sina medlemmar och inte låter resten vara med mer än på nåder (om ens det)? Nej jag är inte det minsta intresserad av att locka folk till föreningen om ingen förändring sker.
Jag tänker inte ge något förslag på "dröm" styrelse av den enkla anledningen att de jag vill ha där är folk jag har förtroende för men de kanske inte är de som passar showfolket. Jag anser med en dåres envishet att det måste gå att ha en styrelse som jobbar för all avel (eller kanske avel överhuvudtaget det fanns ju vissa betänkligheter om det tidigare i tråden). Om de som var upp på förslag på årsmötet gade blivit invalda så hade jag och säkert många med mig sett med helt andra ögon på föreningen i dagens läge. Nu valde majoriteten att välja in en person som står för mycket kraftig konfrontation gentemot prestationsfolket istället.
Angående ditt inpass om att i en avelsförening bör en riksutställnig ingå så har jag då aldrig sett att te.x. ASVH har någon sådan utan de har helt andra arrangemang. Varför ska föreningen stå för en aktivitet som riktar sig endast mot delar av vad rasen används till. Man kanske skulle skicka in en motion till nästa årsmöte om att föreningen ska byta namna till "Svenska showarabföreningen" för någon förening för alla arabhästar och deras ägare är det inte i dagens läge och har inte varit det på väldigt många år.

Nej inte nödvändigtvis(avelsintresse). Nu finns det dock en avelsförening för arabiska fullblod. Lyssnar man runt lite här så efterfrågas det om marknadsföring och att statusen på arabhästen skall höjas osv. Jag vet ingen marknadsföring/plan som vippar upp av sig självt och inte medför några kostnader och inte tar någon tid i anspråk för den som engageras och har kreativa ideér. Gör du? Har du/ni en lösning på detta efter den ekonomi som råder idag i föreningen?

Jo fast det är ju en rätt liten klick arabhästägare som har intresse och/eller behov av att vara med i den. Marknadsföring och statushöjning går ju också utmärkt att utföra utanför SAHFs "gränser".

Det får man väl inom också? Ingen som betalar dina utställnings- eller annonskostnader åt dig? Eller har jag missat ngt?

Jag måste faktiskt säga att du verkligen bidrar till att öka fördomar och bygga läger. Inte menade jag att du skulle namnge vilka som skulle ingå i en styrelse utan snarare vilka egenskaper och förmåga en avelsstyre skall ha för att ALLA skall känna sig trygga med sina val.

Något måste man väl iofs ha att erbjuda för medlemsavgiften. Idag är det ju rätt "fattigt". Jag är ju inte med i föreningen så jag är inte spec. engagerad i vad egentligen.

Javisst är det fattigt men med fler medlemmar både aktiva och stöttande ökar möjligheterna till en bredare aktivitet.
Kan bara upplysa om att medlemmarnas pengar inte går till riksen. Måhända en liten summa genom åren men de ansvariga för riksen jobbar utifrån en budget som bygger mycket på sponsorspengar och övriga självkostnadspriser från de medverkande.

Senast ändrad:

Jag måste säga att jag tror inte att fler medlemmar löser grundproblemet i föreningen.

Som jag ser det arbetar inte föreningen som en avelsförening, utan som många redan påpekat mer åt att värna show, tyvärr räcker det att gå in på hemsidan för att uppleva detta.

Jag menar inte att show är fel, lägger ingen värdering i det, men skall det vara en avelsförening så skall det. Och det räcker inte med att flera styrelsemedlemmar avlar själva, det krävs litet större visioner än så för att få en fungerande avelsförening - för alla -.

Styrelsen borde bjuda in till engagerande samtal, gärna öppna forumet för även icke-medlemmar, just för att föra en dialog, och då kan alla intresserade läsa även där, det blir så att säga att diskussionerna förs i rätt fora.

SAHF riskerar väl att hamna i en ond spiral (om de inte redan är där) när allt färre är intresserade av att gå med vilket leder till mindre pengar att röra sig med och färre folk att dra runt föreningen på ett vettigt sätt vilket leder till att ännu färre blir intresserade av att gå med. And so on....

Att fler medlemmar tillkommer ger klirr i kassan samt större möjligheter att fler söker styrelseposter m.m.
Såg inte att du hade skrivit Bewelinn. Blev ju samma sak.

SAHF har ju uppenbarligen problem med att göra sig intressanta för potentiella medlemmar. Om man antar att de flesta nya arabhästägare i framtiden kommer vara ur deveres kategori 3 så är det ju deras intressen som måste fångas upp.

Jag upplever lite att SAHF mest lägger krut på att PR:a sig själva samt araben som ras till de redan frälsta och där lär det inte finnas så mkt utvecklingsutrymme.

Mjaaaaaaa, jag kan förstå dig men vad jag ser så försöker ordförande fånga både, nya, gamla och potentiella. Han drar i trådar och vill verkligen lyfta föreningen. Det tar sin tid, sudda gammalt och bygga nytt. Klart som tusan att inte föreningen skall gå och såsa i gammal smörja men det hjälper inte till framgång att ideligen få höra dynga om det man arbetar ideellt med.

Tycker att man blandar litet äpplen och päron:).

Att ha en vision om en avelsförening värd namnet kostar inga pengar. Att genomföra den behöver heller inte kosta speciellt mycket, om många ställer upp med sin tid och sitt kunnande.

Det skapar dessutom gemenskap istället för split. Det behöver inte finnas motsättningar mellan olika discipliner, man väljer hur man vill se saker och ting:).

Det är väl just det, att många ställer upp med tid och sitt kunnande. För att skapa en fungerande avelsförening kan man knappast begära att styrelsen skall dra hela lasset däremot leda och ge input för arbetsgrupper.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 680
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII